Είναι ένα καίριο ερώτημα, το οποίο απασχολεί τους περισσότερους διαιτώμενους και αυτή η συχνή ερώτηση δεν μπορεί να απαντηθεί χωρίς διαιτητικό και ιατρικό ιστορικό. Οι λόγοι για τους οποίους ένα άτομο μένει σταθερό στο σωματικό του βάρος είναι αρκετοί. Πάμε μαζί να αναλύσουμε τους κυριότερους.

γράφει η Βασιλεία Φουντουλάκη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος BSc, Εξειδίκευση στις Διατροφικές Διαταραχές και στην παχυσαρκία
nlabdiet.blogspot.com
  1. Κατακράτηση Υγρών: Ως κατακράτηση υγρών ορίζεται η κατάσταση του σώματος κατά την οποία το νερό παραμένει εξωκυττάρια (έξω από το κύτταρο) και δεν εισχωρεί μέσα στο κύτταρο με απλά λόγια, είμαστε αφυδατωμένοι. Πολλές θα ήταν οι φορές που μετά από κάποιο τραπέζι (πχ γιορτές,) την επόμενη μέρα το βάρος σας μπορεί και να έφτανε 1-2 κιλά πιο πάνω. Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας εδώ, γιατί πολύ απλά ο λόγος αυτής της αύξησης είναι οι επιλογές τροφών (πλούσια σε νάτριο, ή περιορισμός πρόσληψης υγρών). Αν αυξήσετε τα φρούτα, λαχανικά και την πρόσληψη υγρών που μερικές από τις συστάσεις για αντιμετώπιση της κατακράτησης θα νιώθετε πιο ανάλαφροι.
  2. Μπορεί να έχετε χάσει βάρος αλλά να μην το βλέπετε: Ένας διαιτώμενος δεν έχει την δυνατότητα να καταλάβει και να αναλύσει την σύσταση του σώματος του, υπάρχει πιθανότητα ένας άνθρωπος να αθλείται και να έχει χάσει για παράδειγμα – 1 kg σωματικού λίπους και να έχει αυξηθεί κατά +1kg η μυική του μάζα. Σε αυτήν την περίπτωση το σωματικό βάρος παραμένει σταθερό, η σύσταση σώματος ωστόσο διαφοροποιείται αλλά και η εικόνα μακροπρόθεσμα.
  3. Συχνό τσιμπολόγημα: Είναι ένα συχνό φαινόμενο, άνθρωποι που ενώ έχουν φάει  καταναλώνουν τακτικά σνακ καθ’ όλη την διάρκεια της μέρας. Σε αυτούς τους ανθρώπους χρειάζεται να μπει πρόγραμμα να αρχίσουν να γράφουν το ημερολόγιο καταγραφής που πιθανόν θα τους έδωσε ο διαιτολόγος και μαζί με τον ειδικό βρούνε λύση σε αυτήν την συνήθεια. 
  4. Στρες-Άγχος: Έρευνες έχουν δείξει πως αυξημένα επίπεδα άγχους οδηγούν στην αυξημένη έκκριση της ορμόνης κορτιζόλης στο αίμα. Όσο η ορμόνη αυτή είναι στα ύψη η ζυγαριά δεν θα πέσει και δικαίως καθώς το σώμα λαμβάνει το μήνυμα της απειλής και προσπαθεί να διαχειριστεί αυτό και όχι την απώλεια του βάρους. Επιπλέον έρευνες έχουν συσχετίσει πως ο λόγος που η ζυγαριά δεν πέφτει είναι γιατί τα αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης στο αίμα αυξάνουν το αίσθημα της πείνας κυρίως για λιπαρά και επεξεργασμένα τρόφιμα πλούσια σε ζάχαρη.
  5. Κακός ύπνος: Έχει αναλυθεί και σε ξεχωριστό άρθρο. Για τους ενήλικες ιδανική διάρκεια ύπνου είναι μεταξύ 7-8 ώρες τόσο για την σωματική όσο για την ψυχική και πνευματική υγεία. Λιγότερες ώρες ύπνου και όχι τόσο ποιοτικός ύπνος έχει συσχετισθεί με αυξημένο σωματικό βάρος.
  6. Το σώμα σου δεν θέλει να χάσει άλλο: Το σώμα μας είναι πολύ σοφό η απώλεια πραγματοποιείται, όσο το σώμα χρειάζεται αυτήν την μείωση κιλών και όχι παραπάνω και κάπου εκεί σταματάει. Σου δείχνει πως δεν χρειάζεται να χάσεις άλλο σωματικό βάρος και προστατεύει με αυτόν τον τρόπο την υγεία σου.
  7. Ασθένεια: Μπορεί να υπάρχει κάποιο θέμα υγείας το οποίο δεν το έχει ανακαλύψει το άτομο. Με τις εξετάσεις αίματος και με μια συνεδρία με παθολόγο και διαιτολόγο το άτομο θα πάρει τις κατάλληλες πληροφορίες.
  8. Πίνετε τις θερμίδες σας: Ένας από τους βασικούς λόγους που η ζυγαριά δεν πέφτει. Έχουμε εξηγήσει και στο παρελθόν πως η απώλεια πραγματοποιείται με το αρνητικό θερμιδικό ισοζύγιο δηλαδή οι ημερήσιες θερμίδες να είναι λιγότερες από την ενέργεια που εξωτερικεύετε. Είναι πολύ πιθανό ενώ ακολουθείτε ένα διατροφικό πλάνο το οποίο είναι υγιεινό και προσεγμένο, να μην υπολογίζετε τόσο τα ροφήματα που είναι πλούσια σε θερμίδες και ζάχαρη με αποτέλεσμα το νούμερο της ζυγαριάς να μην πέφτει.
  9. Συχνό ζύγισμα: Πολλοί άνθρωποι επηρεάζονται ψυχικά με το τι θα δείξει η ζυγαριά, αυτό τους προκαλεί άγχος, στρες, στεναχώρια και ενοχές με τον ίδιο τους τον εαυτό. Επειδή οι άνθρωποι λειτουργούν εκδικητικά στο ίδιο τους τον εαυτό, θα οδηγήσουν το σώμα σε ασιτία, θα επιλέξουν ξανά κάποιο διατροφικό μοντέλο για να χάσουν τα κιλά και δεν θα εστιάσουν στην θρέψη του σώματος. Σε αυτό το βήμα η συμβουλή μου είναι να αναρωτηθείτε για ποιον λόγο θέλετε να χάσετε τα κιλά που σας βασανίζουν καιρό, τι δεν μπορείτε να κάνετε με αυτά, και θα μπορέσετε αφού φύγουν από πάνω σας; Αγαπήστε το σώμα σας έτσι όπως είναι, και αφού το αγαπήσετε, τότε προσπαθήστε για την επιθυμητή απώλεια.

Συμπερασματικά παραπάνω αναφέρθηκαν μερικοί από τους πολλούς λόγους που η ζυγαριά δεν πέφτει. Για να έχετε καλύτερη σχέση με το σώμα και το φαγητό και να μην εστιάζετε μόνο στο αποτέλεσμα της ζυγαριάς, επισκεφτείτε έναν διαιτολόγο διατροφολόγο με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος.