Ένα από τα “αιώνια εργα” της χώρας, ο πολύπαθος "τριπλός κόμβος" στον Σκαραμαγκά, βγαίνει από τη ναφθαλίνη. Τo αποκάλυψε ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ (11/10). Μάλιστα χαρακτήρισε το έργο ως “εθνικής σημασίας” και το συνδύασε με διαπλάτυνση της Λ. Αθηνών στο τμήμα Δαφνί - Ασπρόπυργος.  

Όπως έχουμε σημειώσει πολλές φορές από αυτή εδώ την ιστοσελίδα, πρόκειται για έργο ζωτικής σημασίας για τη δυτική Αθήνα, αλλά και τον Πειραιά, καθώς σχεδόν σε καθημερινή βάση δημιουργείται μποτιλιάρισμα στην Εθνική Οδό και τη Λεωφόρο Σχιστού, διότι οι οδικές υποδομές είναι περασμένων δεκαετιών και σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες. Επίσης, η εγκατάλειψη παλιών έργων σε ημιτελή κατάσταση έχει δημιουργήσει μια απαράδεκτη υποβάθμιση του τοπίου.

Η σημαντική αυτή παρέμβαση έχει μακρά ιστορία καθώς είχε ξεκινήσει σαν κρατικό έργο το… 1997 με την κατασκευή των δίδυμων σηράγγων, εγκαταλείφθηκε για διάφορους λόγους, επανήλθε σαν έργο της Περιφέρειας Αττικής επί διοίκησης Γιάννη Σγουρού το 2011 με νέα μελέτη, εγκαταλείφθηκε και πάλι, δοκίμασε να το επανεντάξει η Ρένα Δούρου χωρίς αποτέλεσμα και τελευταία φορά που ακούστηκε κάτι γι’ αυτό ήταν τον Σεπτέμβριο του 2020, με την προοπτική να ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Τώρα υπάρχει μια νέα υπόσχεση από επίσημα χείλη. Ας ελπίσουμε ότι αυτή τη φορά δεν θα μείνουμε και πάλι στα λόγια.

Ο δήμαρχος Βαγγέλης Ντηνιακός, με τον οποίο μίλησε σχετικά το “Χαϊδάρι Σήμερα”, δήλωσε ότι η εξαγγελία βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση και συνέχισε: “Σε κάθε περίπτωση θα αγωνιστούμε από την πλευρά μας να μην μπει και πάλι το έργο “στο συρτάρι”. Αρκετή ταλαιπωρία και υποβάθμιση όλα αυτά τα χρόνια! Αυτή να είναι μόνο η αρχή, διότι είναι ανάγκη η άμβλυνση των μεγάλων ανισοτήτων ανάμεσα στις δικές μας πόλεις στη Δυτική Αθήνα και στο υπόλοιπο Λεκανοπέδιο”.

“Επιστροφή” του έργου στο Υπουργείο Υποδομών

Αυτό που φαίνεται να αλλάζει είναι ότι το έργο επιστρέφει στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μετά από συνάντηση στελεχών της Περιφέρειας Αττικής και του Υπουργείου. Μία προφανής αιτία είναι ότι ο προϋπολογισμός της Περιφέρειας δεν μπορεί “να σηκώσει” το κόστος του. Είχε προϋπολογισμό 55 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ), το οποίο ομως θα επανεξεταστεί προς τα πάνω, καθώς θα πρέπει να επικαιροποιηθούν τα νέα οικονομικά δεδομένα (ειδικά μετά την μεγάλη αύξηση των πρώτων υλών στην οικοδομή), ενώ θα πρέπει να συνυπολογισθεί ότι από εκεί περνούν αγωγοί φυσικού αερίου, οι οποίοι πρέπει να μετατοπιστούν. Αυτό ήταν το βασικό κώλυμα, κατά τη διοίκηση Δούρου, για την μη έναρξη του έργου το 2018.

Ποια θα είναι η συνέχεια του έργου

Σύμφωνα με το ypodomes.gr η πρώτη κίνηση του υπουργείου ΥΠΟΜΕ ήταν να λυθεί ο γόρδιος δεσμός με το θέμα της απαλλοτρίωσης (το “σπίτι της γιαγιάς” πάνω από τις σήραγγες). Επίσης έγινε επικαιροποίηση και τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων, οι οποίοι θα οδεύσουν στο ΥΠΕΝ για επανέγκριση.

Το επόμενο βήμα είναι η πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου για την ωρίμανση του έργου ο οποίος θα αναλάβει την σύνταξη των τευχών δημοπράτησης. Στόχος είναι η δημοπράτηση του έργου μέχρι το τελευταίο τρίμηνο του 2022.

Η χρηματοδότηση του έργου θα καλυφθεί από την ένταξη του στο ΕΣΠΑ 2021-2027 μέσω του ΠΕΠ Αττικής. Φορέας Υλοποίησης του έργου θα είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Για το 24χρονο (!) "σήριαλ" του Κόμβου Σκαραμαγκά, καθώς και αναλυτική παρουσίαση της μελέτης του έργου, εδώ: Υπερ-κόμβος Σκαραμαγκά: Από το 1997 έως το 2020… κατάφεραν δυο τρύπες στο βουνό! 

Έργο που βάζει τέλος σε φοβερή ταλαιπωρία

Το έργο είναι από τα πλέον απαραίτητα για την ευρύτερη περιοχή καθώς το φαινόμενο του μποτιλιαρίσματος χιλιομέτρων στη Λ. Σχιστού και την Λ. Αθηνών στην περιοχή του Σκαραμαγκά είναι καθημερινό.

Με την κατασκευή του τριπλού κόμβου θα υπάρχει απευθείας σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λ. Σχιστού, θα συνδεθεί η ημιδιανοιγμένη στο νότιο άκρο της, Περιφερειακή Αιγάλεω για τη σύνδεση της Λ. Σχιστού με την Αττική οδό χωρίς να βγαίνουν τα αυτοκίνητα στην Εθνική Οδό και να ξαναμπαίνουν από το φανάρι των διυλιστηρίων, ενώ θα ολοκληρωθούν και θα λειτουργήσουν και ο διανοιγμένες σήραγγες “φάντασμα” που είναι στη στροφή προς Σκαραμαγκά και πριν την Λίμνη Κουμουνδούρου. Φυσικά το φανάρι στα διυλιστήρια θα καραργηθεί. Ακόμα, θα υπάρξει και ένας κόμβος που θα συνδέει απευθείας τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με την Λ.Αθηνών.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό  να εξεταστεί η κατάσταση των δύο ημιτελών σηράγγων. Αποτελούν μέρος της εργολαβίας και θα πρέπει να διερευνηθεί η σημερινή τους κατάσταση.

Με την ολοκλήρωση και λειτουργία του θα βελτιωθεί σημαντικά η καθημερινή κυκλοφοριακή ροή από την Αθήνα προς το βιομηχανικό κέντρο του Ασπροπύργου και την Ολυμπία Οδό και προς Σχιστό και το λιμάνι του Πειραιά.

Επιπρόσθετα οδικά έργα

Στα μελλοντικά σχέδια για το οδικό δίκτυο της περιοχής σχεδιάζεται η διαπλάτυνση της Λεωφόρου Αθηνών στο τμήμα από το Χαϊδάρι μέχρι τον Ασπρόπυργο που σήμερα λειτουργεί με δύο λωρίδες και δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τον καθημερινό όγκο οχημάτων. Για το έργο εκπονείται μελέτη από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ και θα αναζητηθούν κονδύλια για την μελλοντική υλοποίηση του.

Επίσης για τη σχεδιαζόμενη υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος θα δημιουργηθεί ένας νέος οδικός άξονας, που θα ενώνει το Σχιστό με το πορθμείο του Περάματος.

Στόχος είναι να μεταμορφωθούν οι οδικές υποδομές της περιοχής για να μπορούν να αντέξουν τον διαρκώς αυξανόμενο φόρτο, τόσο από Ι.Χ. από την Λ. Αθηνών όσο και -κυρίως- φορτηγών προερχόμενα από το λιμάνι του Πειραιά.

Η ακτινογραφία της εργολαβίας του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά

Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνεται (με την αίρεση της συμπλήρωσης ή αφαίρεσης φυσικού αντικειμένου στην φάση προετοιμασίας των τευχών δημοπράτησης) :

α. Η κατασκευή του ανισόπεδου ημικόμβου “Σκαραμαγκά”,
β. Η κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου “Ναυπηγείων”, ο οποίος προβλέπεται να εξυπηρετεί τη σύνδεση της Λεωφόρου Εθνικής Αντιστάσεως (Σχιστού) με την οδό Παλάσκα,
γ. Η βελτίωση του ανισόπεδου κόμβου “Σχιστού” μεταξύ της Εθνικής Οδού Αθηνών – Κορίνθου και της Λεωφόρου Εθνικής Αντιστάσεως – Σχιστού
δ. Η ολοκλήρωση του ημιδιανοχθέντος τμήματος της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω (Δ.Π.Λ.Α.) σε μήκος 1,5 χλμ. περίπου, από το πέρας του κατασκευασμένου και ήδη σε λειτουργία τμήματος της Λεωφόρου, μέχρι τα όρια του Ανισόπεδου Ημικόμβου Σκαραμαγκά (συμβολής της Δ.Π.Λ.Α. στην Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου), καθώς και τα απαιτούμενα έργα συλλεκτήρων όμβριων και αποχέτευσης, οδοφωτισμού, σηματοδότησης, σήμανσης – ασφάλισης, πρασίνου.

ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ: Συνάντηση Μητσοτάκη με τους δημάρχους Δυτικής Αθήνας