ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Τους παράσυρε το ρέμα. Οδοιπορικό σε Αφαία και Σκαραμαγκά
Το πρωί του Σαββάτου ήταν μια τελείως διαφορετική μέρα και οι κάτοικοι της Αφαίας – Σκαραμαγκά προσπαθούσαν να επουλώσουν -μόνοι τους- τις πληγές που άφησε η νεροποντή της προηγούμενης μέρας στη συνοικία και τα σπίτια τους. Θα χρειαστεί να περάσουν χρόνια για να σβηστεί η μέρα της πλημμύρας από τη μνήμη τους. Το χειρότερο, η απειλή μιάς νέας καταστροφής θα είναι πάντα ζωντανή…
Το κακό χτύπησε από το βουνό χτες τα ξημερώματα . Η τρομερή ένταση της βροχής κατέβασε στον οικισμό τής Αφαίας ένα θολό, αφρισμένο ποτάμι, που ξήλωσε τον κεντρικότερο δρόμο της συνοικίας και χτύπησε τα σπίτια αριστερά και δεξιά. Κι άλλες φορές έχει κυλήσει ο δρόμος. Το καινούργιο όμως ήταν ότι αυτή τη φορά όλο το νερό συγκεντρώθηκε σε ένα και μοναδικό ρέμα και όχι δύο, όπως γινόταν πριν κατασκευαστούν τα υδραυλικά έργα κάτω από τη γέφυρα του τρένου. Κι ακόμη, τεράστιες ποσότητες μπάζων παρασύρθηκαν από τα έργα της κατασκευής του τρένου (από δρόμους στο βουνό, πρανή της γραμμής, υλικό σκυρόστρωσης παρατημένο σε διάφορα σημεία) και έφραξαν δρόμους, εισέβαλλαν σε σπίτια και υπόγεια.
Ανωχύρωτη συνοικία
Από το σημείο αυτό εισέβαλε ο χείμαρρος στη συνοικία. |
Η περιοχή της Κάτω Αφαίας μπήκε στο σχέδιο πόλης το 1996. Όμως δεν έγινε καμία μελέτη απορροής των υδάτων, παρόλο που είναι φανερό με την πρώτη ματιά ότι από το σημείο αυτό αποστραγγίζεται μια πολύ μεγάλη λεκάνη στη βόρεια πλευρά του Όρους Αιγάλεω. Οι δρόμοι κυλούν ορμητικά ακόμη και με μικρότερης έντασης βροχή από τη σημερινή, μάς είπαν οι κάτοικοι. Η διαμόρφωση των οικοπέδων άλλαξε τη ροή των παλιών ρεμάτων, χωρίς ωστόσο η Πολιτεία να μεριμνήσει για τη θωράκιση της περιοχής με τις κατάλληλες μελέτες και έργα.
“Σαν κοινωνία εκπαιδεύουμε και πληρώνουμε μηχανικούς, πολεοδόμους κτλ., έχουμε κράτος και θεσμικά όργανα για να δουλεύουν για το κοινό καλό. Όμως, όταν μάς βρίσκει το κακό, όπως αυτή τη στιγμή, έρχονται και μάς λένε ότι οι κάτοικοι της Αφαίας – Σκαραμαγκά χτίσαμε σε λάθος θέση. Μα εγώ αγόρασα ένα οικόπεδο εντός σχεδίου. Έπρεπε να παραγγείλω υδραυλική μελέτη τής ευρύτερης περιοχής για να δω τι θαμε βρει με τη μεγάλη βροχή; Εγώ απλά εμπιστεύτηκα την Πολιτεία και ξαφνικά είδα έναν Αμαζόνιο μπροστά στην πόρτα μου”, μάς είπε ο κ. Βαγγέλης, κάτοικος Αφαίας.
Είναι φανερό ότι τα φερτά υλικά αποτελούνται από γαρμπίλι και υλικό σκυρόστρωσης από τα έργα που έκανε η ΕΡΓΟΣΕ ψηλότερα στο βουνό |
40 ώρες μετά τη νεροποντή., η κεντρική οδός Πούλιας παραμένει κλειστή από τα μπάζα που μετέφερε ο χείμαρρος. |
Η κινητοποίηση του Δήμου ήταν εντελώς απογοητευτική. Την Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου στον οικισμό της Αφαίας εμφανίστηκε το πρώτο (και μοναδικό) όχημα JCB για να ξεμπαζώσει τους δρόμους στις 11.00 το πρωί. Το έργο του δεν ολοκληρώθηκε, ωστόσο το Σάββατο δεν επανήλθε, με αποτέλεσμα οι δρόμοι να είναι αδιάβατοι. “Αν ξαναβρέξει απόψε, όλα τα μπάζα που βλέπετε θα μπουν στα σπίτια μας. Είναι δυνατόν να τα αφήνει ο Δήμος μέσα στη μέση του δρόμου;”, αναρωτιούνται άλλοι κάτοικοι της Αφαίας – Σκαραμαγκά.
Βιομηχανική ζώνη Σκαραμαγκά
Η κατάσταση είναι ίδια και χειρότερη στην βιομηχανική ζώνη του Σκαραμαγκά, στην οδό Φωτοπούλου, παράλληλα με τη μάντρα του Ναυπηγείου. Εδώ το παγιδευμένο νερό έφτασε το πρωί της Παρασκευής σε ύψος 2 μέτρων (!), πλημμυρίζοντας ισόγεια και υπόγεια βιοτεχνιών και καταστημάτων μηχανολογικού εξοπλισμού και προκαλώντας τεράστια οικονομική ζημιά σε επιχειρήσεις που έχουν ήδη χτυπηθεί από την οικονομική κρίση.
Ο κ. Νίκος Κορομηλάς μάς δείχνει τις πλημμυρισμένες εγκαταστάσεις της εταιρείας συντήρησης πλοίων όπου εργάζεται. Μόνο εδώ, η ζημιά σε εξοπλισμό υπολογίζεται σε 200.000 ευρώ! |
Το νερό έρχεται εδώ κυρίως από τη Λεωφόρο Σχιστού και παγιδεύεται από τη μάντρα του Ναυπηγείου. Τα έργα αποστράγγισης της οδού Φωτοπούλου δεν αρκούν για να απομακρύνουν όλο αυτό το νερό, με αποτέλεσμα να πλημμυρίζει η περιοχή. Επίσης, τα φερτά υλικά έφραξαν τις σκάρες, επιδεινώνοντας το πρόβλημα.
Στο σημείο αυτό της πόλης βοήθεια από τον Δήμο δεν έφτασε ποτέ. Οι επιχειρήσεις που πλημμύρισαν προσπαθούν όχι μόνο να αδειάσουν τα νερά από τα κτήριά τους, αλλά και να καθαρίσουν τους δρόμους και τα φρεάτια, υπό το φόβο μιας νέας καταστροφής. “Από τον Δήμο μάς είπαν κάντε ό,τι μπορείτε μόνοι σας”, μάς είπε ο κ. Νίκος Κορομηλάς, εργοδηγός στην εταιρεία ΣΤΕΠΕ ΕΠΕ.
Οδός Φωτοπούλου, Σκαραμαγκάς. Στα δύο μέτρα έφτασε το εγκλωβισμένο νερό. “Κάντε ότι μπορείτε μόνοι σας”, τους είπαν από τον Δήμο. Όσο για τα φρεάτια, τα καθαρίζουν πάντα μόνες τους οι παρακείμενες επιχειρήσεις, παρόλο που επιβαρύνονται με βαριά δημοτικά τέλη. |
Η πολύπαθη οδός Φωτοπούλου, παράλληλη με τη μάντρα των Ναυπηγείων, έχει πλημμυρίσει πολλές φορές, καθώς τα μπάζα κλείνουν τους αγωγούς ομβρίων στο σημείο αυτό, λίγο πριν φτάσουν στη θάλασσα. |
Ο κ. Γιάννης Αποστολίδης, δείχνει σε ιδιοκτήτες παρακείμενων επιχειρήσεων το αποστραγγιστικό έργο που έχει κατασκευάσει με δικά της έξοδα η εταιρεία του Trans Container, μέσα στις εκγαταστάσεις του Ναυπηγείου, για να παροχετεύει τα νερά από την οδό Φωτοπούλου. Οι ιδιώτες υποκαθιστούν το κράτος, για να μην καταστραφούν… “500.000 ευρώ μάς στοίχισε το έργο αποστράγγισης. Το κάναμε γιατί κινδύνευαν τα εμπορεύματα στα κοντέινερ. Κι έπειτα μιλάμε για επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα”, δήλωσε στο Χαϊδάρι Σήμερα ο κ. Αποστολίδης. Για το “ενδιαφέρον” του κράτους και του Δήμου έχουν τα χειρότερα να πουν όλου οι επιχειρηματίες της περιοχής αυτής! |
Από αυτόν τον δασικό δρόμο του Ποικίλου κατέβηκαν τα μπάζα που έκλεισαν για ώρες την Εθνική Οδό, στο ύψος της γέφυρας Σκαραμαγκά. Όλα τα φερτά προέρχονται από υλικά σκυρόστρωσης για τις γραμμές του τρένου που κατασκευάζεται στην περιοχή Ποικίλου – Αιγάλεω. |
Εκτεταμένη κατολίσθηση στην άνοδο της Εθνικής οδού, λίγο πιο κάτω από τη Μονή Δαφνίου. Το σημείο δείχνει επικίνδυνο για νέα, μεγαλύτερη πτώση της πλαγιάς. |