Τι συμβαίνει με τα ελληνικά ναυπηγεία;

Η στήλη The Wiseman του mononews.gr φέρνει στο προσκήνιο προβλήματα και ερωτήματα που σχετίζονται με την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία γενικά, αλλά και την επαναλειτουργία των μεγάλων μονάδων (Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα) ειδικότερα.
Πιο συγκεκριμένα:
Το mononews, αποκάλυψε (βλέπε πιο κάτω) ότι ελληνικές εταιρείες διαχείρισης ρυμουλκών και ναυαγοσωστικών πλήρωσαν 100 εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να κατασκευάσουν δέκα ρυμουλκά σε ναυπηγεία της Τουρκίας, προκειμένου να διατηρηθούν στην εγχώρια αγορά.
Το Προεδρικό Διάταγμα 83/2022, επέφερε καταλυτικό χτύπημα στις ελληνικές εταιρείες.
Αντί να δοθεί χρόνος για να ναυπηγηθούν σε ελληνικά ναυπηγεία τα ρυμουλκά, τέθηκε ασφυκτικά χρονικά περιθώρια.
Έτσι, χάθηκε μια μεγάλη ευκαιρία ενίσχυσης των Ναυπηγείων στην Ελλάδα.
Όμως, η επαναλειτουργία των μεγάλων ναυπηγείων, δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό με τα μικρότερα.
Άνθρωποι της Ακτής Μιαούλη, υποστηρίζουν ότι υπάρχουν αυστηρές προδιαγραφές για τη λειτουργία των μικρών ναυπηγείων, αλλά ταυτόχρονα πριμοδοτούνται τα μεγάλα ναυπηγεία και δεν υπάρχει σε αυτά κανένας έλεγχος.
Χαρακτηριστικά λένε ότι υπάρχουν Ναυπηγεία που το κράτος εξακολουθεί να πληρώνει το ΕΦΚΑ των εργαζομένων και να τους παρέχει και άλλες ευνοϊκές ρυθμίσεις που δεν ισχύουν για τα μικρά ναυπηγεία.
Επίσης θέτουν και ορισμένα ερωτήματα, όπως: «έχουν μεταβιβαστεί τα περιουσιακά στοιχεία των Ναυπηγείων Νεωρίου Σύρου και Ελευσίνας στην ΟΝΕΧ;», «Ποιoς πληρώνει το ρεύμα, τα τηλέφωνα στα δυο ναυπηγεία;», «Oι μεταβιβάσεις χερσαίων χώρων στο Σκαραμαγκά, ισοδυναμούν και με άδεια λειτουργίας ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών;» «Για ποιο λόγο δεν πληρώνουν τέλος ελλιμενισμού τα μεγάλα ναυπηγεία, ενώ οι μικροί καταβάλλουν επιπλέον τέλη ελλιμενισμού, ακόμη και στα δικά τους πλοία;»
Ερωτήματα, που ζητούν απαντήσεις.
……………………………………………….
Έλληνες πλοιοκτήτες ρυμουλκών πλήρωσαν σε ναυπηγεία της Τουρκίας 100 εκατ. ευρώ για να συμμορφωθούν σε μια απόφαση του υπουργείου Ναυτιλίας!
Περί τα 100 εκατ. ευρώ δαπάνησαν εταιρείες διαχείρισης ρυμουλκών σε ναυπηγεία της Τουρκίας, προκειμένου να συμμορφωθούν με τις διατάξεις του Προεδρικού Διατάγματος 83/2022.
Με το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, ρυθμίστηκαν θέματα των ρυμουλκών πλοίων “αναφορικά με τις τεχνικές προδιαγραφές, τη δύναμη έλξης (Βollard Pull), τα κριτήρια ευστάθειας, τον πυροσβεστικό και αντιρρυπαντικό εξοπλισμό, καθώς και κατευθυντήριες οδηγίες για την ασφαλή διενέργεια των ρυμουλκικών εργασιών, σε εναρμόνιση με τα εφαρμοστέα πρότυπα, τις απαιτήσεις και τις σχετικές οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), των Αναγνωρισμένων Οργανισμών και τους κοινά αποδεκτούς κανόνες της ναυπηγικής επιστήμης και της ναυτικής τέχνης και εμπειρίας, για τη διασφάλιση της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, των πληρωμάτων, των λιμενικών και λοιπών εγκαταστάσεων της χώρας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος”.
Επίσης, το Προεδρικό Διάταγμα, προβλέπει να εφαρμοστεί σε όλα τα ρυμουλκά πλοία με ελληνική σημαία, ανεξάρτητα από την ημερομηνία θέσης της τρόπιδάς τους, τα οποία παρέχουν κάθε είδους ρυμουλκικές εργασίες σε λιμένες, λιμενικές εγκαταστάσεις διυλιστηρίων, πετρελαιοειδών και φυσικού αερίου, εξέδρες εξόρυξης υδρογονανθράκων, τερματικούς σταθμούς πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εγκαταστάσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων, καθώς και συνοδείες, ρυμουλκήσεις κάθε είδους πλοίων και πλωτών ναυπηγημάτων σε διαύλους, περιοχές με ρηχίες και μεγάλη κυκλοφορία πλοίων, παράκτιες και ανοικτής θάλασσας.
Τότε, η Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών – Εφοπλιστών Ρυμουλκών & Ναυαγοσωστικών Πλοίων “ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ”, επισήμανε πως “η μόνη ώρα που τους ενδιαφέρει, είναι η ώρα να ξεκινήσει η ολιγοπωλιακή εκμετάλλευση των λιμανιών της χώρας από αυτούς τους ίδιους. Και φυσικά δεν θα παραδεχτούν ποτέ ότι το Προεδρικό Διάταγμα 83/2022 είναι κατ’ ουσία ένας «φωτογραφικός» Κανονισμός προδιαγραφών των ρυμουλκών πλοίων, που προσπαθεί να επιβάλλει ένα κανονιστικό πλαίσιο γεμάτο ασάφειες, σφάλματα και παράλογες προδιαγραφές και απαιτήσεις, με μοναδικό σκοπό να αποκλείσει από την αγορά το 90% των εν ενεργεία ρυμουλκών πλοίων και να δημιουργήσει συνθήκες κλειστού ολιγοπωλίου”.