“Σύννεφα” πάνω από το γιγαντιαίο logistics center του Ασπροπύργου

Το Θριάσιο ΙΙ είναι ένα από τα σημαντικότερα ακίνητα στην Αττική, όπου επιδιώκεται από δεκαετίες να αναπτυχθεί ένα γιγαντιαίο Logistics Park, που εκτιμάται πως θα απογειώσει τον τομέα των logistics στην περιοχή της Αττικής. Έχουν προηγηθεί δύο άγονοι διαγωνισμοί και ο τρίτος χρειάστηκε να παραταθεί δύο φορές. Όμως και πάλι προέκυψε πρόβλημα, αυτή τη φορά για αμφιβολίες σχετικά με το συμβατό της συγκέντρωσης.
Σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, κατά τη διαδικασία πλήρους διερεύνησης, θα εξετάσει εάν επιβεβαιώνονται οι αμφιβολίες της ως προς το συμβατό της συγκέντρωσης με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού στις επί μέρους αγορές στις οποίες αφορά.
Συγκεκριμένα, η Ε.Α. έχει προχωρήσει σε κίνηση διαδικασίας πλήρους διερεύνησης της συγκέντρωσης που αφορά τη σύσταση κοινής επιχείρησης, από τις εταιρείες Hellenic Train και DAMCO ENERGY A.E. (όμιλος Κοπελούζου), για τη λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση, ολοκλήρωση μελετών, κατασκευής έργων και προμήθεια εξοπλισμού του Θριάσιου ΙΙ.
Πολύ υψηλό μερίδιο
Αξίζει να αναφερθεί ότι, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, επί τη βάσει της προκαταρκτικής αξιολόγησης της συγκέντρωσης, η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) εκτιμά ότι η Ηellenic Τrain έχει πολύ υψηλό μερίδιο στην αγορά παροχής υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς εμπορευμάτων και στην αγορά συντήρησης σιδηροδρομικού υλικού ston en l;ogv logistics center.
Ήδη, διά της συναλλαγής, αποκτά πολύ υψηλό μερίδιο στην αγορά παροχής υπηρεσιών διαχείρισης και εκμετάλλευσης διτροπικού (οδικού/σιδηροδρομικού) τερματικού σταθμού εμπορευμάτων και, συνεπώς, εγείρονται προβληματισμοί για αντι-ανταγωνιστικές, κάθετες/ συσπειρωτικές, επιπτώσεις εκ της συγκέντρωσης.

Αμφιβολίες για το συμβατό της συγκέντρωσης με τον ανταγωνισμό
Κατά τη διαδικασία πλήρους διερεύνησης, η ΕΑ θα εξετάσει εάν επιβεβαιώνονται οι αμφιβολίες της ως προς το συμβατό της συγκέντρωσης με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού στις επιμέρους αγορές τις οποίες αφορά. Διευκρινίζεται ότι, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 8 παρ. 4 του ν. 3959/2011, οι συμμετέχουσες επιχειρήσεις μπορούν από κοινού να προβαίνουν σε τροποποιήσεις στη συγκέντρωση ή να προτείνουν την ανάληψη δεσμεύσεων, ώστε να μην προκαλούνται σοβαρές αμφιβολίες ως προς το συμβατό αυτής με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού στις επιμέρους αγορές, τις οποίες αφορά, και να τις κοινοποιούν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Τέλος, η απόφαση της Ε.Α. επί της συγκέντρωσης θα εκδοθεί εντός ενενήντα (90) ημερών από την ημερομηνία κίνησης της διαδικασίας πλήρους διερεύνησης.

Το project
Το κόστος του logistics center ανέρχεται στο ποσό των 696 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Θα συνδέεται με όλα τα δίκτυα μεταφοράς, δηλαδή το λιμάνι του Πειραιά, το λιμάνι της Ελευσίνας, τον ΔΑΑ, το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Το κύριο βάρος θα σηκώνουν ασφαλώς οι σιδηροδρομικές μεταφορές, αλλά το οδικό δίκτυο είναι αμφίβολο αν μπορεί να “αντέξει” υπό την παρούσα κατάστασή του, ειδικά αν συνυπολογιστεί ότι δημιουργείται στον Δήμο Φυλής “Κέντρο Μεταφορών και Logistics”, όπου θα μεταστεγαστούν όλες οι μεταφορικές εταιρείες από τον Κηφισό.
Θεωρητικά, η επένδυση αφορά στην ανάπτυξη μεγάλου logistics center, ενός σύγχρονου κέντρου συνδυασμένων μεταφορών και αποθήκευσης. Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης, περιλαμβανομένης και της περιόδου εκτέλεσης του τεχνικού έργου, ορίστηκε στα 30 έτη. Η ανάπτυξη προωθείται σε ακίνητο κυριότητας του ΟΣΕ Α.Ε., σε έκταση περίπου 1.450 στρεμμάτων, που βρίσκεται σε έκταση όμορη στο «Θριάσιο Ι» (εκεί την επένδυση προωθεί, με σύμβαση παραχώρησης, η ΘΕΚ ΑΕ στην οποία συμμετέχουν η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και ο όμιλος Goldair), μία από τις μεγαλύτερες στην Αττική, όπου υφίστανται σιδηροδρομικές υποδομές, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, χώροι εναπόθεσης φορτίων, χώροι τελωνείου και γραφείων και άλλα κτήρια υποστηρικτικών υπηρεσιών. Στην έκταση αναμένονταν να υλοποιηθεί μεγάλο logistics center, με σιδηροδρομικές και άλλες υποδομές.
Στην πλήρη διαμόρφωσή του, ο χώρος αναμένεται να αποτελείται από τις ακόλουθες λειτουργικές ενότητες/περιοχές λειτουργίας: α) Σιδηροδρομικό Σύστημα, β) Χώρος Μεταφόρτωσης Συνδυασμένων Μεταφορών, γ) Χώρος Εξυπηρέτησης Ε/Κ, δ) Χώρος Μεταφόρτωσης Φορτίου Βαγονιών, ε) Χώροι Μεταφόρτωσης Γενικού Φορτιού, στ) Χώρος Μεταφόρτωσης Οχημάτων, ζ) Οδικό Σύστημα, η) Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου, θ) Χώρος Μεταφόρτωσης Υγρών Φορτίων.