Εισήγηση του Κώστα Φωτεινάκη στους Πολίτες σε Δράση Χαϊδαρίου, 27 Απριλίου 2021: Σκαραμαγκάς – Ιστορικό – Προτάσεις – Κινητοποιήσεις για να “επανακτήσει η Δυτική Αθήνα πρόσβαση στη θάλασσα”

Η εργασία του Κώστα Φωτεινάκη που επισυνάπτεται με θέμα το Ιστορικό και τη Διεκδίκηση των 100+120 στρεμμάτων από το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά και την ΕΤΑΔ, παρουσιάστηκε στις 27 Απριλίου 2021, με περισσότερες εικόνες, στην ευρεία συνάντηση εργασίας του Δημοτικού Συνδυασμού «Πολίτες σε Δράση Χαϊδαρίου», στην οποία συμμετείχαν μέλη, φίλοι και συνεργάτες καθώς και ο πρώην επικεφαλής και σήμερα βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Β’ Τομέα Αθήνας Δημήτρης Βίτσας.

Στη συνάντηση αποφασίστηκαν συγκεκριμένες δράσεις και πρωτοβουλίες μεταξύ των οποίων:

  1. Η αυτοτελής και χωρίς προσαρμογές δημοσίευση της εισήγησης του Κώστα Φωτεινάκη
  2. Πρόταση για συζήτηση του θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο Χαϊδαρίου [ΕΔΩ]
  3. Επίκαιρη Επερώτηση στη Βουλή του ΣΥΡΙΖΑ, κόμμα που στηρίζει το Δημοτικό Συνδυασμό Πολίτες σε Δράση Χαϊδαρίου. [ΕΔΩ]

Άλκηστη Βίτσα
Δημοτικός Σύμβουλος – Εκπρόσωπος του Δημοτικού Συνδυασμού “Πολίτες σε Δράση Χαϊδαρίου” στο Δημοτικό Συμβούλιο”

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΦΩΤΕΙΝΑΚΗ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΕ ΔΡΑΣΗ ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ – 27 Απριλίου 2021

[Ελληνικά Ναυτπηγεία Σκαραμαγκά- Λίγο πριν την κατάρρευση. Ήδη η πλωτή δεξαμενή Νο 2 δεν υπάρχει| Φωτ. Αρχείου]
  • Σκαραμαγκάς – Το Χαϊδάρι είναι παραθαλάσσιος Δήμος
  • Η Δυτική Αθήνα να επανακτήσει την πρόσβαση στη θάλασσα
  • Τα 220 στρέμματα μπαζωμένης θάλασσας ανήκουν στους πολίτες
[Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Μπλε λεπτή γραμμή, Παλαιός και νέος Αιγιαλός]

Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ –  ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Η παρουσίαση του θέματος γίνεται με συνοπτικό τρόπο και με μια προσπάθεια να γίνει κατανοητό από το ευρύ κοινό.

Αφορμή της παρουσίασης και των προτάσεων που θα ακολουθήσουν είναι το κλείσιμο της δομής φιλοξενίας προσφύγων στο Σκαραμαγκά, σύμφωνα με τις δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών, με την πιο πρόσφατη εκείνη του υπουργού Μετανάστευσης Νότη  Μηταράκη (22 Απριλίου 2021).

Το ερώτημα είναι ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να διεκδικηθεί και  για να παραχωρηθεί  στους πολίτες για κοινωνικές χρήσεις, ο χώρος αυτός  των 120+100 στρεμμάτων, της προβλήτας 4 (πρώην τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά) που είχαν τοποθετηθεί τα κοντέινερ και οι εγκαταστάσεις της φιλοξενίας προσφύγων.

Β. ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΩΝ ΝΑΥΠΗΓΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΚΤΗΣ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ – ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟ

Β1 Τα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ξεκίνησαν τη λειτουργία τους το 1956 από τον εφοπλιστή Σταύρο Νιάρχο, σε μια εγκαταλελειμμένη εγκατάσταση του Πολεμικού Ναυτικού. 

[Η δημιουργία, κατασκευή της Μόνιμης Δεξαμενής Νο4 – μπαζώνεται τμήμα του παλαιού αιγιαλού, 1964]
[1975: Η δημιουργία, κατασκευή της Μόνιμης Δεξαμενής Νο5 – μπαζώνεται τμήμα του παλαιού αιγιαλού. Δεξιά της Δεξαμενής δημιουργείται με μπαζώματα μεγάλης έκτασης ένας νέος χώρος 100+ περίπου στρεμμάτων, η/ ο προβλήτα/ας Νο 4, εκεί που είναι σήμερα ο Χώρος Φιλοξενίας Προσφύγων αιτούντων άσυλο]

Από το 1956 και μέχρι το 1977 το ναυπηγείο επεκτάθηκε με εξαγορές γειτονικών οικοπέδων αλλά κυρίως με μπαζώματα της θάλασσας κατά μήκος και πλάτος. Η τελευταία  επέκταση προς τα Δυτικά (1970 – 1977), έγινε προς την παραλία Σκαραμαγκά, στην ακτή που χιλιάδες κάτοικοι της Δυτικής Αθήνας και του Δυτικού Πειραιά έκαναν τα μπάνια τους.
Με την τελευταία επέκταση κατασκευάστηκε η μόνιμη δεξαμενή Νο 5 και ο/η προβλήτας/α Νο 4 με μπαζώματα προς τη θάλασσα.
Αποτέλεσμα ήταν να παραμείνει μόνο ένα μικρό τμήμα της Ακτής Σκαραμαγκά ελεύθερο και εκτός των εγκαταστάσεων των Ναυπηγείων, εκεί που ρίχνεται ο Σταυρός την Ημέρα των Θεοφανείων.

Β.2 Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά από την ιδιοκτησία του Σταύρου Νιάρχου πέρασαν το 1985 στην Ελληνική Τράπεζα Βιομηχανικής Ανάπτυξης (ΕΤΒΑ) και από εκεί και πέρα υπενοικιάστηκαν σε διάφορους «Επενδυτές» οι οποίοι και δεν επένδυσαν, δεν έκαναν απολύτως τίποτα για τη συντήρηση ή την έστω και μικρής κλίμακας λειτουργίας τους.

Ο μοναδικός «αιμοδότης» ήταν το Πολεμικό Ναυτικό με τις κατασκευές και τις μετασκευές των Υποβρυχίων καθώς και με επισκευές άλλων τύπων πλοίων.
«ΕΠΕΝΔΥΤΕΣ» σε τίτλους:

1. 50% η αγγλική εταιρεία Brown & Root – 50% συνεταιρισμός των εργαζομένων

2. Εξαγορά από τη γερμανική ΗDW, η οποία αναλαμβάνει να ναυπηγήσει τα υποβρύχια με το πρωτότυπο «Παπανικολής».

3. Μεσολαβεί καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Ένωση για παράνομες χρηματοδοτήσεις των ναυπηγείων από το ελληνικό δημόσιο, ενώ η μονάδα έχει περάσει στην Τhyssen Krupp, μετά την εξαγορά της HDW.

4. 2008 καταδίκη με πρόστιμο 250 εκατ. Ευρώ στα ΕΝ για παράνομες χρηματοδοτήσεις.5. Αποχώρηση Γερμανών – νέος «επενδυτής» Ισκαντάρ Σάφα, με την την Αbu Dhabi Mar.

Β.2.1 Λιμάνι στο Σκαραμαγκά (2008 – 2009)

Προσωρινή λειτουργία ως λιμάνι εκφόρτωσης πλοίων κοντέινερ στην περιοχή που σήμερα είναι η εγκατάσταση του κέντρου φιλοξενίας προσφύγων 2008 – 2009 και την οποία διεκδικούμε. Οι θέσεις των ΠσΔ [ΕΔΩ] [ΕΔΩ]

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας – Πάνδημη αντίδραση με τη συμμετοχή και του ΑΣΔΑ. Αποτελεί «μαγιά» για τη σημερινή διεκδίκηση του χώρου.

Β.3 ΣΗΜΕΡΑ – Τα ΕΝΑΕ σε καθεστώς «Ειδικής Διαχείρισης»

Δυνάμει της υπ’ αριθμόν 725/08.03.2018 απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών (Εκούσια Δικαιοδοσία), η ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε” ετέθη σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης των άρθρων 68 και επόμενα του Ν. 4307/2014.

Σε συνέχεια της παραπάνω απόφασης, ορίστηκε ως ειδικός διαχειριστής ο κ. Χριστόδουλος Σεφέρης.Β.3.1 Συνεχείς διαγωνισμοί οι οποίοι ακυρώνονται για διάφορους λόγους (2020-2021)

Γ. Δομή Φιλοξενίας Αιτούντων Άσυλο Σκαραμαγκά (νομικά κατοχυρωμένος όρος)

Στο τμήμα εκείνο των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, το οποίο μπαζώθηκε την τελευταία επεκτατική περίοδο (1970 -1977, διάβαζε και Α), δημιουργήθηκε την Άνοιξη του 2016 η Δομή Φιλοξενίας Αιτούντων Άσυλο Σκαραμαγκά.

Τον Μάρτιο – Απρίλιο 2021 ανακοινώθηκε ότι η δομή θα κλείσει άμεσα (τελευταία δήλωση του Υπουργού Μετανάστευσης κ. Μηταράκη 22 Απριλίου 2021).

Οι δηλώσεις της κυβέρνησης για κλείσιμο της δομής προκάλεσαν αντιδράσεις στους «αιτούντες άσυλο» και προσωρινούς κάτοικους στα κοντέινερ, με αποτέλεσμα να διαμαρτυρηθούν κλείνοντας τη Λ. Αθηνών, στο ύψος του Σκαραμαγκά (12.04.2021).

Γ.1 Με το κλείσιμο της δομής και της απομάκρυνσης των υποδομών, ο τεράστιος χώρος φιλοξενίας παραμένει κενός και διεκδικείται α) τα ΕΝΑΕ (Ναυπηγεία) β) Δήμο Χαϊδαρίου.

Δ. Οι Αγώνες των Πολιτών σε Δράση από το 1998 μέχρι τις ημέρες μας.

H δημοτική κίνηση «Πολίτες σε Δράση» από το 1998 μέχρι τις ημέρες μας έχει αναπτύξει πλούσιες και πολυεπίπεδες δράσεις για να επανακτήσουν πρόσβαση στο θαλάσσιο μέτωπο στη θάλασσα.

Δ.1 Σε τίτλους παρουσιάζουμε ορισμένες από τις δράσεις μέχρι το 2010:

1. Δύο αφιερώματα και πρωτοσέλιδα στην τοπική εφημερίδα ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ που στήριζε τους ΠσΔ (Ιανουάριος και Φεβρουάριος 1998) καθώς και παρέμβαση με πανό στο Σκαραμαγκά με τίτλο «Να γίνει η παραλία και η θάλασσα Σκαραμαγκά φιλική για τον άνθρωπο».

2. ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑΣ – ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ Δ.ΒΙΤΣΑΣ – 2002  [ΕΔΩ]. Δίφυλλο φυλλάδιο στο τέλος του οποίο αναφέρεται μεταξύ των άλλων «Επανεξέταση της συμφωνίας εξαγοράς από τη HDV με ελάχιστη απαίτηση την επιστροφή στο Δήμο Χαϊδαρίου των δεκάδων στρεμμάτων που έχουν «νοικιαστεί» και όλων εκείνων που δεν χρησιμοποιούνται για ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες» –  «Για να αποκτήσει το Χαϊδάρι και η Δυτική Αθήνα πρόσβαση στη θάλασσα».

3. Επτασέλλιδη επιστολή με ημερομηνία 17 Δεκεμβρίου 2009 προς τον τότε Πρωθυπουργό – Γιώργο Παπανδρέου  με τίτλο «Πρόταση Αποκατάστασης ΑΚΤΗΣ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ». Στην επιστολή για πρώτη φορά στηρίζεται νομικοτεχνικά η πρόταση. Σας διαβάζω ορισμένα αποσπάσματα:
«Αντικείμενο της επιστολής αυτής είναι η τύχη και αξιοποίηση της έκτασης που καταλαµβάνει η παρανόµως κατασκευασµένη (µε επιχωµατώσεις) προβλήτα Νο 4 των Ναυπηγείων ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ µετά την αποµάκρυνση του επίσης παράνοµου Εµπορευµατικού Σταθµού µεταφοράς Containers που µέχρι των Μάιο του 2009 λειτουργούσε στο χώρο αυτό. Θέση της δηµοτικής κίνησης µας είναι πως το φυσικό περιβάλλον στο χώρο πρέπει να αποκατασταθεί και να επανέλθει αφενός στη πρότερο ρόλο του, δηλαδή επαφή µε την θάλασσα και αφετέρου στη πρότερη χρήση (κοινόχρηστο) µε παράλληλη δημιουργία θέσεων εργασίας µέσω ήπιας ανάπτυξης. Από τον Ιουν 2009 έχουµε καταθέσει σε δηµόσια διαβούλευση και διάλογο µε την τοπική και όχι µόνο κοινωνία την πρόταση µας, την έχουµε αναρτήσει στο blog µας.»Η πρόταση µας, καταδεικνύει ότι είναι εφικτό να περπατάµε, να διασκεδάζουµε και να αθλούµαστε στο άµεσο µέλλον στην δική µας Εσπλανάδα. Τη δικαιούται το Χαϊδάρι και η ∆υτική Αθήνα.»

Υπογραφή Δημήτρης Βίτσας (Επικεφαλής της δ.κ)

Δ.2  Σε τίτλους παρουσιάζουμε ορισμένες από τις δράσεις από 2010 μέχρι τις μέρες μας – Απρίλιος 2021:

1. ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ- ΘΑΛΑΣΣΑ ΕΙΡΗΝΗΣ. Εκδήλωση των ΠσΔ δύο εβδομάδες μετά τη δημιουργία του χώρου φιλοξενίας στο Σκαραμαγκά – 24 Απριλίου 2016  [ΕΔΩ
2. Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΙΑΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ ΕΧΕΙ ΕΠΕΙΓΟΝΤΑ ΧΑΡΑΧΤΗΡΑ – Θοδωρής Σπηλιόπουλος 13 Ιανουαρίου 2017 [ΕΔΩ].  Δύο διαδοχικές συναντήσεις στελεχών των ΠσΔ με τον Πρόεδρο της ΕΤΑΔ Γιώργο Τερζάκη και με τον Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Βίτσα.
3. Θαλασσινή βαρκάδα Ελευσίνα – Σκαραμαγκά παρέμβαση και σύνδεση του παραθαλάσσιου Χαϊδαρίου με τις διεκδικήσεις για συνολική αναβάθμιση του θαλάσσιου κόλπου της Ελευσίνας , 9 Σεπτεμβρίου 2017 [ΕΔΩ]4. Εκδήλωση στην παραλία Σκαραμαγκά 23 Σεπτεμβρίου 2017 [ΕΔΩ]5. ΑΙΤΗΜΑ ΓΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΜΕ ΘΕΜΑ : ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ (ΑΚΤΗ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ- ΠΕΡΙΟΧΗ 220 ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ-ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ) 3 Οκτωβρίου 2018 [ΕΔΩ]6. ΑΙΤΗΜΑ ΓΙΑ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΑΚΤΗΣ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ, 2020 [ΕΔΩ]Δ.3 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ 1. Σε όλες τις δράσεις και τις προτάσεις των ΠσΔ για το Σκαραμαγκά η διεκδίκηση του χώρου των 100+120 στρεμμάτων  δεν αφορούσαν μόνο και αποκλειστικά τους κατοίκους του Χαϊδαρίου αλλά ολόκληρης της Δυτικής Αθήνας (Δ.1.1. και Δ.1.2).
2. Οι θέσεις και οι προτάσεις έχουν «αντιγραφεί» με κάκιστο τρόπο από Δημοτικές παρατάξεις του Χαϊδαρίου. Παρά την «κακοποίηση» η αναφορά στη διεκδίκηση του Σκαραμαγκά αποτελεί μια δέσμευση και ενδεχομένως να μπορούσε να αξιοποιηθεί από τους ΠσΔ. 

Ε. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΣΗΜΕΡΑΕ.

1 – ΔΕΔΟΜΕΝΑ: 

[Τοπογραφικό Διάγραμμα ΕΤΑΔ]

1. Ο διεκδικούμενος χώρος που σήμερα φιλοξενούνται δεν ανήκει στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) αλλά στην Ανώνυμη Εταιρία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ Α.Ε.) [περισσότερα στην ΠΗΓΗ 1 &2]

2. Ενισχυτικό του ιδιοκτησιακού, ότι ο χώρος δεν ανήκει στα ΕΝΑΕ είναι το γεγονός τα Ελληνικά Ναυπηγεία έχουν διεύθυνση «Οδός Παλάσκα 312462 Σκαραμαγκάς – Δήμος Χαϊδαρίου, Αττική» [ΠΗΓΗ 3] ενώ η Δομή Φιλοξενίας έχει δ/νση Εθνάρχου Μακαρίου 1, Σκαραμαγκάς 12461 [ΠΗΓΗ 4] 

3. Ο  Δήμος Χαϊδαρίου απηύθυνε εξώδικη δήλωση  προς την ΕΤΑΔ  κατά τη διενέργεια του πρόσφατου πλειοδοτικού διαγωνισμού για την πώληση τμήματος της έκτασης των Ναυπηγείων. [ΠΗΓΗ 5]. 

4. Θεωρητικά με βάση τα προγράμματα των Δημοτικών Συνδυασμών είναι υπέρ της διεκδίκησης του χώρου για κοινωνικές χρήσεις.

Ε-2 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Με βάση τις διαχρονικές θέσεις των ΠσΔ [Δ] και τα ΔΕΔΟΜΕΝΑ [Ε.1] το προσχέδιο πρότασης ως βάση για συζήτηση είναι το εξής:

  1. Να δημιουργηθεί ΤΟΠΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΓΩΝΑ διεκδίκησης του χώρου στον οποίο να συμμετέχουν η Δημοτική Αρχή, εκπρόσωποι των συνδυασμών και μαζικοί φορείς.
  2. Να δημιουργηθεί ΔΙΑΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΓΩΝΑ γιατί το θέμα της διεκδίκησης του χώρου καθώς και της μελλοντικής του χρήσης αφορά όλους τους κατοίκους της Δυτικής Αθήνας.
  3. Να εμπλακεί ο Αναπτυξιακός Σύνδεσμος Δυτικής Αθήνας/ ΑΣΔΑ, ο οποίος καλείται να παίξει τον αναπτυξιακό του ρόλο στο μελλοντικό σχεδιασμό για την όποια αξιοποίηση του χώρου.
  4. Να πάρει θέση η Περιφέρεια Αττικής και οι Περιφερειακές Παρατάξεις.
  5. Να πάρουν θέση τα κόμματα σε τοπικό επίπεδο (τοπικές οργανώσεις) και σε εθνικό.
  6. Να πραγματοποιηθεί Συνέντευξη Τύπου άμεσα
  7. Να πραγματοποιηθεί σχετική ημερίδα με Πρωτοβουλία του Δήμου Χαϊδαρίου ή με όποιον άλλον επισπεύδοντα.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι Πρωτοβουλίες θα πρέπει να παρθούν άμεσα καθώς προετοιμάζεται το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας Αττικής (ή δραματικές αλλαγές προς το χειρότερο) για τη δεκαετία 2030 το οποίο θα καθορίζει τις χρήσεις των δημόσιων χώρων κ.λπ. Αν ο χώρος χαρακτηριστεί ναυπηγοεπισκεαυστική μονάδα ή λιμάνι κ.λπ. θα είναι ανασταλτικός παράγοντας στη διεκδίκηση.

ΣΤ. ΠΗΓΕΣ –  ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

1. Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Παύση λειτουργίας της Δομής Φιλοξενίας Αιτούντων Άσυλο Σκαραμαγκά και μέλλον του ακινήτου της ΕΤΑΔ στην περιοχή [ΕΔΩ]- 21.04.2021

2. Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας Υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Υποδομών και Μεταφορών, ρυθμίσεις για τη μεταφορά στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας των αρμοδιοτήτων για τα εμπορικά σήματα, άλλες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις | Άρθρο 60 Ειδικά ζητήματα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά σ.46 – 47 [ΕΔΩ]

3. Η επίσημη σελίδα «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε. –  ΥΠΟ ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ [ΕΔΩ]

4. Υπουργείο Μετανάστευσης: Δομή «ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ», στη θέση «ΠΡΟΒΛΗΤΑ 4» του Δήμου Χαϊδαρίου της Περιφερειακής Ενότητας Δυτικού Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής [ΕΔΩ]

5. Την Προβλήτα 4 των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά διεκδικεί ο Δήμος Χαϊδαρίου. Εξώδικη δήλωση του Δήμου προς την ΕΤΑΔ. 12 Φεβρουαρίου 2021 [ΕΔΩ]

6. ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑΣ – ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ Δ.ΒΙΤΣΑΣ – 2002  [ΕΔΩ]

7. Κώστας Φωτεινάκηας: Την Ημέρα των Φώτων στο Σκαραμαγκά | Που ήταν ο παλιός αιγιαλός – πως προκύπτει το αίτημα της διεκδίκησης των 220 στρεμμάτων από τα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά [ΕΔΩ]

8. ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ [ΕΔΩ] –ΘΕΜΑΤΑ από το παλαιό  Blog των Πολιτών σε Δράση 

9. Τη Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2020, των Θεοφανίων, υποδεχόμαστε το 2020 στο Σκαραμαγκά [ΕΔΩ]

10. Υπό διάλυση οι υποδομές στον Σκαραμαγκά [ΕΔΩ] – Έχει μια εξαιρετική φωτογραφία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά

11. 12 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 – ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΣΤΗ Λ.ΑΘΗΝΩΝ [ΕΔΩ]

12. Ο Σκαραμαγκάς κλείνει αλλά κανείς δεν ξέρει πού θα πάνε 2.300 άνθρωποι εν μέσω πανδημίας [ΕΔΩ]

13. Καθορισμός ορίων του αιγιαλού και της παραλίας των έμπροσθεν των εγκαταστάσεων ιδιοκτησίας ΑΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ – ΦΕΚ τ. ΤΕΤΑΡΤΟ α.1147/ 4 Νοεμβρίου 1994.

14. Ρεπορτάζ από τη «βαρκάδα» στον Κόλπο της Ελευσίνας – Σκαραμαγκά. Το «Χαϊδάρι είναι παραθαλάσσιος Δήμος» [ΕΔΩ] 9 Σεπτεμβρίου 201715. Κώστας Φωτεινάκης «Ο Σκαραμαγκάς σε νέες περιπέτειες», 2008 [ΕΔΩ

27 Απριλίου 2021
Κώστας Φωτεινάκης – Πρώην Δημοτικός Σύμβουλος