“Είμαι σίγουρος ότι η Ακτή Σκαραμαγκά θα αποδοθεί στην κοινωνία της Δυτικής Αθήνας”
Στην εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε ο Δημήτρης Βίτσας στο “Χαϊδάρι Σήμερα” μιλάει και για την πόλη μας και τη δυτική Αθήνα. Αξίζει να προσεχθούν οι αναφορές του στο μέλλον της Ακτής Σκαραμαγκά, όπου σήμερα υπάρχει το καμπ των προσφύγων. Επίσης τα έργα στο Χαϊδάρι που συνδέονται με αυτό, το μέλλον των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αλλά και των προσφύγων που ζουν στην προβλήτα του ναυπηγείου.
Είμαι σίγουρος ότι η Ακτή Σκαραμαγκά θα αποδοθεί στην κοινωνία της Δυτικής Αθήνας. Η κρίσιμη καμπή αφορά το προσφυγικό, αφού εκεί λειτουργεί ένας προσφυγικός καταυλισμός. Όσο και να σας φαίνεται παράξενο, το ότι εκεί λειτουργεί προσφυγικός καταυλισμός εμπεδώνει πως πρόκειται για μια δημόσια έκταση
Κύριε Βίτσα, ποιες ειδικές πολιτικές θέλετε να υπηρετήσετε εδώ, δυτικά;
Θεωρώ πως είναι πολύ σωστό που έγινε η κατάτμηση της Β΄ Αθήνας. Γιατί επιτέλους η Δυτική Αθήνα θα έχει ένα συγκεκριμένο πεδίο αναφοράς στη Βουλή και δεν θα χάνεται στο σύνολο της Αθήνας. Όσο μπόρεσα από τις υπουργικές θέσεις που θήτευσα, προσπάθησα ορισμένα προβλήματα που είχε η Δυτική Αθήνα και το Χαϊδάρι να βρουν λύση. Για παράδειγμα, είμαι περήφανος για την αναστήλωση του Μπλοκ 15. Επίσης για το υδραυλικό έργο στο Στρατόπεδο Καραϊσκάκη, που ελαχιστοποίησε τον κίνδυνο πλημμύρας των γύρω περιοχών στο Χαϊδάρι. Ακόμα πιο περήφανος είμαι, που με ενέργειες του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής ξεκινάει ένα μεγάλο έργο που έχει καθυστερήσει τουλάχιστον 30 χρόνια. Δηλαδή ο αγωγός που συνδέει Αφαία, Σκαραμαγκά και Δαφνί με τον κεντρικό αγωγό και το εργοστάσιο βιολογικού καθαρισμού στον Ασπρόπυργο. Έτσι σταματάνε να υπάρχουν περιοχές που εν έτει 2019 εξυπηρετούνται από βόθρους και βυτιοφόρα. Είναι ένα μεγάλο έργο που θα γίνει με χρήματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αφορά το μεταναστευτικό.
Η Δυτική Αθήνα είναι ο καθρέφτης των προβλημάτων όλης της Ελλάδας. Και εκεί έχει μειωθεί η ανεργία, αλλά τα ποσοστά της εξακολουθούν να είναι ψηλά. Αυτό για μένα είναι το κυρίως πρόβλημα. Συγχρόνως έχει πολλά προβλήματα που αφορούν τη συγκοινωνιακή σύνδεση και τις υποδομές. Ξέρετε ότι προχωράμε στη λειτουργία του Μετρό σε Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλό και Νίκαια. Χρειάζεται ένα πιο ολοκληρωμένο σχέδιο, που το είχε παρατήσει η προηγούμενη δημοτική αρχή της Πετρούπολης, για να προχωρήσει και προς τα εκεί. Υπάρχουν προβλήματα που αφορούν τη συγκοινωνιακή σύνδεση των γειτονιών με το Μετρό. Είχα κάνει πρόταση από το 2006 ότι χρειάζονται γι’ αυτό μικρά λεωφορεία. Είναι ζήτημα φιλοσοφίας.
Αφού τερματίσαμε τις διεκδικήσεις από την πλευρά του Σάφα, υπάρχει ένα πλήρες σχέδιο ώστε να αναζωογονηθεί το Ναυπηγείο. Να λειτουργήσει όχι μόνο με πολεμικά, αλλά και με εμπορικά πλοία και να είναι μια πηγή πολλών θέσεων εργασίας.
Το άλλο ζήτημα είναι η δυνατότητα τόνωσης της τοπικής αγοράς. Από τη μία μεριά ζητήματα που αφορούν μικροεπιχειρηματίες και από την άλλη προωθώντας την τοπική αγορά, ώστε να γίνεται ένα κέντρο μιας οικονομικής ζωής για την κάθε περιοχή. Εδώ δεν φτάνει να μιλάμε για ένα κέντρο στο Περιστέρι ή στο Αιγάλεω. Μιλάμε για πολύ μεγάλες περιοχές που θα χρειαστούν και επιμέρους παρεμβάσεις.
Τέλος είναι το ζήτημα της διαχείρισης των ορεινών όγκων. Αυτό έχει να κάνει με το πώς θα χειριστείς το Κασκαντάμι, τα ζητήματα των λατομείων και του όρους Αιγάλεω. Τις δυνατότητες που σου προσδίδουν τα άλση και συγχρόνως για το πώς θα αναπτύξεις υπηρεσίες που αφορούν το θαλάσσιο μέτωπο του Σκαραμαγκά. Επιπρόσθετα υπάρχει μια πολιτιστική ζωή από τους εθνικοτοπικούς συλλόγους, που διασυνδέουν την παράδοση. Αυτή πρέπει να ενισχυθεί. Δεν μπορώ να πω πως δεν ενισχύονται από τους Δήμους, όμως έχει ιδιαίτερη σημασία να προωθηθεί ακόμα περισσότερο.
Το Χαϊδάρι και η Δυτική Αθήνα περίμεναν ότι θα τους αποδοθούν τα διεκδικούμενα 220 στρέμματα στην Ακτή Σκαραμαγκά (ή τουλάχιστον ένα μέρος τους). Ο ίδιος είχατε δηλώσει (23/9/17) ότι “η αξιοποίηση της ακτής Σκαραμαγκά είναι εφικτή και έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα”. Όμως δεν προχώρησε το θέμα. Πού οφείλεται αυτό; Σε ποια χέρια εκτιμάτε ότι θα καταλήξει αυτή η έκταση τελικά;
Εγώ δεν εκτιμώ. Είμαι σίγουρος πως αυτή η έκταση θα αποδοθεί στην κοινωνία της Δυτικής Αθήνας. Η κρίσιμη καμπή αφορά το προσφυγικό, αφού εκεί λειτουργεί ένας προσφυγικός καταυλισμός. Όσο και να σας φαίνεται παράξενο, το ότι εκεί λειτουργεί προσφυγικός καταυλισμός εμπεδώνει πως πρόκειται για μια δημόσια έκταση. Πως δεν ανήκει στον Σάφα ή στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Η συνεργασία με τη δημοτική αρχή Σελέκου, δεν πέρασε από πολλά κύματα. Κάναμε μια προσπάθεια για το προσφυγικό. Εγώ θα περίμενα μια μεγαλύτερη τόλμη στη διεκδίκηση της περιοχής που αφορά το λιμανάκι. Παράπονο δεν έχω και ελπίζω να μην έχουν και από μένα.
Από το 2006 έχουμε παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για το τι μπορεί να διαμορφωθεί εδώ. Ήδη ξέρουν τόσο ο Δήμος Χαϊδαρίου όσο και η Περιφέρεια ότι ως αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας, μέσα από σχετικές επιστολές που τους είχα στείλει, πως όταν φύγει αυτός ο καταυλισμός ο χώρος θα τους αποδοθεί. Υπάρχει όμως και το καθαρό γεγονός ότι από τη δεξαμενή 5 και προς την Εθνική Οδό, αυτή η περιοχή πλέον ανήκει στο Δημόσιο. Ξέμπλεξε αυτό το ζήτημα και η συγκεκριμένη έκταση θα πρέπει να δοθεί στην κοινωνία.
Μια περιοχή που φαντάζει κατεστραμμένη, αλλά στο οραματικό είναι έχει δυναμική και κατεύθυνση ανάπτυξης. Το υπό κατασκευή αποχετευτικό έργο είναι μία ακόμα λύση, που συμβάλει σε αυτή την προοπτική.
Σχετικά με τη λειτουργία του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά, που ενδιαφέρει χιλιάδες ανθρώπους στη Δυτική Αθήνα, αλλά και την εθνική άμυνα, τι υπάρχει μπροστά μας;
Το κρατήσαμε ζωντανό με δική μου συμβολή, όπως και του Πολεμικού Ναυτικού. Αφού τερματίσαμε τις διεκδικήσεις από την πλευρά του Σάφα, υπάρχει ένα πλήρες σχέδιο ώστε να αναζωογονηθεί το Ναυπηγείο. Να λειτουργήσει όχι μόνο με πολεμικά, αλλά και με εμπορικά πλοία και να είναι μια πηγή πολλών θέσεων εργασίας. Αυτό λοιπόν που είπα το 2017 ισχύει απόλυτα. Υπάρχουν όλες οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, που ξεπερνιούνται.
Στο ίδιο θέμα της Ακτής Σκαραμαγκά. Ποια ήταν η συνεργασία σας με την δημοτική αρχή Σελέκου – ΚΚΕ; Ποια είναι η άποψή σας για την πρόταση του νέου δημάρχου, Βαγγέλη Ντηνιακού περί “υπογραφής συμβολαιογραφικού προσυμφώνου απόδοσης της ακτής;”
Το συμβολαιογραφικό προσύμφωνο μπορεί να γίνει. Αφορά κατά κύριο λόγο το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Ανάπτυξης. Νομίζω όμως ότι, αν ξεκινήσει αυτή η διαδικασία, δεν χρειάζεται προσύμφωνο σε νομικό επίπεδο, αλλά ένα κανονικό σύμφωνο. Σε ό,τι αφορά τη συνεργασία με τη δημοτική αρχή Σελέκου, δεν πέρασε από πολλά κύματα. Κάναμε μια προσπάθεια για το προσφυγικό. Εγώ θα περίμενα μια μεγαλύτερη τόλμη στη διεκδίκηση της περιοχής που αφορά το λιμανάκι. Παράπονο δεν έχω και ελπίζω να μην έχουν και από μένα.
Κλείσουμε με μια ερώτηση για το μέλλον των προσφύγων, μια και το Χαϊδάρι φιλοξενεί μια πολύ μεγάλη δομή φιλοξενίας. Για πόσα χρόνια πιστεύετε πως θα παραμείνουν οι πρόσφυγες εγκλωβισμένοι στη χώρα μας;
Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ μιλάει για 20.000 μετανάστες, που θα ενσωματωθούν στην Ελλάδα, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Άλλωστε να μην ξεχνάμε πως 12.500 παιδιά πηγαίνουν σε ελληνικά σχολεία. Αυτά θα πάρουν ελληνική παιδεία.
Υπάρχει το ζήτημα της διάθεσης και της πραγματικότητας. Χρειάζεται μια διαφορετική πολιτική από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που θα ενισχύει τις κοινωνίες των χωρών από όπου πηγάζουν οι μεταναστευτικές ροές. Που θα σταματάει τους πολέμους σε αυτές τις χώρες και που θα μειώνει τις προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές στο ναδίρ. Που θα δημιουργούσε καλούς όρους ζωής αυτών των ανθρώπων στις δικές τους χώρες. Αυτοί οι άνθρωποι παλεύουν για τη ζωή τους.
Το πιο αναγκαίο είναι η δίκαιη κατανομή του αντικειμενικού βάρους που φέρνουν τα προσφυγικά ρεύματα σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει, παρά τα ωραία και μεγάλα λόγια. Με πρώτο ζήτημα την μετεγκατάσταση τουλάχιστον 20.000 ανθρώπων σε αυτές τις χώρες. Αλλιώς που σημαίνει πως 46.000 πρόσφυγες που ήρθαν στη χώρα μας το 2018, θα μείνουν στη χώρα μας. Καταφέραμε 5.000 από αυτούς, με βάση τις οικογενειακές επανενώσεις, να πάνε σε άλλες χώρες. Άλλοι 5.000 να επιστρέψουν οικειοθελώς στη χώρα καταγωγής τους. Αλλά πάντα υπάρχει ένα σοβαρό κομμάτι στο οποίο η Ευρώπη πρέπει να συνεννοηθεί και να μην κράτα κλειστά τα σύνορα. Όταν θα λυθεί αυτό πλήρως, θα μπορέσω να σας πω με ακρίβεια για το μεταναστευτικό.
Δεν ξεχνάω πως το 2012 από τον Έβρο πέρασαν 130.000 ψυχές. Δεν ξεχνάω πως πριν ο ΣΥΡΙΖΑ αναλάβει την κυβέρνηση της χώρας, δεν υπήρχε καν σύστημα υποδοχής και περίθαλψης αυτών των ανθρώπων. Εμείς διεκδικήσαμε και κερδίσαμε τα χρήματα εξέτασης και προστασίας αυτών των ανθρώπων να έρχονται απευθείας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Δηλαδή 443.000.000 ευρώ κάθε χρόνο, όχι στο ελληνικό κράτος, αλλά στην Ύπατη Αρμοστεία, στο Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης και τους συνεργάτες τους. Αυτό είναι το βασικό.
Όσο όμως θα υπάρχει τεταμένη φτώχεια και πόλεμοι, σίγουρα θα υπάρχουν και μεταναστευτικές ροές. Έχουν πέσει από το 2015 κατά 97%, αλλά κανείς δεν μπορεί να πει πως έχουν σταματήσει. Συγχρόνως χρειάζεται μια πολιτική ενσωμάτωσης κάποιων ανθρώπων που θα μείνουν σε κάποια ευρωπαϊκή χώρα. Η Ευρώπη άλλωστε χρειάζεται εργατικά χέρια, επιστημονικά μυαλά και ενδυνάμωση. Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ μιλάει για 20.000 μετανάστες, που θα ενσωματωθούν στην Ελλάδα, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Άλλωστε να μην ξεχνάμε πως 12.500 παιδιά πηγαίνουν σε ελληνικά σχολεία. Αυτά θα πάρουν ελληνική παιδεία. Διατηρώντας τα πολιτιστικά στοιχεία από τις χώρες που προέρχονται, νομίζω πως θα φτιαχτεί μια καινούρια μίξη. Άλλωστε στην Ελλάδα το έχουμε ξαναζήσει, με την ενσωμάτωση των Ποντίων πριν από έναν αιώνα. Δεν πρόκειται να αλλάξει ούτε η εθνολογική σύσταση, ούτε τα θρησκευτικά δόγματα σε σχέση με αυτά.
Ολόκληρη η συνέντευξη εδώ: Δημήτρης Βίτσας: ΣΥΡΙΖΑ – ΝΔ, δύο διαφορετικά σχέδια – δύο διαφορετικοί κόσμοι. Συνέντευξη στο “Χαϊδάρι Σήμερα”