Συνεχίζεται με εντατικούς ρυθμούς η διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου για το μεγάλο έργο παραχώρησης της Υποθαλάσσιας Ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος. Σε αυτή τη φάση όπως μαθαίνει το ypodomes.com αρχίζουν και ξεδιπλώνονται οι προτάσεις από τα 3 υποψήφια σχήματα, τα οποία είναι ΜΕΤΚΑ, ΤΕΡΝΑ και VINCI CONCESSIONS-VINCI HIGHWAYS–ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες περί τα τέλη του έτους θα έχει «κλειδώσει» ο σχεδιασμός του έργου, ο τρόπος χρηματοδότησης, οι νομικές διαρρυθμίσεις που θα διέπουν το έργο, προκειμένου να συνταχθεί και να υποβληθεί η ΜΠΕ.
Η έγκριση της ΜΠΕ είναι το κυρίαρχο στοιχείο, από όπου θα προκύψει η οικονομική προσφορά των σχημάτων καθώς από εκεί θα φανούν οι γενικότερες ανάγκες του έργου. Εφόσον εγκριθεί η ΜΠΕ από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, προς τα τέλη του 2018, θα γίνει η κατάθεση των προσφορών, η οποία εκτιμάται ότι δεν θα διαρκέσει πολύ και θα αναδειχθεί ο τελικός ανάδοχος-παραχωρησιούχος.
Ως χρονιά έναρξης του έργου έχει στοχευθεί το 2019 με αρχικό χρόνο κατασκευής τα 4 χρόνια. Ο χρόνος παραχώρησης φαίνεται ότι κλειδώνει στα 30 χρόνια.
Στην παρούσα φάση εκτός από τα ενδιαφερόμενα σχήματα, το παρών δίνει και εκπρόσωπος της ΚΕΔΚΕ , που είναι και το επίσημο πρόσωπο της τοπικής αυτοδιοίκησης. Σημαντικό στοιχείο για την προετοιμασία του έργου είναι και η συνεργασία του Υπουργείου Υποδομών με την Εφορεία Ενάλιων Αρχαιοτότητων, καθώς η περιοχή ενδέχεται να έχει κομμάτια της πλούσιας Ελληνικής Ιστορίας.
Σε αυτό έχουν καθοριστεί οι απαιτήσεις και προδιαγραφές για την εκτέλεση ηχοβολιστικών και μαγνητικών διασκοπήσεων του διαύλου προκειμένου ότι υπάρχει να καταγραφεί και τελικά να εντοπιστεί.
Το έργο της Υποθαλάσσιας Ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος θα διευκολύνει τις μετακινήσεις μεταξύ του νησιού και της Αττικής, κάτι που μετριέται σε αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα ετησίως. Με την υλοποίηση και λειτουργία της Σήραγγας τα σημερινά ferry boats δεν θα κυριαρχούν όμως θα συνεχίσουν να υπάρχουν, όπως γίνεται και στην περίπτωση της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου.
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο που διερευνάται αυτή την εποχή είναι η περίπτωση να υπάρξει και πρόβλεψη γραμμής Τραμ για την μελλοντική επέκταση του δικτύου, κάτι που θα διαμορφώσει ένα διαφορετικό τοπίο στη χρηματοδότηση καθώς η γραμμή Τραμ δεν θα ελέγχεται από τον παραχωρησιούχο, αλλά από την Αττικό Μετρό, που είναι η εταιρεία που έχει το αποκλειστικό δικαίωμα κατασκευής και εκμετάλλευσης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Εφόσον προχωρήσει αυτή η σκέψη ίσως έχουμε ένα παρόμοιο μοντέλο με εκείνο της Αττικής Οδού, που στο μέσον περνά ο Προαστιακός και το Μετρό. Προς το παρόν μιλάμε για «σκέψη προς διερεύνηση».
Το έργο της Υποθαλάσσιας Σαλαμίνας, μαζί με το Καστέλι, τη Γραμμή 4, την ολοκλήρωση του Ε65 και τον ΒΟΑΚ αποτελούν την νέα γενιά έργων για την επόμενη δεκαετία.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com