Όλο και περισσότεροι ξανατιμούν την “παντόφλα”
Φέτος το καλοκαίρι η θαυμαστή Γέφυρα Α.Ε “Χαρίλαος Τρικούπης” γιόρτασε τα εικοστά γενέθλιά της, προσφέροντας θεαματική βελτίωση στις κυκλοφοριακές συνθήκες της δυτικής Ελλάδας. Υπάρχει όμως και ένας “αστερίσκος” στις σύγχρονες υποδομές. Μετά τις αλλεπάλληλες αυξήσεις απαιτούνται 14,70€ για να κάνεις τη διαδρομή με ΙΧ. Το ποσό έχει πια “ξεφύγει” και πολλοί ταξιδιώτες επιστρέφουν στην “παντόφλα”, με την παραδοχή πως “ό,τι χάνεις σε χρόνο το κερδίζεις σε χρήμα”.
Όπως αναφέρουν μέσα ενημέρωσης της περιοχής, αντίδοτο στην ακριβή διέλευση μέσω της Γέφυρας αποτελούν για αρκετούς ταξιδιώτες τα φέρυ – μποτ που παραδοσιακά εδώ και δεκάδες χρόνια κάνουν την διαδρομή Ρίο – Αντίρριο και ανάποδα.
Η εταιρεία ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. συστάθηκε το 1995 από τη γαλλική VINCI και έξι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες. Ως Παραχωρησιούχος, η ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. έχει την ευθύνη της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, συντήρησης και λειτουργίας της Γέφυρας στη διάρκεια των 42 ετών της περιόδου παραχώρησης.
Θεωρητικά λοιπόν, η περίοδος παραχώρησης βρίσκεται περίπου στη μέση τής εκμετάλλευσης της συγκεκριμένης οδικής διέλευσης. Ωστόσο μετά και την τελευταία αύξηση το κόμιστρο έχει φτάσει στα ύψη, την ίδια ώρα που αυξάνονται και οι τιμές των διοδίων της Ιονίας Οδού. Τα στελέχη της διοίκησης της Γέφυρα ΑΕ πάντως σημειώνουν ότι δεν γίνεται κάποια αυθαίρετη αύξηση διοδίων αλλά μια τιμαριθμική προσαρμογή που προβλέπεται στη Σύμβαση Παραχώρησης. Παλαιότερη εκτίμηση ανέφερε πως τα πρώτα μερίσματα προς τους μετόχους θα αρχίσουν να δίνονται το 2026, καθώς μέχρι τότε αποπληρώνονται δάνεια.
Αν προστεθεί και το υπερβολικό κόστος του καυσίμου, τότε κάποιες μακρινές διαδρομές (Ήπειρος, Κέρκυρα κτλ.) απαιτούν πλέον περίπου 250 ευρώ ή και παραπάνω. Τα ποσά αυτά είναι απαγορευτικά για πολλούς Έλληνες ή τουλάχιστον έχουν μειώσει κατά πολύ τα ταξίδια, σε συνάρτηση βέβαια με τη γενικότερη ακρίβεια. “Κάποτε πήγαινα στο χωριό μου 4-5 φορές το χρόνο”, μάς λέει ένας Γιαννιώτης. “Τώρα, όσο και ασφαλής να είναι ο δρόμος, το περιόρισα σε μία φορά το καλοκαίρι και τέρμα”.
Το κόστος των έργων και η συντήρησή τους ασφαλώς είναι μια ακριβή υπόθεση, αλλά με αυτα τα κόστη μετακίνησης τίθεται εν αμφιβόλω η αναπτυξιακή τους συμβολή, αλλά και η κοινωνική τους ωφέλεια, χωρίς βέβαια να αντιλέγει κανείς στις συνθήκες ασφαλούς ταξιδιού που προσφέρουν.
Είναι επόμενο λοιπόν να ψάχνουν αρκετοί εναλλακτικές για να μειώσουν το κόστος. Χιλιάδες οδηγοί, λοιπόν, κάθε μέρα αντί να πληρώνουν 14,70 για να περάσουν από τη Γέφυρα, προτιμούν τα πλοία, τα οποία έχουν κόμιστρο σε τιμή λιγότερο από το μισό της Γέφυρας. Κάποιοι άλλοι το πάνε ακόμη παραπέρα και σε επιλεγμένα σημεία της διαδρομής της Ιόνιας Οδού βγαίνουν στην παλιά Εθνική Οδό, γλιτώνοντας και μερικά διόδια.
Έτσι αντί για τα 14,70 € της Γέφυρας ξοδεύουν για τη διέλευση 7 ευρώ, σχεδόν το ίδιο με το 2004 οπότε και η διέλευση καθορίστηκε στα 6,5. Είναι επόμενο λοιπόν όλο και περισσότεροι να χρησιμοποιούν τα ferry – boats για να περάσουν το στενό. Για τα φορτηγά η διαφορά κόστους υπερβαίνει τα 20 ευρώ, ενώ για τα λεωφορεία άνω των 40 θέσεων φτάνει τα 45 ευρώ! Η Γέφυρα πάντως έχει επιλέξει να γίνει πιο προσιτή κυρίως για τους ντόπιους και τους συχνούς πελάτες.
Το συνολικό κόστος της κατασκευής της Γέφυρας ανερχόταν στα 630 εκατομμύρια ευρώ. Άλλες πηγές αναφέρουν συνολικό κόστος 839 εκατομμυρίων ευρώ. Η κατασκευή χρηματοδοτήθηκε από το Ελληνικό δημόσιο, την κοινοπραξία και δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Πιο συγκεκριμένα, η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο συνολικό κόστος της παραχώρησης ανήλθε σε ποσοστό 40% (περίπου 300 εκατ. ευρώ), ενώ ο παραχωρησιούχος έλαβε και δάνειο από την ΕΤΕπ ύψους 370 εκατ. ευρώ.
Ώρες δρομολογίων πλοίων
Δρομολόγια ανά 30 λεπτά 06:30 μέχρι 12:00 τόσο από Ρίο όσο και από Αντίρριο
Δρομολόγια ανά 20 λεπτά 12:00 μέχρι 20:00 τόσο από Ρίο όσο και από Αντίρριο
Δρομολόγια ανά 30 λεπτά 20:00 μέχρι 23:00 τόσο από Ρίο όσο και από Αντίρριο
Δρομολόγια ανά 45 λεπτά 23:00 μέχρι 02:30 τόσο από Ρίο όσο και από Αντίρριο
Δρομολόγια ανά 45 λεπτά 05:00 μέχρι 06:30 τόσο από Ρίο όσο και από Αντίρριο
Δείτε αναλυτικά στον παρακάτω πίνακα: