Ας οπλιστούμε με υπομονή – Έναρξη του σωτήριου αντιπλημμυρικού έργου της Λ. Αθηνών

Χαϊδάρι Σήμερα Ας οπλιστούμε με υπομονή - Έναρξη του σωτήριου αντιπλημμυρικού έργου της Λ. Αθηνών 3

Η δεξιά λωρίδα της ανόδου της Λ. Αθηνών θα γίνει υπόγειο ποτάμι για να συλλέγει τα νερά που κατεβαίνουν από το βουνό και πλημμυρίζουν το Χαϊδάρι. Σωτήριο έργο, που καθυστέρησε πάνω από 10 χρόνια. Να όμως που, όπως φαίνεται, φτάσαμε στο τέλος. Καλό κουράγιο, λοιπόν, για τους επόμενους 15 μήνες.

Αρκετές φορές μέχρι τώρα, εδώ και δύο χρόνια, προαναγγείλαμε την έναρξη των εργασιών, με βάση πληροφόρηση από τις αρμόδιες αρχές, αλλά το έργο… επέμενε να μένει σε ύπνωση, λόγω των γνωστών γραφειοκρατικών καθυστερήσεων και της αργόστροφης ελληνικής διοίκησης. Τώρα όμως φαίνεται ότι πράγματι φτάσαμε στο τέλος των καθυστερήσεων, και αυτό βεβαιώνει η διευρυμένη σύσκεψη των εμπλεκόμενων φορέων, που έγινε τη Δευτέρα 15 Ιανουαρίου, στο γραφείο του δημάρχου Χαϊδαρίου.

Στη σύσκεψη παρευρέθησαν ο δήμαρχος Μιχάλης , ο αντιδήμαρχος της Τεχνικής Υπηρεσίας Κώστας Σταθάς, ο αντιδήμαρχος Περιστερίου Παναγιώτης Λύκος, ο διευθυντής της τεχνικής Υπηρεσίας Έργων Περιφέρειας Αττικής Αλέξανδρος Καλογερόπουλος, o εκπρόσωπος της ανάδοχης εταιρίας του έργου ΙΛΙΟΝ ΕΛΚΑΤ Ελευθέριος Βρέντας, οι διευθυντές Τεχνικών Υπηρεσιών των Δήμων Περιστερίου και Χαϊδαρίου Κλεάνθης Ματθαίος και Γιώτα Παναγιωτάκου, καθώς και άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες.

Στην εισήγησή του ο Δήμαρχος εξέφρασε την ικανοποίησή του διότι, όπως είπε, έπειτα από δεκαετίες αγώνων, διεκδικήσεων αλλά και καταστροφών από τα πλημμυρικά φαινόμενα, με αυτό το έργο μπορεί να μπει τέλος στην ταλαιπωρία των κατοίκων της περιοχής του Δάσους και του κεντρικού Χαϊδαρίου, που σε κάθε έντονη βροχόπτωση καταστρέφονταν το βιος τους. Είναι πολύ σημαντικό, συνέχισε, οι υπηρεσίες να συνεργαστούν προκειμένου να ξεπεραστούν οι μεγάλες δυσκολίες περάτωσης του ενός απαιτητικού έργου, ενώ δεσμεύτηκε σε ό,τι αφορά το Δήμο να παρέχει το γρηγορότερο δυνατόν κάθε διευκόλυνση.

Παλατάκι. Άγριο ποτάμι η κεντρική λεωφόρος, Οκτώβριος του 2015.

Το έργο αναμένεται να ξεκινήσει τέλη Γενάρη, ενώ το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης είναι 15 μήνες. Παράλληλα ξεκίνησαν εργασίες στην οδό Πύλου – Α΄ είσοδος του Δάσους, που από τον περασμένο Ιούνιο παρέμενε κλειστή λόγω καθιζήσεων του οδοστρώματος, εξαιτίας της υπερχείλισης ομβρίων υδάτων από τον υπάρχοντα αγωγό.

Η σημασία του αντιπλημμυρικού έργου της Λεωφόρου Αθηνών είναι μεγάλη για το Χαϊδάρι. Θα συγκεντρώνει τα νερά που κατεβαίνουν από το Ποικίλο Όρος και θα τα διοχετεύει στον Κηφισό. Τώρα υπάρχουν αντιπλημμυρικοί αγωγοί που συλλέγουν νερά από το Δάσος και το βουνό (πχ κάτω από την οδό Πύλου και την Ιερού Λόχου), αλλά στη συνέχεια δεν υπάρχει αγωγός για να τα δεχτεί και έτσι κυλούν επιφανειακά στη Λεωφόρο και μπαίνουν στο πέραν της Λεωφόρου Χαϊδάρι, από την οδό Κορυτσάς, προκαλώντας πλημμύρες και καταστροφές! Η καλή τύχη έχει βοηθήσει να μην έχουμε και θύματα. Οι υπάρχοντες αγωγοί ομβρίων των οδών Φαβιέρου, Ιερού Λόχου και Πύλου θα συναρμοστούν με τον νέο κεντρικό αγωγό της Λεωφόρου Αθηνών. Το έργο θα ξεκινήσει από κάτω προς τα πάνω, δηλαδή από Αιγάλεω προς Χαϊδάρι. 

Το αξιοσημείωτο είναι ότι το αντιπλημμυρικό κάτω από την Λ. Αθηνών έχει ολοκληρωθεί στο τμήμα του Αιγάλεω και φτάνει μέχρι τα όρια της πόλης μας (Κάμπινγκ). Και ενώ περιλαμβανόταν στην ίδια εργολαβία και το τμήμα του Χαϊδαρίου, το 2006 τα έργα σταμάτησαν (!), με το πρόσχημα των κυκλοφοριακών προβλημάτων, σύμφωνα με πληροφορίες μας. 

Από τότε δεν έγινε τίποτε και στο μεταξύ το Χαϊδάρι πλημμύρισε πολλές φορές, δύο από τις οποίες ήταν πολύ επικίνδυνες (Φεβρουάριος 2013 και Οκτώβριος 2015).

Ιερού Λόχου, 2015, δείγμα της τρομερής ορμής του ρέματος. Τα νερά που κατεβαίνουν από το Στρατόπεδο, αντί να μπαίνουν στο ρέμα που βρίσκεται κάτω από την Ιερού Λόχου κυλούν επιφανειακά, γιατί υπήρξε αστοχία στο έργο συλλογής τους στην συμβολή των οδών Ρίμινι και Φλούντζη. Το πρόβλημα αυτό σχεδιάζεται να αντιμετωπιστεί με νέα σχάρα συλλογής στην περιοχή αυτή.

Μετά το 2015 η δημοτική αρχή και η Περιφέρεια επανέφεραν στο φως την υπάρχουσα μελέτη, η οποία δημοπρατήθηκε τον Αύγουστο του 2015, με την ελπίδα ότι θα ξεκινήσουν τα έργα τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου. Το έργο είχε προϋπολογισμό 9.900.000 € και η δημοπράτηση έγινε στις 30 Αυγούστου 2015 με τη συμμετοχή 17 εργοληπτικών επιχειρήσεων. Η μέγιστη έκπτωση, η οποία κατατέθηκε, ανήλθε σε ποσοστό 66,80 %. Ενώ, λοιπόν, αναμενόταν έναρξη των εργασιών περί τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους, κατατέθηκε ένσταση από άλλη εργοληπτική εταιρεία, που προκάλεσε σημαντική καθυστέρηση.

Ο διαγωνισμός κατοχυρώθηκε οριστικά υπέρ του αναδόχου που έδωσε τη μεγαλύτερη έκπτωση, τον επόμενο χρόνο, Αύγουστο του 2016. Και ενώ φαινόταν ότι το έργο ξεκινάει, άνοιξε ένας άλλος κύκλος γραφειοκρατικών διαδικασιών, κυρίως σχετικά με την κυκλοφοριακή μελέτη, που προκάλεσαν επιπλέον 15 μήνες καθυστέρηση. Τώρα η Περιφέρεια Αττικής και ο Δήμος Χαϊδαρίου αναφέρονται σε έναρξη των εργασιών εντός του 2017.

Ας περιμένουμε όμως να δούμε αν έχει ολοκληρωθεί η αλληλογραφία μεταξύ των δημοσίων υπηρεσιών και η συλλογή υπογραφών…

Χαρακτηριστικά του έργου

Ο αντιπλημμυρικός αγωγός της Λ. Αθηνών θα κατασκευαστεί στη δεξιά λωρίδα του ρεύματος ανόδου και θα έχει μήκος 1486 μ., από το Κάμπινγκ μέχρι την οδό Πύλου, στο Δάσος.

Συγκεκριμένα:

Ορθογωνικός αγωγός μήκους 606 μέτρων και διατομής (α) 2,50×1,80 σε μήκος 455 μέτρων και (β) 2,00×2,00 σε μήκος 151 μέτρων, ο οποίος θα συνδέσει τον υφιστάμενο αγωγό επί της οδού Πύλου στο Δήμο Χαϊδαρίου διατομής Ω 1,30/1,95 με τον υφιστάμενο ορθογωνικό αγωγό διατομής 4,00×2,00 στο ύψος της οδού Ιερού Λόχου στο Δήμο Χαϊδαρίου.

2. Ορθογωνικός αγωγός μήκους 880 μέτρων και διατομής (α) 4,00χ2,00 μήκους 49 μέτρων και (β) 2,70×2,50 μήκους 831 μέτρων ο οποίος θα συνδέσει τον υφιστάμενο αγωγό ορθογωνικής διατομής 4,00×2,00 στο ύψος της οδού Φαβιέρου (διαμορφωμένος κόμβος στο Παλατάκι) Χαϊδαρίου με το υφιστάμενο έργο συμβολής με τον αγωγό 4,00×3,00 στο ύψος της οδού Πατριάρχου Σεργίου στο Δήμο Περιστερίου.