Ο Σκαραμαγκάς πράσινο κέντρο τεχνολογικής καινοτομίας – Και “ολίγη” από φυσικό αέριο
Μία πλειάδα επενδυτικών πρωτοβουλιών στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά εκ μέρους του Γιώργου Προκοπίου, καταμετρώνται σε άρθρο της “Ναυτεμπορικής”. Μεταξύ τους και μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας φυσικού αερίου.
Επανέρχεται λοιπόν στο προσκήνιο το ενδεχόμενο εργοστασίου παραγωγής ενέργειας, χωρίς ωστόσο το συγκεκριμένο άρθρο να έχει μορφή συνέντευξης ή με άλλο τρόπο καθαρής τοποθέτησης (πχ ομιλίας σε κάποιο φορέα) του ιδιοκτήτη του Ναυπηγείου. Ο δημοσιογράφος αναφέρεται σε “δημόσιες τοποθετήσεις” του κ. Προκοπίου, χωρίς να αναφέρεται στον χρόνο που έγιναν αυτές. Ως προς το επίμαχο ζήτημα του εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, ο Γιώργος Προκοπίου είχε κάνει νύξη τον περασμένο Φεβρουάριο.
Το ενδεχόμενο κατασκευής της εν λόγω μονάδας καύσης φυσικού αερίου είχε απασχολήσει έντονα την πολιτική ζωή του Χαϊδαρίου την περασμένη άνοιξη, με μεγάλες κινητοποιήσεις με ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και συμμετοχή όλων των δημοτικών παρατάξεων. Ωστόσο η αλλαγή του νομικού πλαισίου (με τον νόμο 5037/2023 που ψηφίστηκε στις 23 Μαρτίου 2023 απαγορεύτηκε η έκδοση νέων αδειών εργοστασίων παραγωγής ενέργειας με καύση φυσικού αερίου) “κατέβασε” το θέμα από την πολιτική επικαιρότητα της πόλης.
Επίσης είναι γνωστό ότι η κλιματική και ενεργειακή κρίση επιταχύνουν την μετάβαση της Ευρώπης στις ανανεώσιμες μορφές ενέργειας και η Επιτροπή συνιστά ταχύτερη μείωση της συμμετοχής ορυκτών καυσίμων στο ενεργειακό μείγμα με αύξηση των ΑΠΕ και εστίαση στην ενεργειακή αποδοτικότητα.
Κατά τα άλλα, το δημοσίευμα της Ναυτεμπορικής αναφέρεται σε πολλά και ενδιαφέροντα σχέδια, με εστίαση στις νέες τεχνολογίες και την καινοτομία, όχι πάντως την κατασκευή μεγάλων εμπορικών πλοίων, την ο οποία ο κ. Προκοπίου έχει αποκλείσει.
Ολόκληρο το άρθρο της Ναυτεμπορικής:
Ο ναυπηγός Γιώργος Προκοπίου σχεδιάζει να μετατρέψει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά σε κέντρο βιώσιμης, πράσινης ανάπτυξης και τεχνολογικής καινοτομίας, με προσανατολισμό στη θάλασσα.
Ο Έλληνας εφοπλιστής, που κατέχει τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο στην Ελλάδα, σε χωρητικότητα, συνολικά 16,1 εκατομμύρια dwt, και έχει υπό ναυπήγηση 63 εμπορικά πλοία (tankers, bulk carriers και LNG carriers), δεν βιάζεται να εφαρμόσει το σχέδιό του, αφού θέλει πρώτα να «βάλει τάξη» ένα ναυπηγείο που πρακτικά έχει εγκαταλειφθεί εδώ και μια δεκαετία.
Ωστόσο, πρόσφατα αποκάλυψε τα σχέδιά του για τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ανατολικής Μεσογείου. Όπως έχει αναφέρει στη «Ναυτεμπορική», θα δημιουργήσει ένα κέντρο τεχνολογίας και καινοτομίας. «Θα κατασκευάσουμε επίσης drones», δήλωσε.
Ωστόσο, θα κάνει πολλά περισσότερα. Τα σχέδιά του περιλαμβάνουν ναυπηγική και επισκευαστική δραστηριότητα, αμυντικό υλικό, καθώς και παραγωγή πράσινης ενέργειας. Έχει αναφερθεί στην κατασκευή πλοίων νέας τεχνολογίας, για ακτοπλοϊκά πλοία με ηλεκτρική πρόωση, αλλά και για προηγμένα ναυπηγικά υλικά (ανθρακονήματα κ.λπ.).
Έχει επίσης δηλώσει ότι σκοπεύει να κατασκευάσει μια μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας φυσικού αερίου, αλλά έχει αποκλείσει την κατασκευή μονάδας αεριοποίησης LNG (FSRU). Η παραγωγή ενέργειας από φυσικό αέριο είναι φιλική προς το περιβάλλον και δεν εγκυμονεί κινδύνους. Σημείωσε, μάλιστα, ότι η παραγωγή CO² από την καύση θα συλλέγεται προκειμένου να δημιουργηθούν παράγωγα μεθανόλης, τα οποία θα κάνουν τη χρήση του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής εντελώς ουδέτερη για το περιβάλλον.
Παράλληλα, θα προχωρήσει στην αποκατάσταση των δεξαμενών του ναυπηγείου, στη δημιουργία πυροσβεστικής υποδομής, στην ενεργειακή κάλυψη του ναυπηγείου και στην επαναλειτουργία των γερανών.
Από τα σχέδιά του δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα σκάφη αναψυχής. Μάλιστα, ήδη στη μαρίνα κατασκευάζονται σκάφη αναψυχής μήκους έως 60 μέτρων με ιδιόκτητο μικρό ναυπηγείο. Το έργο που γίνεται στο Λαύριο αναμένεται να μεταφερθεί στον Σκαραμαγκά και να επεκταθεί περαιτέρω.