Από χτες Τετάρτη 29 Οκτωβρίου έχει αναρτηθεί σε 204 καταστήματα ΕΛΤΑ όλης της χώρας ανακοίνωση για την παύση λειτουργίας και από που θα εξυπηρετούνται πλέον οι κάτοικοι. Μεταξύ τους και του Χαϊδαρίου. Ωστόσο τα Ελληνικά Ταχυδρομεία ΑΕ υπόσχονται εξελιγμένες ψηφιακές υπηρεσίες όπως ψηφιακοί ταχυδρόμοι και mini robots, που θα κάνουν βιώσιμη οικονομικά τη λειτουργία τους σε μια εποχή που η έντυπη αλληλογραφία έχει σχεδόν μηδενιστεί.
Σε κάθε περίπτωση όμως, οτην επαρχία ο κόσμος βρίσκεται σε απόγνωση, ειδικά οι μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι, καθώς από τα ΕΛΤΑ εξυπηρετούνται για συντάξεις και τα επιδόματα, και οι δήμαρχοι έχουν έχουν προβεί σε έντονες ανακοινώσεις καταγγέλλοντας το αιφνίδιο κλείσιμο των τοπικών καταστημάτων.
Τα ΕΛΤΑ από το 2018 έχουν περάσει στο Υπερταμείο και είναι Ανώνυμη Εταιρεία που σκοπό έχουν το κέρδος. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει καμία δημόσια ανακοίνωση για την αιφνίδια αυτή κατάληξη που περικόπτει δραστικά το δίκτυο και επηρεάζει σημαντικά πολίτες και εργαζομένους.
Μεταξύ αυτών που κλείνουν είναι και το υποκατάστημα Χαϊδαρίου και ο δήμαρχος Μιχάλης Σελέκος έκανε δήλωση διαμαρτυρίας τονίζοντας ότι “η εξέλιξη αυτή επηρεάζει αρνητικά τους χιλιάδες συμπολίτες μας που εξυπηρετούνται από τα ΕΛΤΑ στο Χαϊδάρι”.
Όσον αφορά το προσωπικό, σύμφωνα με πληροφορίες μας, θα παραμείνουν οι μόνιμοι, ενώ αβέβαιο είναι -μάλλον θα απολυθούν- το μέλλον των συμβασιούχων.
Ζημιές και λουκέτο σε συνολικά 431 καταστήματα από το 2020
Το τρέχον είναι το δεύτερο μεγάλο κύμα λουκέτων, αφού από το 2020 μέχρι το 2023 στα ΕΛΤΑ έκλεισαν 227 καταστήματα. Ο συνολικός αριθμός φτάνει τα 431 κατά τόπους γραφεία.
Οι πληροφορίες αναφέρουν μεγάλα ελλείμματα, στα οποία η απάντηση είναι περικοπές στα λειτουργικά έξοδα. Πιο συγκεκριμένα τα τελευταία 10 χρόνια η διακίνηση αλληλογραφίας έχει πέσει κατά 80%, λόγω της ψηφιοποίησης της επικοινωνίας. Έτσι όλα τα καταστήματα των ΕΛΤΑ στην χώρα κάνουν τζίρο 15 εκατομμύρια ενώ την ίδια στιγμή το κόστος τους φτάνει τα 90 εκατομμύρια ευρώ.

Τι είναι ο ψηφιακός ταχυδρόμος
Παρόλα αυτά όμως είναι και Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας, που σημαίνει ότι «οφείλουν να παρέχουν σε μόνιμη βάση, προσιτή τιμή και καθορισμένη ποιότητα, σε όλους τους πολίτες, τις ταχυδρομικές υπηρεσίες που εντάσσονται στην Καθολική Υπηρεσία (ΚΥ), ανεξάρτητα από τη γεωγραφική θέση τους».
Τα ΕΛΤΑ τονίζουν ότι θα συνεχίσουν να έχουν παρουσία στα απομακρυσμένα μέρη με τα πρακτορεία και με νέους τρόπους όπως με τους ψηφιακούς ταχυδρόμους, ωστόσο χιλιάδες πολίτες μεγάλης ηλικίας -και όχι μόνο- είναι ψηφιακά αναλφάβητοι.
Σύμφωνα με τα ΕΛΤΑ, ο Ψηφιακός Ταχυδρόμος, δεν είναι απλώς ένας ταχυδρόμος της ψηφιακής εποχής, αλλά ένα ευρύτερο πακέτο υπηρεσιών, στην υπηρεσία του πελάτη. Περιλαμβάνει, τον ανθρώπινο παράγοντα, εφοδιασμένο με λογισμικό και συσκευές οι οποίες συνεργάζονται με τα ταχυδρομικά συστήματα υποστήριξης και θα δίνουν τη δυνατότητα στους ταχυδρόμους ή τους διανομείς να εκτελούν την καθημερινή δραστηριότητά τους στην πόρτα του πελάτη με σχεδόν απεριόριστες δυνατότητες, όπως αναφέρεται.
Έτσι, ταχυδρόμοι και διανομείς είναι εφοδιασμένοι με συσκευές PDA ενσωματωμένη λειτουργία πληρωμών POS (tap & pay), οι οποίες θα επικοινωνούν με την mobile εφαρμογή του πελάτη για ανέπαφες αποστολές. Με τον τρόπο, εκτός από τη διαχείριση της ταχυδρομικής αποστολής, θα μπορούν να εισπράττουν, να πληρώνουν, ή να αντιπαραβάλλουν οποιαδήποτε παραγγελία, λογαριασμό, ή υπηρεσία.

Οι βασικές λειτουργίες του ψηφιακού ταχυδρόμου (PostMate) είναι:
- Παράδοση εγγράφων και δεμάτων: Παραδίδει επιστολές και δέματα που έρχονται από την Ελλάδα ή το εξωτερικό.
- Ηλεκτρονική υπογραφή: Δέχεται ηλεκτρονικές υπογραφές (eSignature) για την παραλαβή.
- Ηλεκτρονικές πληρωμές: Μπορεί να δεχτεί ηλεκτρονικές πληρωμές απευθείας στο PDA για διάφορες οφειλές, όπως τελωνειακά τέλη, δασμούς και λογαριασμούς.
- Ειδοποίηση παράδοσης: Ειδοποιεί γραπτώς εάν δεν καταφέρει να παραδώσει κάτι λόγω απουσίας σας.
Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι στην Αγία Βαρβάρα όπου έκλεισε το τοπικό κατάστημα ΕΛΤΑ το καλοκαίρι του 2024 και η εξυπηρέτηση γίνεται με ψηφιακούς ταχυδρόμους, καταγγέλλεται ότι υπηρετούν μόλις 3 διανομείς, ενώ το 2008 ήταν 12! Όπως είπε στο “Χαϊδάρι Σήμερα” συμβασιούχος διανομέας των ΕΛΤΑ στο Χαϊδάρι, που πρόκειται να απολυθεί, η υπηρεσία δυσκολεύεται να βρει διανομείς λόγω των χαμηλών αμοιβών. Η επιλογή της εταιρείας είναι μεγάλο μέρος της της διανομής να δίνεται πλέον σε ιδιωτικές εταιρίες
ΕΛΤΑ και mini robots για αυτόματη διαλογή
Στο Κέντρο Διαλογής των ΕΛΤΑ στο Κρυονέρι 55 mini robots λειτουργούν με τεχνητή νοημοσύνη και συμβάλουν στην επιτάχυνση μιας διαδικασίας παραδοσιακά χρονοβόρας. Σκανάρουν τον ταχυδρομικό κώδικά, ζυγίζουν τα δέματα και -καθοδηγούμενα από αισθητήρες– τα τοποθετούν στους σωστούς ταχυδρομικούς σάκους, 144 εξόδους, δηλαδή προορισμούς, με ταχύτητα εξυπηρέτησης 3.000 δεμάτων την ώρα.
Στη δεύτερη φάση θα υπάρχουν 125 mini robots, που θα μπορούν να εξυπηρετήσουν 168 προορισμούς, ανεβάζοντας την δυνατότητα διαχείρισης σε 7.000 δέματα την ώρα, ή 165.000 την ημέρα.

«Έτσι, αν με την πρώτη φάση του ρομποτικού συστήματος τριπλασιάσαμε τη δυνατότητα διαχείρισης, με τη δεύτερη φάση θα έχουμε υπερπενταπλασιασμό της δυνατότητάς μας. Κάτι που μας δίνει τη δυνατότητα να επιτύχουμε παράδοση όχι απλά την επομένη ημέρα, αλλά ίσως και νωρίτερα» ανέφερε επισημαίνοντας όμως πέραν της καλύτερης εξυπηρέτησης του πελάτη έχει αντίκτυπο και στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας. «Αναμένουμε από την πρώτη φάση μία ετήσια εξοικονόμηση της τάξης των 2 εκατ. ευρώ, η οποία θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη, με την εγκατάσταση της δεύτερης φάσης».
Η νέα τεχνολογία, όπως τόνισε ο κ. Κωνσταντόπουλος, δεν αντικαθιστά ούτε υποκαθιστά το ανθρώπινο δυναμικό, απλά ενισχύει την ταχύτητα και τις δυνατότητές μας, να πραγματοποιήσουμε το ζητούμενο της ταχείας παράδοσης. Ιδιαίτερα, δε σε συγκυρίες μεγάλου φόρτου, όπως οι γιορτές και τα ορόσημα του ηλεκτρονικού εμπορίου.