Εργο της Αντας Πετρανάκη, που συμμετέχει στην έκθεση.

Από τη νέα, δυναμική γενιά επιμελητών, ο Κώστας Πράπογλου έχει το πλεονέκτημα ότι αν και ζει στην Αθήνα, την αντιμετωπίζει περίπου ως επισκέπτης. Επανανακαλύπτει δηλαδή σε αυτήν μέρη με γοητεία, τα οποία συχνά περνούν απαρατήρητα στα μάτια των κατοίκων της πρωτεύουσας αλλά γίνονται ιδανικά κελύφη για τις εκθέσεις του. Ακόμα περισσότερο, τον συγκινεί η αστική εξερεύνηση, να βλέπει το παρελθόν, την ιστορία μέσα από τα κτίρια. Η αλήθεια είναι ότι επαναπατρίστηκε πρόσφατα έπειτα από σχεδόν μια 20ετία στο Λονδίνο, η ματιά του είναι φρέσκια και η ικμάδα –που τον οδηγεί– δοκιμάζει τις δυνάμεις του, ακατάβλητη.

mia-eikastiki-ekthesi-sto-dafni-diereyna-ta-lepta-oria-toy-mesa-kai-toy-exo0
Ο επιμελητής Κώστας Πράπογλου με φόντο την Αθήνα.

«Reality Check»

Εδώ και δύο χρόνια ανέφερε στις συζητήσεις μας ότι ήθελε να κάνει κάτι στο Δαφνί. Υστερα από εξαιρετικές ομαδικές στην Κυψέλη και στον Κεραμεικό, ο χώρος του Ψυχιατρείου τον είχε κεντρίσει. Η πανδημία αλλά και το γεγονός ότι μόνος του αναζητά τη χρηματοδότηση για τα εκθεσιακά του εγχειρήματα τον καθυστέρησαν, αλλά βεβαίως δεν τον έκαμψαν. Την Πέμπτη εγκαινιάστηκε η έκθεση με τίτλο «Reality Check» με 34 έργα καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό που έγιναν ειδικά για το αφιέρωμα. Ο Πράπογλου που έχει ιδρύσει τον αστικό μη κερδοσκοπικό οργανισμό πολιτισμού artefact athens και μέσω αυτού διοργανώνει εκθέσεις και δράσεις, επέλεξε να τοποθετήσει τα έργα σε ένα από τα μεγαλύτερα –σήμερα εγκαταλελειμμένα– κτίρια του νοσοκομείου. Τύχη αγαθή, βρήκε την υποστήριξη της διευθύντριας του ιδρύματος Ελένης Μόλαρη, η οποία είδε με ανοιχτό πνεύμα και φιλόξενη διάθεση την προσπάθεια. 

Λεπτομέρεια από έργο της Δήμητρας Σκανδάλη

Το κτίριο αυτό, που είναι 4.000 τ.μ., αποτελούσε μονάδα γηροψυχιατρικής στο παρελθόν και σταμάτησε να λειτουργεί πριν από δεκαετίες. Οπως λέει ο Πράπογλου είναι σαν να εκκενώθηκε βιαστικά, σε μια νύχτα. Ο ίδιος διατήρησε πολύ την ατμόσφαιρα του χώρου μην πειράζοντας ούτε τις αράχνες. Ο τίτλος της έκθεσης μαρτυρεί τις προθέσεις του. Η πραγματικότητα και η πρόσληψή της είναι διαφορετική για τον καθέναν από εμάς πόσο μάλλον για τους ανθρώπους που είναι έγκλειστοι στο ίδρυμα. Το «μέσα» και το «έξω», επίσης διαφοροποιούνται.

«Αυτή δεν είναι μία έκθεση για το ψυχιατρείο per se. Οι θεατές θα εισέλθουν στον μικρόκοσμο ενός ασύλου, αλλά θα φύγουν έχοντας γίνει μάρτυρες του τι θα μπορούσε να σημαίνει άτοπος χρόνος και άχρονος τόπος, υπό το φίλτρο της πανταχού παρούσας ανθρώπινης συνείδησης», μας εξηγεί.

Εργο της Ελένης Ζούνη για το «Reality Check».

Το οξύμωρον είναι ότι η ιδέα περί χρόνου του είχε έρθει πριν από την έλευση του κορωνοϊού. Οι αναθέσεις στους καλλιτέχνες όμως συνέπεσαν με την πανδημία και έτσι έκαναν και εκείνοι τα έργα τους σε συνθήκες άχρονες, σε συνθήκες εγκλεισμού. Η έκθεση θα μείνει ανοιχτή μέχρι και τις 9 Οκτωβρίου.

[email protected] / Μαργαρίτα Πουρνάρα