Πέντε επιχειρηματικά σχήματα εκδήλωσαν ενδιαφέρον στο πλαίσιο του δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού για την ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση με σύμβαση παραχώρησης Επιχειρηματικού Πάρκου στη θέση «Σπηλιές» του δήμου Φυλής, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ.
Όπως είχαμε γράψει τον Δεκέμβριο του 2022, είχε υπογραφεί σύμβαση ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και στον Δήμο Φυλής για τη δημιουργία του Κέντρου Μεταφορών και Logistics σε ακίνητο 450 στρεμμάτων στη θέση “Σπηλιές”. Η εξέλιξη συνδέεται και με τις προοπτικές αστικής ανάπλασης της περιοχής του Βοτανικού, που ήδη έχουν ξεκινήσει.
H α’ φάση του διαγωνισμού θα ολοκληρωθεί με την αξιολόγηση των υποβληθέντων φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος και την προεπιλογή των υποψήφιων που θα συνεχίσουν στη β’ φάση, η οποία αποτελείται από τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου και την υποβολή δεσμευτικών προσφορών.
Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 35 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη λειτουργία, τη συντήρηση και τη μακροχρόνια εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου του Δήμου Φυλής.
Στόχος του έργου είναι ο εκσυγχρονισμός της εφοδιαστικής αλυσίδας. Όπως είναι γνωστό, η λειτουργία των μεταφορικών εταιρειών στην περιοχή του Ελαιώνα ήταν προβληματική, σε απαρχαιωμένες εγκαταστάσεις ή παραπήγματα, χωρίς επαρκείς εισόδους και εξόδους των φορτηγών, με πολύ συχνά μποτιλιαρίσματα, καθυστερήσεις και μεγάλη ατμοσφαιρική ρύπανση. Σήμερα διακινούν εμπορεύματα στην περιοχή του Βοτανικού περίπου 4.000 φορτηγά.
Ο προϋπολογισμός της επένδυσης εκτιμάται σε 32 εκ. ευρώ. Το έργο έχει χρηματοδότηση 21 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης ως κίνητρο προς τις εγκατεστημένες στην περιοχή του Ελαιώνα / Βοτανικού μεταφορικές επιχειρήσεις, για την μετεγκατάστασή τους στο νέο Πάρκο της Φυλής.
Η απομάκρυνση των μεταφορικών εταιρειών θα φέρει την αποσυμφόρηση της περιοχής του Βοτανικού και την ελάφρυνση της κυκλοφορίας στον Κηφισό, αλλά και τη Λεωφόρο Αθηνών, διαδρομές που ακολουθούν σήμερα τα φορτηγά για να κατευθυνθούν είτε προς την κεντρική και βόρεια Ελλάδα (Αθηνών – Λαμίας) είτε προς τη Δυτική Ελλάδα (Αθηνών – Κορίνθου).
Το Επιχειρηματικό Πάρκο, συνολικής επιφάνειας περίπου 437 στρεμμάτων, θα αποτελέσει ένα σύγχρονο, πράσινο και καινοτόμο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics, που θα υποστηρίζει συνολικά και αποτελεσματικά τις ανάγκες της εθνικής αγοράς εμπορευματικών μεταφορών, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσει ριζικά την περιοχή της Δυτικής Αττικής, θα ενισχύσει την τοπική ανάπτυξη και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τόσο κατά την περίοδο κατασκευής, όσο και κατά την περίοδο λειτουργίας. Στις προβλεπόμενες χρήσεις γης του ακινήτου περιλαμβάνεται και η ειδική χρήση των τουριστικών καταλυμάτων-ξενοδοχείων, για την ορθή λειτουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου.
Για τη διαμόρφωση του χώρου που θα υποδεχθεί τις μεταφορικές εταιρίες θα κατασκευαστούν οι συνδέσεις με τους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες, Οι συνολικές επενδύσεις αναμένεται να ξεπεράσουν τα 500 εκατ. ευρώ και η οικονομική δραστηριότητα το 1 δισ. ευρώ.
Τι αλλάζει στο κυκλοφοριακό ε τη νέα θέση για τις μεταφορικές
Η περιοχή όπου θα αναπτυχθεί το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής για τις μεταφορικές εταιρείες είναι σε στρατηγικό σημείο δίπλα στην Αττική Οδό, κοντά τόσο στην Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας όσο και στην Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου. Επίσης μέσω του μελλοντικού έργου του Κόμβου Σκαραμαγκά – Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω θα έχει ευχερή πρόσβαση στο λιμάνι του Πειραιά. Επίσης θα έχει πρόσβαση στο σιδηροδρομικό δίκτυο, επιτρέποντας την ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών.
Ας μην ξεχνάμε ότι στο Θριάσιο δημιουργείται ένας τεράστιος κόμβος μεταφορών με την εγκατάσταση εταιρειών logistics.
Περαιτέρω ελάφρυνση του κυκλοφοριακού στη Δυτική Αθήνα – Δυτική Αττική θα φέρει η υλοποίηση του Τριπλού Κόμβου Σκαραμαγκά, έργο όμως που καθυστερεί απαράδεκτα, όπως και η συζητούμενη σύνδεση Ελευσίνας – Οινοφύτων με νέο οδικό άξονα, που ονομάζεται και Οδική Παράκαμψη Αττικής.
Νέα επιβαρυντική χρήση στη Δυτική Αττική
Σε όλα τα παραπάνω υπάρχει ο αντίλογος ότι και αυτή η επιβαρυντική χρήση μεταφέρεται στη Δυτική Αττική. Ας μην ξεχνάμε ότι στον Δήμο Φυλής και την ευρύτερη περιοχή του Θριασίου λειτουργεί ο γιγάντιος ΧΥΤΑ της Αθήνας, εταιρείες διαχείρισης αποβλήτων και άλλες βαριά οχλούσες χρήσεις. Το περιβαλλοντικό κίνημα διαμαρτύρεται διότι η μετεγκατάσταση των μεταφορικών εταιρειών θα προκαλέσει νέα περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά προβλήματα σε μια ήδη υπερκορεσμένη περιοχή.