Αν και έχουν περάσει ήδη 9 μήνες από το σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019, δεν έχουν δοθεί αποζημιώσεις σε πληγέντες στο Χαϊδάρι. Θυμίζουμε ότι σχεδόν 2.000 σπίτια έπαθαν μικρές και μεγάλες ζημιές και οι ιδιοκτήτες τους, ειδικά της δεύτερης περίπτωσης, που χαρακτηρίστηκαν “κίτρινα” και είναι αρκετές δεκάδες, βρίσκονται σε αναμονή, προκειμένου να δρομολογήσουν την αποκατάστασή τους. Όπως έχουμε γράψει και πάλι, το πρόβλημα είναι βαρύτερο για οικογένειες με παιδιά και οικονομικές δυσκολίες, που αναγκάζονται να κατοικούν σε σπίτια χαρακτηρισμένα σαν επικίνδυνα. 

Στην εφημερίδα μας έχει φτάσει ανεπίσημα η πληροφορία ότι για έναν αριθμό ιδιοκτητών που έχουν “κίτρινα” διαμερίσματα, έχει εγκριθεί η κρατική χρηματοδότηση. Αναμένουμε επίσημη πληροφόρηση από τον Δήμο Χαϊδαρίου. Στο μεταξύ, επειδή πολλοί Χαϊδαριώτες εξακολουθούν να ρωτούν σχετικά με τις διαδικασίες τον τρόπο αποζημίωσης, απευθυνθήκαμε στον συμπολίτη κ. Κωνσταντίνο Αργυρό, τοπογράφο μηχανικό και υπεύθυνο του γραφείου “Τοποφωτοερμηνευτική ΙΚΕ”, θέτοντάς του απορίες αναγνωστών, όπως φτάνουν στην εφημερίδα μας.

1. Ο σεισμός έγινε τον Ιούλιο του 2019. Μέχρι πότε έχει δικαίωμα να υποβάλλει αίτημα αποζημίωσης ο σεισμόπληκτος; Αυτή αφορά κάθε μέγεθος και είδος ζημιάς;

Για το σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019 σε περιοχές της περιφέρειας Αττικής έχει εκδοθεί το υπ.αριθ. 3474/13-9-2019 ΦΕΚ τεύχος Β΄. Εκεί λοιπόν βρίσκουμε ότι σύμφωνα με αποφάσεις η προθεσμία υποβολής πλήρους φακέλου μελέτης επισκευής είναι 18 μήνες από τη δημοσίευση σε ΦΕΚ δηλαδή 18 μήνες από τις 13-9-2019. Αυτή η προθεσμία αφορά κάθε μέγεθος και είδος ζημιάς.

2. Ποια μορφή έχει η αποζημίωση (πχ οικονομικό βοήθημα – δάνειο);

Η αποζημίωση αυτή αποτελείται από 80% δωρεάν κρατική αρωγή και 20% δάνειο από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα με ειδικούς όρους, αν και εφόσον οι τράπεζες δεχτούν να δανειοδοτήσουν.

3. Υπάρχουν ειδικοί όροι δανειοδότησης για τους σεισμόπληκτους από τις ιδιωτικές τράπεζες ή και επιδότηση επιτοκίου από το κράτος;

Η δωρεάν κρατική αρωγή λαμβάνεται σε τρεις δόσεις, ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών, η οποία πιστοποιείται από την αρμόδια υπηρεσία.

4. Έχει ολοκληρωθεί εκ μέρους του κράτους η διαδικασία (έκδοση ΦΕΚ κτλ.) ώστε να μπορούν να υποβάλλονται τα δικαιολογητικά;

Η διαδικασία εκ μέρους του κράτους έχει ολοκληρωθεί, έχει εκδοθεί το παραπάνω ΦΕΚ και η αρμόδια υπηρεσία είναι μόνον η Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΔΑΕΦΚ ΚΕ), η οποία είναι υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών, που είναι το μόνο αρμόδιο Υπουργείο για την αποκατάσταση των βλαβών από σεισμό.

5. Πόσο απαραίτητος είναι ο ρόλος του μηχανικού στην διαδικασία αυτή; Μπορεί να την διεκπεραιώσει μόνος του ο πληγείς;

Ο ρόλος του μηχανικού είναι απαραίτητος γιατί πρέπει να υποβληθεί μελέτη στην παραπάνω υπηρεσία, προκειμένου να λάβει τη δωρεάν κρατική αρωγή ο σεισμόπληκτος. Από τον ιδιώτη μηχανικό γίνεται λεπτομερής καταγραφή ζημιών και πρόταση αποκατάστασης, προκειμένου να ελεγχθεί από την παραπάνω αρμόδια υπηρεσία.

6. Αρκετά νοικοκυριά αναγκάστηκαν να προβούν σε εργασίες με δική τους πρωτοβουλία και έξοδα, λόγω παρέλευσης μεγάλου χρονικού διαστήματος από τον σεισμό. Χάνουν το δικαίωμα να υποβάλλουν αίτημα για αποζημίωση;

Εάν κάποιοι έχουν ήδη επισκευάσει τα σπίτια τους θα ήταν άσκοπο να προβούν σε αίτημα τώρα γιατί ούτε μπορούν να διαπιστωθούν οι βλάβες ούτε να γίνει μελέτη. Μόνο αν υπάρχουν λεπτομερείς φωτογραφίες και πάλι δύσκολα θα εγκριθεί κάτι τέτοιο από την αρμόδια υπηρεσία.