ΔΗΜΟΤΙΚΑΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

“Είναι για γέλια όποιος θέλει ποδηλατόδρομο στην Ιερά Οδό”

Η φράση αυτή του Μιχάλη Σελέκου στο Δημοτικό Συμβούλιο, που προκάλεσε έναν μικρό τοπικό πολιτικό πόλεμο, αποτυπώνει τη μία από τις δύο διαφορετικές σχολές σκέψης για την ένταξη του ποδηλάτου στην καθημερινότητα μιας τερατούπολης σαν την Αθήνα, όπου απουσιάζει η κουλτούρα του ποδηλάτου, αλλά και οι υποδομές. Εδώ ταιριάζει το απόφθεγμα “ποδήλατο στα Τρίκαλα, ποδήλατο και στην Αθήνα…”.

Ποδηλατοκόντρες στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο, με διαφιλονικούμενη τόσο την αγορά ποδηλάτων εκ μέρους του Δήμου, όσο -και κυρίως- την κατασκευή ποδηλατοδρόμου κατά μήκος της Ιεράς Οδού.

Αρχικά προς συζήτηση ήρθε το ζήτημα της αγοράς κοινόχρηστων ποδηλάτων, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, στην οποία έχουν προχωρήσει πολλοί Δήμοι. Το Δεκέμβριο του 2023 η διοίκηση Ντηνιακού είχε ανακοινώσει τη σύμβαση για την προμήθεια 59 κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδηλάτων, ύψους 300.000 ευρώ + ΦΠΑ, με χρηματοδότηση από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ.

Στη διάρκεια της συζήτησης ο νυν δήμαρχος εξέφρασε την απορία “πού θα πάνε αυτά; Μέσα στους δρόμους που είναι επικίνδυνοι;”. Η άποψή του είναι ότι ο Δήμος έχει ευθύνη για την ασφάλεια των χρηστών, εφόσον τους παραχωρεί το μέσο.

Ο Βαγγέλης Ντηνιακός θύμισε ότι υπάρχει το σχέδιο κατασκευής ποδηλατοδρόμου μελέτη σε όλο το μήκος της Ιεράς Οδού στο Χαϊδάρι, με κατάληξη τη Μονή Δαφνίου. Το Ιούλιο του 2023 είχε ανακοινώσει ότι η μελέτη βρίσκεται στο στάδιο της οριστικοποίησης.

Στο σημείο αυτό ο Μιχάλης Σελέκος είπε την επίμαχη φράση: “Είναι για γέλια όποιος θέλει ποδηλατόδρομο στην Ιερά Οδό”.

“Είναι όλοι για γέλια;”

Την επόμενη μέρα ο Βαγγέλης Ντηνιακός έδωσε συνέχεια, κάνοντας την παρακάτω ανάρτηση:

«Είναι για γέλια όποιος θέλει ποδηλατόδρομο στην Ιερά Οδό»
Τάδε έφη ο κύριος Σελέκος στο τελευταίο Δημοτικό συμβούλιο.
Να τα πάρουμε δλδ από την αρχή.
1.     «Είναι για γέλια η προηγούμενη Δημοτική αρχή»
2.     «Είναι για γέλια η διοίκηση του Πράσινο Ταμείου που ενέκρινε το έργο»
3.     «Είναι για γέλια το γραφείο πρωθυπουργού που επίσπευσε το έργο»
4.     «Είναι για γέλια ο Γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπεν, Καθηγητής συγκοινωνιολογίας Ευθύμιος Μπακογιάννης, που επόπτευσε το έργο.
5.     «Είναι για γέλια το Μελετητικό Γραφείο με μακρά εμπειρία σε Σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας, που ολοκλήρωσε τη μελέτη».
Δεν ξέρω τελικά αν είμαστε για γέλια ή για κλάματα που άλλο ένα έργο ποδηλατόδρομος -ουσιαστικά πεζόδρομος- επί της Ιεράς Οδού που δουλέψαμε σκληρά για να γίνει, η σημερινή Δημοτική αρχή το βάζει στον κάλαθο των αχρήστων.

“It’s the security, stupid” *

Γιατί όμως ο σημερινός δήμαρχος παίρνει τέτοια θέση;

Θεωρεί ότι το ζήτημα της δημιουργίας ποδηλατόδρομου στην Ιερά Οδό απαιτεί -το λιγότερο- πολύ σοβαρή συζήτηση. Η επίμαχη μελέτη όμως δεν είναι σε γνώση του Δήμου Χαϊδαρίου και γι’ αυτό δεν μπορεί να πάρει κανένας υπεύθυνη θέση ούτε να γίνει διαβούλευση.

Το ερώτημα της δημοτικής αρχής είναι πώς θα οριοθετηθεί ποδηλατόδομος στα δύο ρεύματα της Ιεράς Οδού (άνοδος – κάθοδος), τη στιγμή που το πλάτος της είναι οριακό, ειδικά από το γήπεδο Τάκης Χαραλαμπίδης και πάνω. Επίσης στο σημείο εκείνο η κατάσταση γίνεται πιο επικίνδυνη λόγω των στροφών και της κλίσης.

Θυμίζουμε ότι σε μία παλιά μελέτη του ΑΣΔΑ με το ίδιο αντικείμενο, προβλεπόταν να κατασκευαστεί ο ποδηλατόδρομος σε τμήμα του Διομήδειου Κήπου με κόψιμο δάσους, επιλογή όμως που απορρίφθηκε και εγκαταλείφθηκε.

Μπορεί ένα παιδί, μια οικογένεια, να μετακινηθεί με ποδήλατο με όρους ασφάλειας μέσα στους δρόμους, όπως είναι αυτοί σήμερα; Πρέπει να κατασκευαστεί πρώτα ολόκληρο δίκτυο. Ακόμη και το τμήμα στην Ιερά Οδό να κατασκευαστεί, δεν φτάνει. Χρειάζονται πολλές εγγυήσεις ότι θα υπάρχει ασφάλεια”, είναι η άποψη της διοίκησης του Δήμου.

Η κότα έκανε το αβγό ή το αβγό την κότα;

Το ποδήλατο είναι ένας άριστος τρόπος μετακίνησης, που μπορεί να εξανθρωπίσει την πόλη. Ποιος είναι όμως ο σωστός τρόπος εισαγωγής του; Να μπουν ποδήλατα “ως έχει η κατάσταση” και μάλιστα με δημοτικά – κοινόχρηστα, ώστε να δοθεί μια ώθηση στη χρήση του κατά κάποιο τρόπο “ακτιβιστική” ή να διαμορφωθούν πρώτα κατάλληλες συνθήκες;

Με άλλα λόγια μπαίνει το διαχρονικό ερώτημα “Η κότα έκανε το αβγό ή το αβγό την κότα;”

Ένα άλλο ζήτημα που ενδιαφέρει είναι η κατασκευή ποδηλατοδρόμων, όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια στην ελληνική πραγματικότητα. Εννοούμε την “σπορά” τμημάτων εδώ κι εκεί με στόχο την “αξιοποίηση” κοινοτικών πόρων, που όμως δεν εμπίπτουν στη λογική ενός δικτύου και συχνά χορταριάζουν ή γίνονται πάρκινγκ αυτοκινήτων.

Εν προκειμένω για το Χαϊδάρι. Για να αποκτήσει λογική ο ποδηλατόδρομος της Ιεράς Οδού, απαιτείται δίκτυο που θα τον τροφοδοτεί από και προς τις γειτονιές. Πιο συγκεκριμένα, πώς θα μπορούσε ο συγκεκριμένος ποδηλατόδρομος να γίνει χρήσιμος για τον Δασιώτη που θέλει να φτάσει στην Αγία Μαρίνα με ηλεκτρικό ποδήλατο -του Δήμου ή δικό του; Ή πώς το ποδήλατο θα μπορούσε να ενταχθεί στην Καραϊσκάκη;

Χρειάζεται ευρύτερος σχεδιασμός, αλλά και απόφαση να μείνει το αυτοκίνητο σε δεύτερη μοίρα. Οι Ευρωπαίοι το θέλησαν και το έκαναν. Εμείς είμαστε έτοιμοι για κάτι τέτοιο;

ΔΙΑΔΑΣΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ:
Αυτός είναι ο πεζόδρομος – ποδηλατόδρομος που αλλάζει το Χαϊδάρι

Κακός μπελάς

Ο Δήμος Ηλιούπολης αντιμετωπίζει το διάστημα αυτό ένα άλλο απρόσμενο πρόβλημα με την έναρξη της χρήσης των κοινόχρηστων ποδηλάτων. Πολλά από αυτά τα παρατάνε χωρίς αλυσίδες και πετάλια σε κάθε γωνία της πόλης και όπως λέει ο δήμαρχος Στάθης Ψυρρόπουλος, κάθε βδομάδα πάνω από 20 ηλεκτρικά ποδήλατα πηγαίνουν για επισκευή!

“Κάνω έκκληση σε γονείς και παιδιά, νέους και νέες, να χρησιμοποιούν τα ποδήλατα του δήμου με προσοχή και να τα παραδίδουν όπως τα έχουν παραλάβει. Κάθε βράδυ σταματάω και κάνω παρατηρήσεις για τη σωστή χρήση τους καθώς βλέπω να αναρριχώνται πάνω δυο και τρία άτομα, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που τα μαζεύουμε παρατημένα, χωρίς αλυσίδες και πετάλια σε πάρκα και δρόμους. Κάθε βδομάδα φτιάχνουμε πάνω από 20 κατεστραμμένα ποδήλατα. Το ποδήλατο συμβολίζει την αγάπη για το περιβάλλον, την υγεία και την ψυχική γαλήνη.”

* παραφράζοντας την περίφημη φράση “It’s the economy, stupid” – “είναι η οικονομία, ηλίθιε”, της προεκλογικής εκστρατείας του Μπιλ Κλίντον το 1992.

Μ.Χ.

Παρόμοια Άρθρα

2 Σχόλια

  1. Για γέλια είναι αυτοί που παίρνουν το αυτοκίνητο και κάθονται 1 κ 2 ώρες μέσα χαμένες καθημερινά από τη ζωή τους,τη στιγμή που θα μπορούσαν να κάνουν την άσκηση τους και ταυτόχρονα να κάνουν την πόλη πιο όμορφη και ανεκτή.

  2. Φτιάξτε πρώτα το οδόστρωμα της ιεράς οδού στο σημείο εισόδου από Λ Αθηνών- που τουλάχιστον 10 χρόνια είναι σε άθλια κατάσταση- και μετά κάντε τα αναπτυξιακά σας όνειρα θερινής νυκτός ανεπροκοποι πολιτικοί!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button