Διόρθωση του δημοσιεύματος για την ένταξη των προσφυγόπουλων στα σχολεία
Το ρεπορτάζ της εφημερίδας μας για την φοίτηση των προσφυγόπουλων στα σχολεία δεν κατέληξε σε σωστά συμπεράσματα και πήγε ένα βήμα πιο πέρα από τις πραγματικές προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Συγκεκριμένα, γράψαμε ότι “την ερχόμενη Δευτέρα σε τρία Δημοτικά της πόλης μας οι μαθητές θα καθίσουν για πρώτη φορά στα ίδια θρανία με τα παιδιά από τη δομή φιλοξενίας Σκαραμαγκά.” Το ορθό είναι ότι ακόμη δεν έχει οριστεί ούτε ημερομηνία έναρξης των μαθημάτων τους ούτε ο τρόπος διεξαγωγής τους.
Την διόρθωση έκανε με δελτίο Τύπου που εξέδωσε ο Δήμος Χαϊδαρίου, όπου επισημαίνει ότι “η επίσημη ενημέρωση του Δήμου μας από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου είναι ότι δεν έχει οριστεί ημερομηνία έναρξης, ούτε ο τρόπος διεξαγωγής των μαθημάτων. Τα τμήματα θα λειτουργήσουν εφ’ όσον στελεχωθούν από εκπαιδευτικούς, ενώ μέχρι στιγμής δεν έχουν καθοριστεί οι σχολικές μονάδες που θα φιλοξενήσουν τη φετινή χρονιά τα τμήματα, ούτε φυσικά έχουν παρθεί άλλα μέτρα υποστήριξης όπως συνοδοί, λεωφορεία και γενικά δεν έχει πραγματοποιηθεί καμιάς μορφής προετοιμασία για να ξεκινήσουν.”
Η δημοτική αρχή Χαϊδαρίου τονίζει ότι διεκδικεί και απαιτεί από την Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας να παρθούν εγκαίρως όλα τα απαιτούμενα μέτρα ώστε να ξεκινήσουν όσο το δυνατόν πιο έγκαιρα και ομαλά τα μαθήματα για τους πρόσφυγες μαθητές. Επίσης ότι θα ενημερώσει τους Δημότες και θα συγκαλέσει συσκέψεις με τη σχολική κοινότητα και τους γονείς, εγκαίρως, όταν υπάρξει επίσημη τοποθέτηση από το Υπουργείο για το χρόνο και τον τρόπο διεξαγωγής των μαθημάτων για τους πρόσφυγες.
Παιδαγωγικά ή πολιτικά κριτήρια;
Στον “αέρα” βρίσκεται λοιπόν η φοίτηση των παιδιών της Δομής Σκαραμαγκά και θα δούμε δούμε τι θα γίνει τελικά με τη δημοσίευση της σχετικής απόφασης στο ΦΕΚ. Ελπίζουμε να μην φτάσσουμε πάλι στον Φεβρουάριο, όπως έγινε στην περσινή σχολική χρονιά.
Όπως φαίνεται, στους υπολογισμούς της πολιτικής ηγεσίας μπαίνουν πολιτικές προτεραιότητες αντί παιδαγωγικές, δηλαδή φοβούνται το ενδεχόμενο αντιδράσεων αν τα προσφυγόπουλα ενταχθούν στις κανονικές τάξεις. Επίσης παρατηρούμε ότι στην ανακοίνωση του Δήμου δεν υπάρχει ρητή αναφορά στην ανάγκη ένταξης των παιδιών στο κανονικό σχολικό πρόγραμμα.
Φρονούμε όμως ότι το πολιτικό κόστος, που λαμβάνουν υπόψη τους οι αρμόδιοι, θα είναι πολύ μικρότερο από όσο νομίζουν ή και μηδενικό. Απόδειξη ότι το εσφαλμένο ρεπορτάζ μας έτυχε ευρείας αποδοχής, με πάρα πολλά λάικ, ενώ οι αντιδράσεις ήταν μετρημένες στα δάχτυλα και οι πιο πολλές από αυτές προερχόμενες από τους αναμενόμενους κύκλους. Το ελληνικό σχολείο έχει μεγάλη πείρα στην ένταξη ξένων μαθητών. Ας αντληθούν από αυτή τα κατάλληλα συμπεράσματα και ας αφεθεί ο τελικός λόγος στην εκπαιδευτική κοινότητα και τα επιστημονικά – παιδαγωγικά κριτήρια.
Θυμίζουμε τι μάς είπαν δάσκαλοι για το θέμα της φοίτησης των ππαιδιών των προσφύγων στα ελληνικά σχολεία.
Γιατί διαχωρισμός μαθητών;
Ασφαλώς η εισαγωγή των προσφύγων μαθητών στα σχολεία είναι μια περίπλοκη υπόθεση, ιδιαίτερα απαιτητική από την εκπαιδευτική σκοπιά, ενώ έχει και πολιτικοκοινωνικές πτυχές. Χαρακτηριστικά, εκπαιδευτικοί με πείρα σημειώνουν ότι θεωρούν εσφαλμένο τον συνολικό χειρισμό του θέματος, δηλαδή τον διαχωρισμό των ξένων μαθητών σε ξεχωριστές τάξεις και ξεχωριστό ωράριο. Πιστεύουν δηλαδή ότι ήταν απολύτως εφικτή και παιδαγωγικά ορθή η ένταξη των προσφυγόπουλων απευθείας στις κανονικές τάξεις των σχολείων. Θα μπορούσαν να μοιραστούν οι μαθητές του Σκαραμαγκά, περίπου 350 παιδιά, περίπου ένας σε κάθε τάξη στα σχολεία Χαϊδαρίου – Αιγάλεω – Περιστερίου και να κυλήσουν όλα ομαλά, όπως άλλωστε γίνεται εδώ και δύο τουλάχιστον δεκαετίες με τα παιδιά μεταναστών σε όλη την Ελλάδα. Δυστυχώς, λένε, επικράτησαν πολιτικά κριτήρια που επέβαλαν τον διαχωρισμό και ο φόβος αντιδράσεων από ακραίους κύκλους, οι οποίοι τελικά επέβαλαν την φοβική “ατζέντα τους” στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου και της κυβέρνησης συνολικά.
“Οι σχέσεις των παιδιών εξαρτώνται από τους μεγάλους”
Το «Χαϊδάρι Σήμερα» μίλησε τον πρόεδρο του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χαϊδαρίου, κ. Δημήτρη Τσουκάλη, μετά την έναρξη των μαθημάτων των προσφυγόλουπλων, τον περασμένο Μάρτιο. Υποστήριξε πως βρίσκεται σε εξέλιξη μία διαδικασία προσαρμογής των παιδιών, με τις φυσιολογικές δυσκολίες που αυτή παρουσιάζει. Πιστεύει πως θα έπρεπε να υπάρχει μεταφραστής (κατά προτίμηση εκπαιδευτικός από την ίδια την κοινότητα των προσφύγων, όπου σίγουρα υπάρχουν δάσκαλοι) τουλάχιστον για το πρώτο διάστημα, ο οποίος θα αναλάμβανε και την επικοινωνία με τους γονείς.
Ακόμα τόνισε πως θα έπρεπε οι εκπαιδευτικοί να έχουν προσληφθεί πολύ νωρίτερα και να έχουν τους γίνει σεμινάρια. «Οι εκπαιδευτικοί έχουν τις γνώσεις, αλλά, επειδή αυτές οι εμπειρίες είναι πρωτόγνωρες, θα ήταν απαραίτητο να έχει γίνει καλύτερα η διαχείριση», μάς είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Τσουκάλης, που παρακολουθεί από κοντά την υπόθεση, χαρακτήρισε ήρεμο το κλίμα στη συνύπαρξη ελληνόπουλων και προσφυγόπουλων στο σχολικό χώρο. Όμως ενδεχόμενο παρεκτροπών πάντα θα υπάρχει, κυρίως ανάλογα με τις παρεμβάσεις των μεγάλων, που σε κάποιες περιπτώσεις μπορούν να δηλητηριάσουν τις παιδικές τους ψυχές. Κατά τα άλλα, τα παιδιά μπορούν να συνυπάρξουν με άλλα παιδιά ακόμα κι αν δεν μιλάνε την ίδια γλώσσα.
Ο κ. Τσουκάλης μίλησε και για την ευρηματικότητα των δασκάλων να βρίσκουν λύσεις στο θέμα της συνεννόησης. Πρόσθεσε πάντως πως τα περισσότερα από αυτά τα παιδιά αυτά έχουν φοιτήσει σε σχολεία στις πατρίδες τους, γι’ αυτό το λόγο είναι πειθαρχημένα και το εγχείρημα, αν και δύσκολο, θα προχωρήσει.
ΣΧΕΤΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ
Σε κανονικές τάξεις από φέτος τα προσφυγόπουλα – Κατανομή στο Χαϊδάρι