Λ. Αθηνών: μεγάλη μείωση κυκλοφοριακού φόρτου, σημαντική αύξηση της ταχύτητας των οχημάτων

Ορατή με το μάτι του καθημερινού χρήστη είναι η μείωση της κυκλοφορίας στη Λεωφόρο Αθηνών κατά την τελευταία τριετία. Την εμπειρική αυτή παρατήρηση έρχεται να επιβεβαιώσει και εργασία ειδικών επιστημόνων* του Κέντρου Διαχείρισης της Κυκλοφορίας Αττικής, που υπάγεται στην Περιφέρεια Αττικής, το οποίο επιβεβαιώνει ότι η κρίση αλλάζει άρδην τα κυκλοφοριακά δεδομένα στην περιοχή μας.
Εικόνες σαν αυτήν αποτελούν παρελθόν για τη Λ. Αθηνών. Η κίνηση έχει μειωθεί δραστικά, ενώ οι ταχύτητες αυξήθηκαν θεαματικά.

Η έρευνα δείχνει σημαντική ελάττωση της κίνησης στους δρόμους της πρωτεύουσας, μεταξύ αυτών και της Λεωφόρου Αθηνών. Η ανάλυση πραγματοποιήθηκε για τις χρονιές 2009, 2010, 2011 και 2012 και αφορά τον μέσο ημερήσιο κυκλοφοριακό φόρτο, τη μέση ταχύτητα κίνησης, και τον μέσο χρόνο διάνυσης διαδρομών.

Βαρύτητα δόθηκε σε εκείνους τους μήνες που δεν παρουσιάζονται ιδιαίτερα γεγονότα (πχ. έξοδος Πάσχα, περίοδος διακοπών κτλ.), ώστε να αναδειχθούν οι μεταβολές της κίνησης κατά τις καθημερινές. Οι μεταβολές μελετήθηκαν με σύγκριση ανάμεσα στα υπό ανάλυση έτη: 2010 σε σχέση με 2009, 2011 σε σχέση με 2010, 2012 σε σχέση με 2011 , αλλά και συνολικά σε βάθος τριών ετών (2012 σε σχέση με 2009).
Ειδικά για την Λ. Αθηνών, τα αποτελέσματα των μετήσεων έδειξαν της παρακάτω μεταβολές:
Σύγκριση μέσου ημερήσιου κυκλοφοριακού φόρτου:
2010 ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ 2009
Λ. Αθηνών προς Δαφνί: -3,8%
Λ. Αθηνών προς κέντρο: – 2,3%

2011 ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ 2010 

Λ. Αθηνών προς Δαφνί: -6,3%
Λ. Αθηνών προς κέντρο: -3,2%

2012 ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ 2011

Λ. Αθηνών προς Δαφνί: -5,6%
Λ. Αθηνών προς κέντρο: -5,4% 

Το σύνολο τής μείωσης του κυκλοφοριακού φόρτου για την τριετία 2009 – 2012 είναι 15,2% για την κίνηση προς Δαφνί και 9,8% προς το Κέντρο.
Σύγκριση μέσης ταχύτητας κίνησης κατά τη διάρκεια τής ώρας αιχμής, κατά τις καθημερινές

2010 ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ 2009

Λ. Αθηνών προς Δαφνί: 4,6%
Λ. Αθηνών προς κέντρο: 10%
2011 ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ 2010 
Λ. Αθηνών προς Δαφνί: 1,8%
Λ. Αθηνών προς κέντρο: 9%
2012 ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ 2011
Λ. Αθηνών προς Δαφνί: 1,6%
Λ. Αθηνών προς κέντρο: – 
Στο σύνολο της τριετίας η ταχύτητα μετακίνησης προς το Δαφνί αυξήθηκε κατά 8%, ενώ αυτή προς το κέντρο κατά 18%!
Μεταβολή μέσου χρόνου διάνυσης διαδρομών

Η μεταβολή του μέσου χρόνου διάνυσης διαδρομών εκτιμήθηκε για ένα σύνολο 20 περίπου διαδρομών, οι οποίες καλύπτουν την πλειοψηφία των σημαντικών οδικών αξόνων του Λεκανοπεδίου. Αφορά το σύνολο των ωρών της ημέρας, ανεξάρτητα εάν πρόκειται για ώρες εντός ή εκτός αιχμής.
Σύγκριση ετών:
2010 σε σχέση με 2009: -9%
2011 σε σχέση με 2010: -5%
2012 σε σχέση με 2011: -10%
Συνολικά οι χρόνοι διαδρομής μειώθηκαν κατά τη διάρκεια αυτών των ετών κατά 20% περίπου. Την μεγαλύτερη μείωση παρουσίασε ο μέσος χρόνος διαδρομής στη Λ. Κηφισού, που προσεγγίζει το 30%, ενώ η μικρότερη μεταβολή παρατηρείται στο κέντρο τής Αθήνας και είναι τής τάξης του 20%.
Εντυπωσιακή είναι η μείωση χρονικής διάρκειας διαδρομής κατά τις ώρες αιχμής, η οποία, σύμφωνα με τους ερευνητές, στην τριετία 2009 – 2012 φτάνει το 60%!
Συμπεράσματα
Από όλες τις αναλύσεις των κυκλοφοριακών δεδομένων της πρωτεύουσας γίνεται φανερό ότι η οικονομική κρίση που βιώνει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει σε σαφή βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών. 
Οι μετακινήσεις με ΙΧ μειώθηκαν θεαματικά είτε γιατί αρκετοί πολίτες στράφηκαν στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς είτε γιατί η ανεργία και η ύφεση περιόρισαν δραστικά την πραγματική ανάγκη μετακινήσεων.  
Όσον αφορά τη Λ. Αθηνών και το Χαϊδάρι, είναι σαφής η μείωση του χρόνου αναμονής στους οδικούς άξονες που είναι κάθετοι στη Λ. Αθηνών (φανάρια Καραϊσκάκη στο Παλατάκι, Γ. Παπανδρέου κτλ).

Ακόμη, η ελάττωση τής κυκλοφορίας και στα δύο ρεύματα κατά 15,2% και 9,8% αντίστοιχα σημαίνει και πτώση της εμπορικής κίνησης των επαγγελματιών που παραδοσιακά επιλέγουν την μεγάλη οδική αρτηρία για την άσκηση της δραστηριότητάς τους. Αναπόφευκτα αυτό συμπαρασύρει προς τα κάτω και τα ενοίκια των καταστημάτων.

Από την άλλη, η σημαντική αύξηση τής ταχύτητας κίνησης των οχημάτων ακόμα και κατά 18% σημαίνει μεγαλύτερο κίνδυνο πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων, ειδικά για τους πεζούς. Από αυτή την σκοπιά η Λ. Αθηνών συνεχίζει να «διχοτομεί» το Χαϊδάρι, παρά τη μείωση της συνολικής κυκλοφορίας. Η ανάγκη για τη δημιουργία πεζογεφυρών, που έχουν εξαγγελθεί για τη Λ. Αθηνών (Παλατάκι και οδός Σατωβριάνδου) όχι μόνο δεν έχει εκλείψει, αλλά αντίθετα είναι μάλλον πιο επιτακτική, δυστυχώς δεν υπάρχουν νέα για την πορεία υλοποίησής τους.

* Την έρευνα διεξήγαγαν οι Δημήτρης Σερμπής (PhD), Αντώνης Χατζίρης (MSc), Θεόδωρος Βορβολάκος (Προϊστάμενος Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας)