Γιατί η ΛΕΑ δεν είναι Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης
«Θυμάστε πριν από δυο-τρεις χειμώνες τις τρομερές χιονοπτώσεις που είχαν ως αποτέλεσμα τον εγκλωβισμό αρκετών αυτοκινήτων στην Αθηνών – Θεσσαλονίκης; Θυμάστε που έπρεπε με πολύ κόπο και γκρεμίζοντας το κεντρικό διάζωμα σε πολλά σημεία να φτάσουν από το αντίθετο ρεύμα τα εκχιονιστικά και τα διασωστικά (είχαν επιστρατευτεί ακόμα και ΤΟΜΠ του στρατού); Ο λόγος ήταν η φρακαρισμένη από αυτοκίνητα ΛΕΑ». «Εχω τύχει σε ατύχημα με έναν που νόμιζε ότι ήταν έξυπνος και προσπερνώντας από δεξιά μέσω της ΛΕΑ βρέθηκε ξαφνικά να γίνεται ένα με κάποιον που εισερχόταν στην εθνική». Η απολαυστική συζήτηση που αλιεύσαμε από το θρυλικό φόρουμ των «4 Τροχών» χρονολογείται από το… 2006, αλλά με έναν τρόπο μαίνεται έως σήμερα. Η Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης, η χρήση της οποίας θεσπίστηκε ρητώς ως παράβαση στον ΚΟΚ το 2007, επισείοντας πρόστιμο 200 ευρώ, εξακολουθεί να χρησιμοποιείται τις «καλές» ημέρες για προσπέραση και επιτάχυνση, και σε περιπτώσεις μποτιλιαρίσματος ως «κανονική» λωρίδα κίνησης των οχημάτων.
Φυσικά η χρήση της ΛΕΑ σε ώρες αιχμής δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα στην κυκλοφορία, αφού είναι διακοπτόμενη και η είσοδος-έξοδος από αυτή προκαλεί εμπλοκές στη δεξιά λωρίδα. Η κατάληψή της δεν επιτρέπει την απρόσκοπτη διέλευση ασθενοφόρων ή άλλων οχημάτων έκτακτης ανάγκης, ενώ προκαλεί και ατυχήματα. Εκτιμάται ότι μία στις δέκα συγκρούσεις στους αυτοκινητοδρόμους προκαλείται από οχήματα που είτε κινούνται παράνομα στη ΛΕΑ είτε έχουν σταματήσει σε αυτή. Σύμφωνα με παλιότερα στοιχεία της Αττικής Οδού (2012), περίπου 100 αυτοκίνητα σταματούν στη ΛΕΑ καθημερινά, από τα οποία περίπου τα μισά χωρίς να υπάρχει έκτακτη ανάγκη (συνηθίζεται σε περίπτωση που ο οδηγός θέλει να μιλήσει στο τηλέφωνο ή να αναζητήσει κάτι στο όχημά του).
«Ποντάρουν όλοι στην ατιμωρησία», εκτιμά ο ειδήμων της ασφάλτου, διευθυντής σύνταξης των «4 Τροχών» Μιχάλης Σταυρόπουλος. «Η αστυνόμευση είναι ανύπαρκτη. Ή προβλέψιμη. Πάνε οι αστυνομικοί σε ένα σημείο όπου το αυτοκίνητο μπορεί να πιάσει πολλά χιλιόμετρα και κόβουν κλήσεις στη σειρά. Με αυτόν τον τρόπο όμως δεν αλλάζουν οι κακές συμπεριφορές. Το θέμα είναι να ξέρεις κάθε φορά που πρόκειται να κάνεις κάποιο ατόπημα –όχι απαραίτητα επικίνδυνο, αλλά σε κάθε περίπτωση κάτι που ενέχει αντικοινωνική συμπεριφορά, από το πέταγμα του φραπέ από το παράθυρο ώς την αναστροφή στο μέσον της Πατησίων– ότι κάποιο μάτι θα προσέξει. Σήμερα γίνονται όργια μπροστά σε περιπολικά και δεν τρέχει τίποτα. Η τήρηση του νόμου αναβάλλεται για το μπλόκο όπου θα μαζευτούν εύκολα κλήσεις».
Γιατί δεν αστυνομεύεται η ΛΕΑ καλύτερα; Οπως εξηγεί ο τροχονόμος και αντιπρόσωπος στην ΠΟΑΣΥ κ. Φωτεινός Παγιαύλας, οι οδηγοί χρησιμοποιούν τη ΛΕΑ όταν υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση, η οποία συνήθως δημιουργείται λόγω κάποιου τροχαίου. «Οι μοναδικές δυνάμεις της Τροχαίας θα μεταβούν στο σημείο της σύγκρουσης. Θα μπουν πίσω από τα οχήματα που έχουν συγκρουστεί ή θα προσπαθήσουν να τα βγάλουν στην άκρη. Αναπόφευκτα η ΛΕΑ μένει χωρίς αστυνόμευση». Η αστυνομική δύναμη είναι ούτως ή άλλως ελλιπής. «Στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής υπηρετούσαν 1.200 αστυνομικοί, ενώ πλέον υπηρετούν 980, από τους οποίους πολλοί είναι αποσπασμένοι σε άλλες υπηρεσίες. Πάντως, είναι δύσκολο να βεβαιωθεί παράβαση για κίνηση στη ΛΕΑ γιατί συνήθως δεν υπάρχει επαρκής χώρος στάθμευσης στην εθνική οδό για το όχημα του παραβάτη και το περιπολικό όχημα. Εάν σταθμεύσουν πάνω στη ΛΕΑ για περίπου πέντε λεπτά, όσο διαρκεί η βεβαίωση της μέσης κλήσης, το γενικό κακό θα είναι μεγαλύτερο».