Ξεκίνησαν τα δρομολόγια του τρένου μεταφοράς κοντέινερ, που περνάει από το Δαφνί

Ο συρμός με τα εμπορευματοκιβώτια πάνω από τη γέφυρα της Εθνικής Οδού, κοντά στο Δαφνί.

Πέρασαν τα πρώτα τρένα από το Χαϊδάρι! Τα εμπορευματικά δρομολόγια της σιδηροδρομικής γραμμής, που συνδέει το λιμάνι του Νέου Ικονίου, στο Κερατσίνι, με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι πια γεγονός. Χρειάστηκαν 10 και πλέον χρόνια από την έναρξη κατασκευής της γραμμής για να μπει η πρώτη εμπορική αμαξοστοιχία με κοντέινερ στις ράγες. Αυτό έγινε στις 26 Απριλίου και από τότε πραγματοποιήθηκαν, όλο κι όλο, 11 δρομολόγια. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ελπίζει ότι θα πυκνώσουν, χάρη στην συνδρομή της κινεζικής Cosco, που χρησιμοποιεί τον Πειραιά σαν βάση εξόρμησης για τις αγορές της Ευρώπης.


Τα έργα κατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής ξεκίνησαν πριν 14 χρόνια! Το 2004 δημιουργήθηκε μεγάλη ένταση στην πόλη μας, καθώς θεωρήθηκε ανεξήγητο γιατί η δημοτική αρχή του Κ. Ντηνιακού και ομόφωνα το Δημοτικό Συμβούλιο Χαϊδαρίου είχαν συμφωνήσει να σκαρφαλώσει η γραμμή στην πλαγιά του όρους Αιγάλεω, προς το Δαφνί, αντί να περάσει από τη Λ. Σχιστού απέναντι προς Ασπρόπυργο. Το περιβαλλοντικό κόστος από αυτήν επιλογή είναι τεράστιο, καθώς καταστράφηκε μεγάλο τμήμα των ορεινών όγκων της πόλης μας. Επίσης, η χρήση εκρηκτικών είχε προκαλέσει ζημιές σε σπίτια στην Αφαία. Το έργο παραδόθηκε στον ΟΣΕ τον Μάιο του 2013, μετά από μεγάλη καθυστέρηση.
Μεγάλα όνειρα για τις εμπορευματικές μεταφορές 
προς την Ευρώπη
Δοκιμαστική διέλευση τρένου.

Η μονή εμπορική γραμμή, μήκους 17 χλμ., που ξεκινάει από το λιμάνι του ΟΛΠ, κινείται παράλληλα με την Λ. Σχιστού, στο ύψος του Σκαραμαγκά ανεβαίνει δεξιά  προς το Δαφνί, διασχίζει την Εθνική Οδό με μεγάλη γέφυρα μήκους 300 μ., περνάει με τούνελ 900 μέτρων το Ποικίλο Όρος και βγαίνει στο ύψος των Νεόκτιστων Ασπροπύργου. Από εκεί συνδέεται με τον σιδηροδρομικό άξονα Αθηνών – Κορίνθου.

Βασικός προορισμός της συγκεκριμένης γραμμής είναι το τεράστιο εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ στο Θριάσιο (συνολικού προϋπολογισμού 257 εκατ. ευρώ), το οποίο υλοποιείται από το 1999 και ελπίζεται ότι θα ολοκληρωθεί το 2015. Το έργο είναι στρατηγικής σημασίας για τη χώρα και αφορά την δημιουργία ενός σύγχρονου συγκροτήματος, συνολικής έκτασης 2.000 στρεμμάτων, στο οποίο θα συγκεντρωθούν όλες οι σιδηροδρομικές και εμπορευματικές δραστηριότητες. Είναι το «σκαλοπάτι» για να καταστεί ο Πειραιάς κορυφαίο λιμάνι μεταφοράς ασιατικών προϊόντων στην Ευρώπη. 
Οι προοπτικές για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την ολοκλήρωση της σύνδεσης Ν. Ικονίου – Θριασίου, είναι ευοίωνες, μετά τη συμφωνία με τις Cosco και ΗΡ. Γενικότερα, ο όγκος των εμπορευμάτων που θα απαιτηθεί να μετακινηθούν από το λιμάνι προς τις χώρες της νοτιοανατολικής και κεντρικής Ευρώπης εκτιμάται ότι σε βάθος 3 χρόνων θα αγγίξει το 1,7 εκατ. κοντέινερ ανά έτος, δηλαδή τα αναμενόμενα έσοδα μπορεί να ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ, κάτι το οποίο μένει να αποδειχθεί. Ανάλογη με τον όγκο των μεταφερόμενων εμπορευμάτων θα είναι η δημιουργία θέσεων εργασίας. 

Ντηζελομηχανή στην έξοδο της σήραγγας του Ποικίλου, στο ύψος των διυλιστηρίων Ασπροπύργου

Για Κεντρική Ευρώπη τα πρώτα δρομολόγια
Οι 11 πρώτοι συρμοί κατευθύνθηκαν σε προορισμούς της Ουγγαρίας και της Τσεχίας, μεταφέροντας εξαρτήματα μερικών από τις μεγαλύτερες πολυεθνικές εταιρείες του κλάδου της υψηλής τεχνολογίας (Huawei, Sony, Hewlett-Packard), με περίπου 30 κοντέινερ ανά αμαξοστοιχία.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προβλέπει άμεσα τουλάχιστον τρία τρένα ανά εβδομάδα, με αυξητική τάση. Η διαδρομή μέχρι τους προορισμούς της Κεντρικής Ευρώπης, όπου γίνεται η τελική συναρμολόγηση των προϊόντων, είναι 3 – 3,5 ημέρες. Η Cosco σχεδιάζει να δημιουργήσει υποδομή συναρμολόγησης των κινέζικων προϊόντων που διακινεί και στην Ελλάδα, πιθανότατα στο Θριάσιο.

Αντισταθμιστικά οφέλη… μηδέν

Όπως αναφέραμε, μεγάλο μέρος της εμπορικής γραμμής Ν. Ικονίου – Θριασίου διέρχεται από το Χαϊδάρι και προκάλεσε σοβαρή υποβάθμιση στους ορεινούς όγκους και το περιαστικό πράσινο. Σε ανάλογες περιπτώσεις μεγάλων έργων, οι Δήμοι ζητούν από τους κατασκευαστές -και κατά κανόνα παίρνουν- αντισταθμιστικά ωφελήματα. Γνωρίζουμε περιπτώσεις που Δήμοι της Αττικής διεκδίκησαν και πήραν σημαντικό μηχανολογικό εξοπλισμό και οχήματα (πχ απορριμματοφόρα κτλ.), για μικρότερης όχλησης έργα.

Ζήτησε η δημοτική αρχή στο Χαϊδάρι από τον «Άκτορα», για παράδειγμα, που κατασκεύασε την τεράστια γέφυρα στο Δαφνί, κάτι ανάλογο; Πολύ αμφιβάλουμε… Το σίγουρο είναι ότι δεν πήραμε τίποτε.

Εδώ δεν καταφέραμε να τους υποχρεώσουμε να υλοποιήσουν τις συμβατικές υποχρεώσεις τους για την αποκατάσταση τοπίου. Μια επίσκεψη στο Άλσος του Δαφνιού είναι αποκαλυπτική για την αδιαφορία κατασκευαστών και δημοτικών αρχόντων.