ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ

Ανοίγει δεκαέξι χρόνια μετά ο φάκελος για την πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά



Δεκαέξι ολόκληρα χρόνια από τότε που τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά πωλήθηκαν στη γερμανική κοινοπραξία HDW/ Ferrstaal οι ελληνικές δικαστικές αρχές ανοίγουν τώρα το φάκελο των ερευνών για τις συνθήκες της εν λόγω ιδιωτικοποίησης θέτοντας θέματα που αφορούν το συμφέρον του δημοσίου αλλά και την ίδια τη σύμβαση.

Η εκκίνηση των ερευνών έγινε από την ανακρίτρια κατά της Διαφθοράς Ηλιάνας Ζαμανίκα και τον επίκουρο ανακριτή Γιώργο Ευαγγέλου, με αφορμή την ανακριτική διαδικασία που είναι σε εξέλιξη για εξοπλιστικά προγράμματα.

Η δικογραφία αναμένεται να διαβιβαστεί στην Εισαγγελία Διαφθοράς προκειμένου να ερευνήσει τις συνθήκες μεταβίβασης των Ναυπηγείων στη γερμανική κοινοπραξία, αλλά και τις ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες όλων των εμπλεκομένων φορέων στην επίμαχη διαδικασία συμπεριλαμβανομένων και των πολιτικών προσώπων που συμμετείχαν στη Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποίησης, οι ευθύνες των οποίων όμως ακόμα κι αν προκύψουν έχουν ήδη παραγραφεί με βάση τη νομοθεσία για την ποινική ευθύνη των πολιτικών προσώπων, εκτός κι αν προκύψει η ροή μαύρου χρήματος.

Κατά την εκτίμηση των ειδικών ανακριτικών από τα μέχρι τώρα στοιχεία της έρευνας έχει προκύψει ότι η πώληση των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην γερμανική κοινοπραξία HDW/Ferrstaal προκάλεσε ζημία στο ελληνικό δημόσιο που προσεγγίζει τα 53 εκ ευρώ.

Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, όπως τα εκτιμούν οι ανακριτικές αρχές, η επίμαχη ιδιωτικοποίηση ήταν ουσιαστικά «δώρο» στη γερμανική κοινοπραξία ,καθώς ουδέποτε κατέβαλε το ποσό που είχε δεσμευθεί να καταβάλει ως αύξηση μετοχικού κεφαλαίου στην ΕΝΑΕ, ενώ την ημέρα της υπογραφής της σύμβασης ιδιωτικοποίησης (31/5/2002) υπογράφεται και η σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό των γερμανικών υποβρυχίων.

Το άνοιγμα του φακέλου για έρευνα σχετικά με την πώληση των Ναυπηγείων, το 2002, έγινε στο πλαίσιο ανακριτικής διαδικασίας για τα εξοπλιστικά σχετικά με τα αδικήματα της δωροδοκίας του ξεπλύματος μαύρου χρήματος.

Στο περιθώριο της έρευνας για τα εξοπλιστικά οι δύο ανακριτές Ηλιάνα Ζαμανίκα και Γιώργος Ευαγγέλου, αποτιμώντας έγγραφα και μαρτυρικές καταθέσεις που έλαβαν στο πλαίσιο συμπληρωματικής έρευνας για τα γερμανικά υποβρύχια ερεύνησαν για πρώτη φορά και τις συνθήκες ιδιωτικοποίησης των Ναυπηγείων (ΕΝΑΕ).

Σύμφωνα πάντα με την ανακριτική διαδικασία η πώληση της ΕΝΑΕ έγινε χωρίς καμία διαφανή διαγωνιστική διαδικασία, αλλά και κατά παραβίαση των κατευθυντήριων γραμμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ιδιωτικοποίηση Εταιρειών που βρίσκονται υπό κρατικό έλεγχο.

Οι δικαστικοί λειτουργοί έχουν ήδη απαγγείλει κατηγορία για κακουργηματική απιστία σε βάρος ενός υπαλλήλου των ΕΝΑΕ, ωστόσο εκτιμούν ότι εκτός από αυτόν προκύπτουν ποινικές ευθύνες και σε βάρος άλλων προσώπων που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις .

Έτσι, στην νέα προκαταρκτική που αναμένεται να ανοίξει από την Εισαγγελία Διαφθοράς θα ερευνηθεί ο ρόλος όλων των προσώπων – πολιτικών και μη – που ενεπλάκησαν στην υπόθεση εξαγοράς των Ναυπηγείων από τη HDW.

Από τη μελέτη των εγγράφων, των προσφορών όλων των εταιρειών που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά των Ναυπηγείων και την αξιολόγηση των συμβάσεων που αποτελούν εδώ και χρόνια αντικείμενο δικαστικής έρευνας οι ανακριτές κατέληξαν στα εξής:

Η γερμανική κοινοπραξία έχοντας πλήρη γνώση και εικόνα για τα οικονομικά δεδομένα της ΕΝΑΕ (εκκρεμείς συμβάσεις,χρέη και παράνομες κρατικές ενισχύσεις) αξίωσε και τελικά κατάφερε να πάρει συγκεκριμένα ανταλλάγματα.

Τα πρόσωπα που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις φέρονται ότι έπεισαν τη γερμανική εταιρεία να αποσύρει αντιρρήσεις που αρχικά είχε προβάλει προκειμένου να γίνει δεκτή η προσφορά της, καθώς σε διαφορετική περίπτωση κινδύνευε με αποκλεισμό. Τα ίδια πρόσωπα, που μπαίνουν τώρα στο μικροσκόπιο της δικαιοσύνης, της υποσχέθηκαν ότι μετά την υπογραφή της σύμβασης θα ικανοποιούνταν όλες της οι απαιτήσεις. Μεταξύ των πολλών ωφελειών ήταν ότι αγόρασε την ελληνική επιχείρηση (ΕΝΑΕ) απαλλαγμένη από πρόστιμα, τόκους υπερημερίας και άλλες οφειλές. Επιπλέον, ανέλαβε και το πρόγραμμα επισκευής και εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συνθήκες υπογραφής της σύμβασης ιδιωτικοποίησης αποτέλεσαν αντικείμενο έρευνας και της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ιδιωτικοποίηση ζημίωσε το ελληνικό Δημόσιο χαρακτηρίζοντας μάλιστα παράνομη την επιλογή της προσφοράς των γερμανών.

Πηγή: www.skai.gr

Παρόμοια Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button