“Ανωτέρα βία” μας έβγαλε όλους από τα προγράμματά μας, το ίδιο και μαθητές και αθλητές. Υπομονή! Με πειθαρχία (“μένουμε σπίτι”) και αισιοδοξία θα ξαναγυρίσουμε στα “βάσανα” που τόσο μάς λείπουν. Σήμερα ο Χρήστος Τσούνης και οι αριστούχοι αθλητές που του μιλούν, μάς επαναφέρουν στον κόσμο της δράσης και της προσωπικής προσπάθειας για την αυτοβελτίωση και την επιτυχία. Ας τους ακούσουμε κι ας πάρουμε κουράγιο στον δικό μας αγώνα για να βγει η κοινωνία μας όσο λιγότερο τραυματισμένη γίνεται από τη δύσκολη περίσταση που βρίσκεται.

Του Χρήστου Τσούνη

Μπορούν τα παιδιά της 3ης λυκείου να συνδυάσουν τον αθλητισμό με τις πανελλήνιες εξετάσεις; Οι γονείς των μαθητών – αθλητών αναρωτιούνται και ανησυχούν.

Γονείς, εκπαιδευτικοί, προπονητές, ψυχολόγοι, όλοι έχουν μια άποψη να εκφράσουν. Εμείς θα δώσουμε το λόγο σε αυτούς που θεωρούμε ότι είναι οι πλέον «ειδικοί» για να μας απαντήσουν. Ζητήσαμε από τέσσερις αθλητές που είναι παράλληλα μαθητές της 3ης λυκείου να πουν την άποψή τους.

Χαρά Ελευθεριάδη. Μαθήτρια του 6ου ΓΕΛ Περιστερίου. Αθλήτρια του Γ.Σ. Χαϊδαρίου (άλμα σε μήκος). Επιλογή της η είσοδος στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μ.Ο. τετραμήνου 19,7.

«Η αλήθεια είναι ότι αυτή η περίοδος είναι ιδιαιτέρως αγχωτική για μένα. Οι απαιτήσεις της μελέτης για να ανταποκριθώ με επιτυχία στις πανελλαδικές εξετάσεις μού προκαλούν αρκετό άγχος και καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας μου και μάλιστα σε βάρος της προπόνησης, στην οποία θα ήθελα να αφιερώνω περισσότερο χρόνο.

Ωστόσο η μία αυτή ώρα την οποία περνάω στο γήπεδο είναι για μένα καταλυτική. Με βοηθάει να εκτονώνομαι, να αποφορτίζομαι και να αντιμετωπίζω αποτελεσματικά σε μεγάλο βαθμό το άγχος και την υπερένταση. Μακάρι να μπορούσα να μείνω περισσότερο στο γήπεδο, αλλά και αυτό το λίγο μου είναι σωτήριο.

Βέβαια, αν έκανα πρωταθλητισμό, θα ήταν αδύνατο να συνδυαστούν διάβασμα και προπόνηση. Οι απαιτήσεις και στα δύο ταυτόχρονα είναι τέτοιες, που θα πρέπει να είσαι υπεράνθρωπος, για να αντεπεξέλθεις με την ίδια επιτυχία και στους δύο χώρους. Για την δική μου περίπτωση και τις αθλητικές μου ανάγκες, μελέτη και προπόνηση συνδυάζονται με μία καλή διευθέτηση του χρόνου και ένα σωστό προγραμματισμό για τις καθημερινές μου δραστηριότητες.

Προσωπικά, έχω θέσει ως προτεραιότητα το διάβασμα και όχι την προπόνηση. Είναι μία σημαντική και καθοριστική χρονιά για εμένα, κατά την οποία μοναδικός μου στόχος είναι η επιτυχία μου στις Πανελλαδικές. Βέβαια από του χρόνου, απαλλαγμένη από τις μαθητικές μου υποχρεώσεις, ελπίζω να είμαι σε θέση να συνεχίσω αυτό που τόσο αγαπώ και με γεμίζει.»

Γιώργος Μπαρμπαγιάννης. Μαθητής του 4ου ΓΕΛ Χαϊδαρίου. Αθλητής του Γ.Σ. Χαϊδαρίου (σπρίντερ). Επιλογή του η Σχολή Πυροσβεστικής. Μ.Ο. τετραμήνου 18,5.

«Γενικά είναι μια πολύ απαιτητική περίοδος. Υπήρξαν στιγμές που έχω νιώσει πολύ πίεση και άγχος. Για να το αντιμετωπίσω έχω βάλει ένα πρόγραμμα. Παρόλα αυτά, επειδή δεν γίνεται πάντα να τηρείς το πρόγραμμα που έχεις δημιουργήσει, γιατί μπορεί να προκύψει οτιδήποτε, καταλαβαίνεις ότι μένεις πίσω στα μαθήματα ή στις προπονήσεις και νιώθεις πίεση. Και επειδή μου έχει τύχει μερικές φορές, είδα ότι ο μόνος τρόπος να αντιμετωπιστεί αυτό είναι να γίνει πιο αυστηρό το πρόγραμμα και πιο απαιτητικό. Βέβαια όλη αυτή η πίεση μπορεί να αντιμετωπιστεί και με τη προπόνηση η οποία λειτουργεί ως “αντίμετρο”. Ο συνδυασμός προπόνησης και διαβάσματος είναι εφικτός. Ειδικά όταν έχεις την κατάλληλη στήριξη από φίλους, συγγενείς και από τον προπονητή σου. Εγώ την έχω αυτή τη στήριξη. Ωστόσο ως προτεραιότητα έχω θέσει το διάβασμα. Έχω μειώσει 1-2 προπονήσεις σε σχέση με πέρυσι. Δηλαδή, εκεί που έκανα 5-6 προπονήσεις τώρα κάνω 4. Κι αυτό γιατί η επιτυχία στις εξετάσεις είναι πολύ σημαντική αφού θα μου εξασφαλίσει την επαγγελματική μου αποκατάσταση.»

Γιάννης Αυγελής. Μαθητής στο Μουσικό Λύκειο Ιλίου. Κολυμβητής της Α.Ε. Χαϊδαρίου. Επιλογές του η βιολογία ή η φαρμακευτική. Μ.Ο. τετραμήνου 19,8.

«Είναι μια δύσκολη περίοδος. Προσπαθώ να μην σκέφτομαι πως όλη η χρονιά κρίνεται από τις εξετάσεις για να μην μου δημιουργείται επιπλέον άγχος. Παρόλα αυτά δίνω πολύ σημασία στο να είμαι όσο καλύτερα προετοιμασμένος γίνεται για το κάθε μάθημα. Η μόνη πίεση που δέχομαι είναι από τον εαυτό μου γιατί θέλω να πετύχω το καλύτερο.

Με το να πηγαίνω για προπόνηση εκτός από την σωματική εκτόνωση, ηρεμώ πνευματικά και ξεφεύγω από την μονοτονία του διαβάσματος. Βέβαια αυτό με βοηθάει στις περιπτώσεις που η προπόνηση δεν με εξαντλεί και δεν επηρεάζει το πλάνο διαβάσματος μου.

Είναι φυσικό να έχω θέσει ως προτεραιότητα τις εξετάσεις για την είσοδο μου στο πανεπιστήμιο και αυτό γιατί έχω ενδιαφέροντα που θέλω να συνεχίσω να εξερευνώ αλλά και να συνεχίσω να εξελίσσομαι πνευματικά. Αυτό έχει ως συνέπεια η προπόνηση μου να περιορίζεται σε λίγες φορές την εβδομάδα ελπίζοντας να επανέλθω στο κανονικό πρόγραμμα προπόνησης.

Είναι πολύ σημαντική για εμένα η επιτυχία αφού έχω καταβάλει μεγάλη προσπάθεια και θα είναι ο καρπός όλης της μαθητικής μου πορείας.

Βασίλης Γκότσης. Μαθητής του 1ου ΓΕΛ Χαϊδαρίου. Αθλητής του water polo της Α.Ε. Χαϊδαρίου. Επιλογή του η σχολή ψυχολογίας της Παντείου. Μ.Ο. τετραμήνου 17,7.

«Αυτή η χρονιά για εμάς τους αθλητές θεωρώ πως έχει ιδιαιτερότητες και δυσκολίες. Το άγχος και η πίεση όλο και αυξάνονται όσο πλησιάζουν οι εξετάσεις. Η προπόνηση βέβαια με βοηθάει να χαλαρώνω και να αδειάζω το μυαλό μου. Τις λίγες φορές που μου δίνεται η δυνατότητα να πάω στην προπόνηση (λόγω έλλειψης χρόνου), οι προπονητές και η διοίκηση της ομάδας πόλο της Α.Ε. Χαϊδαρίου με υποστηρίζουν σε αυτόν τον αγώνα και όχι μόνο εμένα αλλά όλους εμάς στην ομάδα που δίνουμε πανελλήνιες φέτος.

Προσπαθώ να είμαι συνεπής στις υποχρεώσεις μου είτε αυτές αφορούν το διάβασμα είτε την προπόνηση. Η αλήθεια είναι πως για εμένα δεν είναι εφικτό να συνδυάσω αθλητισμό και διάβασμα και να μπορώ να δίνω και στις δύο περιπτώσεις το 100%. Στη Γ’ λυκείου το διάβασμα έχει προτεραιότητα.

Προπονήσεις όποτε βρίσκω χρόνο πηγαίνω χωρίς όμως να μπορώ να αποδίδω στο επίπεδο που θα επιθυμούσα όσο και αν αυτό με στενοχωρεί. Όμως αυτό είναι φυσικό για έναν αθλητή που δίνει πανελλήνιες. Μετά τις πανελλήνιες εάν όλα πάνε καλά και περάσω στην σχολή που επιθυμώ, πιστεύω θα μπορώ να αφιερώσω περισσότερο χρόνο στο πόλο και να βελτιωθώ όσο το δυνατόν πιο πολύ.

Η επιτυχία στις πανελλήνιες είναι πολύ σημαντική ειδικά για τους αθλητές των ερασιτεχνικών αθλημάτων. Το πόλο δεν εξασφαλίζει την επαγγελματική αποκατάστασή μου. Οπότε καταλαβαίνετε πως η επιτυχία στις εξετάσεις παίζει σημαντικό ρόλο για εμένα και για το μέλλον μου.

Οι αθλητές μίλησαν. Τα συμπεράσματα είναι δικά σας.