Αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Οινόφυτα: Πόσο χρόνο θα χρειαστεί και ποιος θα πληρώσει
Η συζήτηση για την κατασκευή νέων οδικών αξόνων στην Αττική με τους οποίους θα επιδιωχθεί ο μετριασμός του μεγάλου κυκλοφοριακού προβλήματος άνοιξε με κυβερνητική πρωτοβουλία, προκειμένου να προχωρήσουν οι λεγόμενες “πρότυπες προτάσεις”. Ανάμεσά τους ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Οινόφυτα που έχει προτείνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο 1ο Διεθνές Συνέδριο του ΤΜΕΔΕ, υπό την αιγίδα της Τράπεζας της Ελλάδος και του Τεχνικού Επιμελητηρίου με τίτλο: «Redefining the Future Horizons: Σχεδιάζοντας τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο», αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού της Αττικής.
Συγκεκριμένα, ο Υφυπουργός Υποδομών τόνισε ότι θα γίνουν οδικές παρεμβάσεις. Αυτές περιλαμβάνουν την τριπλή επέκταση της Αττικής Οδού και τη σύνδεση Ελευσίνα – Οινόφυτα, οι οποίες έχουν κατατεθεί μέσω των Προτύπων Προτάσεων, σημειώνοντας ότι για την τελευταία το Υπουργείο θα επιθυμούσε να συνοδεύεται και από σιδηροδρομική σύνδεση με το Θριάσιο. Πρόσθεσε, ότι πολύ σύντομα θα υπάρξει ένα νέο νομοσχέδιο για το πλαίσιο των Πρότυπων Προτάσεων, μέσω του οποίου θα αλλάξει η επιτροπή αξιολόγησης.
Βασική παράμετρος των κυβερνητικών εξαγγελιών είναι ότι τα έργα αυτά (επεκτάσεις της Αττικής Οδού και Ελευσίνα – Οινόφυτα θα γίνουν “με το μικρότερο δυνατό κόστος για το Δημόσιο”, γι’ αυτό θα τρέξουν με το μοντέλο των ΣΔΙΤ και των παραχωρήσεων.
Σχετικό σχόλιο έκανε και η στήλη darkroom του newMONEY:
Προκάλεσε απορίες στην κατασκευαστική πιάτσα ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έσπευσε να ανακοινώσει ότι επανεξετάζει το θέμα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού και τον Άξονα Ελευσίνας-Οινόης και βγάζει από το συρτάρι τις πρότυπες προτάσεις που είχαν καταθέσει εδώ και έναν χρόνο στο υπουργείο οι μεγάλες τεχνικές εταιρείες του κλάδου. Ξεκαθαρίζει μάλιστα προς τους ιδιώτες ότι, επειδή λεφτά δεν υπάρχουν, τα έργα θα τρέξουν με το μοντέλο των ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων.
Το παράδοξο είναι ότι πριν από λίγες μέρες κορυφαία στελέχη τεχνικών εταιριών, απ’ αυτές που έχουν καταθέσει προτάσεις για τα νέα οδικά έργα της Αττικής, δήλωναν άγνοια για την τύχη των προτάσεων που υπέβαλαν στο υπουργείο. Μην σας πω ότι σχεδόν τις θεωρούσαν ξεχασμένες! Δεν είχαν καλή πληροφόρηση ή μήπως τα έργα εξαγγέλλονται τώρα, αλλά η ωρίμανσή τους θα χρειαστεί πολύ χρόνο, με αποτέλεσμα να γίνουν από την επόμενη κυβέρνηση; Θα δείξει.
Αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Οινόφυτα: Τι μπορούμε να περιμένουμε
Καθίσταται σαφές ότι ο χρήστης θα πληρώνει το κόστος του δρόμου, όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους, πρακτική άλλωστε που μεταφέρεται ακόμη και σε άξονες που κατασκευάστηκαν εξολοκλήρου με δημόσιους πόρους, όπως η Εγνατία Οδός, που παραχωρήθηκαν σε ιδιώτες και τα διόδια πολλαπλασιάζονται εκθετικά.
Δεύτερη παρατήρηση είναι ότι ο χρόνος ωρίμανσης θα είναι μακρύς. Στο μεταξύ ο Κηφισός, η Λεωφόρος Αθηνών και οι άλλοι μεγάλοι οδικοί άξονες του Λεκανοπεδίου “θα στενάζουν” από την κίνηση.
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΧΕΤΙΚΑ:
Σταϊκούρας και Ταχιάος “θάβουν” τον Τριπλό Κόμβο Σκαραμαγκά
“Σημαντικό έργο”
Πάντως η πρόταση για την κατασκευή του άξονα Ελευσίνα – Οινόφυτα έχει τύχει ευμενούς υποδοχής από σημαντικούς οικονομικούς φορείς της περιοχής.
«Η πρότυπη πρόταση για την χάραξη του νέου οδικού άξονα αποτελεί ένα σημαντικό έργο για την ταχύτερη εξυπηρέτηση των εμπορικών φορτίων από τον λιμένα Ελευσίνας», δήλωσε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνος, Απόστολος Καμαρινάκης, όπως μετέδωσε το ΑΠΕ – ΜΠΕ.
Ο κ. Καμαρινάκης τόνισε ότι, μέσω του νέου αυτοκινητόδρομου, τα φορτία από τον λιμένα Ελευσίνας θα διακινούνται γρηγορότερα προς την Β. Ελλάδα, θα ανακουφιστεί η κυκλοφορία από τα βαρέα οχήματα στο Θριάσιο πεδίο και στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής, ενώ θα αποσυμφορηθεί και ο Κηφισός από τα φορτηγά.
Αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Οινόφυτα, τα χαρακτηριστικά του
Η “πρότυπη” πρόταση έχει ως στόχο τη δημιουργία ενός νέου άξονα με χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου, ο οποίος θα μπορεί να πάρει μέρος από την κορεσμένη Λεωφόρου Κηφισού.
Ο κυριότερος όμως στόχος του τμήματος Ελευσίνα – Οινόφυτα είναι να πάρει τη διαμπερή κίνηση του Κηφισού, δηλαδή κυρίως την κίνηση των οχημάτων που δεν έχουν ως τελικό προορισμό κάποια περιοχή εντός του λεκανοπεδίου ή τη Βόρεια Αττική, αλλά βορειότερα από αυτήν.
Με αυτόν τον αυτοκινητόδρομο, ο οποίος θα ξεκινά από την περιοχή της Ελευσίνας σε κόμβο με την Αττική Οδό και θα καταλήγει στην περιοχή των Οινοφύτων, εκτιμάται ότι θα μπορεί να διοχετευθεί όλη η κίνηση των βαρέων οχημάτων και εμπορικών δρομολογίων (εμπορευματοκιβώτια, μεταφορές προϊόντων σε διάφορες περιοχές της χώρας κλπ).
Δεύτερον, ο άξονας Ελευσίνα – Οινόφυτα θα εξυπηρετεί πολύ πιο άμεσα στην κίνηση από το λιμάνι του Πειραιά καθώς τα φορτηγά από εκεί θα κατευθύνονται μέσω Σχιστού και Θριασίου Πεδίου στον νέο άξονα και αντίστροφα όταν έρχονται προς το λιμάνι. Κοινώς δεν θα χρειάζεται η χρήση των οδικών αξόνων από τον Πειραιά προς τον Κηφισό αλλά και η Λεωφόρος Αθηνών.
Τρίτον, ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Οινόφυτα θα λειτουργεί αποσυμφορητικά για τον Κηφισό και για τα φορτηγά και οχήματα που έρχονται από την Πελοπόννησο αλλά θα έχουν ως τελικό προορισμό βορειότερα της Αττικής. Σήμερα η χρήση του υφιστάμενου οδικού άξονα είναι σχεδόν απαγορευτικά ειδικά για τα βαρέα οχήματα λόγω της στενότητας και των περιορισμένων χαρακτηριστικών που διαθέτει.
Τέταρτον, θα εξυπηρετεί άμεσα τις βιομηχανικές περιοχές των Οινοφύτων, του Ασπροπύργου και γενικά του Θριασίου, το λιμάνι της Ελευσίνας και του Πειραιά καθως η μεταφορά εμπορευμάτων θα γίνεται με πολύ πιο άμεσο τρόπο.
Η αποφόρτιση της Λεωφόρου Κηφισού θεωρείται δεδομένη καθώς πρόκειται για άξονα που δέχεται καθημερινή επιβάρυνση από την κίνηση χιλιάδων φορτηγών, αριθμός που κάθε χρόνο μεγαλώνει, αναλογικά και με την αύξηση της εμπορικής κίνησης στο λιμάνι και την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της πρότασης για τον νέο αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Οινόφυτα
Ο νέος αυτοκινητόδρομος εκτιμάται ότι θα ξεκινά από την περιοχή του Αγίου Λουκά στο Θριάσιο Πεδίο και θα καταλήγει βόρεια της περιοχής των Οινοφύτων. Θα έχει μήκος περίπου 40 χιλιόμετρα κάποια εκ των οποίων σήραγγες καθώς διασχίζει δυο ορεινούς όγκους. Η διαφορά σε σχέση με παλιότερες προτάσεις είναι πως δεν επιλέγεται η Θήβα ως το άκρο του άξονα αλλά η περιοχή των Οινοφύτων.
Θα είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος με ανισόπεδους κόμβους και θα λειτουργεί συμπληρωματικά με την Αττική Οδό και την Ε.Ο. Αθήνας-Θεσσαλονίκης (Νέα Οδός), άξονες που διαχειρίζεται ή θα διαχειρίζεται (στην περίπτωση της Α.Ο.) από τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Παράλληλα είναι σε απόσταση βολής από την αρχή της Ολυμπίας Οδού στην Ελευσίνα.
Το κόστος του δρόμου δεν έχει υπολογιστεί ακόμα, αλλά προφανώς θα ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ λόγω της έκτασης και της χάραξης του.