Το “Χαϊδάρι Σήμερα” έχει δημοσιεύσει σε διαδοχικά άρθρα αυτοψίες σε ρέματα που διασχίζουν Χαϊδάρι και Αιγάλεω. Διαπιστώσαμε ότι αυτά, που κάποτε συγκέντρωναν τα νερά των έντονων βροχοπτώσεων και τα παροχέτευαν στον Κηφισό και μετα στη θάλασσα, είτε έχουν συρρικνωθεί σε μικρούς, θαμμένους τσιμεντένιους αγωγούς είτε έχουν φραχτεί εντελώς σε κάποια σημεία.
Τα παλιά ρέματα του Χαϊδαρίου
ΠΙΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ:
– Χαϊδαρόρεμα: Υπόγεια εξερεύνηση σε Χαϊδάρι και Αιγάλεω – Τα είδαμε όλα… από κάτω!
– Αυτοψία στο Γαϊδουρόρεμα: Πλατεία Ηρώων, Αγία Μαρίνα, River West – Βίντεο
– Ρέμα Εδέσσης – Οδοιπορικό σε Σάμου, Καραϊσκάκη, Λιούμη
– Κεντρικό Χαϊδάρι: Υπόγεια εξερεύνηση στο Δαφνόρεμα – Βίντεο
Το ερώτημα του τίτλου, λοιπόν, έχει την πρώτη του απάντηση: ο φυσικός δρόμος απορροής των υδάτων έχει ανατραπεί από καταστροφικές παρεμβάσεις ιδιωτών και κράτους. Τώρα προσπαθούμε να τα αποκαταστήσουμε με μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα, τα οποία έχουν σημαντικό βαθμό πολυπλοκότητας και είναι πολυδάπανα, με αποτέλεσμα μελέτες και υλοποίηση να καθυστερούν επί χρόνια. Για το μεγαλύτερο σχετικό έργο στο Χαϊδάρι, που αναμένεται περίπου 3 δεκαετίες, μπορείς να διαβάσεις εδώ: Δρομολογήθηκε το κρισιμότερο έργο για την ασφάλεια του Χαϊδαρίου – Η μεγάλη αλλαγή στη Λεωφόρο Αθηνών.
Κολλυδάς: Τι σημαίνει 40 χιλιοστά σε αστικό περιβάλλον
Ο Θοδωρής Κολλυδάς, μιλώντας στο news247.gr, ανέλυσε σε ευρύτερο πλαίσιο τους λόγους για τους οποίους πλημμύρισε η Αθήνα με 40 χιλιοστά βροχής κατά την επέλαση της κακοκαιρίας Adel.
Όπως περιγράφει ο μετεωρολόγος, «τα 40 χιλιοστά σε αστικό περιβάλλον — με πυκνή δόμηση, μικρά ρέματα και ελάχιστη απορροφητικότητα — είναι ήδη ικανά να δημιουργήσουν προβλήματα». «Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι η Αθήνα πλημμύρισε με 40 χιλιοστά», λέει.
Ο κ. Κολυδάς συνεχίζει λέγοντας πως τα δεδομένα από το δίκτυο σταθμών του ΕΑΑ/meteo καταγράφουν ένα υψηλό ποσό βροχής που, στο κέντρο της Αθήνας, αγγίζει τα 40 mm, ενώ σε περιοχές όπως Ζωγράφου και Γουδί υπερβαίνει τα 38–39 mm. «Και μόνο αυτό το νούμερο ήταν αρκετό για να προκαλέσει τοπικές συσσωρεύσεις υδάτων, καθυστερήσεις στην κυκλοφορία, μικρές πλημμύρες σε δρόμους που αποφορτίζονται δύσκολα», σημειώνει.

Παράλληλα, ο μετεωρολόγος ανέφερε τι μπορεί να γίνει επιχειρησιακά για να υπάρχει πιο σωστή πρόληψη. Όπως εξηγεί, «η Αττική — και γενικά η χώρα — εξακολουθεί να έχει περιοχές όπου η κάλυψη ραντάρ δεν είναι επαρκής. Αυτό δυσκολεύει την έγκαιρη αξιολόγηση της ραγδαιότητας της βροχής και την επιχειρησιακή προειδοποίηση. Ωστόσο, σήμερα υπάρχουν εναλλακτικά εργαλεία που μπορούν να δώσουν προειδοποίηση 1–2 ώρες πριν όπως τα δορυφορικά προϊόντα και προγνωστικά μοντέλα που μπορούν να ανιχνεύσουν ανάπτυξη κορυφών καταιγίδων και ένταση νεφικών πυρήνων. Πολλά εξ αυτών πιάνουν καλά τη θέση και την ένταση μεσογειακών καταιγίδων λίγες ώρες πριν την εκδήλωσή τους.

Η σημερινή κακοκαιρία απέδειξε ξανά ότι ακόμα και ποσότητες της τάξης των 35–40 mm μπορούν να δημιουργήσουν σημαντικές επιπτώσεις στην Αττική. Την ίδια στιγμή, υπενθύμισε πόσο κρίσιμο είναι να αξιοποιήσουμε κάθε διαθέσιμο εργαλείο προειδοποίησης, ειδικά σε μια χώρα όπου οι υποδομές ραντάρ έχουν κενά, τα φαινόμενα γίνονται συχνότερα και εντονότερα, ο επιχειρησιακός χρόνος αντίδρασης είναι πολύτιμος. Με καλύτερη αξιοποίηση δορυφορικών προϊόντων και μοντέλων, η προειδοποίηση 1–2 ώρες νωρίτερα είναι απόλυτα εφικτή — και σε αρκετές περιπτώσεις, καθοριστική».