ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ

Δήμος Χαϊδαρίου: Ξεκινά διαχειριστικός έλεγχος σε βάθος 15ετίας

Παναγιώτης Μοσχονάς, αντιδήμαρχος Οικονομικών.
Δημοσιεύουμε την εισήγηση του αντιδημάρχου Οικονομικών Παναγώτη Μοσχονά στο σημερινό Δημοτικό Συμβούλιο (29 Νοεμβρίου), που έγινε με αποκλειστικό θέμα την έγκριση του Προϋπολογισμού του Δήμου για το 2016. Ξεχωρίζουμε την αναγγελία διαχειριστικού ελέγχου, οι διαδικασίες του οποίου ξεκινούν μέσα στον Δεκέμβρη και θα αφορά το σύνολο των υπηρεσιών και τα νομικά πρόσωπα του Δήμου με αναδρομική ισχύ τουλάχιστον 15ετίας. Όπως αναγνωρίζει ο κ. Μοσχονάς αυτό γίνεται πέρα από τις αρχικές σκέψεις της δημοτικής αρχής Σελέκου, κάτω από το βάρος των σοβαρών οικονομικών ανοιγμάτων που διαπιστώθηκαν στα ταμεία του Δήμου, γεγονότα για τα οποία η εφημερίδα μας διεξάγει έρευνα και θα αναφερθεί αναλυτικά. 
Η εξέλιξη αυτή στο θέμα των οικονομικών του Δήμου αποτελεί δικαίωση αρκετών Χαϊδαριωτών, πολιτικών και απλών δημοτών, όπως και της εφημερίδας μας, καθώς αρκετές δυσώδεις υποθέσεις του παρελθόντος κυκλοφορούν από στόμα σε στόμα, άλλες πιο καλά τεκμηριωμένες και άλλες λιγότερο, χωρίς να αποδίδονται ευθύνες, πολιτικές και ποινικές. Αυτό που δεν διακρίνουμε, τουλάχιστον σε αυτή τη φάση, είναι η επίσημη ανακοίνωση της απόφασης της δημοτικής αρχής ότι θα επιδιώξει την είσπραξη εκατομμυρίων ευρώ που οφείλονται στον Δήμο από εισφορές σε γη και χρήμα, τα οποία δεν κατέβαλαν οι μεγαλοϊδιοκτήτες κατά την ένταξη του Άνω Δάσους στο σχέδιο πόλης. Στο θέμα αυτό πρέπει να πάρουν πρωτοβουλία και οι δημοτικές οικονομικές υπηρεσίες, που έχουν αποδείξει ότι έχουν τη γνώση και τα κότσια να “βάζουν το δάχτυλο επί τον τύπον των ήλων”.
Ακολουθεί ολόκληρη η η εισήγηση του κ. Μοσχονά:
Η
συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο του
προϋπολογισμού του Δήμου αποτελεί ίσως
την κορυφαία διαδικασία στην λειτουργία
του. Μέσα από την σημερινή συζήτηση
δίνεται η ευκαιρία τόσο στην δημοτική
αρχή, όσο και στις υπόλοιπες παρατάξεις
να παρουσιάσουν την γενικότερη αντίληψη
πάνω στην λειτουργία του Δήμου αλλά και
προτάσεις πάνω σε ειδικότερα ζητήματα
που βελτιώνουν την δημοτική λειτουργία.
Αποτελεί λοιπόν μια άκρως ενδιαφέρουσα
διαδικασία που θα έπρεπε να αφορά κάθε
δημότη που θέλει να μάθει για το πώς
σκέφτονται και δρουν όλες οι πολιτικές
παρατάξεις στο δήμο μας αλλά και στην
κοινωνία γενικότερα.
Συζητώντας
λοιπόν σήμερα, θα ήταν χρήσιμο να
περιγράψουμε το γενικότερο πλαίσιο
μέσα στο οποίο αυτός ο προϋπολογισμός
διαμορφώνεται και πρέπει να υλοποιηθεί.
Είναι
κάτι παραπάνω από εμφανές σε όλους μας ότι η κυβερνητική πρόθεση είναι οι
προϋπολογισμοί των δήμων και των
περιφερειών, συνολικά των φορέων της
γενικής κυβέρνησης,  να κινηθούν στον
ίδιο στόχο με τον κρατικό προϋπολογισμό, να
εκτελούνται συμπληρωματικά προς αυτόν
και κάτω από το άγρυπνο μάτι των ντόπιων
και Ευρωπαίων επιτηρητών, που θα
παρεμβαίνουν και θα ακυρώνουν οποιαδήποτε
κατάκτηση τείνει να αποτυπωθεί στα
σχέδια τους.
Ποιος
είναι λοιπόν αυτός ο στόχος που τώρα
υλοποιεί η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ
μέσω του προϋπολογισμού, συνεχίζοντας
το έργο όλων των προηγούμενων αντιλαϊκών
κυβερνήσεων που πέρασαν από την πατρίδα
μας ;
Μα
φυσικά η αναδιανομή του παραγόμενου
πλούτου μέσω του κρατικού προϋπολογισμού
προς όφελος των βιομηχάνων, των εφοπλιστών,
των τραπεζιτών, του κεφαλαίου, που λέμε
εμείς, ντόπιου και ξένου. Αυστηρά
προσαρμοσμένος λοιπόν ο προϋπολογισμός
στο Μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής
στρατηγικής, στις κατευθύνσεις, στους
στόχους και στις επιδιώξεις της μόνιμης
Ευρωενωσιακής δημοσιονομικής πειθάρχησης
και των μνημονιακών συμβάσεων που
ξεδιπλώθηκαν στην περίοδο της
καπιταλιστικής κρίσης στην χώρα.
Σε
αυτό λοιπόν το πλαίσιο ευθυγραμμίζονται
οι προϋπολογισμοί Δήμων και Περιφερειών
με πρώτο άξονα την μείωση της χρηματοδότησης
προς τους δήμους και τις περιφέρειες
από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Από
το 2009 μέχρι το 2014 μείωση πάνω από 62%, ενώ
για το 2015 η χρηματοδότηση μειώνεται
κατά 45% σε σχέση με το 2014. Με βάση το
μνημόνιο των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στο δίχρονο
2017-2018 προβλέπεται μείωση 23% σε σχέση με
το 2015. Και φυσικά, όσο αυτή η κατάσταση
συνεχίζεται και το λαϊκό κίνημα δεν
αντιδρά αποφασιστικά, αναμένονται
ακόμα αντιλαϊκότερς κυβερνητικές
επιλογές τόσο στην χρηματοδότηση όσο
και στην συνολική λειτουργία των δήμων.
Κοντά
στην συγκυβέρνηση βέβαια έχουμε και
τους πολιτικούς εκφραστές τους μέσα
στην τοπική διοίκηση, όπως την ηγεσία
της ΚΕΔΕ, που ξεδιάντροπα δηλώνει ότι
«μετά την ανάκαμψη της οικονομίας και
τη βελτίωση των δημοσίων εσόδων
διεκδικούμε την εκπόνηση ενός προγράμματος
απόδοσης των παρακρατηθέντων, όπως
εφαρμόστηκε στην προηγούμενη περίοδο.»
Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι, όπως λέει
και ο λαός μας.
Το
δημοσιονομικό πλαίσιο λοιπόν διαμορφώνεται
ως εξής: δραματική περικοπή πόρων,
συρρίκνωση κοινωνικών δομών, ιδιωτικοποίηση
υπηρεσιών και έργων, αντικατάσταση του
προσωπικού με σταθερά ασφαλιστικά και
εργασιακά δικαιώματα με προσωπικό
ποικίλων ελαστικών εργασιακών σχέσεων,
είτε εντός των Δήμων, είτε μέσω ΜΚΟ,
ΚΟΙΝΣΕΠ, εθελοντισμού κ.λ.π.
Παράλληλα
η πρακτική της ανταπόδοσης να επεκταθεί
παντού, όχι μόνο στην καθαριότητα, αλλά
στον πολιτισμό στον αθλητισμό, στους
παιδικούς σταθμούς κ.λ.π. η ιδιωτικοποίηση
είτε με άμεσο είτε με έμμεσο τρόπο, όπως
έχει προταθεί και πρόσφατα και πιο παλιά
στο Δήμο μας, να αποτελέσει την ραχοκοκαλιά
της λειτουργίας του Δήμου.
Ταυτόχρονα
επανέρχεται
στο προσκήνιο η ιδέα της υπερφορόλογησης,
μέσω των Δήμων, των λαϊκών οικογενειών,
όπως άλλωστε έχει αποδειχθεί η πλειοψηφία
της ΚΕΔΕ από παλαιότερα.
Σύμφωνα
λοιπόν με την ΚΥΑ 26945/31/7/2015, το ευαγγέλιο
που μας λέει διαχρονικά η αποκεντρωμένη
διοίκηση, ο προϋπολογισμός του Δήμου
πρέπει να είναι ισοσκελισμένος ή
πλεονασματικός.
Τονίζεται ιδιαίτερα
η ανάγκη άσκησης περιοριστικής πολιτικής,
σε απλά λόγια κόψιμο των δαπανών για
αθλητισμό, πολιτισμό, οικονομικά
αδύνατους κλπ.
Παράλληλα όσες
δαπάνες πρόκειται

να εκτελεστούν να συνδεθούν άμεσα και
ανταποδοτικά με τα ίδια έσοδα του δήμου,
την είσπραξη κοινώς των αναγκαίων ποσών
από τους δημότες.

Έχω
τη γνώμη λοιπόν, ότι η συζήτηση πάνω στο
σχέδιο προϋπολογισμού που καταθέσαμε
σαν «Λαϊκή Συσπείρωση» πρέπει να
πραγματοποιηθεί πάνω στο συγκεκριμένο
πλαίσιο που ανέφερα παραπάνω. Είναι
πραγματικά ανούσιο να σταθείς σε κάποιους
κωδικούς του προϋπολογισμού, όχι μόνο
γιατί αυτή η κουβέντα μπορεί να οδηγήσει
μόνο σε κάποιες απλές βελτιώσεις, αλλά
και γιατί δεν αλλάζει ριζικά το γενικότερο
πλαίσιο το οποίο θα κινηθούμε σαν δήμος
το επόμενο διάστημα, ανεξάρτητα από τις
προθέσεις και τις απόψεις της δημοτικής
αρχής.
Το
αποτέλεσμα λοιπόν αυτής της συζήτησης
πρέπει να είναι πως σαν δήμος θα
προχωρήσουμε στην υλοποίηση των θετικών
χαρακτηριστικών που παρουσιάζει το
σημερινό σχέδιο, βελτιώνοντας ταυτόχρονα
τη συνολική λειτουργία των δημοτικών
υπηρεσιών.
Ποια
λοιπόν είναι τα κύρια χαρακτηριστικά
του συγκεκριμένου προϋπολογισμού;
Πρώτο
και κυριότερο, συνεχίζουμε την προσπάθεια
νοικοκυρέματος και ορθολογισμού των
δαπανών του δήμου. Αυτή είναι μια
εξαιρετικά σύνθετη κι επίπονη προσπάθεια,
η οποία πέρα από την πολιτική κατεύθυνση,
απαιτεί και την προσαρμογή όλης της
λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών.
Πιστέψτε με, είναι πάρα πολύ δύσκολο
έναν οργανισμό, όπως είναι οποιοσδήποτε
ΟΤΑ, να του θέσεις ένα πλαίσιο λειτουργίας
και οργάνωσης, ριζικά διαφορετικό από
αυτό που συνήθιζε ν’ ακολουθεί επί
πολλά χρόνια. Παρόλα αυτά, είμαστε
σχετικά ικανοποιημένοι με τα βήματα
που έχουν γίνει, αν και απέχει πολύ από
αυτό που θέλουμε και επιδιώκουμε σαν
δημοτική αρχή.
Υπάρχει
μια συνολική μείωση 5,5% στα έξοδα χρήσης.
Ειδικά στον κωδικό 61, υπάρχει μια πολύ
καλύτερη στόχευση και προγραμματισμός, σε σχέση με τις αντίστοιχες δαπάνες των
προηγούμενων χρόνων. Συνεχίζουμε με
αυτόν τρόπο τον ορθολογισμό των δαπανών
που είχαμε ξεκινήσει με τις παρεμβάσεις
μας στον περσινό προϋπολογισμό, που σε
πολύ μεγάλο βαθμό αντικατόπτριζε την
κατάσταση που παραλάβαμε.
Ακόμα
όμως και στους κωδικούς που εμφανίζεται
αύξηση των δαπανών σε σχέση με πέρυσι,
όπως π.χ. σε υποκωδικούς του 62, αυτό
οφείλεται κυρίως στην ανάληψη από το
Δήμο υπηρεσιών που παλαιότερα είχαν
δοθεί σε ιδιώτες μέσω ΚΟΙΝΣΕΠ, όπως για
παράδειγμα το δημοτικό κολυμβητήριο,
το πνευματικό κέντρο κλπ.
Δίνεται
επίσης ιδιαίτερη έμφαση στην καλύτερη
διαχείριση δαπανών όπως είναι τα καύσιμα
και λιπαντικά, όπου εκεί γίνεται πράγματι
τεράστια προσπάθεια από τις υπηρεσίες, ώστε να εξοικονομηθούν ποσά απαραίτητα
για την ομαλή λειτουργία του δήμου αλλά
και την ανάπτυξη, τον εκσυγχρονισμό και
την βελτίωση των υπηρεσιών προς τους
δημότες.
Συνεχίζοντας
στο σκέλος αυτό του προϋπολογισμού, θα
ήθελα να αναφερθώ και στο ζήτημα των
αυξημένων κρατήσεων, σε σχέση με
προηγούμενες χρονιές, που επιβάλλει ο
ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος στους
Δήμους που αγγίζει το 9% και σε χρηματικά
νούμερα για εμάς τις 91.200€.
Είναι
εμφανές, ότι σε συνθήκες τέτοιας κρίσης
του συστήματος και με περικοπές στους
πόρους για την Τοπική Διοίκηση από τον
κρατικό προϋπολογισμό, αυτό αποτελεί
άλλο ένα σοβαρό πλήγμα από την πλευρά
της κρατικής εξουσίας στο κομμάτι της
δυνατότητας για κοινωνικές παροχές των
δήμων.
Στον
τομέα των επενδύσεων παρουσιάζεται
αύξηση στην προμήθεια κυρίως μηχανημάτων,
ιδιαίτερα στην καθαριότητα, προκειμένου
να συνεχιστεί η προσπάθεια βελτίωσης
και ανανέωσης του στόλου του δήμου που
ξεκίνησε φέτος. Παράλληλα γίνεται
προσπάθεια ενίσχυσης με μηχανήματα της
αυτεπιστασίας, ώστε να εξοικονομηθούν
τεράστια κονδύλια σε παρεμβάσεις όπως
π.χ το πεζοδρόμιο στη Ρίμινι, όπου η
ανάθεση σε εργολάβους θα πολλαπλασίαζε
το κόστος εις βάρος του δήμου. Αυτήν τη
λογική της ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών
του δήμου από την πίσω πόρτα που η
δημοτική αρχή της «Λαϊκής Συσπείρωσης»,
σε αντίθεση με τις προηγούμενες δημοτικές
αρχές, βάζει στο χρονοντούλαπο.
Το
2016, θα είναι το έτος που ο δήμος μας θα
αποκτήσει επιτέλους το μουσείο του,
ώστε οι αγωνιστικές παραδόσεις του λαού
μας, τα ήθη και τα έθιμα της πατρίδας
μας να προβάλλονται και να εμπνέουν τις
νέες γενιές των Χαϊδαριωτών.
Αντιμετωπίζονται
σοβαρά ζητήματα στις σχολικές υποδομές,
όπως στο 4ο Γυμνάσιο και αλλού, που για
χρόνια παρέμειναν ασυντήρητα και
εγκαταλελειμμένα από τις προηγούμενες
δημοτικές αρχές και αισιοδοξούμε ότι
θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε τα έργα
βελτίωσης των αθλητικών υποδομών που
τόσο ανάγκη έχουν τα παιδιά μας.
Κλείνοντας
το θέμα των δαπανών, θα ήθελα να αναφερθώ
σε δύο ζητήματα που, αν και υπάρχει
πρόβλεψη στον προϋπολογισμό, υπάρχει
κίνδυνος να δημιουργήσουν σοβαρά
προβλήματα στην εκτέλεσή του. Το πρώτο
αφορά τις δικαστικές αποφάσεις που
αφορούν κυρίως απλήρωτους προμηθευτές
την τελευταία 15 ετία, οι οποίες επιδίδονται
στο δήμο κατά δεκάδες και ανέρχονται
σε εκατοντάδες χιλιάδες Ευρώ. Εδώ πρέπει
να αναλάβουν τις ευθύνες τους όλοι αυτοί
που διοίκησαν δεκαετίες τώρα την πόλη,
για ό,τι παρέδωσαν. Τζάμπα έργο μπορείς
να κάνεις όσο θέλεις για την μικροκομματική
σου προβολή. Η υποθήκευση όμως οικονομικά
του δήμου, που συντελέστηκε με αυτόν
τον τρόπο και εις βάρος όλων των συμπολιτών
μας, δεν θεωρώ ότι τιμά κανέναν.
Σε
αυτήν λοιπόν την χρονιά θα ξεκινήσουμε
να αποπληρώνουμε και κεφάλαιο πέρα από τους τόκους του τεραστίου δανείου που
μας παραδόθηκε στο δήμο, και ευελπιστούμε ότι δεν θα αναγκαστούμε λόγω άλλων
γενικότερων εξελίξεων να ζητήσουμε την
παράταση της αποπληρωμής του.
Το
δεύτερο είναι οι διεκδικήσεις των
εργαζομένων και οι δικαστικές αποφάσεις
που τους δικαιώνουν. Εμείς σαν δημοτική
αρχή σταθήκαμε γενικά στο πλευρό τους
στα δίκαια αιτήματά τους. Φυσικά και
συνειδητοποιούμε τις οικονομικές
συνέπειες που υπάρχουν από τις αποφάσεις
αυτές και εκτιμούμε την συνεργασία των
εργαζομένων στην σταδιακή αποπληρωμή
τους, με πρώτη καταβολή του 20% για φέτος,
η οποία δεν θα δημιουργήσει προβλήματα
στην ομαλή λειτουργία μας.
Όσον
αφορά τον τομέα των εσόδων, έχει ήδη
ξεκινήσει μια προσπάθεια, η οποία και
θα ενταθεί το 2016, στην διασφάλιση των ίδιων εσόδων του δήμου και παράλληλα
της δημιουργίας προϋποθέσεων, ώστε να
μπορέσουμε τα επόμενα χρόνια να
ελαφρύνουμε τις λαϊκές οικογένειες που
δυσκολεύονται αφάνταστα στις συνθήκες
της
καπιταλιστικής κρίσης.
Μας
απασχολεί ιδιαίτερα το ζήτημα των ΔΤ
και ΔΦ, των τελών κοινόχρηστων χώρων
και λαμβάνουμε υπόψη τα αιτήματα των
επαγγελματιών, που πασχίζουν να κρατήσουν
τα μαγαζιά τους κάτω από την πίεση τη
κυβερνητικής φοροεπέλασης, για μείωσή
τους.

Η σημερινή κατάσταση δε μας επιτρέπει
σοβαρές παρεμβάσεις ελάφρυνσης των
λαϊκών οικογενειών και των μικρομεσαίων
ΕΒΕ. Είμαστε όμως υποχρεωμένοι, ακριβώς
για να μπορέσουμε να επιτύχουμε αυτό
τον στόχο, να εξασφαλίσουμε τα έσοδα
του δήμου μας από όσους εκμεταλλεύονται
δημοτική περιουσία, από όσους συστηματικά
τα τελευταία χρόνια στερούσαν το δήμο
από αναγκαίους πόρους και να καταστήσουμε
σαφές ότι η περίοδος χάριτος τελείωσε.
Σε αυτήν την κατεύθυνση δουλεύουν πλέον
οι οικονομικές και διοικητικές υπηρεσίες
του δήμου.

Επίσης
θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα μεγάλο
κίνημα διεκδίκησης των παρακρατηθέντων
πόρων των ΟΤΑ από την κεντρική εξουσία,
που για το έτος 2015 μόνο αγγίζει τις
745.000 € για το Χαϊδάρι και ακόμα δεν μας
έχει αποδοθεί.
Αυτά
τα χρήματα και όλα αυτά που δεν έχουν
αποδοθεί για πολλά χρόνια στο δήμο μας,
θα μπορούσαν ταυτόχρονα με την άρση των
γραφειοκρατικών αγκυλώσεων εκ μέρους
της κεντρικής εξουσίας, να αλλάξουν
σημαντικά την εικόνα της πόλης μας προς
όφελος των συμπολιτών μας, όλων μας.
Συνοψίζοντας
σε
γενικές γραμμές ο Προϋπολογισμός αυτός
δεν είναι αυτός τον οποίον εμείς θέλουμε
κι ούτε οραματιζόμασταν σαν Δημοτική
Αρχή. Έχει τεράστιες διαφορές αυτές με
όλους τους προηγούμενους και με αυτή
την έννοια τον εισηγούμαστε και στο
Δημοτικό Συμβούλιο. Θεωρούμε ότι στη
σημερινή κατάσταση μπορείς να κάνεις
κάποια πράγματα. Δεν μπορείς να λύσεις
τα βασικά ζητήματα του κόσμου, τα οποία
είναι ζητήματα γενικότερα και προέρχονται
από τη συνολική κατάσταση που επικρατεί
στη χώρα μας και στο κόσμο.
Παρόλα
αυτά όμως ο άλλος δρόμος, ο δρόμος δηλαδή
ο οποίος μας λέει και η πλειοψηφία της
ΚΕΔΕ, να πάρουμε μερίδιο από το
δημοσιονομικό πλεόνασμα, όταν αυτό
προκύψει,  και να ενισχύσουμε τα ίδια
έσοδα που εισηγείται το Υπουργείο, η
κυβέρνηση δεν είναι ο δρόμος που εμείς
επιλέγουμε, δεν είναι ο δρόμος που θα
ακολουθήσουμε και γι’ αυτό λοιπόν το
λόγο καλούμε και όλο τον κόσμο να σταθεί
μαζί μας στις διεκδικήσεις που θα έρθουν
από εδώ και πέρα για μεγαλύτερη αύξηση
των δαπανών χρηματοδότησης των Δήμων,
ώστε να μπορούνε και να αντιμετωπιστούν
με μεγάλη επιτυχία χρόνια προβλήματα
της πόλης μας και παράλληλα να δώσουμε
ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση στους ανθρώπους
μας, στους οποίους υπάρχει μεγάλη ανάγκη
αυτή τη στιγμή και νομίζω ότι θα μας
απασχολήσει πολύ έντονα το επόμενο
διάστημα.
Τελειώνοντας
θα ηθελα επισης να πω ότι δεν υπάρχουν
σοβαρές παρατηρήσεις από την Αποκεντρωμένη
διοίκηση όσον αφορά και την εκτέλεση
και την εξέλιξη του τρέχοντος προυπολογισμού
όσο και την κατάρτιση του νέου και αυτό
οφείλουμε να το πιστώσουμε καταά μεγάλο
ποσοστό στους υπηρεσιακούς παράγοντες
της Διεύθυνσης Οικονομικών, οι οποίοι
πολλές φορές προσπάθησαν και κατάφεραν
να λύσουν προβλήματα, που φάνταζαν
πάνω από τις δυνατότητές τους.
Πιστεύουμε
σαν διοίκηση ότι θα είναι και στην
συνέχεια εξίσου αποτελεσματικοί, ακόμα
και στο δύσκολο ζήτημα του διαχειριστικού
ελέγχου, οι διαδικασίες του οποίου
ξεκινούν άμεσα, μέσα στον Δεκέμβρη, και
πέρα από τις αρχικές μας σκέψεις, θα
αφορά το σύνολο των υπηρεσιών και τα
νομικά πρόσωπα του δήμου με αναδρομική
ισχύ τουλάχιστον 15ετίας.

Παρόμοια Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button