Tο σχέδιο ΄του Δήμου της Αθήνας φέρει τον τίτλο “Ο μεγάλος αρχαιολογικός περίπατος” και φιλοδοξεί να αλλάξει το πρόσωπο της Αθήνας στο κυκλοφοριακό, αυξάνοντας δραστικά τον διαθέσιμο δημόσιο χώρο για τους πεζούς.

Ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, εισηγείται σήμερα, σε έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο, ευρείες αλλαγές σε κεντρικούς άξονες του κέντρου της Αθήνας. Στόχος είναι η πόλη να γίνει φιλικότερη σε πεζούς και ποδηλάτες, σε βάρος του παρεχόμενου στα οχήματα χώρου. Παράλληλα επιδιώκεται η οδική ασφάλεια, η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και η βελτίωση των επιδόσεων των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Οι προτάσεις του κ. Μπακογιάννη έχουν τρεις εφαρμογές: η πρώτη είναι η επέκταση των πεζοδρομίων, η δεύτερη είναι η πλήρης πεζοδρόμηση οδικών αρτηριών και η τρίτη είναι η προώθηση των ΜΜΜ με νέες λεωφορειολωρίδες και η χρήση ποδηλάτου που σήμερα είναι άγνωστη λέξη στο κέντρο.
Υλοποιείται έτσι ο “Μεγάλος Περίπατος”, που θα φέρει επισκέπτες στις 7 γειτονιές της Αθήνας, με τα όμορφα διατηρητέα τους και τις χιλιάδες επιχειρήσεις. “Γιατί ο Μεγάλος Περίπατος θα είναι μια αφορμή να περπατήσουμε όλη την πόλη, να ζωντανέψουμε και να βελτιώσουμε τον δημόσιο χώρο και να θυμηθούμε ότι το δικαίωμα να βαδίζουμε χωρίς εμπόδια είναι δικαίωμα όλων, δεδομένου ότι με τα έργα του Μεγάλου Περιπάτου κερδίζουμε περίπου 50.000 τετραγωνικά για τους πεζούς. Γιατί ο Μεγάλος Περίπατος μας οδηγεί να περπατήσουμε στους λόφους και στα μεγάλα πάρκα μας (Φιλοπάππου, Εθνικός Κήπος και Πεδίο του Άρεως)”.
Πεζοδρόμια

Στην Πανεπιστημίου θα υπάρξει διαπλάτυνση πεζοδρομίων κατά 9 μέτρα (3 λωρίδες) σε όλο το μήκος του δρόμου με ειδική πλέον λωρίδα για ποδηλάτες. Καταργείται η λεωφορειολωρίδα αντίθετης ροής η οποία μεταφέρεται στην Ακαδημίας. Με την παρέμβαση αυτή αναδεικνύεται η «Τριλογία» (Εθνική Βιβλιοθήκη, Πανεπιστήμιο, Ακαδημία Αθηνών) και οι γύρω οδοί.

Η πλατεία Ομονοίας αναβαθμίζεται και ανοίγει για το κοινό σε λίγες ημέρες ενώ προβλέποντα βελτιώσεις στην Πατησίων στο τμήμα Ομόνοια – Αρχαιολογικό Μουσείο. Η εν λόγω ανάπλαση θα αποδώσει περίπου 7.000m2 στο δημόσιο χώρο.

Στην περιοχή της πλατείας Συντάγματος επεκτείνονται τα πεζοδρόμια, ενώ παραμένουν τρεις λωρίδες για τα οχήματα και μια λεωφορειολωρίδα. Με τη συγκεκριμένη διαπλάτυνση θα αποδοθούν περίπου 1300m2 στον δημόσιο χώρο.

Να θυμίσουμε ότι το Εμπορικό Τρίγωνο (Αθηνάς – Πλατεία Ομονοίας – Σταδίου – Πλατεία Συντάγματος – Μητροπόλεως) και η περιοχή της Πλάκας (Μητροπόλεως – Ερμού – Αγίων Ασωμάτων – Αποστόλου Παύλου – Διονυσίου Αρεοπαγίτου – Λεωφόρο Βασιλίσσης Αμαλίας – Φιλελλήνων) διατηρούνται ως πεζόδρομοι.

Δρομολογούνται παρεμβάσεις στις κάτωθι πλατείες: Πλατεία Θεάτρου – Πλατεία Δικαιοσύνης – Πλατεία Κοραή.

Πεζοδρομήσεις αξόνων

Η δεύτερη εφαρμογή περιλαμβάνονται πλήρεις πεζοδρομήσεις κεντρικών αξόνων:

–Λ. Βασιλίσσης Όλγας στο σύνολο της (700 μέτρα). Διατηρείται η υφιστάμενη χάραξη του τραμ. Με την πεζοδρόμηση της Β. Όλγας θα αποδοθούν περίπου 10.500m2, νέου κοινόχρηστου χώρου.

-Οδός Ηρώδου Αττικού στο σύνολο της (630 μέτρα). Ενδεχόμενη ανάπλαση θα αποδώσει περίπου 5.000m2 στον δημόσιο χώρο.

-Οδός Αθηνάς στο σύνολο της (800 μέτρα). Σχεδιάζεται η ριζική ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής της Βαρβακείου Αγοράς με λειτουργική ενοποίηση των δύο αγορών και ενίσχυση του υπερτοπικού τους ρόλου.

-Οδός Ερμού στο τμήμα Αιόλου-Αγίων Ασωμάτων (540 μέτρα). Ενδεχόμενη ανάπλαση σε Ερμού-Αθηνάς θα αποδώσει περίπου 13.400m2 στον δημόσιο χώρο.

-Οδός Μητροπόλεως στο σύνολο της (600 μέτρα)

-Οδός Αιόλου στο τμήμα Μητροπόλεως-Ερμού (40 μέτρα)

-Οδός Ρήγα Φεραίου στο σύνολο της (110 μέτρα)

-Οδός Σίνα στο τμήμα Πανεπιστημίου-Ακαδημίας. Η λεωφορειολωρίδα παραμένει αλλά αντιδρομείται

Σε αυτούς τους άξονες θα μπορούν πλέον να κινούνται μόνο οχήματα τροφοδοσίας και Δ.Χ., απορριμματοφόρα ή άλλα οχήματα του Δήμου οχήματα οργανισμών κοινής ωφέλειας, οχήματα με κατεύθυνση χώρους στάθμευσης, Οχήματα εξυπηρέτησης κατοίκων Οχήματα εξυπηρέτησης ξενοδοχείων. Υπό προϋποθέσεις, θα δίνεται και η δυνατότητα εισόδου στην περιοχή σε επιβατικά Ι.Χ. με ειδική άδεια κατόπιν πρόσκλησης.

Τα ταξί θα μπορούν μόνο με κλήση επιβάτη να εισέρχονται στο Εμπορικό Τρίγωνο και την Πλάκα, θα επιτραπεί η δεξιά στροφή από Όθωνος προς Βασιλίσσης Αμαλίας σε όλο το μήκος της λεωφορειολωρίδας και θα δημιουργηθούν ειδικοί χώροι αναμονής ταξί σε κεντρικά σημεία της πόλης.

Οι λεωφορειολωρίδες

Με στόχο την ταχύτερη διέλευση λεωφορείων και τρόλεϊ, δημιουργούνται λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας στις οδούς Πανεπιστημίου όπου διέρχονται 26 γραμμές του ΟΑΣΑ, Ακαδημίας (17-24 γραμμές), Σύνταγμα-Φιλελλήνων (14-19 γραμμές) και στην Βασ.Σοφίας (6 γραμμές) όπου, μάλιστα, η λωρίδα δημιουργείται στο αριστερό άκρο για να διευκολύνει και την στροφή. Επίσης στις οδούς:

-Αθηνάς, από την Πλατεία Ομονοίας έως την Πλατεία Μοναστηρακίου, συνολικού μήκους 800μ. (3/6 γραμμές ανά κατεύθυνση)

-Ερμού, από την Πλατεία Μοναστηρακίου έως την Πλατεία Αγίων Ασωμάτων, μήκους 440μ. (6 γραμμές)

-Μητροπόλεως και Αιόλου – Ερμού έως Πλατεία Μοναστηρακίου), συνολικού μήκους 740μ. (3 γραμμές)

Τα μέτρα θα υλοποιηθούν πιλοτικά και θα δοκιμαστούν στην πράξη, κατά τη διάρκεια της εφαρμογής τους. Μέσα από την εμπειρία της πιλοτικής εφαρμογής, θα αξιολογηθεί ρεαλιστικά ο πραγματικός αντίκτυπος στη ζωή και τη λειτουργία της πόλης. Για την ομαλή υλοποίηση και την αποτελεσματική εφαρμογή των ρυθμίσεων θα συγκροτηθεί διαπαραταξιακή επιτροπή. Για τη διαφανή αξιολόγηση των ρυθμίσεων, ο Δήμος Αθηναίων προτίθεται να αναρτήσει ηλεκτρονικό σύστημα διαβούλευσης..

Η εφαρμογή των τελικών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και η υλοποίηση των μόνιμων έργων, θα απαιτήσει την σύνταξη Ειδικού Χωρικού Σχεδίου και της συνοδής Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων η οποία και θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και το αποτέλεσμα αυτής θα σηματοδοτήσει την θεσμική έναρξη της εμβληματικής παρέμβασης του «Μεγάλου Αρχαιολογικού Περιπάτου».

Συνολικά οι αναπλάσεις υιοθετούν τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού, θα έχουν ως προτεραιότητα τη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος, την καινοτόμο διαχείριση των όμβριων υδάτων, τη βελτίωση του βαδίσματος και την αναβάθμιση του δημόσιου χώρου.

Τι συμβαίνει σε άλλες μεγαλουπόλεις λόγω κορωνοϊού

Ο Δήμος Αθηναίων παραθέτει σειρά μέτρων που έλαβαν μεγαλουπόλεις ανά τον κόσμο όπως το Μιλάνο, το Δουβλίνο, οι Βρυξέλλες, το Βερολίνο, η Νέα Υόρκη, η Πόλη του Μεξικού, οι οποίες εκμεταλλεύονται «το παράθυρο ευκαιρίας που άνοιξε εν μέσω της πανδημίας, προκειμένου να εφαρμόσουν ανάλογα μέτρα κυκλοφοριακών παρεμβάσεων». Κοινός στόχος αυτής της πρακτικής είναι η απόδοση περισσότερου χώρου στους πολίτες για την τήρηση των κοινωνικών αποστάσεων. Ενδεικτικά αναφέρονται:

Μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 km/h και διεύρυνση των ποδηλατοδρόμων με προσωρινή σήμανση και ελαφριά προστατευτικά στις Βρυξέλλες

Δημιουργία ποδηλατοδρόμων, διαπλάτυνση πεζοδρομίων και δρόμων με προτεραιότητα στους πεζούς και ποδηλατιστές στο Μιλάνο

Αύξηση του χρόνου πράσινης σηματοδότησης για πεζούς και ποδήλατα στις Βρυξέλλες / Αυτόματοι σηματοδότες για πεζούς και ποδήλατα, χωρίς πάτημα κουμπιού στις Βρυξέλλες

Μείωση του ορίου ταχύτητας από 50km/h σε 30km/h στις πόλεις τις Ιρλανδίας

Διεύρυνση του πλάτους των ποδηλατοδρόμων στο Βερολίνο.

Δημιουργία συνολικού μήκους 650 χιλιομέτρων προσωρινών και μόνιμων ποδηλατοδρόμων στο Παρίσι

Μείωση του ορίου ταχύτητας στα 20-30 km/h σε κομβικές περιοχές που υπάρχουν ευάλωτοι χρήστες στο Τορίνο

Μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 km/h σε κεντρικές αρτηρίες στη Βαρκελώνη

Μετατροπή πολυσύχναστων δρόμων στο κέντρο της πόλης σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας με μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30km/h στο Σαν Φρανσίσκο

Τετραπλασιασμός του δικτύου ποδηλατοδρόμων στην Πόλη του Μεξικού

Αντικατάσταση λωρίδων μηχανοκίνητης κυκλοφορίας με νέες έκτακτης ανάγκης λωρίδες ποδηλάτων, χρησιμοποιώντας προσωρινούς κώνους στην Μπογκοτά

Αποκλεισμός αυτοκινήτων σε ευρεία περιοχή του κέντρου στο Βανκούβερ.