Τεράστιο παιχνίδι σε “ξένο αχυρώνα” – Μεγάλα συμφέροντα σχεδιάζουν μπίζνες στο Χαϊδάρι
Όσο ο Γιώργος Προκοπίου, νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, κρατάει κλειστά τα χαρτιά του σχετικά με το μέλλον της επιχείρησης, τόσο τα σενάρια φουντώνουν. Οι οικονομικές στήλες διαφόρων εφημερίδων συγκλίνουν ότι θα είναι “κάτι λίγο σαν ναυπηγείο” και περισσότερο ενεργειακή μονάδα. Βέβαια όλοι λογαριάζουν χωρίς τον ξενοδόχο, που ακούει στο όνομα Συμβούλιο της Επικρατείας και έχει κάνει ουκ ολίγες εκπλήξεις με τις αποφάσεις του…
Σε νέο σχόλιο της στήλης dark room του newmoney.gr, επανέρχεται και πάλι το θέμα της δημιουργίας μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου – παραγωγής ρεύματος, ενώ προστίθεται και το ενδεχόμενο μονάδας logistics, που ταιριάζει γάντι με το μέλλον της ευρύτερης περιοχής του Θριασίου σαν διαμετακομιστικός σταθμός για τα προϊόντα της Ανατολής προς την Ευρώπη.
Γράφει το newmoney.gr:
“Διευρυμένα και ποικίλα σχέδια για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ακούω ότι εξετάζει ο εφοπλιστής Γ. Προκοπίου. Επί του παρόντος δεν έχει ληφθεί κάποια απόφαση, ούτε όμως και μπορούμε να πούμε ότι κόλλησε η δουλειά. Συγκεκριμένα, έχει ξεκινήσει μια συζήτηση για δραστηριότητες που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά στα ναυπηγεία. Οι πηγές μου υποστηρίζουν ότι ο Προκοπίου δεν κόβεται για τα ναυπηγικά προγράμματα που συνδέονται με πολεμικά σκάφη. Είναι πρόθυμος να βάλει πλάτη για ό,τι χρειάζεται για τον στόλο και κατ΄ επέκταση για την άμυνα της χώρας, αλλά ως εκεί. Ιδανικά θα επιθυμούσε ένα πιο περιορισμένο ναυπηγείο, ενώ εξετάζει την προοπτική στους υπόλοιπους χώρους του Σκαραμαγκά να δημιουργηθούν άλλες προσοδοφόρες δραστηριότητες, όπως π.χ. μια μονάδα υγροποιημένου αερίου ή μια μονάδα παραγωγής ρεύματος ή και μια μονάδα logistics, που είναι hot.”
Αξίζει να σημειωθεί ότι λίγες μέρες αφότου πλειοδότησε στον διπλό διαγωνισμό για τον Σκαραμαγκά, ο Γ. Προκοπίου παρέλαβε το LNG Transgas Power, το πρώτο πλοίο στον κόσμο που λειτουργεί ως πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης. Η εταιρεία Dynagas, συμφερόντων Προκοπίου, διαθέτει 13 ακόμη πλοία LNG carriers. Όλα αυτά, λοιπόν, ανοίγουν την όρεξη του εφοπλιστή, σύμφωνα με το “Πρώτο Θέμα”, για τη δημιουργία πλωτής μονάδας πλωτής μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου, μαζί με μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Τα σενάρια αυτά δεν διαψεύδονται από τον επιχειρηματικό Όμιλο που αγόρασε το Ναυπηγείο (βλέπε Κύριε Προκοπίου θέλετε αντί ναυπηγείο να φτιάξετε μονάδα παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας στον Σκαραμαγκά;) ούτε φυσικά από την κυβέρνηση, η οποία μπροστά σε μια μεγάλη επένδυση λίγο ενδιαφέρεται για το περιβάλλον και τη διεκδίκηση της Δυτικής Αθήνας. Άλλωστε αμέσως μετά τον διαγωνισμό και την επικράτηση του εφοπλιστή, δημοσιεύματα εφημερίδων συνέδεαν την εμπλοκή Προκοπίου με προτροπή του ίδιου του πρωθυπουργού. Είναι ζήτημα επιχειρηματικής ευθύνης για τον ίδιο τον επενδυτή, αλλά και πολιτικής ευθύνης για τον υπουργό Ανάπτυξης, να μιλήσουν ανοιχτά στην κοινή γνώμη της Δυτικής Αθήνας και της Δυτικής Αττικής.
Όλα αυτά τα σχέδια βέβαια αφορούν την περιβόητη Προβλήτα 4, που αποτελεί παράνομο μπάζωμα στον Κόλπο της Ελευσίνας, σε έκταση 120 στρεμμάτων. Ακριβώς αυτό είναι και το βασικό επιχείρημα του Δήμου Χαϊδαρίου κατά του διαγωνισμού της ΕΤΑΔ, ότι δηλαδή δεν μπορεί να πουλάει καταπατημένο αιγιαλό. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον καθηγητή κ. Ξενοφώντα Κοντιάδη, η πώληση της Προβλήτας 4 από την ΕΤΑΔ δεν είναι νόμιμη διότι η Προβλήτα 4 αποτελεί ζώνη παραλίας και αιγιαλού και πρέπει να διασφαλίζεται σε κάθε περίπτωση ο κοινόχρηστος χαρακτήρας της και η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών σε αυτήν (πιο αναλυτικά βλέπε “Θέλουμε τα ναυπηγεία, αλλά δεν απεμπολούμε το συμφέρον της πόλης και των κατοίκων”). Η εκδίκηαση έχει οριστεί για τις 18 Ιανουαρίου 2022. Πολλοί έχουν “ξεγραμμένη” την νομική αυτή υπόθεση, πιστεύοντας ότι το μέγεθος των συμφερόντων και το κυβερνητικό πουσάρισμα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αισιοδοξίας. Ωστόσο το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει εκδώσει κατά καιρούς γενναίες αποφάσεις που έβαλαν τα πράγματα στη θέση τους. Ίδωμεν…
Όπως φαίνεται από όλα αυτά, το “παιχνίδι αλλάζει” στον Σκαραμαγκά και ο Δήμος Χαϊδαρίου και η πόλη γενικότερα ίσως βρεθούν στη θέση όχι απλά να διεκδικούν “μερίδιο” στην ακτή Σκαραμαγκά, αλλά κα να υπερασπίζονται τη μονάδα με τον ιστορικό της ρόλο, δηλαδή σαν ναυπηγεί, κόντρα στον ιδιοκτήτη και την κυβέρνηση. Σε αυτή την περίπτωση θα βρεθούν κοντά μας και οι εργαζόμενοι, που μέχρι τώρα ήλπιζαν ότι η έκβαση των διαγωνισμών τους έφερε πιο κοντά στην επαναλειτουργία του Ναυπηγείου.
Μ.Χ.