Η δημιουργία μιας πολύ βαριάς βιομηχανικής εγκατάστασης στην πόλη μας, όπως ένας τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου μαζί με μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στο Σκαραμαγκά, που “βγήκε στον αέρα” πρίν από δύο εβδομάδες, θα μπρορούσε να είναι (ανάλογα με τις εξελίξεις) η είδηση των επόμενων δεκαετιών για ολόκληρη τη Δυτική Αθήνα και τη Δυτική Αττική. Για το λόγο αυτό επιδιώξαμε να έρθουμε σε επαφή με την εταιρεία Dynagas, συμφερόντων του νέου ιδιοκτήση του Ναυπηγείου, Γιώργου Προκοπίου, στην οποία αποδίδονται τα σχέδια αυτά, για να έχουμε πληροφορία από “πρώτο χέρι”.

Απευθυνθήκαμε λοιπόν στην εταιρεία, θέσαμε το ερώτημα και ζητήσαμε επικοινωνία με κάποιο στέλεχός της. Μας είπαν ότι “θα μας καλέσουν τις επόμενες μέρες”, αλλά αυτό δεν έγινε μέχρι τώρα. Έχουμε λοιπόν ένα άτυπο “ουδέν σχόλιον”. Πάντως ο ίδιος ο Γ. Προκοπίου λίγες μέρες μετά την ανάδειξή του σε πλειοδότη στους δύο διαγωνισμούς για τον Σκαραμαγκά, σε συνέντευξή του στο newmoney.gr δεν έκανε καμία αναφορά σε ενεργειακά σχέδια με έδρα την περιοχή μας.

Ωστόσο, αντιλαμβανόμαστε ότι, εφόσον δεν υπάρχει διάψευση των δημοσιευμάτων -κάτι πολύ απλό, αν δεν υπήρχε “φωτιά πίσω από τον καπνό”-, και μάλιστα μετά από ειδικό ερώτημα της εφημερίδας μας, δεν αποκλείεται να έχουμε να κάνουμε με πραγματικά σχέδια. Δηλαδή ενδεχομένως η ευρύτερη περιοχή του Κόλπου της Ελευσίνας θα κληθεί να “φιλοξενήσει” μια ακόμη μεγάλη μονάδα παραγωγής ενέργειας και φύλαξης ενεργειακών αποθεμάτων, μετά τα ΕΛΠΕ (δύο εγκαταστάσεις), τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρεβυθούσας, την Πετρογκάζ κτλ.

“Χωρούν όλα αυτά στον ίδιο τόπο;” είναι το ερώτημα που θα κληθεί να απαντήσει πρωτίστως η κυβέρνηση.

Σε κάθε περίπτωση, η αλλαγή της χρήσης από Ναυπηγείο σε σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου – μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας – αποθήκευσης ενεργειακών αποθεμάτων, είναι μια τεράστια μεταβολή, για την οποία πρέπει η κυβέρνηση να διαβουλευθεί με τις τοπικές κοινωνίες. Ας ληφθεί υπόψη ότι, με βάση πάντα το δημοσίευμα αναφοράς, η μόνη ναυπηγική δραστηριότητα που προβλέπεται είναι η ανάπτυξη νέων και η επισκευή γιότ.

Το ενδεχόμενο ο όμιλος Προκοπίου να σκέφτεται την ανάπτυξη ενεργειακής μονάδας στον Σκαραμαγκά δεν είναι διόλου περίεργο, αν ληφθεί υπόψη ότι η Dynagas LNG Partners συνιστά έναν από τις μεγαλύτερους “παίκτες” του χώρου διεθνώς, καθώς διαχειρίζεται 16 LNG Carriers. Μάλιστα χτίζει πυρετωδώς νέα πλοία και, βάσει αξίας των συναλλαγών, κατατάσσεται στην πρώτη θέση της λίστας. Η εισηγμένη στο Αμερικανικό Χρηματιστήριο εταιρεία έχει παραγγείλει τέσσερα πλοία από την αρχή του έτους, καταβάλλοντας συνολικά 795 εκατ. δολάρια. Στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού η ναυτιλιακή είχε συνδεθεί από ναυλομεσίτες με την παραγγελία δύο πλοίων, χωρητικότητας 200.000 κυβικών μέτρων το καθένα.

Ενδεικτικό της ισχύος του Ομίλου Dynagas είναι ότι ο Γιώργος Προκοπίου συγκαταλέγεται στη λίστα με τους 100 πιο επιδραστικούς ανθρώπους της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, την οποία δημοσιεύει σε ετήσια βάση η Lloyd’s List. Συγκεκριμένα, εντοπίζεται στη 12η θέση. Οι μελετητές της Lloyd’s List κάνουν ιδιαίτερη μνεία στην πρόσφατη επικράτηση του εφοπλιστή στους διαγωνισμούς για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Πρέπει, λοιπόν, να τοποθετηθεί καθαρά απέναντι στην τοπική κοινή γνώμη και τους εργαζομένους στα Ναυπηγεία αν στόχος του είναι να αναβιώσει την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, όπως έχει πει, ή να φέρει στα μέρη μας μια ακόμη μεγάλη μονάδα παραγωγής ενέργειας.

Σε κάθε περίπτωση, δεν έχει πάρει θέση για την αίτηση ακύρωσης των διαγνωνισμών εκποίησης του Ναυπηγείου εκ μέρους του Δήμου Χαϊδαρίου και, εξ όσων γνωρίζουμε, δεν έχει κάνει κάποια διερευνητική επαφή με τον Δήμο για το αίτημα του τελευταίου να αποκτήσει πρόσβαση στην Ακτή Σκαραμαγκά. Αν στόχος του εφοπλιστή είναι να αναβιώσει το Ναυπηγείο, τότε με καλή θέληση μπορεί να βρει εκεί θέση και ο Δήμος, έστω σε μικρότερη έκταση από τα 220 στρ. που διεκδικεί και στο σημείο αυτό “χωράει” διαπραγμάτευση, στην οποία ένας επιχειρηματίας με την εμβέλεια του Γ. Προκοπίου θα μπορούσε να δείξει καλή θέληση για επαφή με την τοπική κοινωνία. Όχι μόνο με το οικειοθελές “άνοιγμα” του Σκαραμαγκά, αλλά και με την χρηματοδότηση έργων ανάπλασης. Αν όμως πραγματικός στόχος είναι η δημιουργία ενεργειακής μονάδας, τότε… τα πράγματα γίνονται εξαιρετικά δύσκολα.

Σημειώνουμε ότι η διοίκηση του Δήμου και όλες οι δημοτικές παρατάξεις συμφωνούν με τη λειτουργία του Ναυπηγείου (υπάρχουν διαφορετικές απόψεις ως προς το σχήμα υπό το οποίο θα πρέπει να γίνει αυτό), με ταυτόχρονη πρόσβαση της τοπικής κοινωνίας στην Ακτή Σκαραμαγκά.