Τα δύο “μπαζούκα” του Μετρό, δηλαδή η πυκνότητα και η ακρίβεια των δρομολογίων του, με τα οποία είχε κατακτήσει την εμπιστοσύνη του κοινού επί χρόνια, δεν υπάρχουν πια. Οι “εκπτώσεις” στην ποιότητα λειτουργίας άρχισαν εδώ και 1,5 τουλάχιστον έτος, αλλά αυτό που συμβαίνει τις τελευταίες εβδομάδες στους σταθμούς Αγία Μαρίνα, Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια δεν έχει προηγούμενο, σε βαθμό που να ακυρώνει τα οφέλη του πανάκριβου στην κατασκευή υπόγειου δικτύου της περιοχής μας. Το έργο, που εγκαινιάστηκε πρόσφατα με παράτες, δεν μπορεί να θεωρηθεί ολοκληρωμένο, αφού εκτός από αποβάθρες χρειάζονται και τρένα!

Του Μενέλαου Χρόνη

“Μην μπαίνεις στον γεμάτο συρμό, περίμενε τον επόμενο”

Η ένταξη των τριών νέων σταθμών στη Γραμμή 3 θα σήμαινε κανονικά και την πρόσθεση νέων συρμών ώστε να “βγαίνουν” τα δρομολόγια. Αυτό όμως όχι μόνο δεν συνέβη, αλλά τα δρομολόγια ήταν ήδη μειωμένα και προβληματικά. Έτσι λοιπόν, ενώ μεταξύ των σταθμών Δουκίσσης Πλακεντίας και Αιγάλεω τα τρένα διέρχονται ανά 4′ τις ώρες αιχμής, μεταξύ Αγίας Μαρίνας και Νίκαιας εκτελούνται ανά 8′. Αυτό επισήμως, καθώς η πραγματικότητα είναι σημαντικά δυσμενέστερη, με τους χρόνους αναμονής να φτάνουν, όπως μάς λένε συμπολίτες μας, ακόμη και περισσότερο από το διπλάσιο!

Οι επιπτώσεις είναι σοβαρές. Πέρα από την αυτονόητη ταλαιπωρία, οι μεγάλες καθυστερήσεις προκαλούν σε πολλούς εργαζομένους προβλήματα έγκαιρης προσέλευσης στην εργασία τους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Επιπλέον κατά τις ώρες αιχμής παρατηρείται έντονο το φαινόμενο του συνωστισμού, σε μια περίοδο που οι κυβερνητικές οδηγίες είναι αυτός να αποφεύγεται πάση θυσία. Δυστυχώς όμως έχει γίνει συνηθισμένη κατάσταση στα βαγόνια το να είναι ο ένας επιβάτης πάνω στον άλλο, ενόσω μάλιστα οι μισές θέσεις είναι άδειες λόγω των… μέτρων περιορισμού διάδοσης του κορωνοϊού. Και στην περίπτωση αυτή η ευθύνη μεταφέρεται ως “ατομική” στις πλάτες του πολίτη, καθώς η σύσταση της Σταθερές Συγκοινωνίες ΑΕ είναι “μην μπαίνεις στον γεμάτο συρμό, περίμενε τον επόμενο”. Ο οποίος όμως, λόγω των αραιών δρομολογίων είναι επίσης γεμάτος και πάει λέγοντας…

Προσωπικό

Όλα τα παραπάνω είναι αποτέλεσμα μιας διπλής ανεπάρκειας: προσωπικού και ανταλλακτικών – συντήρησης. Αυτός ο συνδυασμός κρατάει ακινητοποιημένους 25 και πλέον από τους 66 συρμούς του μετρό των Γραμμών 2 και 3. Ενδεικτική της έλλειψης προσωπικού όσο και της μη αποτελεσματικής διαχείρισης του υπάρχοντος είναι η απόφαση της ΣΤΑΣΥ -για πρώτη φορά από καταβολής Μετρό- να παραχωρήσει σε ιδιώτες τη λειτουργία των εκδοτηρίων εισιτηρίων στους νέους σταθμούς Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια. Υπό τις παρούσες συνθήκες η διοίκηση δεν μπορεί να υπολογίζει σε έξτρα ενεργοποίηση των ολιγάριθμων εργαζόμενων, ώστε να ανταποκριθεί η εταιρεία στο αυξημένο έργο, αφού είναι νωπές ακόμη οι μνήμες της δραστικής περικοπής των μισθών τους υπό την πίεση των μνημονιακών απαιτήσεων.

Συντήρηση

Ειδικά οι ελλείψεις σε ανταλλακτικά και αναλώσιμα είδη προκαλούν σοβαρότατα προβλήματα στη συντήρηση και θέτουν εκτός χρήσης τα τρένα. Ενδεικτικά, στις 4 Μαρτίου 2020 το Σωματείο Εργαζομένων απαίτησε με απεργία “την αγορά ανταλλακτικών για να ξαναμπούν σε κίνηση όλοι οι συρμοί του Μετρό”. Άλλες πηγές εντοπίζουν το πρόβλημα κυρίως σε κακό προγραμματισμό σε ό,τι αφορά την αγορά ανταλλακτικών, που αποτελεί παθογένεια αρκετών ετών και αποδίδεται στους νόμους του Δημοσίου περί προμηθειών.

Έτσι, όπως είπε στο “Χαϊδάρι Σήμερα” τεχνικός της ΣΤΑΣΥ, που θέλει να κρατήσει την ανωνυμία του, τα συνεργεία συντήρησης καταφεύγουν σε διάφορες “πατέντες” για να κρατήσουν εν λειτουργία έστω και τον σημερινό μειωμένο αριθμό συρμών. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι, σύμφωνα με τον ίδιο, το πρόσφατο ατύχημα της Γραμμής 1 στην Κηφισιά πρέπει να αποδοθεί στην προβληματική συντήρηση. “Πριν από λίγες ημέρες άλλο τρένο ακινητοποιήθηκε πάνω στις ράγες της Γραμμής 3 γραμμές και έτρεχαν να το απομακρύνουν, με αποτέλεσμα μεγάλες καθυστερήσεις στα δρομολόγια. Οι βλάβες στα τρένα αυξάνονται και την ίδια ώρα είναι περιορισμένη η δυνατότητα της τεχνικής βάσης της ΣΤΑΣΥ να τα επισκευάσει ταχύτερα, λόγω έλλειψης κρίσιμων υλικών, όπως τροχοί. Αυτά έχουν αναπόφευκτα οδηγήσει σε μείωση της συχνότητας των δρομολογίων τα τελευταία χρόνια”, τονίζει.

Ειδικά για την Γραμμή 3, που μας ενδιαφέρει στην περιοχή μας, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τους 7 “διρευματικούς συρμούς”, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να κινούνται στο Μετρό αλλά και στο υπέργειο τμήμα του δικτύου, δηλαδή μπορούν να παίρνουν ρεύμα είτε από τις ράγες είτε από εναέρια καλώδια, ώστε να φτάνουν στο Αεροδρόμιο. Λοιπόν, επειδή υπάρχει έλλειψη ανταλλακτικών, δύο από αυτούς δεν εκτελούν δρομολόγια και η απουσία τους είναι εμφανής στην Αγία Μαρίνα και τους άλλους σταθμούς.

Καταργήθηκε η αυτοτελής οικονομική λειτουργία του Μετρό

Ο συνομιλητής μας δεν δέχεται ότι τα προβλήματα πηγάζουν από ελλειμματική οικονομική λειτουργία του Μετρό, αν και η εισιτηριο-διαφυγή κλέβει πόρους. Μας ενημερώνει ότι η ΣΤΑΣΥ αποδίδει τα έσοδά της στον ΟΑΣΑ και από εκεί “πέφτουν” στη δικαιοδοσία του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους, το οποίο κάνει τους δικούς του λογαριασμούς και επιστρέφει στο Μετρό κλάσμα των χρημάτων του.

Πολύ ακριβό για να απαξιώνεται τόσο αστόχαστα…

Συμπέρασμα: Είναι εξαιρετικά απογοητευτικό το γεγονός ότι η ασκούμενη πολιτική στις υπόγειες σταθερές συγκοινωνίες και η συνακόλουθη έλλειψη φτηνών ανταλλακτικών ακινητοποιεί συρμούς αξίας εκατομμυρίων ευρώ, σε ένα υπόγειο μητροπολιτικό δίκτυο κόστους δισεκατομμυρίων ευρώ. Δυστυχώς δεν φαίνεται στον ορίζοντα κάποια σοβαρή πρωτοβουλία ώστε να αρθούν οι παραπάνω δυσλειτουργίες, εκτός ίσως από την περίπτωση που ιδιωτικοποιηθεί το Μετρό… Ο νοών νοήτω.