Το “βάρος” στη Γ΄ Λυκείου και τις Πανελλαδικές – Εισηγήσεις για να ανοίξουν μετά τις 15 Μαΐου και τα σχολεία των άλλων βαθμίδων για να «αποδεσμευθούν» οι γονείς – Οι παππούδες στα χωριά

«Τα σχολεία μας θα ανοίξουν -εφόσον κριθεί απαραίτητο», είπε την Τρίτη ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας, ενώ σήμερα συνεδριάζει η επιτροπή ειδικών του Υπουργείου Υγείας για το πώς θα πρέπει να γίνει η σταδιακή άρση των μέτρων περιορισμού για την αποφυγή εξάπλωσης του κορωνοϊού.

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις, θα έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιουλίου (μαζί με ειδικά μαθήματα), όπως επαναλαμβάνει η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, αφού οι εισαγωγικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια αποτελούν προτεραιότητα. Για να πραγματοποιηθούν οι Πανελλαδικές σε αυτό το διάστημα, πρέπει να ξεκινήσουν εντός του Ιουνίου, με πιθανές ημερομηνίες, σύμφωνα με πληροφορίες τις 22 και 29 Ιουνίου. Για τις προαγωγικές εξετάσεις στα σχολεία, η κυρία Κεραμέως απέφυγε να τοποθετηθεί ευθέως και αρκέστηκε να πει ότι υπάρχουν σενάρια για την κάλυψη της ύλης.

Η υπουργός τόνισε ότι θα επανέλθουμε σταδιακά σε μία νέα πραγματικότητα. «Η καθημερινότητά μας θα είναι διαφορετική, αυτό θα ισχύσει και για τα σχολεία».

Γ’ Λυκείου

Με βάση το επικρατέστερο σχέδιο, η επιστροφή ξεκινά με την Γ΄ Λυκείου και μόνο στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και όχι στο σύνολο των μαθημάτων. Τα μαθήματα μελετάται να ξεκινήσουν στις 18 Μαΐου ή και στις 11 Μαΐου. Τα τμήματα αυτά σχεδιάζεται να έχουν λιγότερους από 10 μαθητές ενώ η διδασκαλία για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα θα ολοκληρωθεί, έως τις 15 Ιουνίου. Ωστόσο, λαμβάνεται υπόψη επίσης ότι συνήθως οι μαθητές της Γ λυκείου, δεν παρακολουθούν μαθήματα τις τελευταίες ημέρες και χρησιμοποιούν τον χρόνο τους για επαναλήψεις.
Οι μαθητές θα εξετάζονται ανάλογα με το μέγεθος της τάξης, αν δηλαδή είναι 10 ανά τάξη θα έχουν δύο επιτηρητές, εάν είναι πέντε σε μικρότερη τάξη θα υπάρχει ένας επιτηρητής. Με βάση αυτό το σχέδιο θα χρησιμοποιηθούν όλες οι τάξεις των σχολείων, ακόμα και των γυμνασίων. Στην επιτήρηση θα πάρουν μέρος πολλοί εκπαιδευτικοί αναπληρωτές, ενώ αν χρειασθεί θα χρησιμοποιηθούν και δάσκαλοι. Ερωτηματικό παραμένει η ηλικία των επιτηρητών. 
Στο σενάριο εξέτασης των μαθημάτων διαφορετικές ημέρες ανά κατεύθυνση, δεν φαίνεται πιθανό, προκειμένου να εξασφαλισθεί το αδιάβλητο των Πανελλαδικών Εξετάσεων, καθώς όλοι πρέπει να εξετασθούν στα ίδια θέματα με τον ίδιο βαθμό δυσκολίας.
Εισηγήσεις για άνοιγμα όλων των σχολείων

Το σχέδιο του Υπουργείου προβλέπει σταδιακή επιστροφή στα θρανία, σε διαφορετικές ημερομηνίες για να μην υπάρξει συνωστισμός και να μπορούν να τηρούνται οι κανόνες υγιεινής στις σχολικές μονάδες. Βασικός στόχος της επαναλειτουργίας των σχολείων σε ένα διάστημα δεκαπέντε-είκοσι ημερών είναι να «αποδεσμευθούν» οι γονείς και να επανακινηθεί η οικονομία.

Όσον αφορά τις ευάλωτες ομάδες, προτείνεται οι ηλικιωμένοι που συγκατοικούν σε σπίτια με μαθητές να απομακρυνθούν, πηγαίνοντας στα χωριά, ώστε να μην έρχονται σε επαφή με τα παιδιά. Υπάρχει πάντως, προβληματισμός για το αν όλοι οι ηλικιωμένοι έχουν τη δυνατότητα να μετακινηθούν σε άλλα σπίτια.

Επιπλέον, προκειμένου να διασφαλισθεί ότι δεν θα τεθούν σε κίνδυνο και οι γονείς μαθητών που τυχόν ανήκουν σε αυτές τις ομάδες, προτείνεται να υπάρχει η δυνατότητα να εξακολουθήσουν να μην πηγαίνουν στα σχολεία τα παιδιά που οι γονείς τους ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου.

Παράλληλα, η μετακίνηση ηλικιωμένων στην επαρχία και σε περιοχές που το σύστημα της πρωτοβάθμιας περίθαλψης είναι αδύναμο, δημιουργεί κινδύνους δημιουργίας νέων εστιών στην περιφέρεια. 

Σημειώνεται ότι υπάρχουν εισηγήσεις για σταδιακή επαναλειτουργία των σχολείων, με λίγους μαθητές σε κάθε τάξη και με τους νεώτερους σε ηλικία εκπαιδευτικούς.

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση με έμφαση σε γλώσσα και μαθηματικά 

Στα δημοτικά σχολεία συνεχίζεται η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ενώ παράλληλα δόθηκε η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς για κάλυψη επιπλέον ύλης εκτός επαναλήψεων κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Αυτή η δυνατότητα αφορά σε όλες τις βαθμίδες . Ωστόσο, οποιεσδήποτε ενότητες καλυφθούν, πέραν της ύλης που έχει καλυφθεί έως την ημερομηνία αναστολής λειτουργίας των σχολικών μονάδων, δεν θεωρείται ύλη που έχει διδαχθεί παρά μόνο εφόσον αυτή παραδοθεί και με δια ζώσης διδασκαλία στην τάξη, όταν επαναλειτουργήσουν τα σχολεία. Ειδικά για το Δημοτικό πρέπει να καλυφθούν ενότητες που είναι σημαντικές σε γλώσσα και μαθηματικά για να πάνε στην επόμενη χρονιά.

Για τα πανεπιστήμια η υπουργός ξεκαθαρίζει ότι δεν θα χαθεί το ακαδημαϊκό εξάμηνο καθώς το 96% των προπτυχιακών μαθημάτων γίνονται εξ αποστάσεως.
Οι σκέψεις είναι πολλές, τα σενάρια ποικίλουν και οι τελικές αποφάσεις θα ληφούν με βάση τις εισηγήσεις των ειδικών. Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα σχολεία παραμένουν κλειστά έως τις 10 Μαΐου οπότε και θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.