Νεκροταφείο πλοίων αντί καταφύγιο για τους κατοίκους της Δυτικής Αθήνας. Αυτή είναι η πραγματικότητα του πανέμορφου Κόλπου της Ελευσίνας, ένα μποτιλιάρισμα από σαπάκια που μολύνουν τη θάλασσα. Παραμένει ο μοναδικός για την υποδοχή παροπλισμένων στην χώρα, παρά την αντίδραση των κατοίκων. Η ευύνη βαρύνει τον Οργανισμό Λιμένος Ελευσίνας και φυσικά τις κυβερνήσεις που δεν έχουν ένα όραμα ανάπτυξης για την περιοχή μας.

Να το γράφει το ecoeleusis.org:

Στις 25 Αυγούστου, το απόγευμα, απομακρύνθηκε από τον ΟΛΕ το χαρακτηρισμένο από το 2017 επικίνδυνο κι επιβλαβές πλοίο ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΙΙΙ που παρέμενε προσδεδεμένο στον προβλήτα της Βλύχας σε πλεύσιμη κατάσταση, δίπλα στο ΚΑΛΥΨΩ που έχει πιάσει πάτο. Ένα από τα 19 χαρακτηρισμένα επικίνδυνα κι επιβλαβή πλοία του Κόλπου της Ελευσίνας.
[Για τις απειλές και τους προπηλακισμούς που δεχθήκαμε κατά την φωτογράφιση του πλοίου θα ενημερωθεί η Λιμενική Αρχή.]

Την  Παρασκευή 21 Αυγούστου 2020, στις 8 το βράδυ, το 8ο πλωτό γεωτρύπανο ENSCO DS-5 κατέπλευσε στον Κόλπο και προσδέθηκε σε ντάνα στο Β Καραβοστάσι. Ήταν το 34ο παροπλισμένο με την έγκριση του Οργανισμού Λιμένα Ελευσίνας (ΟΛΕ), το 13ο επί θητείας του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΛΕ Απ. Καμαρινάκη. Δηλαδή δύο (μαζί με το ΚΛΑΙΡΗ Τ) απομακρύνθηκαν και 13 ήρθαν! 

Σε αυτή την διαδικασία ο Δήμος βρίσκεται στην θέση του θεατή των εξελίξεων.

Αλήθεια, ποιο είναι το σημερινό προφίλ του Κόλπου της Ελευσίνας όσον αφορά τον αριθμό των Ναυαγίων, των Επικίνδυνων και Επιβλαβών, των κατασχεμενων και παροπλισμένων πλοίων;

ΝΑΥΑΓΙΑ: 33 μικρά και μεγάλα Ναυάγια (μεταξύ των οποίων και ένα αεροπλάνο από τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο) σαπίζουν στον βυθό. Από αυτά 26 είναι χαρακτηρισμένα, 4 παραμένουν χωρίς χαρακτηρισμό και 3 είναι αγνώστων στοιχείων. Τα 9 βρίσκονται στον Όρμο της Βλύχας, 2 στον Παλαιό Λιμένα, 1 στον προβλήτα της πρώην Αμερικάνικης Βάσης, 5 στο Καλυμπάκι, 3 στην Παραλία Ασπροπύργου, μία πλωτή δεξαμενή στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, 1 στον Ευταξία, 1 στην Νέα Πέραμο  και 10 ακόμα σε διάφορες θέσεις του Κόλπου. Ανάμεσά τους το ημιδιαλυμένο Δεξαμενόπλοιο SLOPS με 800 τόνους λάσπη και 500 κ.μ πετρελαιοειδή κατάλοιπα πλοίων καθώς και το ναρκοπλοίο NOOR ONE  το οποίο τον Ιούνιο του 2014 ξεφόρτωσε 2,1 τόνους ηρωΐνη στην Βλύχα, την μεγαλύτερη ποσότητα που έχει συλληφθεί επί Ευρωπαϊκού εδάφους.

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΚΑΙ ΕΠΙΒΛΑΒΗ: 21 Επικίνδυνα και Επιβλαβή πλοία εκ των οποίων 19 χαρακτηρισμένα,  και 2 χωρίς χαρακτηρισμό.  Προσδεδεμένα στην ακτογραμμή ή σε ντάνες,  σαπίζουν και κινδυνεύουν με νέες βυθίσεις. Τα 9 βρίσκονται στην Βλύχα, 1 στον προβλήτα της πρώην Αμερικάνικης Βάσης,  4 στο Παλαιό Λιμάνι, 4 στο Καλυμπάκι, 1 στην Παραλία Ασπροπύργου, 1 στο Β Καραβοστάσι των παροπλισμένων και 1 στην Νέα Πέραμο. Τρία από αυτά είναι κατασχεμένα για έκνομες ενέργειες

ΑΝΑΣΥΡΜΕΝΑ – ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΜΜΕΝΑ: 4 ανασυρμένα σαπιοκάραβα, απόβλητα πλέον, παραμένουν εγκαταλειμμένα στην Βλύχα από τον Οκτώβριο του 2018, εκεί που στο παρελθόν λειτούργησε το τριτοκοσμικό διαλυτήριο. Την ανάσυρσή τους ο ΟΛΕ προσπάθησε να εμφανίσει ως ανέλκυση ναυαγίων.

ΠΑΡΟΠΛΙΣΜΕΝΑ: Ο αριθμός των παροπλισμένων πλοίων έφτασε πλέον τα 34 (μεταξύ των οποίων 8 πλωτά γεωτρύπανα) που είναι τοποθετημένα σε 6 ντάνες στα δύο Καραβοστάσια του Κόλπου – παραμένει ο μοναδικός για την υποδοχή παροπλισμένων στην χώρα! Αποτελεί αριθμό ρεκόρ κατά την τελευταία εξαετία.

Τους τελευταίους μήνες έχουν απομακρυνθεί από τον ΟΛΕ 2 πλοία επικίνδυνα: Το ΚΛΑΙΡΗ Τ (βυθίστηκε προσδεδεμένο στον προβλήτα της Βλύχας τον περασμένο Νεοέμβριο και απομακρύνθηκε τον Απρίλη) και το ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΙΙΙ χθες 25/8.

Ο ΟΛΕ έχει υπογράψει 3 Συμβάσεις για την απομάκρυνση 11 συνολικά ναυαγίων και επικίνδυνων και επιβλαβών πλοίων. Στο πλαίσιο των Συμβάσεων αυτών μέχρι στιγμής έχει απομακρυνθεί μόνο το ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΙΙΙ, έχουν γίνει εργασίες ώστε να αναταχθούν σε πλεύσιμη κατάσταση 2 από τα 3 ημιβυθισμένα πλοία της Παραλίας Ασπροπύργου καθώς και εργασίες αμφίβολης περιβαλλοντικής ορθότητας για την διαχείριση του ημιδιαλυμένου δεξαμενόπλοιου  SLOPS στην Βλύχα  (φέρει λάσπες και πετρελαιοειδή κατάλοιπα πλοίων).

Τα τελευταία χρόνια με όλους τους τρόπους και σε όλους τους τόνους οι κινήσεις πολιτών που αγωνίζονται για την εξυγίανση και την ανάκτηση του θαλάσσιου μετώπου της πόλης έχουν καταφέρει να ανακόψουν των ρυθμό μεταφοράς νέων επικίνδυνων και επιβλαβών πλοίων από άλλα σημεία της χώρας στον Κόλπο. Έχουν θέσει το θέμα της χωροθέτησης κι άλλων Καραβοστασίων  για παροπλισμό πλοίων στις θαλάσσιες περιοχές της χώρας. Μια διαδικασία που έχει ξεκινήσει χωρίς ακόμα να έχει υλοποιηθεί. Έχουν θέσει μετ’ επιτάσεως το θέμα της ανάκτησης του Όρμου της Βλύχας και της λωρίδας της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα στο Καλυμπάκι για εξυγίανση και ανάπλαση.

Λυπούμαστε που η καθημερινή ατζέντα των προβλημάτων της Δημοτικής Αρχής της Ελευσίνας, όπως και κατά το πρόσφατο παρελθόν, δεν συμπεριλαμβάνει χειροπιαστές ενέργειες, δράσεις  και διεκδικήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.