“Με τέτοια θέματα διώχνουν τα παιδιά από τη Φυσική”

“Με τέτοια θέματα διώχνουν τα παιδιά από τη Φυσική”, είπε στο “ Σήμερα” έμπειρος συμπολίτης φυσικός, σχολιάζοντας τη σημερινή εξέτασης της Φυσικής Προσανατολισμού, για την οποία έχει ξεσπάσει σάλος.

Τα θέματα ήταν υπέρμετρα πολλά, έξω από το πνεύμα του μαθήματος και η επίλυσή τους πολύ χρονοβόρα. Ενδεικτικά, όπως μάς είπε, μόνο για το θέμα Δ φροντιστές χρειάστηκαν πάνω από μισή ώρα για να το ολοκληρώσουν, με τον όγκο των πράξεων που απαιτούνταν. Άρα οι 8 σελίδες των θεμάτων κρίνονται αντικειμενικά υπερβολικά πολλές για το τρίωρο της εξέτασης.

Ελληνική Εταιρεία Φυσικής

Σε ανακοίνωσή της η Ελληνική Εταιρεία Φυσικής διαπιστώνει: “Φέτος οι εξετάσεις Φυσικής κατέληξαν σε εξετάσεις αντοχής. Με θέματα τεχνητά κατασκευασμένα και υπερβολικά φορτωμένα με μαθηματικές πράξεις“. Και συνεχίζει:

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις (και) στο μάθημα της Φυσικής σχολιάζονται κάθε χρόνο μόνο για την ευκολία ή τη δυσκολία των θεμάτων και την ακρίβεια ή τυχόν λάθη στη διατύπωσή τους.

Όμως, διαπιστώνεται ότι φέτος οι εξετάσεις Φυσικής κατέληξαν σε εξετάσεις αντοχής. Με θέματα τεχνητά κατασκευασμένα και υπερβολικά φορτωμένα με μαθηματικές πράξεις που δεν αναδεικνύουν τις έννοιες και την ομορφιά της Φυσικής. Το κύριο ζητούμενο -πρέπει να- είναι η πληρότητα και συνεκτικότητα και όχι η αποσπασματικότητα των διδασκόμενων και εξεταζόμενων θεματικών.

Ακόμη, ζητούμενα -πρέπει να- είναι η διασύνδεση ενός τουλάχιστον θέματος των εξετάσεων με την πειραματική διαδικασία ή πειραματικά δεδομένα. Και -κυρίως- η ανάδειξη και επιβράβευση όχι της απομνημόνευσης και της επίλυσης εξισώσεων, αλλά του ορθολογικού τρόπου σκέψης της φυσικής επιστήμης και των εφαρμογών της.

Όλα αυτά, συστηματικά, αρνείται να υιοθετήσει το Υπουργείο Παιδείας, αν υποθέσουμε ότι τα καταλαβαίνει.

Πιο αναλυτικές παρατηρήσεις για τα θέματα Φυσικής:

Τα θέματα στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα της Φυσικής προσανατολισμού:

• ήταν τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών.

• δεν κάλυπταν ικανοποιητικό μέρος της ύλης (κύματα).

• απαιτούσαν αυξημένη ικανότητα αλγεβρικών πράξεων (Δ3 σύστημα πέντε εξισώσεων).

• απαιτούσαν για την πλήρη επίλυσή τους χρονικό διάστημα πολύ πέραν του 3ώρου.

• ενώ περιείχαν αναφορές σε ερωτήσεις και ασκήσεις του σχολικού βιβλίου δεν χρησιμοποιήθηκε το τρισδιάστατο σχήμα του βιβλίου (θέμα Β3).

• είχαν ασαφή διατύπωση (Β1, Β2, Δ), ενώ χρειάστηκαν επιπλέον διευκρινήσεις από την επιτροπή.

• τα θέματα Α2, Α4 απαιτούσαν πράξεις (θέματα Β), ενώ το Α3 διαστατική ανάλυση.

• το θέμα Δ ήταν ιδιαίτερης δυσκολίας με πολλές μαθηματικές πράξεις και περιορισμένης φυσικής σημασίας.

• το θέμα Α5ε είναι επιστημονικά ελλειπές γιατί δεν καθορίζει αν υπάρχει τριβή.

• Το προεδρικό διάταγμα καθορίζει ότι τα θέματα Β, ελέγχουν την κατανόηση της θεωρίας, ενώ τα θέματα Β2 και Β3 ήταν ασκήσεις (θέματα Γ).