Πάνω που λες “δόξα σοι ο Θεός” στα ελληνικά δημόσια έργα, προσγειώνεσαι απότομα στο “βόηθα Παναγιά”. Με ποια άλλα λόγια να σχολιάσει κανείς το “πάγωμα” ενός εξαιρετικά σημαντικού για το Χαϊδάρι αντιπλημμυρικού έργου, όπως ο μεγάλος συλλεκτήρας ομβρίων υδάτων της Λ. Αθηνών;

Η κατασκευή ενός ολόκληρου “ποταμιού” κάτω από τη δεξιά λωρίδα της ανόδου της Λ. Αθηνών ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2018 από τα σύνορα του Χαϊδαρίου με το Αιγάλεω, με στόχο σε 18 μήνες να φτάσει στο ύψος της οδού Πύλου στο Δάσος και ενδιάμεσα να συγκεντρώνει τα βρόχινα νερά από διάφορα σημεία (Φαβιέρου, Ιερού Λόχου, ανατολικό Δάσος). Δυστυχώς, πριν περάσουν λίγες εβδομάδες εργασιών, το έργο σταμάτησε, αφού σκόνταψε πάνω σε έναν… αχαρτογράφητο υπόνομο της ΕΥΔΑΠ. Η διακοπή είναι προσωρινή, αλλά είναι άγνωστο πόσο θα διαρκέσει αυτό το “προσωρινό”.

Οι εργασίες διακόπηκαν αφού ήταν αδύνατη η μετακίνηση του αγωγού και ο εργολάβος σκέπασε ό,τι είχε φτιάξει μέχρι εκείνη την ώρα, περιμένοντας λύση από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Αττικής, που χρηματοδοτεί και διαχειρίζεται το έργο. Ωστόσο το ανενεργό εργοτάξιο καταλαμβάνει δύο λωρίδες κυκλοφορίας, δυσχεραίνοντας σημαντικά την κίνηση στην πολυσύχναστη Λεωφόρο.

Κακή προϊστορία

Δεν είναι η πρώτη φορά που το πολύπαθο αντιπλημμυρικό της Λ. Αθηνών, αποστολή του οποίου είναι να στέλνει όλα τα νερά της περιοχής μας στον Κηφισό, αντιμετωπίζει πρόβλημα. Το 2006 και ενώ είχε κατασκευαστεί ολόκληρο το τμήμα του Αιγάλεω, από τον Κηφισό μέχρι τα όρια της πόλης μας, το έργο, που ήταν ενιαίο και για το Χαϊδάρι, σταμάτησε από την Περιφέρεια Αττικής χωρίς να δοθούν τότε εξηγήσεις.

Στο μεταξύ το Χαϊδάρι αντιμετώπισε τουλάχιστον δύο πολύ επικίνδυνες πλημμύρες (2013 και 2015). Μετά τα γεγονότα του 2015 το έργο “ξεπάγωσε”, χρειάστηκαν ωστόσο 2,5 χρόνια για να ξεπεραστούν γραφειοκρατικά εμπόδια, ενστάσεις εργολάβων για τον διαγωνισμό, να γίνει η κυκλοφοριακή μελέτη για τη Λεωφόρο κτλ. Δυστυχώς τώρα, που επιτέλους πήραν μπροστά οι μηχανές, πέσαμε πάνω στον άγνωστο υπόνομο. Ελλάς το μεγαλείο σου!

“Πιέζουμε”

Το “Χαϊδάρι Σήμερα” απευθύνθηκε στον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων Χαϊδαρίου, Κώστα Σταθά, που επιβεβαίωσε τη διακοπή εργασιών λόγω του αχαρτογράφητου αγωγού της ΕΥΔΑΠ. “Ως εκ τούτου χρειάζεται τροποποίηση της υπάρχουσας μελέτης, χωρίς να είναι γνωστό πότε θα ξεκινήσει και πάλι το έργο”, μάς είπε.

“Πιέζουμε να ξεκινήσει άμεσα”, δήλωσε στην εφημερίδα μας ο δήμαρχος Μιχάλης Σελέκος, ο οποίος συναντήθηκε στις 5 Ιουλίου με τον αντιπεριφερειάρχη Σπύρο Τζόκα για να του μεταφέρει την απαίτηση της πόλης να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί ένα καίριας σημασίας για την ασφάλεια του Χαϊδαρίου έργο. 

Σύμφωνα με πληροφορίες μας, η λύση που έχει επιλεγεί είναι να μεταφερθεί ο αντιπλημμυρικός αγωγός από την δεξιά λωρίδα της ανόδου στην αριστερή, για να παρακαμφθεί ο υπόνομος της ΕΥΔΑΠ.  

Πιθανός χρόνος επανέναρξης είναι τα τέλη Αυγούστου 2018, χωρίς όμως αυτό να μπορεί να θεωρηθεί βέβαιο, όπως διδάσκει η πείρα από ανάλογες τροποποιήσεις μελετών. Για παράδειγμα, θα ήταν ευχής έργο να μην απαιτηθεί νέα κυκλοφοριακή μελέτη για τη Λ. Αθηνών, με συνακόλουθη ανάγκη έγκρισής της από τα Δημοτικά Συμβούλια Χαϊδαρίου και Περιστερίου, διαδικασία η οποία στην πρώτη φάση του έργου αποδείχτηκε πολύ χρονοβόρα. Φυσικά θα δοθεί η ανάλογη παράταση εργασιών. Μαθαίνουμε όμως ότι αυτή τη φορά έχουν γίνει δοκιμαστικές τομές στο οδόστρωμα της Λεωφόρου, ώστε να μην βρεθούν πάλι προ εκπλήξεως τα συνεργεία κατασκευής. 

Σε κάθε περίπτωση και με δεδομένο ότι η ομαλή πορεία εκπόνησης του αντιπλημμυρικού απαιτεί 18 μήνες, το καλύτερο δυνατό σενάριο προβλέπει πια παράδοση του έργου στις αρχές του 2020 αντί καλοκαίρι του 2019, που σημαίνει ότι θα χαθεί μια ακόμη επικίνδυνη περίοδος για πλημμύρες στο Χαϊδάρι. Ας ελπίσουμε να μην κοστίσει…

Χαρακτηριστικά του έργου

Ο αντιπλημμυρικός αγωγός της Λ. Αθηνών θα κατασκευαστεί στη δεξιά λωρίδα (τώρα μάλλον θα πάει στην αριστερή) του ρεύματος ανόδου και θα έχει μήκος 1.486 μ., από το Κάμπινγκ μέχρι την οδό Πύλου, στο Δάσος.

Συγκεκριμένα:

Ορθογωνικός αγωγός μήκους 606 μέτρων και διατομής (α) 2,50×1,80 σε μήκος 455 μέτρων και (β) 2,00×2,00 σε μήκος 151 μέτρων, ο οποίος θα συνδέσει τον υφιστάμενο αγωγό επί της οδού Πύλου στο Δήμο Χαϊδαρίου διατομής Ω 1,30/1,95 με τον υφιστάμενο ορθογωνικό αγωγό διατομής 4,00×2,00 στο ύψος της οδού Ιερού Λόχου στο Δήμο Χαϊδαρίου.

2. Ορθογωνικός αγωγός μήκους 880 μέτρων και διατομής (α) 4,00χ2,00 μήκους 49 μέτρων και (β) 2,70×2,50 μήκους 831 μέτρων ο οποίος θα συνδέσει τον υφιστάμενο αγωγό ορθογωνικής διατομής 4,00×2,00 στο ύψος της οδού Φαβιέρου (διαμορφωμένος κόμβος στο Παλατάκι) Χαϊδαρίου με το υφιστάμενο έργο συμβολής με τον αγωγό 4,00×3,00 στο ύψος της οδού Πατριάρχου Σεργίου στο Δήμο Περιστερίου.

Μενέλαος Χρόνης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Ας οπλιστούμε με υπομονή – Έναρξη του σωτήριου αντιπλημμυρικού έργου της Λ. Αθηνών

– Δημοπρατήθηκε το αντιπλημμυρικό της οδού Πύλου – Γιατί καθυστερεί αυτό της Λ. Αθηνών

– Μέσα στον Φεβρουάριο μπαίνουν μπουλντόζες για το μεγάλο αντιπλημμυρικό της Λ. Αθηνών

– Τους παράσυρε το ρέμα. Οδοιπορικό σε Αφαία και Σκαραμαγκά

– Η πλημμύρα έπνιξε την αξιοπιστία του Δήμου. Μηδενική προετοιμασία, τεράστιες καταστροφές. Τελική αποτίμηση

– Επιτέλους, “το νερό μπήκε στο αυλάκι”. Δημοπρατήθηκε το έργο της εικοσαετίας για το Χαϊδάρι

– Μεγάλες ζημιές σε σχολεία, σπίτια, αυτοκίνητα. Αποτίμηση της σημερινής καταστροφικής νεροποντής