Έπειτα 20 και πλέον χρόνια αστοχιών και παλινωδιών, ο μεγάλος οδικός Κόμβος Σκαραμαγκά μπαίνει στις ράγες της υλοποίησης, με τη δημοπράτηση του έργου να σηματοδοτεί ένα κρίσιμο βήμα για την αναβάθμιση των οδικών υποδομών στη Δυτική Αττική.
Πέντε κατασκευαστικά σχήματα κατέθεσαν προσφορές για το έργο «Κατασκευή τριών ανισόπεδων κόμβων στην ευρύτερη περιοχή του Σκαραμαγκά και ολοκλήρωση ημιδιανοιχθέντος τμήματος της περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω για τη σύνδεσή της με την Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου», προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας το ενδιαφέρον της αγοράς για ένα project με υψηλή κυκλοφοριακή και αναπτυξιακή σημασία.
Πρόκειται για τους ομίλους Aktor και Άβαξ, την εταιρεία Αφοί Παπαϊωάννου και τις κοινοπραξίες Μέτκα – Δομική Κρήτης και ΕΚΤΕΡ – Τεχνική Έργων.
Οι προσφορές
Πιο αναλυτικά, η ιεράρχηση των μειοδοτών διαμορφώνεται ως εξής:
METKA – Δομική Κρήτης: 21%
Aktor: 14%
Αφοί Παπαϊωάννου (Interkat): 8,2%
ΕΚΤΕΡ – Τεχνική Έργων: ~6%
Άβαξ: 1,5%.
Θα ακολουθήσουν οι έλεγχοι των δικαιολογητικών και των τεχνικών – οικονομικών στοιχείων και οι λοιπές τυπικές ενέργειες πριν αναδειχθεί ο ανάδοχος. Στα μέσα του 2026 αναμένεται η υπογραφή σύμβασης με τον μειοδότη. Ο συμβατικός χρόνος υλοποίησης είναι 36 μήνες, δηλαδή θα ολοκληρωθεί προς το τέλος της δεκαετίας.
Η χρηματοδότηση του πρώτου μεγάλου οδικού έργου έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ). Η διαδικασία προχώρησε χωρίς καθυστερήσεις, καθώς η προκήρυξη του έργου έγινε στις 10 Νοεμβρίου από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα και ακολούθησε η δημοπράτηση εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος.
Όπως εκτιμάται, το εν λόγω έργο, το πρώτο οδικό έπειτα από χρόνια στο Λεκανοπέδιο, θα συμβάλει στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος σε μια περιοχή όπου ταλαιπωρούνται καθημερινά χιλιάδες οδηγοί, ενώ θα προσφέρει εναλλακτική διαδρομή από την Αττική Οδό προς τον Πειραιά και τα νοτιοδυτικά προάστια, συμβάλλοντας και στην αποσυμφόρηση της Λεωφόρου Κηφισού.
Τα προσδοκώμενα οφέλη
Τα προσδοκώμενα οφέλη από την υλοποίηση του έργου είναι τα εξής:
- Δημιουργία ενιαίου άξονα Λ. Σχιστού – Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω.
- Εξάλειψη των κυκλοφοριακών προβλημάτων στη Λ. Σχιστού.
- Εκτροπή της κυκλοφορίας από τη Λ. Κηφισού στον νέο άξονα Σχιστού – ΔΠΛΑ.
- Αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Αθηνών–Κορίνθου με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας στην περιοχή των κόμβων Σχιστού–Σκαραμαγκά.
Ειδικότερα το φυσικό αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει τρεις κύριους ανισόπεδους κόμβους:
- Τον Ανισόπεδο Ημικόμβο Σκαραμαγκά, που θα συνδέει την Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Αιγάλεω (ΔΠΛΑ) με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου και τη Λεωφόρο Σχιστού.
- Τον Αναβαθμισμένο Ανισόπεδο Κόμβο Σχιστού, με ανακατασκευή της υπάρχουσας γέφυρας για εξυπηρέτηση στη Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου και τη Δυτική Περιφερειακή (2 λωρίδες) και κατασκευή δεύτερης γέφυρας άνω διάβασης για κίνηση από Αθήνα προς Σχιστό,
- Τον νέο Ανισόπεδο Κόμβο Ναυπηγείων, που θα αντικαταστήσει τον σημερινό ισόπεδο σηματοδοτούμενο κόμβο στη διασταύρωση της Λεωφόρου Σχιστού με την οδό Παλάσκα.
Προβλέπεται επίσης η ολοκλήρωση του τελευταίου τμήματος της ΔΠΛΑ, μήκους 1,5 χλμ., καθώς και η αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Αθηνών–Κορίνθου μεταξύ του ανισόπεδου ημικόμβου Σκαραμαγκά και ανισόπεδου κόμβου Σχιστού με αύξηση και αναδιαμόρφωση των λωρίδων κυκλοφορίας αυτής.
Περιλαμβάνονται ακόμη η κατασκευή του απαιτούμενου δικτύου συλλεκτήρων ομβρίων της περιοχής, που εξυπηρετεί και τα παραπάνω οδικά έργα και τα λοιπά συνοδά έργα, όπως συνδέσεις με τοπικά οδικά δίκτυα, ισόπεδοι κόμβοι, παράπλευρα οδικά δίκτυα, έργα διευθέτησης ρεμάτων, αποχέτευσης ομβρίων – αποστράγγισης, και έργα σήμανσης και ασφάλισης.
Πρόβλεψη υπάρχει και για 3 Προαιρέσεις:
- Η κατασκευή μέρους των κλάδων Κορίνθου – Σχιστό και Σχιστό – Αθήνα του Ανισόπεδου Κόμβου Σχιστού και του κλάδων Αθήνα – Παλάσκα και Παλάσκα Σχιστό του Ανισόπεδου Κόμβου Ναυπηγείων.
- Οι εργασίες συντήρησης / επισκευής της υφιστάμενης γέφυρας του Ανισόπεδου Κόμβου Σχιστού και
- Η κατασκευή ημικόμβου σύνδεσης με την περιοχή του Ασπροπύργου.