Μια νέα προσπάθεια, πιο σοβαρή και αποτελεσματική αυτή τη φορά, υπόσχεται ο ΟΑΣΑ για την υπεράσπιση των λεωφορειολωρίδων από όσους τις βρίσκουν ιδανικές για… να αποφύγουν την κίνηση ή να παρκάρουν με την άνεσή τους. 

Έρχονται τσουχτερά πρόστιμα και κλήσεις, καθώς ο ΟΑΣΑ ενεργοποιεί σταδιακά τις κάμερες στις αποκλειστικές λωρίδες λεωφορείων, που για καιρό ήταν αδρανείς, έχοντας ήδη ξεκινήσει να υλοποιεί τον Εκσυγχρονισμό του Συστήματος Ελέγχου, συνολικού προϋπολογισμού 310.000 ευρώ. Με την πρωτοβουλία αυτή ο ΟΑΣΑ προσπαθεί να δώσει λύση στο πρόβλημα του ανεπαρκούς αριθμού των τροχονόμων, που επιτρέπει σε χιλιάδες ΙΧ και φορτηγά όχι μόνο να παραβιάζουν τις λωρίδες αλλά και να παρκάρουν σε αυτές κάνοντας… έξωση σε λεωφορεία και τρόλεϊ.

Τυπικό παράδειγμα μονίμως παραβιαζόμενης λεωφορειολωρίδας είναι αυτή του Αιγάλεω, από Λ. Κηφισού μέχρι Θηβών (παράλληλης ροής), που ποτέ μα ποτέ δεν είναι ελεύθερη για τα οχήματα μαζικής μεταφοράς, πολλαπλασιάζοντας το χρόνο του δρομολογίου τους. 

Οι κάμερες από αναλογικές γίνονται ψηφιακές και μπαίνουν αισθητήρες για τον εντοπισμό οχημάτων που παραβιάζουν τις λεωφορειολωρίδες.

Στις 7 Μαΐου η διοίκηση του Οργανισμού  ανέθεσε με σύμβαση που δημοσιεύτηκε στο Διαύγεια το έργο «Εργασιών αποξήλωσης στύλων και αποκατάστασης βρόχων καμερών καταγραφής παραβάσεων σε Αποκλειστικές Λωρίδες Λεωφορείων». Ο ανάδοχος πρέπει να εκτελέσει το έργο μέχρι το τέλος Ιουλίου.

Η παραπάνω σύμβαση εντάσσεται στο έργο αντικατάστασης των αναλογικών φωτογραφικών συσκευών από ψηφιακές, την κατάργηση των επαγωγικών βρόχων και την εκτατάσταση ηλεκτρονικής επικοινωνίας για τη λήψη δεδομένων. Με την μετατροπή αυτή η διαδικασία θα είναι ταχύτερη καθώς η αποστολή των δεδομένων θα είναι άμεση και δεν θα χρειάζεται εκτύπωση των φιλμ.

Παράλληλα:

  • Αξιοποιώντας την τηλεματική ο ΟΑΣΑ προχωρά σε μέτρα βελτίωσης της εποπτείας των λεωφορειολωρίδων και επεμβάσεις, όταν χρειαστεί, σε πραγματικό χρόνο.
  • Σε συνεργασία με την τροχαία συνεχίζεται η δράση των γερανοφόρων που διαθέτει ο ΟΑΣΑ για την απομάκρυνση των παράνομα σταθμευμένων οχημάτων κατά μήκος των διαδρομών των λεωφορειακών γραμμών και του τραμ.

Υπενθυμίζεται ότι το 2016 διενεργήθηκαν 2.592 μεταφορές παράνομα σταθμευμένων οχημάτων και αφαιρέθηκαν πινακίδες ή βεβαιώθηκαν παραβάσεις σε 776 οχήματα.

Αντίστοιχα για παραβίαση της απαγόρευσης χρήσης των λεωφορειολωρίδων, το 2016, βεβαιώθηκαν 2.929 παραβάσεις και για παράνομη στάθμευση σ’ αυτές 1.725 παραβάσεις.

Οι  λωρίδες κίνησης των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική μετρούν 52,3 χιλιόμετρα παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες ακόμα και για τριπλασιασμό του μήκους τους. Οι παραβάσεις είναι πολύ συχνές στις λωρίδες παράλληλης ροής, ενώ είναι σπάνιες σε όσες είναι αντίθετης ροής, οι οποίες όμως αποτελούν μόνο ένα μικρό τμήμα του δικτύου του ΟΑΣΑ.

Αξιοσημείωτο είναι ότι σύμφωνα με στοιχεία της Τροχαίας Αττικής μόνο στις λεωφορειολωρίδες επιβεβαιώνονται 50-60 παραβιάσεις καθημερινά, για τις οποίες γράφονται και ισάριθμες κλήσεις. Ο αριθμός αυτός είναι μεγαλύτερος αν υπολογίσει κανείς και τις παραβιάσεις που βεβαιώνονται από τις κάμερες- ραντάρ που είναι τοποθετημένες στις λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

Στις κλήσεις που γράφονται ως αποτέλεσμα των καμερών παρακολούθησης των λεωφορειολωρίδων,  επιδίδονται από το αστυνομικό τμήμα της περιοχής όπου και πάνε τα δεδομένα των καμερών εντός λίγων μηνών.

Σημειώνεται ότι με τον νέο ΚΟΚ επιτρέπεται  στις λεωφορειολωρίδες να  κυκλοφορούν ποδήλατα. Σο πλαίσιο αυτό ο ΟΑΣΑ προτίθεται να προχωρήσει στη  δημιουργία ποδηλατοστασίων σε κατάλληλα σημεία διέλευσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, όπως π.χ. στα τέρματα των λεωφορείων, και εξετάζει τη δυνατότητα προσθήκης σχαρών ποδηλάτου σε λεωφορεία.