Και ο φετινός χριστουγεννιάτικος στολισμός έγινε αντικείμενο σχολιασμού στις ηλεκτρονικές μας σελίδες. Η γενική εντύπωση δεν είναι και πάλι θετική. Ειδικά η σύγκριση με τους γύρω δήμους “δίνει και παίρνει”. Η δημοτική αρχή πάντως, διά στόματος δημάρχου, δήλωσε στο “Χαϊδάρι Σήμερα” ότι φέτος ο στολισμός είναι καλύτερος από κάθε άλλη φορά.

Στη μεγάλη φωτογραφία ετοιμασίες για το “Χριστουγεννιάτικο Χωριό” στην Πλατεία Δημαρχείου. 

Αφορμή για το παρόν δημοσίευμα στάθηκε η παρατήρηση μιας αναγνώστριας – πελάτισσας της εφημερίδας, η οποία σαν επαγγελματίας εξέφρασε στην εφημερίδα μας την άποψη ότι στους δρόμους μας επικρατεί “χριστουγεννιάτικη μιζέρια” και σημείωσε: “Πήγα βόλτα στο Περιστέρι και άνοιξε η καρδιά μου. Τα χριστουγεννιάτικα δώρα της οικογένειας, με τα λίγα λεφτά που διέθεσα, τα ψώνισα εκεί και πέρασα μια όμορφη, φωτεινή βραδιά”. Αιρετικό να ακούγεται από τα χείλη ενός επαγγελματία, αλλά αποκαλυπτικό.

Τα Χριστούγεννα -καλώς ή κακώς- έχουν συνδεθεί με κατανάλωση και οι επαγγελματίες περιμένουν αυτή την περίοδο για μια “ένεση” ρευστότητας. Και η τοπική αγορά το ίδιο. Το “Χαϊδάρι Σήμερα”, λοιπόν, έθεσε σχετικά ερωτήματα στον δήμαρχο Μιχάλη Σελέκο, τον πρόεδρο του Συλλόγου Επαγγελματιών Χαϊδαρίου, Ανδρέα Καραγιάννη, και τον επικεφαλής της παράταξης “Χαϊδάρι Ξανά”, Βαγγέλη Ντηνιακό, που κανει αυτές τις μέρες περιοδεία στην τοπική αγορά. 

Στρατάρχη Καραϊσκάκη. Είναι επίσης στολισμένες οι κολώνες φωτισμού και πεύκα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Μια επιχειρηματίας της πόλης, θέλοντας να εκφράσει την αγανάκτησή της για την χριστουγεννιάτικη εικόνα της πόλης μας, μάς είπε ότι πήγε βόλτα Περιστέρι και τελικά έκανε εκεί τα ψώνια της γιατί το γιορτινό περιβάλλον την έκανε να αισθανθεί όμορφα. Πώς το σχολιάζετε;

Μιχάλης : Οι Χαϊδαριώτες έχουμε μάθει να αγαπάμε τον τόπο μας και να ανοίγει η καρδιά μας στο Χαϊδάρι. Η τοπική αγορά δεν βοηθείται ψωνίζοντας από άλλες πόλεις. Δεν είναι το λαμπιόνι, αυτό  που θα δώσει δουλειά στα μαγαζιά. Αν ήθελε αυτή η κυρία,  θα μπορούσε να ψωνίσει από τα τοπικά μας καταστήματα. 

Ανδρέας Καραγιάννης: Αφού έχει κατάστημα στο Χαϊδάρι και πήγε στο Περιστέρι, τι άλλο να σχολιάσω; Τα ψώνια πρέπει να τα κάνουμε στην πόλη μας και να τη στηρίζουμε. Η συγκεκριμένη, που έχει κατάστημα στο Χαϊδάρι, ζει από τους Χαιδαριώτες. Δεν ψωνίζει όμως από αυτούς. Αυτό έχει να κάνει με τη νοοτροπία. Ο στολισμός την πείραξε;

Βαγγέλης : Ήδη η παράταξή μας έχει επισκεφτεί τα καταστήματα στη Φαβιέρου, την Αγωνιστών Στρατοπέδου, την Καραϊσκάκη και το Δάσος, όπου δίνουμε μια ωραία κάρτα που φιλοτέχνησε ο Χάρης Λαλές και γράφει: “Χρόνια Πολλά, στηρίζουμε την τοπική αγορά. Με μια ολοκληρωμένη καμπάνια και σε συνεννόηση με τους καταστηματάρχες, μπορούν να γίνουν απίστευτα πράγματα. Στο Χαϊδάρι, που δεν υπάρχει η συνείδηση στήριξης της τοπικής αγοράς, που αποτελείται και από πολύ νέο κόσμο, μπορεί να δημιουργηθεί και τόπος προορισμού. Είναι από τις ομορφότερες πόλεις, με ισχυρή δυναμική. Όταν δεν μπορούν να υποστηριχτούν αυτές οι κινήσεις, δυστυχώς υπάρχει μιζέρια και απαξίωση. Εμείς δεν είπαμε ποτέ πως θα λύσουμε το πρόβλημα της γενικότερης οικονομικής κρίσης, αλλά με τα λίγα χρήματα που έχει ο Χαϊδαριώτης θέλουμε να τιμάει την αγορά της πόλης μας και το Χαϊδάρι να γίνει τόπος προσέλκυσης και άλλων δημοτών.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πολλοί αναγνώστες μας παραπονιούνται πως η πόλη δεν έχει στολιστεί επαρκώς και ότι το Χαϊδάρι είναι υποτονικό σε σχέση με άλλους γειτονικούς Δήμους. Ο δισταγμός είναι οικονομικός ή ιδεολογικός;

Μιχάλης Σελέκος: Ο στολισμός της πόλης είναι ο καλύτερος από κάθε άλλη χρονιά. Φέτος πήραμε και καινούρια στολίδια. Είναι πολύ καλύτερος από κάθε άλλη χρονιά.

Ανδρέας Καραγιάννης: Κατ’ αρχήν η πόλη μας δεν έχει στολιστεί ακόμα (σσ. Τρίτη 19 Δεκεμβρίου). Έχουμε έρθει σε επικοινωνία με τον Δήμο. Με τις οικονομικές δυνατότητες που έχει και μέσα από τις προτάσεις που του κάναμε, θα γίνει ο στολισμός. Θα στηθεί το Χριστουγεννιάτικο Χωριό, θα υπάρχουν δράσεις από τον Εμπορικό Σύλλογο, που δεν τις φιλοξενείτε τακτικά, και ο εμπορικός κόσμος θα συμμετάσχει στις δράσεις των δύο αυτών φορέων τα δύο τελευταία Σαββατοκύριακα του 2017.

Βαγγέλης Ντηνιακός: Ιδεολογικός, γιατί υπάρχουν κατευθυντήριες γραμμές. Θεωρώ ότι το κόστος για να επιτευχθεί ένας όμορφος στολισμός δεν είναι μεγάλος και μεταμορφώνει την πόλη.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Η ενίσχυση της τοπικής αγοράς είναι καθήκον ή και απόλαυση για τον συνδημότη μας καταναλωτή;

Μιχάλης Σελέκος: Και τα δύο. Απλά το Χαϊδάρι ποτέ δεν είχε αυτά τα λεγόμενα “εμπορικά κέντρα”, όπως έχει το Περιστέρι, το Αιγάλεω ή ο Κορυδαλλός. Γιατί κάποιοι επέλεξαν την Στρατάρχου Καραϊσκάκη να τη μετατρέψουν σε χώρο διασκέδασης και αναπτύχθηκαν καταστήματα μαζικής εστίασης. Πώς λοιπόν θα αναπτυχθεί η τοπική αγορά, όπως του Περιστερίου, όταν όλα τα μαγαζιά στο κεντρικό Χαϊδάρι έχουν μετατραπεί σε μαζικής εστίασης;

Ανδρέας Καραγιάννης: Βασικά ο καταναλωτής δεν έχει χρήματα. Από εκεί πρέπει να ξεκινήσουμε. Προφανώς η ενίσχυση της τοπικής αγοράς είναι καθήκον. Δεν μπορούμε όμως να πούμε σε έναν καταναλωτή γιατί πηγαίνει στα μεγάλα πολυκαταστήματα. Η αρχή μας είναι ότι ψωνίζουμε από τον τόπο μας, από τους γείτονές μας, που τους βλέπουμε κάθε μέρα και έχουμε κοινά προβλήματα. Για να αποπροσανατολιστεί όμως ο κόσμος δεν είναι θέμα αγορών, είναι θέμα των χρημάτων που έχει στην τσέπη.

Βαγγέλης Ντηνιακός: Αυτό που μας είπανε οι καταστηματάρχες στην περιοδεία μας είναι ότι θέλουν να γίνεται ένα “δημιουργικό τζέρτζελο”. Αυτό να είναι κυρίως τρόπος προσέλκυσης γονιών που κουβαλάνε μαζί τους τα παιδιά. Εκεί να βρίσκουν ένα κίνητρο για να κάνουν τη βόλτα τους και να αγοράσουν ένα δώρο για τους ίδιους ή τα παιδιά τους.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς θα μπορέσει το Χαϊδάρι “να πολεμήσει” τα μεγάλα εμπορικά κέντρα και τους γειτονικούς Δήμους;

Μιχάλης Σελέκος: Κανένας Δήμος δεν έχει καλύτερο στολισμό από το Χαϊδάρι. Εμείς κάνουμε το χριστουγεννιάτικο στολισμό στην πλατεία Δημαρχείου και άλλες πολλές δράσεις στους εμπορικούς δρόμους της πόλης. Αυτό το μύθευμα ότι άλλοι Δήμοι έχουν περισσότερο στολισμό, δεν μπορεί κανένας να το υποστηρίξει. Το λένε μόνο αυτοί που πάνε σε άλλες πόλεις και βλέπουν στολισμένο μόνο ένα κεντρικό δρόμο. Εμείς φέτος θέλαμε να απλώσουμε το στολισμό και σε άλλες περιοχές όπως στην , στο Δάσος, στο Δαφνί, στη Γρηγορούσα. Δεν επιλέξαμε μόνο ένα δρόμο. Και βέβαια ο κόσμος θα πρέπει να έχει λεφτά για να πάει να ψωνίσει. Όλοι αυτοί κρύβουν πως ο κόσμος δεν έχει λεφτά και προσπαθούν να βρουν άλλες δικαιολογίες για τη φτωχή εμπορική κίνηση που υπάρχει. Δυστυχώς το πρόβλημα είναι η φτώχεια που επικρατεί στον κόσμο.  Αν είχε χρήματα θα πήγαινε να ψωνίσει… 

Ανδρέας Καραγιάννης: Θα πρέπει να εξετάσουμε τη φορομπηχτική πολιτική της κυβέρνησης. Αν το Χαϊδάρι ήταν στολισμένο με περισσότερα λαμπιόνια θα είχε ο κόσμος χρήματα για να ψωνίσει; Αυτό επηρεάζει την εμπορική συνήθεια. Η ζήτηση – πώληση – αγορά είναι ένας κύκλος. Σε ό,τι αφορά τα μεγάλα εμπορικά κέντρα, στις παρυφές της πόλης κτίζεται ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο. Ήδη υπάρχει το river west. Εμείς δεν μπορούμε να αποφύγουμε αυτή την κατάσταση. Ο καταναλωτής πρέπει να το βάλει στο DNA του ότι ζει και πρέπει να ψωνίζει από το Χαϊδάρι. Γι’ αυτό είχαμε βγάλει και σχετική αφίσα. Ο Εμπορικός μας Σύλλογος έχει απευθυνθεί πολλές φορές στα καταστήματα αλλά και στο Δήμο, σε ό,τι έχει να κάνει με τα προβλήματα των καταστηματαρχών. Ένα αίτημα μας ικανοποιήθηκε από το Δήμο. Δεν αυξήθηκαν τα δημοτικά τέλη, που άλλοι Δήμοι θα έκαναν το αντίθετο. Αν συγκρίνουμε τα δημοτικά τέλη επιχειρήσεων ανάμεσα σε Χαϊδάρι και Περιστέρι τα πρώτα είναι πολύ χαμηλότερα.

Βαγγέλης Ντηνιακός: Παλιά λέγανε «Παπούτσι από τον τόπο σου». Εμείς φιλοτεχνήσαμε  αυτή την κάρτα, που έχει παρόμοιο σύνθημα. Όταν ο Δήμος με ένα καλαίσθητο, μαρκετίστικο τρόπο δημιουργήσει αυτά τα συνθήματα, ο άλλος, πριν πάει στο Περιστέρι ή αλλού, θα σκεφτεί γιατί να μην προτιμήσει και τα δικά μας μαγαζιά. Θα δημιουργήσει δηλαδή συνείδηση, αλλά αυτό σε συνδυασμό με καλαίσθητες δράσεις και σε συνεργασία με τους εμπορικούς συλλόγους. Η καλαισθησία όμως ξεκινάει και με άλλα θέματα. Όταν δεν υπάρχει, καταρχήν επαρκής καθαριότητα, το Δημαρχείο είναι βουτηγμένο σε γκράφιτι, στο Κολυμβητήριο αναρτώνται κομματικά πανό, η πόλη δεν φαίνεται ευπρόσδεκτη και δημιουργεί αρνητικό ρεφλέξ στον καταναλωτή. Μπορούν να διοργανωθούν “λευκές νύχτες” ή κάτι αντίστοιχο. Με ομαδικές προσφορές, συναυλίες, εκδηλώσεις (χάπενινγκ), δρώμενα και οτιδήποτε άλλο που θα προσελκύσει κόσμο και από άλλες περιοχές.