ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

Νέες κορβέτες: Ναυμαχία κολοσσών, με φόντο τα ναυπηγεία

Η αντίστροφη μέτρηση για τη «ναυμαχία» των κορβετών που θα αποκτήσει το Πολεμικό Ναυτικό έχει ξεκινήσει με τις δύο ανταγωνίστριες εταιρείες Naval Group και Fincianteri να έχουν παρουσιάσει τις τελικές προσφορές τους. Χρησιμοποιούν και οι δύο ως ύστατο όπλο τα δύο ελληνικά ναυπηγεία, Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, για να δελεάσουν με ελληνική προστιθέμενη αξία, θέσεις εργασίας, συνεργασία με ελληνικές επιχειρήσεις, μεταφορά τεχνογνωσίας και οικονομική ανάπτυξη.

Επίκειται η απόφαση

Από την άλλη πλευρά  η κυβέρνηση έχει δώσει περιθώριο δύο εβδομάδες για την οριστική απάντηση, ορίζοντας τον νικητή της σκληρής ναυμαχίας που βρίσκεται στη κορύφωσή της, ο οποίος θα “πατήσει πόδι” για δεκαετίες στο Πολεμικό Ναυτικό, αποκτώντας σοβαρή προτεραιότητα και σε επόμενα προγράμματα ναυπηγήσεων, όπως η ευρωκορβέτα, που αναμένεται γύρω στο 2030.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, δήλωσε ότι μέχρι τέλος του χρόνου θα ανακοινωθεί ποια κορβέτα -η γαλλική gowind ή η ιταλική doha- θα επιλεγεί. Η πρώτη ημερομηνία ορόσημο είναι η 20 Δεκεμβρίου όπου υπάρχει προγραμματισμένο ΚΥΣΕΑ αλλά δεν αποκλείεται η απόφαση η οποία τελικά θα είναι πολιτική να ληφθεί σε δεύτερο χρόνο και να ανακοινωθεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε τις προηγούμενες ημέρες κατ΄ ίδιαν συνάντηση με την ομόλογό του Τζόρτζια Μελόνι, με την ελληνική πλευρά να πιέζει την ιταλική για τη σύναψη αμυντικής συμφωνίας αντίστοιχης με αυτής των Γάλλων για την αγορά των φρεγατών FDI.

Ανταγωνιστικές προσφορές

Γάλλοι και Ιταλοί κατέθεσαν τους τελικούς φακέλους με τις οικονομικές και τεχνικές προσφορές στη ΓΔΑΕΕ και το Πολεμικό Ναυτικό και σύμφωνα με πληροφορίες δεν απέχουν ιδιαίτερα. Ειδικότερα, κινούμενοι σε ποσά στα 1,5 με 1,7 δις ευρώ για την κατασκευή τριών κορβετών (συν μία option), την πρώτη στη χώρα τους και τις υπόλοιπες σε ελληνικά ναυπηγεία. Μάλιστα δεσμεύονται και οι δύο ότι θα δώσουν 30% του προγράμματος σε ελληνικές εταιρείες ως υποέργο αλλά και το σημαντικότερο μεταφορά τεχνογνωσίας. Μάλιστα και οι δύο δίνουν μεγάλη οικονομική ευελιξία και μακροχρόνια αποπληρωμή.

Αναμονή για τα δύο ελληνικά ναυπηγεία

Η γαλλική Naval υπόσχεται κατασκευή στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και η ιταλική Fincantieri στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Ας σημειωθεί ότι τόσο ο νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Γιώργος Προκοπίου αλλά και πρόσφατα ο Πάνος Ξενοκώστας των Ναυπηγείων Ελευσίνας έχουν υποστηρίξει ότι θέλουν συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό αλλά δεν θα εξαρτηθούν από αμυντικά συμβόλαια.

Τα δύο ναυπηγεία μετά τις τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις με τον πόλεμο στην Ουκρανία έχουν αποκτήσει μεγάλη σημασία και όπως φαίνεται ο ναυπηγικός κλάδος στη χώρα μας θα διαδραματίσει ρόλο το επόμενο διάστημα. Δεν θα έλεγαν όμως όχι να αποκτήσουν ως «προίκα» κι ένα ένα αμυντικό πρόγραμμα όπως αυτό των κορβετών.

Στη μάχη με όλα τα όπλα

Η «ναυμαχία» των κορβετών πάντως δεν έληξε με τη κατάθεση προσφορών αλλά οι δύο εταιρείες χρησιμοποίησαν και άλλα «όπλα» στη τελική μάχη.

Η Naval η οποία δημοσιοποίησε με αρκετές λεπτομέρειες την προσφορά που κατέθεσε για τις κορβέτες. Αμέσως μετά μέσω του ίδιου του CEO  Pierre Eric Pommellet  ο οποίος με συνέντευξή του δήλωσε ότι ο γαλλικός κολοσσός είναι έτοιμος να ανοίξει την πόρτα για τον εκσυγχρονισμό και την επανασύσταση της ελληνικής αμυντικής και ναυπηγικής βιομηχανίας. Ο Γάλλος  CEO στη διάρκεια συνέντευξης του επισήμανε ότι η Naval ήδη συνεργάζεται με σειρά ελληνικών εταιριών για το πρόγραμμα των φρεγατών Belharra και έχει εντοπίσει πληθώρα άλλων οι οποίες θα μπορούσαν να αποτελέσουν τμήμα της προμηθευτικής της αλυσίδας. Τόσο στο πλαίσιο της δέσμευσης για εγχωρίως παραγόμενη αξία του 30% του προγράμματος κορβετών Gowind, όσο και ευρύτερα, στην εμπορική ναυτιλία.

Η Naval κορύφωσε την αμέσως επόμενη ημέρα με την ανακοίνωση ότι ιδρύει στην Ελλάδα θυγατρική κάνοντας μάλιστα λόγο για 100 θέσεις εργασίας ώστε να υποστηρίξει την ανάπτυξη και εφαρμογή του σχεδίου συμμετοχής του Ομίλου για την Ελληνική Βιομηχανία.

Η αντεπίθεση της Fincantieri

Η πλευρά των Ιταλών χτες ανακοίνωσε την υπογραφή συμφωνίας  -και μάλιστα μέσα στο ίδιο το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων-  για την δημιουργία γραμμής κατασκευής και συντήρησης κορβετών, στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Την συμφωνία  υπέγραψαν , ο CEO της Fincantieri, Πιερομπέρτο Φολγκιέρο και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ONEX Shipyards & Technologies Group, Πάνος Ξενοκώστας.

Η συμφωνία προβλέπει την κατασκευή 2+1 τελευταίας τεχνολογίας και υψηλών προδιαγραφών κορβετών στα Ναυπηγεία Onex Elefsis και τις απαραίτητες αναβαθμίσεις, βελτιώσεις, τεχνογνωσία & μεταφορά τεχνολογίας, εξοπλισμού άναψε φωτιές καθώς πολλοί θεώρησαν ότι ουσιαστικά ανακοινώθηκε και η επιλογή των κορβετών.

Παρόμοια Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button