Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά: Χάθηκε η πρώτη “προθεσμία” – Πότε θα ολοκληρωθεί, αν όλα πάνε καλά
Οι πολίτες υποφέρουν, οι επιχειρήσεις χάνουν χιλιάδες εργατοώρες, ο Κηφισός ακόμη περιμένει μια ανάσα.

Στις 10 Ιανουαρίου του 2025 παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο το κρίσιμο έργο για τη Δυτική Αθήνα και για το κυκλοφοριακό ολόκληρης της Αττικής, που ακούει στο όνομα “Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά”. Εκεί ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ανακοίνωσε ότι η δημοπράτηση του έργου προγραμματίζεται εντός του πρώτου τετραμήνου του 2025. Όμως το τετράμηνο παρήλθε χωρίς έναρξη του διαγωνισμού. Για μία ακόμη φορά δικαιώθηκαν οι δύσπιστοι.
Σε χτεσινή συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, (18 Μαΐου 2025) ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Δημήτρης Αναγνώπουλος, βάζει ένα σαφώς ευρύτερο χρονικό πλαίσιο. Πιο συγκεκριμένα αναφέρει “Η δημοπράτηση του έργου εκτιμάται να γίνει εντός του έτους”. Η διατύπωση μάλιστα επιλέγει το ρήμα “εκτιμάται”, που δεν επιτρέπει βεβαιότητα.
Και συνεχίζει: “Στην παρούσα φάση, έχουν εγκριθεί οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου και έχουν ήδη κηρυχθεί οι απαλλοτριώσεις. Βρισκόμαστε σε διαδικασίας οριστικοποίησης του χρηματοδοτικού εργαλείου, με τον προϋπολογισμό του έργου να ανέρχεται σε € 65 εκατ.”
Συμπερασματικά, ακόμη δεν έχει επιτευχθεί η εξεύρεση της χρηματοδότησης, θέμα που εσφαλμένα θεωρήθηκε ληγμένο όταν παρουσιάστηκε η μεγάλη παρέμβαση στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Μια ολιγόμηνη μετάθεση της δημοπράτησης δεν είναι και τόσο σημαντική, θα έλεγε κανείς, ωστόσο με όσα έχουμε δει επί δεκαετίες στο έργο αυτό, επιβάλλουν εγρήγορση και των Δήμων της περιοχής -για λογαριασμό των πολιτών που υποφέρουν- αλλά και των οικονομικών φορέων -για λογαριασμό των επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα με το κυκλοφοριακό χάος.
Ποιο είναι λοιπόν το χρονικό πλαίσιο ολοκλήρωσης του Κόμβου Σκαραμαγκά, αν δημοπρατηθεί εντός του 2025; Ο διαγωνισμός ολοκληρωθεί το 2026, θα ακολουθήσει η υπογραφή της σύμβασης και ο συμβατικός χρόνος παράδοσης είναι 36 μήνες. Αν όλα πάνε καλά, δηλαδή, το έργο θα ολοκληρωθεί το 2030.

Ακολουθεί η ερώτηση του ΑΠΕ και η απάντηση του Γενικού Γραμματέα, σχετικά με τον Κόμβο Σκαραμακά:
Ε: Πολύς κόσμος ταλαιπωρείται καθημερινά στον Κηφισό. Πότε ξεκινούν τα έργα στον κόμβο του Σχιστού και ποια λύση συζητάτε για την μεγάλο μποτιλιάρισμα που παρατηρείται καθημερινά στο ύψος της Μεταμόρφωσης στο σημείο που μπαίνει η Αττική Οδός στη Λεωφόρο Κηφισού;
Α: Το πλήθος των οχημάτων που κυκλοφορούν στην πρωτεύουσα υπερβαίνει κατά πολύ τη χωρητικότητα του οδικού δικτύου, γεγονός που συντελεί στην έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση που παρατηρείται στους περισσότερους άξονες. Το πρόβλημα οφείλεται σε μία σειρά αιτιάσεων, που δεν εμπίπτουν εξ ολοκλήρου στην αρμοδιότητα του Υπουργείου μας. Σε ό,τι μας αφορά, εργαζόμαστε για τη δημιουργία υποδομών που θα διευκολύνουν την κυκλοφορία, πλέον της αναβάθμισης των συγκοινωνιών προκειμένου να μειωθεί η χρήση Ι.Χ.
Ειδικότερα, η τριπλή παρέμβαση στο Αιγάλεω είναι ένα έργο που δύναται να συμβάλει σε αυτή την κατεύθυνση και γι΄ αυτό περιλαμβάνεται στον σχεδιασμό του Υπουργείου. Το έργο της σύνδεσης της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό (Ε.Ο.) Αθηνών – Κορίνθου και την ολοκλήρωση του Κόμβου Σκαραμαγκά αφορά στην ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, του Ημικόμβου Σκαραμαγκά για την σύνδεση της Περιφερειακής με την Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου.
Παράλληλα, θα αναβαθμιστεί ο υφιστάμενος ανισόπεδος κόμβος Σχιστού, θα κατασκευαστεί ανισόπεδος κόμβος στα Ναυπηγεία, θα αναδιαμορφωθεί η Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου και η Λεωφόρος Σχιστού στο τμήμα μεταξύ των παραπάνω κόμβων και θα υπάρξει μέριμνα για την κατασκευή του απαιτούμενου δικτύου συλλεκτήρων ομβρίων στην περιοχή.
Στην παρούσα φάση, έχουν εγκριθεί οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου και έχουν ήδη κηρυχθεί οι απαλλοτριώσεις. Βρισκόμαστε σε διαδικασίας οριστικοποίησης του χρηματοδοτικού εργαλείου, με τον προϋπολογισμό του έργου να ανέρχεται σε € 65 εκατ. Η δημοπράτηση του έργου εκτιμάται να γίνει εντός του έτους, με ορίζοντα ολοκλήρωσης 36 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου, αφενός θα αναβαθμίσει το υπάρχον οδικό δίκτυο αλλά και θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση της Λεωφόρου Κηφισού, με την εξυπηρέτηση αυξημένης κίνησης.