Η τοποθέτηση καμερών σε δημοτικά κτήρια, ειδικά σε σχολεία, με πρωτοβουλία ενός Δήμου είναι ένα θέμα που έχει γεννήσει διαφωνίες και αντιπαραθέσεις σε πολλές πόλεις της Ελλάδας. Δημοσιεύσαμε πριν από λίγες μέρες ένα άρθρο με τις σχετικές νομικές προβλέψεις (Κάμερες σε σχολεία, παιδικές χαρές, γειτονιές: Μπορεί ένας Δήμος να τις τοποθετήσει όπου θέλει;).
Με αφορμή το άρθρο αυτό ο κ. Απόστολος Ρουμελιώτης γράφει για την περίπτωση του 3ου Δημοτικού Σχολείου Χαϊδαρίου, όπου ο Σύλλογος Γονέων επιχείρησε να τοποθετήσει κάμερες βιντεοεπιτήρησης σε εξωτερικούς χώρους του σχολείου που θα λειτουργούσαν μετά το ωράριο μαθημάτων, αλλά ο Δήμος δεν το ενέκρινε.
Είμαστε στη διάθεση του Δήμου για να εξηγήσει τη στάση του, αν δηλαδή η απόφαση ελήφθη με κίνητρα πολιτικά ή νομικά και ποια είναι αυτά.
Να τι γράφει ο κ. Ρουμελιώτης:
Στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Χαϊδαρίου, ο Σύλλογος Γονέων προχώρησε σε ψηφοφορία, όπως προβλέπει ο νόμος, για την τοποθέτηση καμερών ασφαλείας στους εξωτερικούς χώρους του σχολείου. Η απόφαση ήταν σαφής και δημοκρατική: υπέρ της τοποθέτησης, με στόχο την προστασία των μαθητών και τη φύλαξη του σχολείου.
Ωστόσο, η Δημοτική Αρχή Χαϊδαρίου και η Ένωση Γονέων αποφάσισαν να παρακάμψουν τη διαδικασία και να ακυρώσουν μία δημοκρατική διαδικασία, ερήμην των ίδιων των συλλόγων που πρέπει να δρομολογηθούν διαδικασίες ψηφοφορίας από όλους κ να αποφασίσουν τα ΔΣ για την τοποθέτηση η μη .
Πρόκειται για κατάφωρη προσβολή της δημοκρατικής διαδικασίας και δείγμα αλαζονείας απέναντι στη σχολική κοινότητα. Η ασφάλεια των παιδιών δεν είναι πεδίο πολιτικών σκοπιμοτήτων — είναι υποχρέωση όλων.
Η δημοτική αρχή και η Ένωση Γονέων οφείλουν να σεβαστούν τη βούληση των οικογενειών και να σταματήσουν να λειτουργούν πάνω από τους θεσμούς.
Τι λέει η οδηγία
Σε ό,τι αφορά στην συγκεκριμένη οδηγία (ΦΕΚ 548/τ. Β’/7-4-2011) της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, και ειδικότερα το άρθρο 18, παρ. 2, αναφέρει ότι «δεν επιτρέπεται η χρήση – λειτουργία καμερών ασφαλείας στους σχολικούς χώρους κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου» και πως «οι ώρες λειτουργίας του συστήματος θα πρέπει να αναγράφονται με σαφήνεια σε σχετικές ενημερωτικές πινακίδες, έτσι ώστε να γνωρίζουν όλοι οι μαθητές και φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας ότι κατά τη διάρκεια της παρουσίας τους στο σχολείο δεν παρακολουθούνται».
Επίσης η Αρχή έκρινε με την υπ’αρ. 21/2019 απόφαση, ότι ένα δημόσιο σχολείο δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιεί σύστημα βιντεοεπιτήρησης κατά τις ώρες που αυτό λειτουργεί, ενώ κατά τις ώρες μη λειτουργίας της σχολικής μονάδας αρμόδιος για την προστασία του χώρου είναι ο εκάστοτε δήμος και άρα μόνον αυτός μπορεί να αποτελεί τον υπεύθυνο επεξεργασίας δεδομένων.