Μεγάλη ημέρα η χτεσινή για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, αλλά και για την ίδια την Ελευσίνα. Υπεγράφη στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων η συμφωνία εξυγίανσης – μεταβίβασης της επιχείρησης. Την ίδια ώρα “δεν κουνιέται φύλλο” για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ενώ κάποιοι δήλωναν… εξαιρετικά εκνευρισμένοι για την καθυστέρηση, όσο εκκρεμούσαν τα δικαστήρια διεκδίκησης του Δήμου Χαϊδαρίου.

Τη συμφωνία για την Ελευσίνα υπέγραψαν για το Ελληνικό Δημόσιο ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης και για την “ONEX” o πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Παναγιώτης Ξενοκώστας. Η συμφωνία συγκεντρώνει ομόφωνη υποστήριξη των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, καθώς και των σημαντικότερων ενδιαφερόμενων μερών και φορέων (Δήμος Ελευσίνας, ΕΒΕΠ). Η διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας αφορά 600 εργαζόμενους, ενώ ο επενδυτής έχει δεσμευτεί πως θα επενδύσει πάνω από 150 εκατ. ευρώ σε υφιστάμενες και καινούριες υποδομές και δημιουργία 1.400 νέων θέσεων εργασίας μέσα σε 3 χρόνια, αναλαμβάνοντας παράλληλα πάνω από 220 εκατ. ευρώ χρέη που θα πληρωθούν τα επόμενα 25 με 30 χρόνια. Από τα κεφάλαια που θα επενδυθούν, σημαντικό μέρος αναμένεται να προέλθει από χρηματοδότηση της αμερικανικής αναπτυξιακής τράπεζας DFC.

Αυτή η σημαντική εξέλιξη για την Ελευσίνα, προκαλεί εύλογα το ερώτημα “τι γίνεται στον Σκαραμαγκά;”. Η απάντηση είναι επί σχεδόν 6 μήνες τίποτε! Δεν υπάρχουν ούτε καν ακριτομύθιες για τον χρόνο υπογραφής σύμβασης, παρόλο που έχει περάσει πολύς καιρός από την απόφαση του ΣτΕ (Μάιος 2022), η οποία “άναψε πράσινο φως” για τη μεταβίβαση του Ναυπηγείου.

Γιατί, άραγε, ενώ οι “επισπεύδοντες” στους μήνες που ήταν ενεργή δικαστικά η αίτηση ακύρωσης του Δήμου τώρα δεν αγωνιούν; Εξέλιπαν μήπως οι οικονομικοί, αμυντικοί και γεωπολιτικοί λόγοι; Είναι πραγματικά περίεργο το γεγονός ότι κανένας δεν “καίγεται” πια από τον περασμένο Μάιο, που έβγαλε την “απόφαση” αναρμοδιότητας το ΣτΕ.

Η κυβέρνηση δεν μιλά, ενώ ούτε ο ίδιος ο νέος ιδιοκτήτης (;) κ. Γιώργος Προκοπίου δεν δείχνει καμιά βιασύνη να υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης. Ίσως φταίει η γραφειοκρατία. Αλλά γιατί γι’ αυτήν δεν υπάρχουν εμπρηστικά σχόλια στα μέσα ενημέρωσης; Εξαντλήθηκαν όλα κατά το προηγούμενο διάστημα κατά του Δήμου Χαϊδαρίου; Θυμίζουμε το “κατσαπλιάδες” που μας επιφύλαξε ο Άρης Πορτοσάλτε από τη ραδιοφωνική συχνότητα του Σκάι, αλλά και τις εκατοντάδες υποτιμητικούς χαρακτηρισμούς σε άρθρα στον οικονομικό και αμυντικό Τύπο, διότι το Χαϊδάρι διεκδίκησε δικαίωμα πρόσβασης στη θάλασσα με ανάπλαση τμήματος της Ακτής Σκαραμαγκά, ενώ παράλληλα με κάθε τρόπο διακήρυττε τη θέση του ότι είναι σύμφωνο με τη λειτουργία του Ναυπηγείου.

Φταίει μήπως κάποιο νομικό κενό που προβληματίζει τη νέα ιδιοκτησία; Μα τον περασμένο Ιούνιο ψηφίστηκε νόμος που “καθάρισε το τοπίο” δίνοντας στον επενδυτή τη δυνατότητα να κάνει ό,τι θέλει, ακόμη και να προχωρήσει σε δραστηριότητες υψηλής όχλησης, όπως οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης και παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο.

Παρόλα αυτά, η πλευρά του Γ. Προκοπίου δεν έχει προβεί σε καμία επίσημη ανακοίνωση για τις προθέσεις της όσον αφορά τον Σκαραμαγκά δηλαδή τι ακριβώς θέλει να κάνει εδώ. Ό,τι ακούστηκε (και αυτά πριν από πολλούς μήνες) είναι από πληροφορίες του οικονομικού Τύπου, τις οποίες ούτε επιβεβαιώνει ούτε διαψεύδει. Επίσης δεν είναι γνωστό με ποιο σχήμα πρόκειται να γίνει η επαναλειτουργία του Ναυπηγείου, καθώς αυτές οι δουλειές δεν μπορούν να προχωρήσουν χωρίς συμπόρευση με μια επιχείρηση του χώρου που διαθέτει το know how, η οποία θα είναι από το εξωτερικό. Όπως φαίνεται δεν υπάρχει ουσιαστική προετοιμασία για όλα αυτά.

Κρίσιμη παράμετρος είναι το πρόγραμμα των νέων κορβετών (3+1) του Πολεμικού Ναυτικού, για τις οποίες θεωρείται προϋπόθεση η ναυπήγηση τουλάχιστον δύο στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση έχει καθυστερήσει πολύ να ανακηρύξει “νικητή” του άτυπου διαγωνισμού (φταίνε οι δημοσιονομικές δυσκολίες, λένε οι αμυντικές ιστοσελίδες). Αυτή την ώρα είναι ένα βήμα μπροστά η ONEX με το Ναυπηγείο Ελευσίνας, η οποία έχει συμφωνήσει με τον ιταλικό ναυπηγικό κολοσσό Fincantieri, που προτείνει την κορβέτα Doha, η οποία βρίσκεται ψηλά στην αξιολόγηση του ΠΝ.

Δεν τελειώσαμε όμως ακόμη με το “σίριαλ” των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Υπάρχει ένα ακόμη “αγκάθι” και αυτό είναι η δικαίωση σε ξένα και ελληνικά δικαστήρια του πρώην ιδιοκτήτη Ισκαντάρ Σάφα, ο οποίος ζητάει το ναυπηγείο πίσω, όπως και γενναίες αποζημιώσεις. Η γαλλική εφημερία La Tribune σημειώνει σχετικά (Μάιος 2022): “Η Ελλάδα βρήκε τον μεγαλύτερο νομικό της εφιάλτη στο πρόσωπο του Ισκαντάρ Σάφα. Ο Γαλλολιβανέζος δισεκατομμυριούχος ετοιμάζεται να δώσει στην Ελλάδα «να πιει το πικρό ποτήρι» για όλες τις νομικές διαδικασίες που είχε ασκήσει εναντίον του”. (Βλέπε ολόκληρο το άρθρο “Βόμβα” Σάφα στον Σκαραμαγκά: Δώστε μου πίσω το Ναυπηγείο… δικαιώθηκα!)

Αποκαρδιωτικά για το μέλλον του Σκαραμαγκά, όλα αυτά. Το “Χαϊδάρι Σήμερα” ανησυχεί, αλλά ελπίζει ότι θα επικρατήσει το θετικό σενάριο: Το Ναυπηγείο θα επαναλειτουργήσει, προς όφελος των εργαζομένων του και της πόλης, αλλά και οι εμπλεκόμενοι θα δουν το δίκαιο του αιτήματος του Δήμου Χαϊδαρίου για πρόσβαση στη θάλασσα και ανάπλαση τμήματος της Ακτής.

ΥΓ. προς Χαϊδαριώτες. Κάποιοι συμπολίτες δυσανασχετούσαν εδώ και ένα χρόνο για τις νομικές ενέργειες του Δήμου, ρίχνοντάς του -κατά την “πεπατημένη”- την ευθύνη για την καθυστέρηση στην λειτουργία του Ναυπηγείου. Να που οι εξελίξεις δείχνουν ότι τα προβλήματα είναι πολλά και πάνω από εμάς, αλλά και η σύγκρουση των συμφερόντων ισχυρή. Το Χαϊδάρι διεκδίκησε τα δικά του δικαιώματα και συμφέροντα και οφείλει να συνεχίσει να το κάνει.

Μενέλαος Χρόνης