Πώς ο Σκλαβενίτης “έφτιαξε” τη νο1 Φέτα σε πωλήσεις στην Ελλάδα

Η τιμή του αγαπημένου τυριού των Ελλήνων, τη φέτας, έχει “πετάξει στα ύψη”. Σημειώνεται ότι η φέτα πωλούνταν 6 και 7 ευρώ το κιλό και μέσα σε ενάμιση χρόνο έχει αυξηθεί κατά σχεδόν 10 ευρώ!
Τα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης πουλούν τις μεγαλύτερες ποσότητες φέτας στην αγορά με το μερίδιό τους να είναι κοντά στο 34% σε όγκο πωλήσεων, το διπλάσιο από τον δεύτερο ΑΒ και στη συσκευασμένη είναι 25,5%.
Πώς ο Σκλαβενίτης έγινε κυρίαρχος της φέτας στην ελληνική αγορά; Πέτυχε να πουλάει αποκλειστικά φέτα από καλούς παραγωγούς στα καταστήματά του που δεν τους έχει κανένας άλλος. Τέτοιες περιπτώσεις είναι ο Καράλης, ο Δουκίδης και ο Συνεταιρισμός Καλαβρύτων. Το γεγονός αυτό του δίνει την δυνατότητα να κρατάει και τις τιμές σε αρκετά αξιοπρεπή επίπεδα σε σχέση με την αγορά αλλά και να έχει καλύτερα περιθώρια κερδοφορίας ο ίδιος.
Όπως αποκαλύπτει η χαρτογράφηση που πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, την οποία δημοσιεύσει το newmoney.gr, στην αγορά αδιαμφισβήτητος leader στην αγορά είναι ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Καλαβρύτων κόντρα στην γενικότερη αντίληψη που υπήρχε για «μονομαχία» μεταξύ της «Οπτιμα» (Ήπειρος) της οικογένειας Παντελιάδη και της «Δωδώνη» της CVC, λαμβάνοντας και το μεγαλύτερο μερίδιο απ’ τις πωλήσεις 249 εκατ. ευρώ που έγιναν μέσα απ’ τα δίκτυα των 11 μεγαλύτερων αλυσίδων Σούπερ Μάρκετ της χώρας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέδωσαν οι 11 αλυσίδες στην Επιτροπή Ανταγωνισμού προκύπτει ότι ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Καλαβρύτων με τη βαρελίσια Φέτα που παράγει, ελέγχει το 15-20% της αγοράς τόσο ως προς την αξία, όσο και ως προς την ποσότητα. H επιτυχία αυτή του Αγροτικού Συνεταιρισμού Καλαβρύτων στηρίζεται στο μεγάλο και αποτελεσματικό δίκτυο καταστημάτων της «Σκλαβενίτης», αφού τα προϊόντα του τα διαθέτει κατ’ αποκλειστικότητα στις «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη»!
Ακολουθεί η «Όπτιμα» ΑΕ της οικογένειας Παντελιάδη με το γνωστό brand «Ήπειρος» συγκεντρώνοντας το 10-15% των συνολικών πωλήσεων Φέτας. Τρίτη «δύναμη» εμφανίζεται η Γαλακτοβιομηχανία «Δωδώνη» με μερίδιο 10-15% επί της αξίας των συνολικών πωλήσεων και 5-10% στον όγκο.
Kατά την περίοδο που διεξήχθη η έρευνα (1/2/2023 – 30/6/2024) η «Όπτιμα» κατάφερε να αυξήσει το μερίδιο της από περίπου 5- 10% σε περίπου 10-15%. Αντίθετα, το μερίδιο της «Δωδώνη» μειώθηκε από περίπου 10-15% στο 5-10%.
Mερίδια ως 5% κατέχουν οι εταιρείες: «Βαλμάς», «Simos Food», «Νταμπίζας», «Ελληνικά Γαλακτοκομεία», «Α.ΒΙ.ΓΑΛ.», «First Quality», «Νικ. Τσατσουλης», «Γαλακτοκομική Τριπόλεως», «Βιομηχανία Γάλακτος Λέσβου», και «Καράλης».

Συνολικά οι 13 παραπάνω προμηθευτές, σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, αντιπροσωπεύουν το 70% του συνόλου των πωλήσεων Φέτας στη χώρα. Το υπόλοιπο 30% ελέγχεται από περίπου 135 μικρότερους προμηθευτές. Ως εκ τούτου, όπως παρατηρεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού, «από τον αριθμό των προμηθευτών και την διάταξη των μεριδίων διαπιστώνεται ότι η αγορά προμήθειας των Σούπερ Μάρκετ στη Φέτα χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση».
Πωλήσεις 244 εκατ. ευρώ
Σύμφωνα με τα στοιχεία της χαρτογράφησης που πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, το 2023 μέσα απ’ το δίκτυο καταστημάτων των 11 μεγαλύτερων αλυσίδων Σούπερ Μάρκετ της χώρας πραγματοποιήθηκαν πωλήσεις Φέτας συνολικού ύψους 244,1 εκατ. ευρώ, από 214,4 εκατ. ευρώ το 2022. Έτσι οι πωλήσεις Φέτας αποτέλεσαν το 2% των συνολικών πωλήσεων που είχαν οι 11 αλυσίδες Σούπερ Μάρκετ πέρυσι.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία τα «λοιπά τυριά» έφθασαν σε πωλήσεις τα 855,5 εκατ. ευρώ, το 7% των συνολικών πωλήσεων των 11 αλυσίδων, και τα «λοιπά γαλακτοκομικά» τα 782,2 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 6% επί των συνολικών πωλήσεων των Σούπερ Μάρκετ.
Πόσο επηρέασε το «Καλάθι του Νοικοκυριού»
Σύμφωνα με την έρευνα το Καλάθι του Νοικοκυριού δεν φαίνεται να επηρέασε τις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρά μόνο περιστασιακά σε περιόδους εορτών και καλοκαιριού. Κατά την περίοδο αναφοράς (Φεβρουάριος 2023- Ιούνιος 2024) το Καλάθι του Νοικοκυριού στη Φέτα διαμορφώθηκε σε 31 εκατ. ευρώ και σε 3,6 εκατ. κιλά Φέτας, και αποτελεί το 10% περίπου των συνολικών πωλήσεων Φέτας των 11 Σούπερ Μάρκετ.