Επενδύσεις 200 εκατομμυρίων ευρώ ανά χιλιόμετρο στην αθηναϊκή ριβιέρα!
Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του mononews.gr φέρνει στην επιφάνεια την εξωφρενική ανισότητα που χαρακτηρίζει τις επενδύσεις και την ανάπτυξη εντός της Αττικής. Ενώ η Δυτική Αθήνα – Δυτική Αττική “διψούν” έστω και για στάλες κονδυλίων, δημόσιων και ιδιωτικών, στη νότια πλευρά του Λεκανοπεδίου “συνωστίζονται” 5 δισ. ευρώ για ποικιλία έργων και επενδυτικών project. Μάλιστα η ποσότητα των παρεμβάσεων είναι τέτοια που προβληματίζει τους δημάρχους της περιοχής, οι οποίοι μιλούν δημόσια για υπερδόμηση και βλάβη των συμφερόντων των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής.
O Μανώλης Σιγάλας, Senior Vice President & Managing Director για την Ευρώπη της Hill International μίλησε στο Athens Riviera Summit, εκτιμώντας ότι το παραλιακό μέτωπο του 2030 θα είναι «ιδιαίτερα αναβαθμισμένο σε σχέση με την περασμένη δεκαετία και θα προσφέρει στους Έλληνες πολίτες και τους επισκέπτες μία μοναδική εμπειρία». Όπως ανέφερε «έχουμε δει σημαντικές επενδύσεις να ολοκληρώνονται» προσθέτοντας πως την τρέχουσα δεκαετία «μετράμε τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ που υλοποιούνται στην ίδια διαδρoμή».
Οι επενδύσεις μεταμορφώνουν την αθηναϊκή ριβιέρα αλλάζοντας το τοπίο από το Φάληρο έως το Σούνιο, με τα έργα στο Ελληνικό – όπου δουλεύουν 40 εργοτάξια – να πρωταγωνιστούν. Εκτός αυτών, η HIG Capital επενδύει πάνω από 20 εκατ. ευρώ για την αναβίωση της εγκαταλελειμμένης ξενοδοχειακής μονάδας στην παραλία της Αλθέας, δίνοντας νέα πνοή στην περιοχή και στην τουριστική εκπαίδευση.
Την ίδια ώρα, το Apollo Hills της Hines – Henderson Park στη Βούλα, ύψους 200 εκατ. ευρώ, προχωρά με στόχο την ολοκλήρωση το 2026, ενώ το Saronida Olympos Golf Project της Vita Development εξελίσσεται με πιο αργούς ρυθμούς. Η ανάπλαση της μαρίνας Αλίμου από τον Ελλάκτωρα, με προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ, θεωρείται από τα πιο πολυαναμενόμενα έργα, ενώ σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η αναβάθμιση της Β’ Πλαζ Βούλας με επένδυση 15 εκατ. ευρώ από κοινοπραξία Κωνσταντακόπουλου, Κόκκαλη και Προκοπίου. Παράλληλα, σχέδια εκπονούνται για τη νέα πλαζ Βάρκιζας του Δημήτρη Γιαννακόπουλου.
Όσον αφορά τα δημόσια έργα, δεσπόζει η ανάπλαση του Μητροπολιτικού Πάρκου Φαληρικού Όρμου «Αέναον», έκτασης 541 στρεμμάτων, και η δημιουργία ενός ενιαίου ποδηλατόδρομου 18 χλμ. από το Μοσχάτο έως τη Βουλιαγμένη, που θα ενώσει το παράκτιο μέτωπο σε ένα ενιαίο δίκτυο αναψυχής και βιώσιμης κινητικότητας. Επιπλέον, σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται το μεγάλο δημόσιο έργο της υπογειοποίησης της Λεωφόρου Ποσειδώνος.

Δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις: Άπνοια στα δυτικά
Σε αντιδιαστολή, αντίστοιχα έργα αναβάθμισης απουσιάζουν από τη δυτική πλευρά του Λεκανοπεδίου. Αν αναζητήσει κανείς κάποιο άξιο λόγου δημόσιο έργο θα σταθεί στον Προαστιακό Δυτικής Αττικής ( προϋπολογισμός 132 εκατομμύρια ευρώ, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης), ο οποίος όμως δεν συνδέεται με το Μετρό της Αθήνας μέσω της (ξεχασμένης) Γραμμής 7 (Άλικος – Χαϊδάρι) και ως εκ τούτου θα είναι μειωμένης ωφέλειας για τους κατοίκους (βλέπε Προαστιακός Δυτικής Αττικής: “Έργο χωρίς μέλλον, αν δεν συνδεθεί με το Μετρό της Αθήνας μέσω Χαϊδαρίου!”).
Ο Τριπλός Κόμβος Κόμβος Σκαραμαγκά (έργο προϋπολογισμού μόλις 70 εκατ. ευρώ, δηλαδή ψίχουλα μπροστά σε αυτά που γίνονται στα νότια από το κράτος) εξακολουθεί να καρκινοβατεί αναζητώντας χρηματοδότηση και να μεταφέρεται η δημοπράτησή του από τρίμηνο σε τρίμηνο.
Στο Στρατόπεδο Χαϊδαρίου σχεδιάζεται η κατασκευή 700 νέων κατοικιών, αλλά η συγκεκριμένη πρωθυπουργική εξαγγελία για επενδύσεις στον οικιστικό τομέα δεν συνοδεύτηκε από καμία υπόσχεση ανάπλασης και αναβάθμισης του χώρου των 3.300 στρεμμάτων. Ο πολίτης τής Δυτικής Αθήνας δικαιούται να διαμαρτύρεται για την τεράστια διαφορά αντιμετώπισης εκ μέρους του κράτους σε σχέση με τα νότια προάστια.

Ο ιδιωτικός τομέας επίσης κάνει πολύ δειλά βήματα. Ενδεικτικά, η νέα ιδιοκτησία του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά ξεκίνησε με φιλόδοξες δηλώσεις για τη δημιουργία “κέντρου βιώσιμης, πράσινης ανάπτυξης και τεχνολογικής καινοτομίας”, αλλά 4 χρόνια μετά την κατάληξη του διαγωνισμού δεν υπάρχουν απτά αποτελέσματα με επενδύσεις προς την κατεύθυνση αυτή.
Είναι σαφές ότι η μεγάλη υστέρηση σε δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στη δυτική πλευρά του Λεκανοπεδίου έχει επιπτώσεις τόσο στον τομέα της απασχόλησης όσο και της ποιότητας ζωής. Η βασική οικονομική παραδοχή ότι οι επενδυτικές πρωτοβουλίες του κράτους σε μια περιοχή λειτουργούν σαν μοχλός για τις ιδιωτικές, ρίχνει την ευθύνη στις κυβερνήσεις και τις επιλογές τους.

Υπερδόμηση και υπερτουρισμός κόκκινο πανί για τους δήμους των νοτίων προαστίων
Ενώ στα δυτικά το πρόβλημα είναι η άπνοια επενδύσεων, στη ριβιέρα οι δήμαρχοι νοτίων προαστίων αγωνιούν για την υπερβολική δόμηση και υπερτουρισμό και βάζουν κόκκινες γραμμές, υπερασπιζόμενοι τα συμφέροντα των κατοίκων. Χαρακτηριστικά, ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, μιλώντας στο ίδιο συνέδριο, επικαλέστηκε τη δέσμευση της τοπικής αυτοδιοίκησης για βιώσιμες, ανθρώπινες και λειτουργικές πόλεις, τονίζοντας ότι είναι σημαντικό για όλους τους εταίρους είναι να μην αλλάξει η φυσιογνωμία των πόλεων.
«Η λογική έναν όμορφο προορισμό να τον γεμίσουμε χρήσεις και να τον μεγαλώσουμε, για να μπορέσουμε να φιλοξενήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους δε μας βρίσκει σύμφωνους. Διεκδικούμε ανθρώπινες πόλεις, που μπορούν να φιλοξενούν τους επισκέπτες χωρίς να διαταράσσεται η διαβίωση των μόνιμων κατοίκων». Επίσης αγωνίζεται για τη σύνδεση του παράκτιου μετώπου με τις καρδιές των πόλεων.
Όπως φαίνεται λοιπόν, προγραμματισμός και σχεδιασμός όσον αφορά τις επενδύσεις στην Αττική δεν υπάρχει. Το μέτρο έχει χαθεί στα νότια, σύμφωνα με τις καταγγελίες της αυτοδιοίκησης, αλλά και στα δυτικά -εννοείται από την αντίθετη πλευρά. Είναι ανεπίτρεπτο η Δυτική Αθήνα να αποτελεί μονίμως τη “σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού”.