Τρίτο άρθρο στο κεντρικό Τύπο για τις περιπλοκές δημιουργεί στην πώληση του Ναυπηγείου η διεκδίκηση χώρου (προβλήτα 4 και χερσαίο κομμάτι πίσω της) από τον Δήμο Χαϊδαρίου. Το εντοπίσαμε στον Ελεύθερο Τύπο και το παρουσιάζουμε και αυτό. Στο μεταξύ ρωτήσαμε στελέχη της δημοτικής αρχής αν έχει υπάρξει κάποια επαφή με τον Δήμο από την πλευρά της κυβέρνησης ή του επενδυτή και μας είπαν ως μέχρι τώρα δεν έχει γίνει αυτό.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου 

Περιπλέκεται η διαδικασία άμεσης μεταβίβασης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά στον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου. Κι αυτό καθώς, εντός της περιοχής, διεκδικεί εκτάσεις ο Δήμος Χαϊδαρίου. Φέρεται, μάλιστα, πως θα φτάσει μέχρι το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) για να πετύχει το στόχο του.

Επί της ουσίας, ο δήμος ζητάει να του αποδοθεί, οριστικά, η προβλήτα 4 στην ακτή Σκαραμαγκά, η οποία περιλαμβάνεται στο ακίνητο που δημοπρατήθηκε από την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ).

Υπενθυμίζεται πως ο κ. Προκοπίου πλειοδότησε και στους δύο διαγωνισμούς που πραγματοποιήθηκαν (7/7), για τα Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. (ΕΝΑΕ), στο Σκαραμαγκά Αττικής, προσφέροντας 62,5 εκατ. ευρώ. Για την ακρίβεια, έδωσε 37,3 εκατ. ευρώ για να αγοράσει το τμήμα που πουλούσε η ΕΤΑΔ, δηλαδή τη Δεξαμενή 5 και τις προβλήτες 3-4. Ταυτόχρονα, προσέφερε 25,2 εκατ. ευρώ στο διαγωνισμό του Ειδικού Διαχειριστή (ΕΝΑΕ) για το άλλο μισό του ναυπηγείου, το στρατιωτικό κομμάτι.

Τα επιχειρήματα

Ο Δήμος Χαϊδαρίου έχει, ήδη, αποστείλει εξώδικο στην ΕΤΑΔ, σε σχέση με την προβλήτα 4, όπου τεκμηριώνονται τα νομικά επιχειρήματά του. Ακόμη, σε ψήφισμα διαμαρτυρίας του επισημαίνεται ότι η πώλησή της από την ΕΤΑΔ δεν είναι νόμιμη. Κι αυτό, όπως εξηγεί, διότι η προβλήτα 4 αποτελεί ζώνη παραλίας και αιγιαλού και πρέπει να διασφαλίζεται σε κάθε περίπτωση ο κοινόχρηστος χαρακτήρας της και η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών σε αυτήν. Επίσης, στο ψήφισμα τονίζεται ότι η συγκεκριμένη προβλήτα δεν είναι κατά κανέναν τρόπο απαραίτητη για τη λειτουργία των ναυπηγείων.

Η έκταση έμεινε ανεκμετάλλευτη μέχρι το 2002, όταν, τελικά, εκμισθώθηκε σε εταιρία logistics για την τοποθέτηση containers. Τον Απρίλιο του 2016 δημιουργήθηκε στην προβλήτα 4 Κέντρο Φιλοξενίας Προσφύγων, το οποίο θα πρέπει να μεταφερθεί πριν από την ολοκλήρωση της μεταβίβασης στον νέο ιδιοκτήτη.

Εξώδικα έχει αποστείλει ο δήμος και προς τον Ειδικό Διαχειριστή των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, τόσο κατά τον προηγούμενο διαγωνισμό που είχε αποβεί άκαρπος όσο και κατά τη διάρκεια του τελευταίου. Σε αυτά σημειώνεται πως στο ακίνητο των ΕΝΑΕ συμπεριλαμβάνονται εκτάσεις, οι οποίες, βάσει Κτηματολογίου, ανήκουν στον Δήμο Χαϊδαρίου.

Από εκεί και πέρα, σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χαϊδαρίου, αποφασίστηκαν ο συντονισμός των ενεργειών και η συνεργασία με τον Αναπτυξιακό Σύνδεσμο Δυτικής Αθήνας (ΑΣΔΑ), που εκφράζει όλους τους Δήμους της Δυτικής Αθήνας (Αγίας Βαρβάρας, Αγίων Αναργύρων – Καματερού, Αιγάλεω, Ιλίου, Περιστερίου, Πετρούπολης, Χαϊδαρίου και Φυλής). Επισημαίνεται πως ο ΑΣΔΑ έχει λάβει, ομόφωνα, αντίστοιχο ψήφισμα, όπου ζητά την απόδοση της προβλήτας 4 στους κατοίκους της Δυτικής Αθήνας.

Πρόστιμα…

Σε σχέση με την κατάσταση που επικρατεί στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αξίζει να αναφερθεί πως η εκάστοτε κυβέρνηση από το 2012 πληρώνει πρόστιμο που επιβάλλεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κρατική ενίσχυση, η οποία αντίκειται στον υγιή ανταγωνισμό και ανέρχεται στα 7,2 εκατ. το 6μηνο. Μέχρι σήμερα τα πρόστιμα που έχουν καταλογιστεί αθροίζονται σε 110 εκατ. ευρώ. Υπολογίζεται πως το συγκεκριμένο ναυπηγείο έχει κοστίσει, συνολικά, στον ελληνικό λαό πάνω από 900 εκατ. ευρώ (πρόστιμα, επιδοτήσεις κ.λπ.). Μάλιστα το ποσό που οφείλεται στους εργαζομένους των ναυπηγείων αγγίζει, σύμφωνα με τους ίδιους, τα 200 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι ο Σκαραμαγκάς είναι το μεγαλύτερο ναυπηγείο στην Ανατολική Μεσόγειο. Διαθέτει ιστορία άνω των 60 ετών και μακρά εμπειρία στην κατασκευή και επισκευή πολλών διαφορετικών τύπων σκαφών, μεταξύ των οποίων τα πιο προηγμένα συμβατικά υποβρύχια παγκοσμίως.