Efood: Απόλυτη κατακραυγή στα social – Γιατί αισθάνονται ανακουφισμένοι οι μαγαζάτορες
Τα αρνητικά σχόλια στα social media και οι βαθμολογίες μετά τον σάλο που ξέσπασε έριξαν στα “τάρταρα” τις αξιολογήσεις της μεγάλης πλατφόρμας παραγγελιών. Kατακραυγή στο Twitter για το Efood, παρά τις εξηγήσεις της εταιρείας, ενώ από τη μεριά τους οι μαγαζάτορες εστίασης βγάζουν αναστεναγμούς ανακούφισης.
Εξαιρετικά δύσκολη φαίνεται πως είναι η κατάσταση για την Efood παρά την απολογητικού χαρακτήρα ανακοίνωση που εξέδωσε το μεσημέρι της Παρασκευής, στην οποία έκανε λόγο για λανθασμένη επικοινωνία την οποία και αποδοκιμάζει.
Η συγκεκριμένη ανακοίνωση ήρθε λίγο μετά τον σάλο που ξέσπασε, πρώτα στα social media, σχετικά με την αλλαγή του εργασιακού καθεστώτος για τους διανομείς με τους οποίους συνεργάζεται η εταιρεία, καθώς τέθηκε το δίλημμα “Freelancer ή διακοπή συνεργασίας” και μάλιστα χωρίς καμία εναλλακτική. Ειδοποιούσε δηλαδή τους εργαζόμενους ότι είτε θα συνεχίσουν ως “ελεύθεροι συνεργάτες” είτε δε θα συνέχιζαν καθόλου και επικαλούνταν για την απόφαση ενός τύπου αξιολόγηση.
Το θέμα προκάλεσε οργίλες αντιδράσεις και έλαβε ακόμα και πολιτικές προεκτάσεις, με τα κόμματα να κάνουν λόγο για “εργασιακή δυστοπία” και “εκτρωματικό χαρακτήρα του νόμου Χατζηδάκη”, ενώ ανάλογες ήταν οι αντιδράσεις και των χρηστών των social media. Ενδεικτική είναι και η δημιουργία του hashtag #cancel_efood στο Twitter, το οποίο από τις βραδινές ώρες βρίσκεται στις πρώτες θέσεις και αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή θέματα. H ΝΔ, από τη μεριά της, υπεραμύνεται του νόμου Χατζηδάκη για τα εργασιακά, κάνοντας λόγο για διαστρέβλωση και fake news σε ό,τι αφορά την κριτική της αντιπολίτευσης και των συνδικάτων που συνδέουν το συγκεκριμένο νόμο με την απόπειρα της efood να αλλάξει το εργασιακό καθεστώς των διανομέων της και να τους μετατρέψει σε free lancer.
Ωστόσο, η κατακραυγή για το Efood δεν έμεινε μόνο σε σχόλια, καθώς πολλοί χρήστες της πλατφόρμας ήταν εκείνοι που προχώρησαν σε διαγραφή των προσωπικών τους λογαριασμών από την ιστοσελίδα, καλώντας και άλλους να απεγκαταστήσουν την εφαρμογή στα κινητά τους τηλέφωνα αλλά και σε κακές βαθμολογίες, ρίχνοντας έτσι τις αξιολογήσεις της εφαρμογής στο 1 αστέρι
Οι μαγαζάτορες εκλιπαρούν τους πελάτες
Η efood λοιπόν έπεσε θύμα της αλαζονείας της, που πηγάζει από την αίσθηση ισχύος απέναντι στους εργαζόμενους, αλλά και τους αντισυμβαλλόμενους καταστηματάρχες. Πράγματι, η ίδια συνθλιπτική συμπεριφορά καταγγέλλεται και από την πλευρά των επαγγελματιών εστίασης.
Πολλοί από αυτούς αισθάνονται εξαιρετικά πιεσμένοι από τα υψηλά ποσοστά που παρακρατά η εταιρεία για παραγγελίες μέσα από το ηλεκτρονικό δίκτυό της (12%), πράγμα που σημαίνει ότι μειώνεται υπερβολικά το δικό τους ποσοστό κέρδους, σε σημείο να αισθάνονται υποχείρια. Από την άλλη όμως δεν μπορούν να λείπουν από την πλατφόρμα, διότι πολύ μεγάλο μέρος των παραγγελιών γίνεται πια μέσα από αυτά τα δίκτυα.
Ειδικά η νεολαία προτιμά να πληκτρολογεί την παραγγελία στο efood παρά να σηκώσει το τηλέφωνο του μαγαζιού.
Είναι συχνό το φαινόμενο καταστηματάρχες του χώρου του delivery να παρακαλούν τους πελάτες τους να αποφεύγουν τις πλατφόρμες παραγγελίας και να έρχονται σε άμεση επαφή με το κατάστημα.
Ελπίζουν πολλοί, λοιπόν, μετά τον σάλο που ξέσπασε να απαλλαγούν από τον βρόχο της ετεροβαρούς σχέσης όπου η απέναντι πλευρά βρισκόταν σε σαφώς πλεονεκτική θέση και το εκμεταλλευόταν ανενδοίαστα.
Κάντο όπως η Ισπανία
Τον προηγούμενο Μάρτιο η Ισπανία έγινε η πρώτη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που μετέτρεψε-υποχρεωτικά-τις σχέσεις εργασίας των διανομέων από το καθεστώς του free-lancer σ’ αυτό της εξαρτημένης εργασίας, αναγνωρίζοντας “το τεκμήριο του μισθωτού για τους εργαζομένους, οι οποίοι παρέχουν αμειβόμενες υπηρεσίες παράδοσης μέσω εταιριών που επιτελούν αυτό το εντεταλμένο έργο χάρη σε έναν αλγόριθμο που διαχειρίζεται την υπηρεσία ή τις συνθήκες εργασίας, μέσω μιας ψηφιακής πλατφόρμας” όπως είχε ανακοινώσει το Υπουργείο Εργασίας. Εδωσε δηλαδή πλήρη ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα τα οποία σε συνδυασμό με την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 950 ευρώ δημιουργούσαν ένα ευνοϊκό περιβάλλον.
Ο νόμος άνοιξε τη συζήτηση και ανάγκασε τις εταιρίες να κινηθούν είτε στην κατευθυνση των προσλήψεων είτε στην αποχώρηση από την ισπανική αγορά. Στην Αγγλία τα συνδικάτα επιχειρούν μέσω δικαστικών αγώνων να εξασφαλίσουν τα ίδια προνόμια για τους διανομείς που δραστηριοποιούνται στη χώρα ενώ στην Ιταλία υπάρχουν σκέψεις απευθείας υιοθέτησης του ισπανικού μοντέλου.
Στην Ελλάδα το εργασιακό νομοσχέδιο που ψηφίστηκε πρόσφατα αναγνώρισε επίσημα τη δυνατότητα στις εταιρίες να διαθέτουν μόνο “αυτοαπασχολούμενους” διανομείς.
Μ.Χ.