Ο Δήμος Βερύκιος γράφει σχετικά στο ieidiseis.gr:

Βατερλό για την κυβέρνηση ο διαγωνισμός για την πώληση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά! «Τορπίλες» ναυάρχων  εα για τις αμερικανικές αλουμινότρατες που επιχειρούν εξωναυτικοί παράγοντες να προωθήσουν στο Πολεμικό Ναυτικό. Την Παρασκευή, στις 11 το πρωί, καθώς κατατέθηκαν οι προσφορές για την αγορά του ναυπηγείου Σκαραμαγκά σίγουρα θα έτριζαν τα κόκαλα του Νιάρχου!!  Η μεγαλύτερη προσφορά είναι τέσσερις φορές μικρότερη από το εκτιμώμενο της Τράπεζας Πειραιώς ως ελάχιστο τίμημα των 55 με 60 εκατομμυρίων, με την διατυπωθείσα αισιόδοξη εκτίμηση του ειδικού διαχειριστή ότι θα ξεπερνούσε τα 100 εκατομμύρια! 

Η χτεσινή εξέλιξη του διαγωνισμού απαξιώνει το ίδιο το ναυπηγείο Σκαραμαγκά και εκθέτει ανεπανόρθωτα την κυβέρνηση καθώς το προηγούμενο χρονικό διάστημα είχε καλλιεργήσει κλίμα ευφορίας περί μεγάλων και αξιόπιστων επενδυτών που σπεύδουν να ρίξουν εκατοντάδες εκατομμύρια στα ελληνικά ναυπηγεία (Ελευσίνας και Σκαραμαγκά).

Ωστόσο η εξέλιξη του διαγωνισμού την Παρασκευή απέδειξε την ζοφερή πραγματικότητα καθώς κανένας ξένος επενδυτής δεν εμφανίστηκε , ούτε η αμερικανική επενδυτική τράπεζα DFC. Μόνο αόριστες υποσχέσεις ακούστηκαν, χωρίς την προσκόμιση Business Plan.

Οι μεν αμερικανοί ήταν άφαντοι από την όλη διαδικασία, ενώ η Οnex Shipyads, συμφερόντων του επιχειρηματία Πάνου Ξενοκώστα, που εκπροσωπεί τα αμερικανικά συμφέροντα στην Σύρο και στα ναυπηγεία Ελευσίνας, κατέθεσε την μικρότερη προσφορά του μόλις ενός εκατομμυρίου

Κάπου στον δρόμο προς τον Σκαραμαγκά χάθηκαν τα …μηδενικά. Από τα 100.000.000 που ονειρεύονταν στην κυβέρνηση,  στον φάκελο προσφοράς της Onex με την αστερόεσσα έλειπαν 99 εκατομμύρια και η προσφορά της Pyletech Shipyards, του Θεόφιλου Πριόβολου, έφτασε μόλις στα 15,1 εκατομμύρια !!!

Μόνο η αντικειμενική αξία των 350 στρεμμάτων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ξεπερνάει τα 35 εκατομμύρια σύμφωνα με την κτηματαγορά.

Βεβαίως υπάρχει και ο αντίλογος . Η πλευρά Πριόβολου που για να δικαιολογήσει το χαμηλό πόσον της προσφοράς του σπεύδει να δώσει μια σειρά διευκρινίσεων όπως ότι :

Η πωλούμενη από τον εκκαθαριστή έκταση είναι 350 στρεμμάτων, δηλαδή περίπου το 50% του ενιαίου πρώην ναυπηγείου. Η υπόλοιπη έκταση ανήκει στην ΕΤΑΔ και διατίθεται σε νέο διαγωνισμό.

Ήδη έχουν ήδη πωληθεί από τον εκκαθαριστή της Εταιρείας Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) σε διάφορους αγοραστές 116 στρέμματα των πρώην ναυπηγείων έναντι 4,1 εκατ. ευρώ.

ΣΣ: Εδώ έχει δίκιο η πλευρά Πριόβολου διότι το 2013, ο τότε υπουργός Κωστής Χατζιδάκης είχε τεμαχίσει το ναυπηγείο Σκαραμαγκά !

Το ναυπηγείο διαθέτει μόνο μια δεξαμενή ναυπήγησης (την Νο. 4, κατασκευής της δεκαετίας του 1960).

Οι δύο πλωτές δεξαμενές που διέθετε το πρώην ναυπηγείο πουλήθηκαν πριν δύο χρόνια από τον εκκαθαριστή για παλιοσίδερα (σκραπ).

Η ανυψωτική εγκατάσταση υποβρυχίων και μικρών σκαφών (Ship Lift) δεν περιλαμβάνεται στην πώληση και θα ενοικιάζεται στον νέο ιδιοκτήτη –μαζί με τον αιγιαλό– έναντι 400.000 ευρώ τον χρόνο.

Η δεξαμενή Νο. 5 δεν περιλαμβάνεται σ’ αυτόν το διαγωνισμό, καθώς ανήκει στην ΕΤΑΔ και θα διατεθεί σε νέο διαγωνισμό.

Με την πώληση, η Ελλάδα θα απαλλαγεί από το πρόστιμο των 7,2 εκατ. ευρώ για κάθε εξάμηνο μη συμμόρφωσης, το οποίο της έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Από το 2012, τα εν λόγω πρόστιμα αθροιστικά ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ

Ουσιαστικά η πλευρά Πριόβολου λέει ότι «Και χάρη σας κάνω» που εμπλέκομαι στον διαγωνισμό!

Πάντως για να είμαστε ακριβοδίκαιοι, κανένας σοβαρός ξένος επενδυτής δεν έρχεται να αγοράσει ένα κατακερματισμένο ναυπηγείο, όπως είναι αυτή την στιγμή ο Σκαραμαγκάς. Σε όλο τον κόσμο γίνονται συνενώσεις και όχι τεμαχισμοί, όπως αυτόν που έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ…

Βεβαίως ισχυρίζεται και αλλά πολλά ουτοπικά η πλευρά Πριόβολου που σημειωτέον φέρεται να έχει την εύνοια του Μαξίμου.

Σε ανακοίνωση της, η Pyletech δεσμεύτηκε για συνολική επένδυση 700 εκατ. ευρώ και για δημιουργία περισσότερων από 1.600 άμεσων και 6.000 έμμεσων θέσεων εργασίας. Πρόκειται για μια αόριστη δέσμευση καθότι, αφενός δεν προσκομίζει Business Plan και αφετέρου δεν εξηγεί από πού θα βρει τα 700 εκατομμύρια αλλά και πώς αυτό το ποσόν θα το επιστρέψει στους επενδυτές.

Είναι καίριο ερώτημα καθ´ ότι ξένος οίκος που έχει προβεί σε αξιολόγηση του ναυπηγείου Σκαραμαγκά εκτιμάει ότι το μάξιμουμ των επενδύσεων δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 280 εκατομμύρια όπου το ναυπηγείο θα βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία και επιστροφή των χρημάτων στους επένδυες να γίνει σε διάστημα 19 ετών. Με βάσει τον παραπάνω υπολογισμό, η απόσβεση των επενδύσεων 700 εκατομμυρίων που υπόσχεται η πλευρά Πριοβόλου (πριν είχε αποτύχει να εξαγοράσει την Singular Logistics), χρειάζονται 36 χρόνια και με την προϋπόθεση το ναυπηγείο να δουλεύει 365 μέρες τον χρόνο σε πλήρη λειτουργία. Πράγμα αδύνατον !

Αντιδράσεις ναυάρχων εα για αλουμινότρατες

Στο μεταξύ, την Παρασκευή,, εκτός από το βατερλό με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά , το μεσημέρι  εκτοξεύτηκαν «τορπίλες» από ναυάρχους εα που συμμετείχαν στην διαδικτυακή εκδήλωση του Ινστιτούτου Ασφάλειας και Άμυνας. Οι απόστρατοι ναύαρχοι εξέφρασαν δημοσίως την αντίθεση τους με όσα συμβαίνουν το τελευταίο καιρό ως προς την επιλογή του πλοίου του μέλλοντος για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.

Συγκεκριμένα υπογράμμισαν ότι δεν θα πρέπει να πιέζεται το Πολεμικό Ναυτικό από εξωγενείς παράγοντες ώστε να επιλέξει ένα πλοίο (αμερικανικό MMSC) που οι ειδικοί του ΠΝ από το 2018 έχουν αποφανθεί ότι είναι επιχειρησιακά ακατάλληλο για το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Το συγκεκριμένο πλοίο (MMSC) είναι σχεδιασμένο για τις απαιτήσεις Σαουδικής Αραβίας με την οποία δεν διαθέτουμε ίδιες θάλασσες, δεν αντιμετωπίζουμε ίδιες απειλές και δεν εκτελεί ίδιες αποστολές το ελληνικό με το σαουδαραβικό Ναυτικό . Επομένως τα όπλα και τα ραντάρ που φέρουν οι MMSC για την Σαουδική Αραβία δεν εξυπηρετούν τις ανάγκες του ελληνικού ΠΝ.

Η συγκεκριμένη φρεγάτα δεν διαθέτει ούτε σόναρ για το ανθυποβρυχιακό πόλεμο! Επομένως οι όποιες τροποποιήσεις της MMSC με βάσει τις ανάγκες και τις υποδείξεις του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού θα ανεβάσουν κατακόρυφα το κόστος. Η Σαουδική Αραβία αγόρασε 625 εκατομμύρια την μία και στην Ελλάδα την προσφέρουν 500 εκατομμύρια. ΟΜΩΣ – και εδώ βρίσκεται το πονηρό σημείο – οι τροποποιήσεις που θα ζητήσει το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό θα ανεβάσει κατακόρυφα το κόστος.

Την αντίδραση του πανίσχυρου ναυτικού κατεστημένου ως προς την προοπτική επιλογής των αμερικανικών πλοίων MMSC προσπαθεί να κάμψει με κάθε τρόπο ο αμερικανός πρέσβης στην Αθήνα υποβοηθούμενος από τα φιλικά προς τον ίδιο Μέσα. Διαφήμιζαν μέχρι και την έλευση στο Αιγαίο του αμερικανικού αντιτορπιλικού «USS Donald Cook» για να το εμφανίσουν ως ενδιάμεση λύση μέχρι να κατασκευαστούν και παραδοθούν οι MMSC !

Παράλληλα με τις συζητήσεις για τις MMSC συνεχίζεται η έρευνα στην ευρωπαϊκή αγορά όπως Γαλλία , Γερμανία , Ολλανδία , Ιταλία , Ισπανία, αναζητώντας βελτιωμένες οικονομικές και επιχειρησιακές προτάσεις, όπως MMSC από ΗΠΑ, [email protected] από Γαλλία, A-200 από Γερμανία , S από Ολλανδία…

Επιπλέον τελευταία συζητείται ολοένα και πιο πολύ μια δεύτερη πρόταση που έρχεται από τις ΗΠΑ και αφορά το πλοίο του μέλλοντος. Πρόκειται για την φρεγάτα FFG(X) USS Constellation που είναι ιταλικής σχεδίασης και θα κατασκευάζεται στην Αμερική.

Το FFG (X) θα χτιστεί με βάσει την ευρωπαϊκή πλατφόρμα της FREMM από τον ιταλικό όμιλο Fincantieri. Δέκα πλοία θα φτιαχτούν στα ναυπηγεία Marinette Marine με προοπτική ο αριθμός να διπλασιαστεί.

(Ο Δήμος Βερύκιος είναι δημοσιογράφος)