ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

“Όχι στις διαγραφές φοιτητών” – Ομόφωνο ψήφισμα των καθηγητών του ΠΑΔΑ

Σε ομόφωνο Ψήφισμα Γενικής Συνέλευσης του Ενιαίου Συλλόγου Ερευνητικού Διδακτικού Προσωπικού του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΕΣΔΕΠ- Πα.Δ.Α.) εκφράζεται η πλήρης αντίθεση στις διαγραφές φοιτητών (άρθρο 76 του Νόμου 4957/2022).

Σημειώνεται ότι “η εφαρμογή αυτών των διατάξεων έχει προγραμματιστεί για τον Σεπτέμβριο του 2025, γεγονός που θα οδηγήσει στη μαζική διαγραφή 333.790 φοιτητών, δηλαδή σχεδόν του μισού φοιτητικού πληθυσμού”. Παρατηρείται ότι τo φαινόμενο της απόκλισης μεταξύ της θεωρητικής και της πραγματικής διάρκειας των σπουδών δεν καταγράφεται μόνο στην Ελλάδα και το αποδίδει σε οικονομικά προβλήματα. Σημειώνεται ότι οι φοιτητές που καθυστερούν τις σπουδές τους δεν επιβαρύνουν οικονομικά τα ιδρύματα, καθώς δεν λαμβάνουν καμία παροχή.

Ο Σύλλογος Διδακτικού προσωπικού ζητάει να αυξηθούν οι πόροι που το Κράτος επενδύει στην Δημόσια Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και να δοθεί έμφαση σε πολιτικές που έχουν εφαρμοσθεί σε χώρες του ΟΟΣΑ, με εξαιρετικά αποτελέσματα, όπως η ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας, με ανέγερση και συντήρηση φοιτητικών εστιών, διεύρυνση της δωρεάν σίτισης και παροχή μέτρων ανακούφισης από την ακρίβεια, αύξηση των υποτροφιών και χρηματοδότηση των σπουδών, υποστήριξη των εργαζόμενων φοιτητών με ευέλικτα ωράρια μαθημάτων.

Αναλυτικά το ψήφισμα:

Το άρθρο 34 του Νόμου 4727/2020 καθορίζει ότι ο μέγιστος χρόνος σπουδών για τις σχολές τετραετούς διάρκειας είναι τα 6 έτη, ενώ για τις πενταετείς και εξαετείς σχολές τα όρια αυξάνονται σε 8 και 9 έτη αντίστοιχα.

Παράλληλα, το άρθρο 76 του Νόμου 4957/2022 θεσπίζει τη μη διαγραφή φοιτητών που ξεπερνούν αυτά τα όρια ως πειθαρχικό παράπτωμα, το οποίο επηρεάζει και την κατανομή κρατικών επιχορηγήσεων στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα (ΑΕΙ). Η εφαρμογή αυτών των διατάξεων έχει προγραμματιστεί για τον Σεπτέμβριο του 2025, γεγονός που θα οδηγήσει στη μαζική διαγραφή 333.790 φοιτητών, δηλαδή σχεδόν του μισού φοιτητικού πληθυσμού.

Η Γενική Συνέλευση (συνεδρίαση 27/01/2025) του Ενιαίου Συλλόγου Ερευνητικού Διδακτικού Προσωπικού του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΕΣΔΕΠ-Πα.Δ.Α), εκφράζει την πλήρη αντίθεσή της στην εφαρμογή του άρθρου 76 του Νόμου 4957/2022 επισημαίνοντας ότι:

-η εφαρμογή του άρθρου 76 του νόμου ν. 4957/2022 που αφορά στις διαγραφές των φοιτητών θα προκαλέσει άνευ λόγου σοβαρά προβλήματα στην ακαδημαϊκή λειτουργία.
-Ο νόμος αντιμετωπίζει ενιαία έναν πολύ μεγάλο αριθμό ετερογενών φοιτητών και το αποτέλεσμα είναι το ίδιο: χάνουν οριστικά τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.
-Η διάταξη δεν αναφέρει καν το κριτήριο με το οποίο επελέγησαν τα ν+2 έτη αντί κάποιου άλλου ορίου, ούτε και το όφελος από τις επιδιωκόμενες διαγραφές φοιτητριών/ών.

– To φαινόμενο της μεγάλης απόκλισης μεταξύ της θεωρητικής και της πραγματικής διάρκειας των σπουδών, και οι πολιτικές δεν καταγράφεται μόνο στην Ελλάδα αλλά διεθνώς αντιμετώπισης δεν περιλαμβάνουν τη διαγραφή των φοιτητών αλλά τη στήριξή τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ μόλις το 39% των φοιτητών αποφοιτά στον θεωρητικό χρόνο σπουδών, ενώ το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 67% μετά από 3 έτη.

-Το υψηλό κόστος διαβίωσης, σε συνδυασμό με τους εκάστοτε περιορισμούς μετεγγραφών και την ανεπάρκεια της φοιτητικής μέριμνας έχουν αυξήσει το ποσοστό των φοιτητών που αναγκάζονται να εργαστούν ως «φθηνό ανειδίκευτο προσωπικό» σε μια αγορά εργασίας με χρόνιες στρεβλώσεις.

Κάποιοι φοιτητές δεν μπορούν καν να τεκμηριώσουν τις τυπικές προϋποθέσεις μερικής φοίτησης, ενώ
ερωτηματικά τίθενται σχετικά με την έγκαιρη ενημέρωσή τους από τα οικεία ακαδημαϊκά ιδρύματα για τη συγκεκριμένη διάταξη, τις συνέπειές της και τα δικαιώματά τους.

  • Το Υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει ότι η διαγραφή των «λιμναζόντων» φοιτητών θα εξορθολογήσει τη λειτουργία των πανεπιστημίων. Ωστόσο, αυτός ο ισχυρισμός δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Οι φοιτητές που καθυστερούν τις σπουδές τους δεν επιβαρύνουν οικονομικά τα ιδρύματα, καθώς δεν λαμβάνουν παροχές όπως δωρεάν συγγράμματα, σίτιση και στέγαση. Στην πραγματικότητα, η κύρια στόχευση της διαγραφής φοιτητών είναι να βελτιωθούν τεχνητά οι δείκτες διεθνούς αξιολόγησης των ΑΕΙ, προκειμένου να προσελκύσουν αλλοδαπούς φοιτητές σε προγράμματα με δίδακτρα.
  • Οι ακαδημαϊκοί δάσκαλοι έχουν την ευθύνη για την ποιότητα των γνώσεων που παρέχουν στους φοιτητές μέσω της διδασκαλίας τους καθώς και για την αξιολόγηση αυτών. Σε καμία περίπτωση δεν εμπίπτει στο ακαδημαϊκό τους λειτούργημα η λήψη μιας απόφασης που ενδεχόμενα να επηρεάσει δραματικά το μέλλον των φοιτητών τους.
  • Η συγκεκριμένη διάταξη, δημιουργεί ευνοϊκές προοπτικές για τα υπάρχοντα, καθώς και για τα υπό ίδρυση, ιδιωτικά κολλέγια, καθώς μέσω της δυνατότητας μεταφοράς πιστωτικών μονάδων ECTS, μπορούν να καταφύγουν σε αυτά οι εν δυνάμει διαγραφείσες/φέντες φοιτήτριες/ές.

Για όλους τους παραπάνω λόγους,
Εκφράζουμε την πλήρη αντίθεσή μας σε κάθε μορφή διαγραφής φοιτητών. Οι φοιτητές που καθυστερούν δεν είναι «λιμνάζοντες» αλλά εγκαταλειμμένοι από ένα σύστημα που δεν καλύπτει τις ανάγκες τους.

Διεκδικούμε:

  • να καταργηθούν οι σχετικές διατάξεις του άρθρου 76 του νόμου ν. 4957/2022 καθώς δεν λύνει κανένα από τα προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά δημιουργεί πολλά επιπρόσθετα.
  • Να αυξηθούν οι πόροι που το Κράτος επενδύει στην Δημόσια Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: Να δοθεί έμφαση σε πολιτικές που έχουν εφαρμοσθεί σε χώρες του ΟΟΣΑ, με εξαιρετικά αποτελέσματα, και που συνδέονται με:
  • Ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας, με ανέγερση και συντήρηση φοιτητικών εστιών, διεύρυνση της δωρεάν σίτισης και παροχή μέτρων ανακούφισης από την ακρίβεια.
  • Aύξηση των υποτροφιών ή/και χρηματοδότηση των σπουδών.
  • Yποστήριξη των εργαζόμενων φοιτητών με ευέλικτα ωράρια μαθημάτων, Yιοθέτηση ενισχυτικής διδασκαλίας.

Η δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση είναι θεμελιώδες δικαίωμα που πρέπει να διασφαλίζεται για όλους.

Παρόμοια Άρθρα

Εγγραφή
Notify of
guest
0 Comments
Παλαιότερα
Νεότερα Δημοφιλέστερα
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια
Back to top button
0
Πάρτε μέρος στη συζήτηση!x