Οδικές έξοδοι Δάσους: Σατωβριάνδου ή Κυπρίων Αγωνιστών; 25ης Μαρτίου ή Ηρώων Πολυτεχνείου;

Επαναφέρουμε στην δημοσιότητα έρευνα που έκανε η εφημερίδα μας το 2012 και αφορά τις οδικές εξόδους του Δάσους. Πρόκειται για ιδέες και προτάσεις εύκολα υλοποιήσιμες και χαμηλού κόστους, για τις οποίες ήταν ενήμερο και το Υπουργείο Περιβάλλοντος, κάποιες από τις οποίες είχε προκρίνει, χωρίς ωστόσο να προχωρήσει το θέμα, λόγω αδράνειας της δημοτικής αρχής Μαραβέλια.

Από το 2009, λοιπόν, φάνηκε ότι το θέμα των οδικών κόμβων του Δάσους πάνω στη Λ. Αθηνών είχε ωριμάσει και ότι θα άνοιγε ένας νέος. Είτε η 25ης Μαρτίου είτε η Ηρώων Πολυτεχνείου, με δεδομένο ότι η Σατωβριάνδου δεν πληροί τις απαραίτητες προϋποθέσεις. Ωστόσο 6 χρόνια μετά δεν έχει δρομολογηθεί καμία νέα έξοδος και η προσπάθεια έχει ατονήσει. Ίσως ο Δήμος επαναπαύθηκε στην μερική λύση που έδωσε η διπλή λωρίδα εξόδου στην Γ. Παπανδρέου. Η οποία όμως δεν εξυπηρετεί ικανοποιητικά την πυκνοκατοικημένη βόρεια και δυτική πλευρά της συνοικίας, ειδικά μετά την γιγάντωση του Άνω Δάσους.
 

 ΗΡΩΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ
Ηρώων Πολυτεχνείου Φαρδύς και κεντρικός δρόμος, ομαλή κλίση στη συμβολή της με την Λεωφόρο Αθηνών
 

 

Κόμβοι 25ης Μαρτίου και Κυπρίων Αγωνιστών

Την υπόθεση των κόμβων του Δάσους είχε κινήσει το 2009 ομάδα κατοίκων. Ο πρώην πρόεδρος του Συλλόγου του Δάσους, κος Στράτος Καπετανίδης, μηχανικός – συγκοινωνιολόγος, είχε έρθει σε επαφή τόσο με στελέχη της Διεύθυνσης Μελετών του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Η δική του προσπάθεια ήταν να ενεργοποιηθεί ο κόμβος της 25ης Μαρτίου, δίπλα στα Goody’s, όπως και η οδός Κυπρίων Αγωνιστών, αντί της Σατωβριάνδου.
Βασικό επιχείρημα ήταν ότι ο κόμβος της 25ης Μαρτίου προβλεπόταν από το μακρινό 1955 και ότι ήδη έχουν κατασκευαστεί οι νησίδες, αλλά το 2003 έκλεισε με αίτημα της Τροχαίας Αιγάλεω, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων.
Η διάνοιξη της 25ης Μαρτίου συνδυαζόταν με την μερική υπογειοποίηση της απέναντι οδού Πελοποννήσου, ώστε να συνδεθεί το Δάσος και με την Ιερά Οδό.
Το βορειοδυτικό Δάσος εξυπηρετεί σήμερα ως είσοδος – έξοδος η οδός Σατωβριάνδου, διπλής κατεύθυνσης, η οποία όμως είναι πολύ στενή και με έντονη κλίση.
Αντίθετα η οδός Κυπρίων Αγωνιστών έχει σημαντικά πλεονεκτήματα:
  • είναι πλατύτερη από την Σατωβριάνδου (8 μ. ωφέλιμου οδοστρώματος έναντι 6μ).
  • δεν έχει κλίση.
  • τα αυτοκίνητα κάνουν ευθεία πορεία και δεν υποχρώνονται να στρίψουν διαδοχικά σε Αθηνάς – Σατωβριάνδου για να βρουν το φανάρι.
  • στη συμβολή της με την Λ. Αθηνών δεν είναι κατοικημένη, ώστε να οχλούνται περίοικοι από ρύπανση και ηχορύπανση.
  • υπάρχει η δυνατότητα για περαιτέρω διαπλάτυνσή της στο τελευταίο κομμάτι της, καθώς βρίσκεται μεταξύ οικοπέδου του Δήμου και του ΨΝΑ.
  • καλύπτει καλύτερα κυκλοφοριακά το δυτικό Δάσος και το Άνω Δάσος.
  • μπορεί να συνδεθεί με τον Ιερά Οδό, οπότε καταργείται το φανάρι του ΨΝΑ και ελευθερώνεται μεγάλο τμήμα της Ιεράς Οδού από την κυκλοφορία.
 

 Κυπρίων Αγωνιστών
Κυπρίων Αγωνιστών, φαρδύς δρόμος, που μπορεί να διαπλατυνθεί και άλλο, ομαλή κλίση, δυνατότητα σύνδεσης  με Ιερά Οδό με ταυτόχρονη κατάργηση του φαναριού στο ΨΝΑ
 

 

Η λειτουργία 2 σχολείων επί της οδού Αρεοπόλεως μπορεί να διευκολυνθεί με τις κατάλληλες ρυθμίσεις.

Το ΥΠΕΚΑ προκρίνει την Ηρώων Πολυτεχνείου αντί της 25ης Μαρτίου

Ο Στράτος Καπετανίδης το 2012 είχε επισκεφτεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος, προσπαθώντας να επανεκκινήσει το θέμα των κόμβων του Δάσους. Η τότε προϊσταμένη της Διεύθυνσης Μελετών Έργων του Υπουργείου, κα Μανιώ Χατζοπούλου, δήλωσε ανοιχτή σε επέμβαση στη Λ. Αθηνών, αρκεί να είναι στοιχειοθετημένη και βιώσιμη.
Σε πρώτη φάση, η κα Χατζοπούλου θεωρούσε ως ορθότερη λύση την οδό Ηρώων Πολυτεχνείου έναντι της 25ης Μαρτίου – Πελοποννήσου, κυρίως λόγω της ύπαρξης των σχολείων επί της οδού Πελοποννήσου.
Ο κος Στράτος Καπετανίδης, ως συγκοινωνιολόγος συμφώνησε ότι η προτεινόμενη λύση είναι σε σωστή κατεύθυνση και με προοπτική, πάντα σε συνδυασμό με την Κυπρίων Αγωνιστών.
Σε παλαιότερο έγγραφό της προς τον Δήμο Χαϊδαρίου (Ιούνιος 2009) ομάδα κατοίκων του Δάσους είχε επίσης επιχειρηματολογήσει υπέρ της Ηρ. Πολυτεχνείου:
  • είναι κεντρικός δρόμος, πλατύς (8,5 μ. ωφέλιμου οδοστρώματος) με πολύ ομαλή προσέγγιση στη Λ. Αθηνών.
  • μπορεί να ανακουφίσει άριστα την Γ. Παπανδρέου.
  • έχει τη δυνατότητα σύνδεσης με την Ιερά Οδό (το απέναντι μικρό τμήμα Λ. Αθηνών – Ιεράς Οδού έχει πλάτος τριών λωρίδων).
  • οι οδοί Αγ. Παρασκευής και Σατωβριάνδου θα λειτουργούν βοηθητικά στη συλλογή οχημάτων μεταξύ Ηρ. Πολυτεχνείου και Κ. Αγωνιστών.
 

Σατωβριάνδου
Σατωβριάνδου, στενός δρόμος, έντονη κλίση. Ο λιγότερο κατάλληλος ως έξοδος προς την Λ. Αθηνών. Και όμως αυτός έχει επιλεγεί και λειτουργεί σαν έξοδος!

 

Ο σχεδιασμός που αναφέρουμε πιο πάνω, δηλαδή η δημιουργία οδικών κόμβων σύνδεσης του Δάσους στις οδούς Ηρ. Πολυτεχνείου και Κ. Αγωνιστών, λύνει οριστικά το πρόβλημα εισόδου – εξόδου στην συνοικία, ακόμα και χωρίς να προστεθεί κανένα επιπλέον φανάρι, αν καταργηθεί αυτό του ΨΝΑ. Ο Δήμος έχει κάθε λόγο να τις ενεργοποιήσει για την εξυπηρέτηση των κατοίκων, ενώ το κόστος των έργων είναι χαμηλό.