Προτάσεις για τη βελτίωση της καθημερινότητας σε Αφαία και Σκαραμαγκά

Πλατεία Αφαίας

Γράφει ο Κίμωνας Ε. Φουντούλης

Σε προηγούμενο
σημείωμα συνοψίστηκαν τηλεγραφικά
κάποιες προτεραιότητες για την Αφαία
ενόψει, τότε, της έλευσης προσφύγων.
Παρακάτω αναπτύσσονται αναλυτικότερα
ορισμένες πτυχές της καθημερινότητας
στον ιδιαίτερο, απομονωμένο και ταυτόχρονα
κομβικό οικισμό του δήμου μας.

1. Κυκλοφοριακή
σύνδεση


Η Αγ. Αντωνίου
λειτουργεί ως παράδρομος της Εθνικής
Οδού. Πολλοί οδηγοί, κινούμενοι με
ταχύτητα εισέρχονται στον οικισμό για
να γλιτώσουν μέσω by-pass
το πρωϊνό (κυρίως) μποτιλιάρισμα.
Πριν λίγα
χρόνια εγκρίθηκε από το Δημοτικό
Συμβούλιο πρόταση του πολιτικού μηχανικού
Γ. Τερζάκη, για αλλαγή εισόδου στον
οικισμό σε σημείο δυτικότερα της
εκκλησίας και με λωρίδα επιβράδυνσης
σε βάρος της σχηματιζόμενης «νησίδας» μεταξύ ΝΕΟΑΚ και Αγ. Αντωνίου. Κατ’ αυτό
τον τρόπο θα καταστεί ασφαλέστερη η
είσοδος, με καλύτερη ορατότητα και δίχως
κίνδυνο από τους όπισθεν ερχόμενους.
Στην ίδια
μελέτη, η σημερινή είσοδος μετατρέπεται
σε ασφαλή έξοδο (δίχως να επιτρέπει
είσοδο στον οικισμό) είτε προς Κόρινθο,
Ελευσίνα και κόμβο Σκαραμαγκά ή και
(μετά από συνεννόηση με ΥΠΟΜΕΔΙ) προς
Χαϊδάρι, Αθήνα με ισόπεδο κόμβο και
φανάρια. Προβλεπόταν, δηλαδή, αλλαγή
φοράς τμήματος της Αγ. Αντωνίου, ώστε
να αποτραπεί η είσοδος των βιαστικών
διερχόμενων. Η πρόταση μετά την ομόφωνη,
όπως ενθυμούμαι, έγκριση, κατέληξε βαθιά
σε ένα συρτάρι (ίσως και στο κάλαθο).
Με τις παραπάνω
απλές ενέργειες προκρινόταν η απαλλαγή
του οικισμού από ένα καρκίνωμα, μια
καθημερινή ανησυχία λόγω κινδύνου
τροχαίων δυστυχημάτων. Στην πράξη
προκρίθηκε η απραξία και η μιζέρια παρά
το μικρό κόστος εφαρμογής (ή μήπως
ακριβώς γι’ αυτό;).
Η δημοτική
αρχή μπορεί να ξαναδεί τη λύση του 2008,
να τη φρεσκάρει, αν χρειάζεται, και να
προχωρήσει, παρά τα συμφέροντα ελάχιστων
για κερδοσκοπία επί της Αγ. Αντωνίου σε
βάρος της ασφάλειας του συνόλου.
2. Επικοινωνία άνω και κάτω Αφαίας

Η υπόγεια
διάβαση παραμένει εμπόδιο και όχι αγωγός
επικοινωνίας. Χρειάζεται να αντιμετωπιστούν
τα όμβρια και φερτά, να βελτιωθεί ο
φωτισμός και για τη βελτίωση ασφαλείας
να τοποθετηθούν και κάμερες με προβολή
σε πραγματικό χρόνο εικόνας στην
επιφάνεια των εισόδων – εξόδων, μέσα στη
διάβαση, στο αστυνομικό τμήμα κ.ά.
Χρειάζεται
όμως να διερευνηθεί και δυνατότητα
υπόγειας οδικής σύνδεσης, στο ίδιο ή
άλλο σημείο, που θα αποκαταστήσει την
ενότητα αλλά και θα διευκολύνει τη
σύνδεση με την υπόλοιπη πόλη. Κάτι τέτοιο
μπορεί να καταστήσει την διερεύνηση
λύσης κόμβου με σηματοδότηση άνευ
αντικειμένου.
Ενόσω τα
παραπάνω δεν προχωρούν, το ελάχιστο που
οφείλεται για την ασφαλή είσοδο στον
οικισμό στο συγκεκριμένο σημείο εισόδου
είναι το γενναίο, το πολύ γενναίο κλάδεμα
στους θάμνους μεταξύ Εθνικής Οδού και
ρέματος για εκατό (100) τουλάχιστον μέτρα
πριν το Ιερό της Αφροδίτης. Σήμερα,
όποιος στρίβει δεξιά ρίχνει ζαριά! Δεν
βλέπει τίποτα πριν φτάσει στη στροφή.

Οδός Πούλιας, Κάτω Αφαία. Αυτό άφησε πίσω της η πλημμύρα του 2013…

3. Αντιπλημμυρικά


Εγκιβωτισμένο το ρέμα που
περνάει από τη συνοικία

Πληροφορούμαστε
ότι είναι υπό εξέλιξη σχετική μελέτη.
Υπενθυμίζουμε την μελέτη για κόμβους
Σκαραμαγκά από τον μελετητή κ.
Δραγουμάνοβιτς. Περιελάμβανε και
υδραυλικά στοιχεία που θα ενδιαφέρουν
και το σημερινό μελετητή. Σημειώνεται
ότι προ 15ετίας η ΕΥΔΑΠ είχε εισηγηθεί
να μην κλείσει το ρέμα που συνεχίζεται
στην οδό Πούλιας.

Δυστυχώς,
προ λίγων ετών, έγινε παρέμβαση στο ρέμα
Δαφνιού – Αφαίας εντός οικισμού Αφαίας
με τσιμεντόστρωση και πολύ πυκνή φύτευση.
Ένα ρέμα «ελεύθερο» ανάντη και κατάντη,
«φυλακίστηκε» σε συγκεκριμένη διατομή
δίχως συνολική μελέτη. Πίεζε η απορρόφηση
των κονδυλίων και ο εξωραϊσμός. Δεν
υπηρετήθηκε όμως η ασφάλεια! Εδώ πρέπει
να υπενθυμιστεί εάν και για ποιες
παραρεμάτιες ιδιοκτησίες έχουν δοθεί
οικόπεδα για μεταφορά και να μελετηθεί
τι κίνδυνοι προκύπτουν. Ήδη η όχθη στο
Ιερό της Αφροδίτης υποχώρησε, όπως και
η όχθη προς Εθνική Οδό στο ύψος του
παλιού δασοφυλάκιου.
4. Αγορά

Σήμερα με το
πολεοδομικό σχέδιο προβλέπεται λειτουργία
πολεοδομικού κέντρου σε συγκεκριμένα
οικοδομικά τετράγωνα στο νότιο τμήμα
της Αφαίας (Κάτω). Η δημοτική αρχή πρέπει
να διερευνήσει προθέσεις ιδιοκτητών
και αγοράς. Προϋπόθεση η ασφαλής και
επαρκής σύνδεση των δύο γειτονιών του
οικισμού, όπως ήδη προαναφέρθηκε
(υπογείως ή/και με πεζογέφυρα).

5.
Αρχαιότητες – Ανάδειξη – Προβολή –
Ανάπτυξη


Η αρχαία Ιερά
Οδός διακρίνεται σε δύο τμήματα εντός
του οικισμού. Το λαξεμένο στο βράχο
(βόρειο) χρειάζεται σηματοδότηση και
καθαρισμό, ώστε να προσελκύσει επισκέπτες.
Το δυτικό (παράλληλα με Εθνική) χρειάζεται
άμεση προστασία για το ήδη αποκαλυφθέν
τμήμα με προώθηση σχετικού έργου π.χ.
στο ΕΣΠΑ. Εάν ανήκει τελικώς στην
Εκκλησία, δεν απαιτείται απαλλοτρίωση.
Και για τα δύο τμήματα του αρχαιολογικού
χώρου Αρχαίας Ιεράς Οδού, εκκρεμεί η
κήρυξή τους.

Η αναγκαία
αποχέτευση (βλέπε και ΕΔΩ), θα φέρει στο
φως σημαντικό τμήμα αρχαίου δρόμου
εντός οικισμού. Θα χρειαστεί δρόμοι να
αλλάξουν χρήση, ίσως να πεζοδρομηθούν,
και ο αρχαιολογικός περίπατος του
Χαϊδαρίου θα εμπλουτιστεί. Το Υπουργείο
Πολιτισμού συμφωνεί στην ανασκαφή και
ανάδειξη του τμήματος Αφαίας – Δαφνί
– Διομήδειου με μια επιφύλαξη: Τα
χρήματα! Δει δη χρημάτων, ω άνδρες
Χαϊδαριώται!

6. Θόρυβος

Μια
πολυενδιαφέρουσα επισήμανση κατατέθηκε
πρόσφατα από τον κ. Νικολεουσάκο. Η
αναγκαιότητα ηχοπετασμάτων προς την
Εθνική Οδό. Σε συνδυασμό και με φυτεύσεις
μπορούν να δώσουν κάποια μείωση στάθμης
θορύβου. Πρέπει να υπενθυμίσουμε στα
ΥΠΟΜΕΔΙ και ΥΠΕΚΑ το βάρος που σηκώνει
το Χαϊδάρι, λόγω διερχόμενης κίνησης.
7. Περιαστικό
περιβάλλον


Στην περιοχή
υφίσταται αυστηρό καθεστώς προστασίας.
Η δημοτική αρχή διαθέτει πλήρες οπλοστάσιο
για να αντιμετωπίσει εισβολή παράνομων
χρήσεων (μάντρες σκραπ, χώροι στάθμευσης,
εκπαιδευτήρια, λούνα παρκ κ.ά.). Έχει
δώσει θετικά δείγματα, απαιτούνται
επίσης πρωτοβουλία και ταχύτητα.
Χρειάζεται και εγρήγορση ώστε η
κερκόπορτα, που τοποθετήθηκε φωτογραφικά
στο τελευταίο ρυθμιστικό σχέδιο της
Αθήνας, μετά από εκούσια ή ακούσια πάσα
«οικολόγων- μελετητών», να παραμείνει
ρουσφέτι δίχως αντίκρισμα.
8. Βιομηχανικό τμήμα Σκαραμαγκά

Το θυμόμαστε
σε πλημμύρες, τροχαία ατυχήματα και
κυκλοφοριακή ταλαιπωρία. Όμως προσφέρει
εισόδημα σε πολλούς εργαζόμενους και
επιχειρήσεις. Με τις πρόσφατες νομοθετικές
ρυθμίσεις (Ν. 3982/2011, Κεφ.Γ) προκύπτουν
νέα δεδομένα για άτυπες βιομηχανικές
συγκεντρώσεις. Η δημοτική αρχή πρέπει
να προετοιμάζεται και να διατηρεί
διάλογο με τους νομίμως δραστηριοποιούμενους.
Ο κίνδυνος
ατυχήματος στο Θριάσιο ή/και το δήμο
μας δεν είναι μια γραφειοκρατική σκοτούρα
για τους υπεύθυνους Πολιτικής Προστασίας.
Είναι λόγος καθημερινής εγρήγορσης,
σχεδιασμού, άσκησης, επανεκπαίδευσης,
ανασχεδιασμού και επικοινωνίας. Μόνο
έτσι «η κακιά η ώρα» απομακρύνεται κι
ελαχιστοποιούνται οι όποιες επιπτώσεις.
9. Παραλία
Σκαραμαγκά – Προβλήματα


Η προοπτική
αναψυχής μετά την προσφυγούπολη μπορεί
να είναι θετική για όλη την Αθήνα. Η
προετοιμασία πρέπει να ξεκινήσει αμέσως
τώρα με αξιοποίηση του πλούσιου υλικού
που ήδη δημοσιεύθηκε όπως η μελέτη
Τερζάκη, του 2009 (βλέπε και ΕΔΩ) ώστε ο
Δήμος Χαϊδαρίου να διασφαλίσει το όνειρο
πρόσβασης στη θάλασσα που χάσαμε πριν
πενήντα χρόνια.
Οι επόμενες
παράμετροι προβλημάτιζαν πριν την
εγκατάσταση προσφύγων. Στη παρούσα φάση
και το αμέσως επόμενο διάστημα θα
αποτελούν καυτές προτεραιότητες και
για τους φιλοξενούμενους.
10. ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ

Το έλλειμμα
ασφάλειας αυξάνεται σταθερά τα τελευταία
χρόνια στη χώρα μας κι όχι μόνο. Η πρόκληση
να διασφαλιστεί η ομαλή εγκατάσταση
για τους ίδιους τους πρόσφυγες θα
απαιτήσει και πυγμή έναντι όσων «στην
αναμπουμπούλα χαίρονται».
Η πρόσφατη
ανοιχτή επιστολή του δημάρχου κ. Σελέκου
προς τις αστυνομικές αρχές για θέματα
παραβατικότητας στη πόλη μαρτυρά την
ανησυχία του, αλλά και την θέληση του να
μην υπάρξει περιθώριο ανοχής σε
συμπεριφορές και στάσεις που βασανίζουν
μέρα τη μέρα και πιο έντονα τους κατοίκους
του Χαϊδαρίου. Θα υπάρξουν και ευαίσθητοι, αλλά και δήθεν «ευαίσθητοι». Πολίτες
του Χαϊδαρίου και φιλοξενούμενοι έχουν
κοινό συμφέρον την άμεση επέμβαση σε
εστίες ή/ και σχέσεις παραβατικότητας
και εγκλήματος, ώστε οι πρόσφυγες να ΄ναι
ευγνώμονες για την ασφάλεια και οι
κάτοικοι υπερήφανοι γιατί μοιράστηκαν
όση ασφάλεια τους έχει απομείνει.
11. ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η λεωφορειακή
εξυπηρέτηση της περιοχής πρέπει να
βελτιωθεί κατά προτεραιότητα. Προς και
από Αθήνα, Κέντρο Χαϊδαρίου και Μετρό,
Πειραιά και Θριάσιο. Τονίζουμε τη λέξη «λεωφορειακή», διότι τελευταίως η δημαγωγική
εκμετάλλευση δήθεν μελετημένων λύσεων
για σύνδεση Μετρό δίνει και παίρνει. Το
ειδικό πρόβλημα των μαθητών απαιτεί
πόρους που δεν είναι σταθεροί και γι’ αυτό είναι αναγκαία η καλή γειτονία και συνεργασία
μεταξύ των κατοίκων. Σε αυτό μπορεί να
συμβάλει η δημοτική αρχή και οι σχολικές
κοινότητες, ενθαρρύνοντας και συμβουλεύοντας
για τη δημιουργία εκ των ένδον δικτύου
μεταφοράς των παιδιών.

12. ΕΠΟΧΟΥΜΕΝΟ
ΕΜΠΟΡΙΟ/ΔΙΑΝΟΜΗ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΩΝ


Ενόσω η
επικοινωνία και ανάπτυξη τοπικής αγοράς
σύμφωνα με τις θεσμοθετημένες χρήσεις
γης δεν διευκολύνεται, η παράδοση κατ’
οίκον μπορεί να δώσει λύσεις. Η αγορά
ήδη κινείται σε τέτοιες λογικές και η
δημοτική αρχή, που αδειοδοτεί τις σχετικές
επιχειρήσεις, μπορεί και πρέπει να
μεσολαβήσει για ικανοποίηση ακόμη και
της μικρής σε αντίτιμο, μα ζωτικής για
π.χ. τον ηλικιωμένο, παραγγελίας. Είναι
και μια ευκαιρία απόδειξης της κοινωνικής
ευθύνης των μεγάλων επιχειρήσεων, που
μας βομβαρδίζουν με σχετικά μηνύματα.

13. Επικοινωνία-
εξυπηρέτηση στο Θριάσιο. Διαδημοτική
συνεργασία


Η σημερινή
συγκοινωνιακή κατάσταση, αλλά και η
εγγύτητα, χιλιομετρική ή/και χρονική,
οδηγεί αρκετούς συμπολίτες μας στην
Αφαία να αναζητούν υπηρεσίες και προϊόντα
στον Ασπρόπυργο ή την Ελευσίνα. Εκεί
όπου και πολλοί άλλοι Χαϊδαριώτες
εργάζονται ή/και προέρχονται. Δεν
βλέπουμε πίσω από το βουνό, μα τα
προβλήματα είναι κοινά και οι λύσεις
απαιτούν συνεργασία με όλους τους
όμορους
Σχετικά
άρθρα
  • Αρχαία
    Ιερά Οδός, Κίμων Φουντούλης
  • Αρχαία
    Ιερά Οδός, Καραγιαννόπουλος – Διαρκής
    Κίνηση
  • Υπόγειες
    Διαβάσεις, Κίμων Φουντούλης
  • Παρόλα 1,
    2, 3, 4, Κίμων Φουντούλης
  • Μελέτη
    Τερζάκη
  • Ηχοπετάσματα
  • Πλημμύρες,
    ρεπορτάζ Χαϊδάρι Σήμερα
  • Φθορές
    ΝΕΟΑΚ
  • Φθορές
    Αρχαιολογικού Χώρου.