Το νομικό κώλυμα που δημιούργησε ρύθμιση του υπουργείου Οικονομικών για την απόδοση ΦΠΑ, που θεσπίστηκε το καλοκαίρι του 2014, και έχει οδηγήσει στην αναστολή των κατασκευαστικών εργασιών στην επέκταση του μετρό προς τον Πειραιά, επιδιώκει να επιλύσει το υπουργείο Υποδομών με τροπολογία που κατέθεσε στο σχέδιο νόμου για τις τηλεοπτικές άδειες.

Εδώ και αρκετούς μήνες τα έργα έχουν “παγώσει” επειδή ο ΦΠΑ στην κοινοπραξία κατασκευής δεν αποδιδόταν έγκαιρα και αυτό επειδή, σύμφωνα με την υφιστάμενη ρύθμιση του ΥΠΟΙΚ, φορείς του Δημοσίου οι οποίοι εκτελούν και εκμεταλλεύονται έργα απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ. Ωστόσο, στη ρύθμιση αυτή εντάχθηκε, εσφαλμένως, η Αττικό Μετρό που κατασκευάζει αλλά δεν εκμεταλλεύεται το δίκτυο μετρό.
Έτσι, όταν ψηφιστεί το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές άδειες, που φέρει εγκιβωτισμένη, την τροπολογία για την επιστροφή ΦΠΑ στην Αττικό Μετρό, οι εργασίες αναμένεται να επανεκκινήσουν. Βέβαια, το ερώτημα που παραμένει αναπάντητο είναι γιατί χρειάστηκε να περάσουν 10 μήνες ωσότου καταρτιστεί και κατατεθεί η συγκεκριμένη τροπολογία. Ως αποτέλεσμα, ο αρχικός στόχος για την αποπεράτωση του έργου μέχρι το τέλος του 2017 μοιάζει πλέον ανέφικτος.



Το έργο

Υπενθυμίζεται ότι η επέκταση του μετρό προς τον Πειραιά είναι ένα από τα λιγοστά μεγάλα έργα που εκτελούνται σήμερα στην Ελλάδα σε μία στιγμή που ο κλάδος της κατασκευής βρίσκεται στο “κόκκινο”.
Η νέα αυτή γραμμή περιλαμβάνει έξι σταθμούς (Αγ. Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο), ενώ ανάδοχος του έργου είναι η κοινοπραξία J&P-Άβαξ – Ghella SpA – Alstom Transport.
Το έργο της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά είναι προϋπολογισμού 575 εκατ. ευρώ, με 450 εκατ. ευρώ να προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Με την επέκταση του μετρό προς τον Πειραιά θα εξυπηρετούνται καθημερινά πάνω από 132.000 επιβάτες, ενώ ο συνολικός χρόνος από το λιμάνι έως το αεροδρόμιο θα διανύεται με το μετρό μόλις σε 45 λεπτά. Με τη λειτουργία του έργου υπολογίζεται ότι θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 23.000 Ι.Χ. οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων διοξειδίου του άνθρακα κατά 119 τόνους ημερησίως.

Πηγή: capital.gr