Την υπογειοποίηση της διπλής ηλεκτροδοτούμενης γραμμής του τρένου μέσα στον αστικό ιστό της Πάτρας εξήγγειλε ο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής. Ο συνολικός εκτιμώμενος προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου είναι 514 εκατ. ευρώ, με την εκκίνηση του διαγωνισμού να προσδιορίζεται στο δεύτερο εξάμηνο του 2021. Ο Προαστιακός θα συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά, καθώς διατηρούνται και οι 8 υφιστάμενες στάσεις στο μήκος του έργου και 6 από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες, ενώ παράλληλα προστίθεται και μια επιπλέον στάση στο νέο Λιμάνι. Ομοίως διατηρείται και η διασύνδεση με τον Πύργο.

Για λύση που θα συγκεράσει τον ρεαλισμό με ορισμένα από τα αιτήμα φορέων της Πάτρας μίλησε κατά το 8ο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο, που διοργανώνει η εφημερίδα Πελοπόννησος, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής. Ο σύγχρονος σιδηρόδρομος θα μπει στον πυκνό αστικό ιστό της πόλης υπογειοποιημένος σε μήκος 5,16 χλμ., απελευθερώνοντας έκταση 70 στρεμμάτων στην οποία και θα γίνει ανάπλαση προκειμένου να αποδοθεί ξανά στους πολίτες.

«Το θέμα της υπογειοποίησης μας βασάνισε στο Υπουργείο. Αναζητήσαμε μια λύση που να μπορεί να γίνει πραγματικότητα και να λύνει τα προβλήματα της πόλης», τόνισε. Αντικρούοντας τις διαχρονικές αιτιάσεις φορέων -στους οποίους πρωτοστατεί ο δήμαρχος Πατρέων κ. Κώστας Πελετίδης- ότι ο σιδηρόδρομος θα «κόψει» την πόλη στα δύο, ο κ. Καραμανλής υποστήριξε ότι η νέα διπλή ηλεκτροδοτούμενη γραμμή δεν θα περάσει από κάποιο σημείο που δεν περνάει ήδη. «Πάνω στην ίδια ακριβώς χάραξη θα πατήσουμε. Στην γραμμή που λειτουργεί σήμερα κι από μονή θα γίνει διπλή. Αλλά ένα πολύ μεγάλο μέρος της, από υπέργειο σήμερα θα το κάνουμε υπόγειο». Και τόνισε: «Άρα κανείς να μην φοβάται ότι δήθεν ‘‘θα κοπεί στα δύο η πόλη με νέα σιδηροδρομική γραμμή’’… Το αντίθετο. Θα απελευθερώσουμε πολύ μεγάλο μέρος της πόλης από τη σημερινή γραμμή. Και θα το αποκαταστήσουμε με αναπλάσεις σε περίπου 70 στρέμματα».

Επισημαίνοντας ότι η πρόταση δεν αποτελεί «θέσφατο», αλλά «ένα έργο ακριβώς όπως το χρειάζεται η Πάτρα», εξήγησε τις 7 βασικές αρχές που πληρεί, κατά την άποψη του Υπουργείου Υποδομών η πρόταση. Είναι ρεαλιστικό και μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ, απελευθερώνει το κέντρο, ανοίγει μέτωπο προς τη θάλασσα, επιτρέπει παρεμβάσεις αστικής ανάπλασης, διατηρεί σε λειτουργία τον Προαστιακό, ελαχιστοποιεί την οπτική και ηχητική όχληση, ενισχύει την ασφάλεια, πεζών και οδηγών».

1.100.000 επιβάτες στην πρώτη φάση για το τρένο και πάνω από 1.900.000 για τον Προαστιακό

Με την ολοκλήρωση του έργου, η υπερταχεία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, 1 ώρα και 40 λεπτά.

Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.100.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκατ. επιβάτες. Η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.900.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2.600.000. Η υπεραστική εμπορευματική λειτουργία, σε πρώτη φάση, θα εξυπηρετεί 3 εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα. Και το 2040 εκτιμάται ότι θα έχουμε 4 εμπορικές την ημέρα στο Θριάσιο – Πάτρα.